איש_ספר כתב:יש: לא תרצח - לא תתרצח.
ועי' אנצ"ת ערך מאבד עצמו לדעת.
איש_ספר כתב:בסוף שבוע הקודם הופיע כרך לט
רון כתב:איש_ספר כתב:יש: לא תרצח - לא תתרצח.
ועי' אנצ"ת ערך מאבד עצמו לדעת.
לא ברור לי כרגע אם אני שואל שאלת הבל ורעות רוח, היות ואיני מונח בענין, רק שרשום אצלי מכבר שהסתפקתי לפי הדרשא הנ"ל דלא תתרצח האם מחוייב מיתה על זה וממילא קלב"מ או לא?
כדכד כתב:רון כתב:איש_ספר כתב:יש: לא תרצח - לא תתרצח.
ועי' אנצ"ת ערך מאבד עצמו לדעת.
לא ברור לי כרגע אם אני שואל שאלת הבל ורעות רוח, היות ואיני מונח בענין, רק שרשום אצלי מכבר שהסתפקתי לפי הדרשא הנ"ל דלא תתרצח האם מחוייב מיתה על זה וממילא קלב"מ או לא?
השאלה לא ברורה
אם הוא מת איך הוא יכול להיות חייב מיתה? קלב"ם זה לאחד שחי אלא שהתחייב מיתה בנוסף לעונש אחר
רון כתב:כדכד כתב:רון כתב:לא ברור לי כרגע אם אני שואל שאלת הבל ורעות רוח, היות ואיני מונח בענין, רק שרשום אצלי מכבר שהסתפקתי לפי הדרשא הנ"ל דלא תתרצח האם מחוייב מיתה על זה וממילא קלב"מ או לא?
השאלה לא ברורה
אם הוא מת איך הוא יכול להיות חייב מיתה? קלב"ם זה לאחד שחי אלא שהתחייב מיתה בנוסף לעונש אחר
קלב"מ הוא לאחד שעשה מעשה שחייב עליו מיתה אף שאינו חייב בפועל כדחזינן בחייבי מיתות שוגגין דילפינן מתנא דבי חזקיה, וממילא צריך רק לדון אם על מעשה כזה של הריגת עצמו יש חיוב מיתה, ואז כבר קלב"מ.
כדכד כתב:לא היה בינינו שום ויכוח.
כדכד כתב:דבריך אינם מובנים כלל
כדכד כתב:ההסבר של מר לא מובן
הדין של קלב"מ גם למי שאינו מתחייב מיתה בפועל אלא עבר בשוגג עברה שחיוב מיצתה הוא נפק"מ למי שעדיין חי ולא הורגים אותו - איך זה קשור למי שכבר מת והיה חייב מיתה על זה שמת?
כדכד כתב:עיין בהודעה שאחריך של הרב סגי נהור והוא הסביר את השאלה במלים פשוטות ולא הכביר מלים שאינן קשורות לענין.
כדכד כתב:ולגבי הרישא אם מישהו שואל שאלה וישהו אחר כותב שהשאלה לא ברורה זו שאלה, לא ויכוח ולא ויכוח זוטא.
כדכד כתב:לגבי הסוגריים - לא מדובר על קנס אלא על חיוב ממוני של תשלומים
וכן אין ראוי לאדם להיכנס בסכנות בבטחונו על גזירת הבורא וישתה סמי - המות, או שיסכן בעצמו להילחם עם הארי והחיות הרעות ללא דוחק, או שישליך עצמו בים או באש, והדומה לזה ממה שאין האדם בטוח בהן ויסכן בנפשו. וכבר הזהירנו הכתוב מזה במה שאמר (דברים ו טז): לא תנסו את ה' אלהיכם כאשר נסיתם במסה, כי איננו נמלט בזה מאחד משני דברים: או שימות ויהיה הוא הממית את עצמו, והוא נתבע על זה כאילו המית זולתו מבני אדם, אף על פי שמותו על הדרך ההוא בגזירת האלהים וברשותו. וכבר הזהירנו, שלא להמית שום אדם בשום גלגול, באמרו (שמות כ יג): לא תרצח, וכל אשר יהיה המומת קרוב אל הממית, יהיה העונש יותר ראוי, כמו שכתוב (עמוס א יא): על רדפו בחרב אחיו ושחת רחמיו. וכן מי שהמית את עצמו יהיה ענשו גדול [ועינויו הכי קשה] בלי ספק, מפני שמשלו בזה כעבד, שציוהו אדוניו לשמור מקום לזמן ידוע, והזהירו שלא ייפרד ממנו עד שיבוא שליח אדוניו אליו, וכיון שראה שבושש השליח לבוא, נפרד מן המקום קודם בואו, וקצף עליו אדוניו, והענישו עונש גדול. וכן הממית את עצמו יוצא מעבודת האלהים אל המרותו, בהיכנסו בסכנת המות.
כדכד כתב:לגבי הרישא גם לרב סגי נהור לא הודיתי רק הראיתי למר מראה מקום איך אפשר להסביר בלי להכביר במלים שאינן קשורות.
כדכד כתב:לגבי המציעתא - גם כשכתבתי שההסבר לא מובן התכוונתי לשאול ולא להתווכח אם יש מקום לשאלה. אם הייתי רוצה לכתוב שאין מקום לשאלה הייתי כותב שאין מקום לשאלה ולא שאינה מובנת.
כדכד כתב:לגבי הסיפא - לא ניסיתי לטעון שבקנס אין קלב"ם אלא שלא רק בקנס יש קלב"ם
כדכד כתב: הראיתי למר מראה מקום איך אפשר להסביר בלי להכביר במלים שאינן קשורות
כדכד כתב:העתקתי והדגשתי את זה כתגובה להודעתך הקודמת
נעמן כתב:זכור לי במעומעם (אולי ממאמר ר' יהושע ענבל...) שר' ישראל שניאור דן בשאלת 'רודף' במתאבד, ב'מעשה אפוד' שלו.
שם סי' כז' 'הרואה את חברו עומד לאבד עצמו לדעת האם חייב להרגו מדין רודף', כמובן שמדובר ברעיון תמוה וחסר כל הגיון, ואין שום טעם לחשוב שזה 'מיתלא תלי וקאי בגדר הך מצוה של הריגת הרודף אם הוא משום הצלת הנרדף או משום הצלת הרודף מעברת לא תרצח'. ולדבריו יש לדון ג"כ האם זה שרוצה להתאבד, ואינו יכול לעמוד על יצרו הרע, יכול להרוג את עצמו כדי להציל את עצמו מאיסור התאבדות.
בקרו טלה כתב:מענין לענין בשם הגר"א או הנודע ביהודה [ויש שכ"כ בשם רע"א והחת"ס] שמאבד עצמו לדעת שהוא רשע מקיים מצות ובערת הרע מקרבך [לא למעשה!]
בקרו טלה כתב:מענין לענין בשם הגר"א או הנודע ביהודה [ויש שכ"כ בשם רע"א והחת"ס] שמאבד עצמו לדעת שהוא רשע מקיים מצות ובערת הרע מקרבך [לא למעשה!]
אוצר החכמה כתב:בקרו טלה כתב:מענין לענין בשם הגר"א או הנודע ביהודה [ויש שכ"כ בשם רע"א והחת"ס] שמאבד עצמו לדעת שהוא רשע מקיים מצות ובערת הרע מקרבך [לא למעשה!]
יש כאן בעייה שהרי זה מצווה שאם לא יקיים אותה אינו מצווה בה. כי הרי על המחשבה בלי המעשה אינו נקרא רשע.
יעוין כאן.יהודה בן יעקב כתב:עד איזה ערך?איש_ספר כתב:בסוף שבוע הקודם הופיע כרך לט
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים