אוצרניק כתב:אינני חושב שפירושך היה מניח את דעתו של אביי בסוכה דף נ"ב ע"א.
אליהו בן עמרם כתב:שמעתי רעיון כה"ג:
אין הכוונה בדווקא כפשוטו: עם ההתקדמות במעלות היראה, כך יגדל היצה"ר לאותו ירא.
אלא, שבבסיס הפוטנציאלי של מי שיכול להיות "גדול" מחבריו עומדת תכונת "תשוקה" גדולה, ובזה הוא שונה מחבריו ה"פשוטים" יותר.
תשוקה לדעת, תשוקה להשגות, תשוקה לעשייה, תשוקה להתבלטות, תשוקה סקרנית וכו' וכו'
אם "ישכיל", יפנה את תשוקתו לצד החיוב, לדעת וליראת את השם ולעלות מעלה מעלה בעקבות תכונת תשוקתו היסודית, וזה יעשנו ל"גדול" מחבירו.
אך אם "יסכיל", יפנה את תשוקתו לצד השלילה, ואף יצטיין בזה לרוע.
מה דעתכם?
סעדיה כתב:אליהו בן עמרם כתב:שמעתי רעיון כה"ג:
אין הכוונה בדווקא כפשוטו: עם ההתקדמות במעלות היראה, כך יגדל היצה"ר לאותו ירא.
אלא, שבבסיס הפוטנציאלי של מי שיכול להיות "גדול" מחבריו עומדת תכונת "תשוקה" גדולה, ובזה הוא שונה מחבריו ה"פשוטים" יותר.
תשוקה לדעת, תשוקה להשגות, תשוקה לעשייה, תשוקה להתבלטות, תשוקה סקרנית וכו' וכו'
אם "ישכיל", יפנה את תשוקתו לצד החיוב, לדעת וליראת את השם ולעלות מעלה מעלה בעקבות תכונת תשוקתו היסודית, וזה יעשנו ל"גדול" מחבירו.
אך אם "יסכיל", יפנה את תשוקתו לצד השלילה, ואף יצטיין בזה לרוע.
מה דעתכם?
ראה רסיסי לילה ריש אות "ג
אליהו בן עמרם כתב:סעדיה כתב:אליהו בן עמרם כתב:שמעתי רעיון כה"ג:
אין הכוונה בדווקא כפשוטו: עם ההתקדמות במעלות היראה, כך יגדל היצה"ר לאותו ירא.
אלא, שבבסיס הפוטנציאלי של מי שיכול להיות "גדול" מחבריו עומדת תכונת "תשוקה" גדולה, ובזה הוא שונה מחבריו ה"פשוטים" יותר.
תשוקה לדעת, תשוקה להשגות, תשוקה לעשייה, תשוקה להתבלטות, תשוקה סקרנית וכו' וכו'
אם "ישכיל", יפנה את תשוקתו לצד החיוב, לדעת וליראת את השם ולעלות מעלה מעלה בעקבות תכונת תשוקתו היסודית, וזה יעשנו ל"גדול" מחבירו.
אך אם "יסכיל", יפנה את תשוקתו לצד השלילה, ואף יצטיין בזה לרוע.
מה דעתכם?
ראה רסיסי לילה ריש אות "ג
לצערי אין בידי.
האם יוכל מר לצטט/להעתיק/לתמצת עבורי ועבור כל המתעניין
וכל מי שיש בו חסרון עצום הוא כלי גם כן לשלימות מופלג אם יזכה. כדרך שאמרו בזהר בדור המבול שהיו ראויים לקבל תורה. והוא כדרך שאמרו בסוכה (נ"ב.) כל הגדול מחברו יצרו גדול
אלשיך ויקרא פרק יט
כי בני אדם יש להם יצר הרע וכל מה שמכניעים אותו ומקדשים עצמם הוא הולך וגדול, כנודע כי כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו
כחד טורא רברבא ויתמהון וגו'.
פי' כי הגדול מחבירו - יצרו גדול ממנו, שצריך שיהיה כוחו גדול, ולכן אידמי לצדיקים כטורא רברבא, שגם נשמתו גבוהה. אבל לקטרגא לרשעים היצר הרע הוא קטן ודבר מועט וגם הרשע נשמתו כחוט השערה ויכיל לאטעאה לון, ולכן נדמה להם כחוט השערה, ולפום גמלא שיחנא!
אם כן שקולים הם הנשמה עם היצר הרע, ואין הפרש בין הצדיק לרשע אלא שזה רצה לנצחו וזה לא רצה, ואם כן הצור תמים פעלו אם מצדיק את הצדיק אעפ''י שנשמתו גבוהה, ומרשיע את הרשע שנשמתו כחוט השערה, כי גם היצה''ר שלהם הם על זה האופן, וכל דרכיו משפט.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים