אוצר החכמה כתב:ראה דברי המהר"ל בהקדמה לגבורות ה'.
גבורות ה' הקדמות הקדמה ב
הנה התבאר לך עמידת השמש ליהושע בענין אמת שהדברים הם כמשמעו לגמרי. אמנם צריך עיון אם נעשה נס זה לכל העולם או לא נעשה נס זה רק באופק ההוא, כי יש לומר כי ליהושע ולישראל באופק ההוא היה עמידת השמש, ולכל העולם לא עמדה השמש וזה יותר פלא מורה על גבורת השם יתברך ונפלאותיו. ואם יאמר איך יתכן דבר זה בציור כי תלך השמש ותעמוד בפעם אחת, שזהו בעצמו כמו שכתב הרלב"ג שהם שני הפכים בנושא אחד ולא יתקבצו יחד. כבר אמרנו שדבריו לא יצדקו בזה כי אפשר ויכול להיות שתלך השמש מצד ענינה הנהוג ותהיה עמידה לה מצד הנס, שיכול להיות לדבר אחד שני דברים הפכים מצד שני בחינות והטבע דבר מיוחד ושלא בטבע דבר מיוחד. כי אין ספק כי מעלת הנס הבלתי טבעי הוא יותר במעלה ובמדריגה מן הטבע, ומפני שהם שני מדריגות מתחלפות הנה היתה השמש בשני בחינות כפי חלוף המדריגות תלך מצד הטבע ותעמוד בצד בלתי טבעי, כי כשם שראוי שתלך מצד הטבע כך יש בחינה שכלית שבאמצע השמים יש לה עמידה כמו שהתבאר והוא בחינה שכלית ואין זה טבעי, ולכך היה לה עמידה במדריגה הבלתי טבעית. ויהושע ועמו שהיו צריכים אל הנס הבלתי טבעי היתה עומדת, ולשאר העולם אשר אין צריכים לנס היה להם מנהג הטבעי.
החושב כתב:באופן כללי הייתי מעמיד שאלה עקרונית בדיונים האלה: אנחנו דנים וחושבים בהסתמך על המושכלות שלנו. כלומר מצד לוגיקה. כיון שכן, האם יש בכלל משמעות לדיונים על גבולות או מוגבלויות של חוקי הלוגיקה? אולי לא.
יושב סתר כתב:למי שיש כח שיאזין לרבע האחרון של שיעור הגר"מ שפירא בקול הלשון על פרשת בראשית
החושב כתב:מבואר בכמה מקומות (מגילה י: ועוד) שארון לא תפס מקום.
רוחב קודש הקדשים - 20 אמה. מארון עד כל אחד מהקירות - 10 אמות.
שאלה: אם היו מעבירים שם סרגל מקיר אל קיר דרך מקום הארון. מה היו רואים?
כאשר הסרגל מגיע לקצה הארון, נראה בסרגל 10 (זה נתון מפורש - "יש לו עשר אמות לכל רוח" ).
אז מה היו רואים בהמשך הסרגל כנגד הקצה השני של הארון?
לכאורה מוכרחים לומר שהיו רואים שם 11.5.
מהקצה הזה (השני) עד הקיר גם כן יש 10 אמות (כאמור, זה מפורש). סכך הכל, 21.5 אמות.
אז 20 = 21.5 ?
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צח
תנו רבנן: כל הכלים שבמקדש ארכן לארכו של בית, חוץ מארון שארכו לרחבו של בית, וכך היה מונח, וכך היה בדיו מונחין. מאי קאמר? הכי קאמר: כך היה מונח מדבדיו כך היה מונחין. ובדיו מנלן? דתניא: ויאריכו הבדים - יכול לא היו נוגעין בפרוכת? תלמוד לומר: ויראו; אי ויראו, יכול יהו מקרעין בפרוכת ויוצאין? תלמוד לומר: לא יראו החוצה, הא כיצד? דוחקין ובולטין בפרוכת ודומין כמין שני דדי אשה שנאמר: צרור המור דודי לי בין שדי ילין. ומנלן דבדיו לפותיא דארון הוו יתבי? דילמא לארכו דארון הוו יתבי! אמר ר' יהודה: תרי גברי באמתא ופלגא לא מסתגי להו...
בתבונה כתב:לעצם השאלה לפי היחסות הכללית אין בהכרח סתירה לוגית... (2 אפשרויות)
החושב כתב:בתבונה כתב:לעצם השאלה לפי היחסות הכללית אין בהכרח סתירה לוגית... (2 אפשרויות)
נא פרט
ארון הברית
אחד הניסים המופלאים בבית המקדש היה קשור לארון הברית. על ארון הברית נכתב שהוא "אינו מן המידה" (בבלי מגילה י, ב). רוחבו של קודש הקודשים שבו היה עמד ארון הברית היה 20 אמות, אך המרחק הנמדד בין ארון הברית עד הכותל מצד ימין היה 10 אמות, והמרחק הנמדד בין ארון הברית עד הכותל מצד שמאל היה גם 10 אמות, כלומר ארון הברית כאילו לא תפס מקום במציאות.
אז קודם כל לאור תורת היחסות הכללית זה כבר לא נשמע כל כך מוזר. ניתן אולי לומר שזהו עיקום מרחבי מופלא וקיצוני אפילו יותר מחור שחור: מכיוון שארון הברית לא תפס מקום בכלל, כלומר אפס מרחב, ניתן לומר שעיקום המרחב היה מקסימלי, כלומר עיקום אינסופי של המרחב, במילים אחרות המרחב "נקרע". לפי תורת היחסות הכללית עיקום אינסופי נוצר ממסה אינסופית, ולכן ניתן לומר שמסתו של ארון הברית היתה אינסופית. ומכיוון שארון הברית הכיל בתוכו את לוחות הברית ואת התורה, אפשר לראות כאן שהתורה היא לא חלק מהמרחב, התורה היא אינסופית וניצחית, מעל המרחב, כלומר מעל המימדים הברורים והגלויים לנו.
דבר מעניין נוסף: כתוב שארון הברית היה "נושא את נושאיו" (ילקוט שמעוני שמואל ב, פרק ה רמז קמ"ב), כלומר נושאי ארון הברית במדבר לא יכלו לשאת אותו בעצמם (מפאת משקלו) אם לא נתנו לו לשאת אותם. ואכן אם מסתו של ארון הברית היתה אינסופית הרי ברור שאי אפשר היה לשאת אותו בכוחות אנושיים, אלא רק בעזרת כוחות אלוקיים אינסופיים ואז הוא היה גם יכול לשאת את "נושאיו".
אוצר החכמה כתב:לענ"ד זה נשמע דברים ללא קשר הגיוני (איך יכול להיות מסה אינסופית). ואשמח אם יוכל מישהו שיודע להביע דעה בעניין.
החושב כתב:זה בדיוק הצד השני של החקירה שרשמתי בהודעת הפתיחה שהנס היה בכך שהשתנו תכונות המרחב.
אוצר החכמה כתב:לענ"ד זה נשמע דברים ללא קשר הגיוני (איך יכול להיות מסה אינסופית). ואשמח אם יוכל מישהו שיודע להביע דעה בעניין. אולי ברזילי יוכל לומר משהו?
סגי נהור כתב:כאמור הבעיה הלוגית היא לא עצם העובדה שהארון לא תופס מקום, אלא איך הוא יכול בו-זמנית גם לתפוס מקום וגם לא לתפוס מקום.
ללוגיקה אין בעיה עם שום הגדרה, ובלבד שהיא לא סותרת את עצמה.
סגי נהור כתב:כדי שהארון לא יתפוס מקום כלל, המסה צריכה להיות אינסופית ולא עצומה. למיטב הבנתי זה לא פותר כלל וכלל את הסתירה הלוגית
החושב כתב:מבואר בכמה מקומות (מגילה י: ועוד) שארון לא תפס מקום.
רוחב קודש הקדשים - 20 אמה. מארון עד כל אחד מהקירות - 10 אמות.
שאלה: אם היו מעבירים שם סרגל מקיר אל קיר דרך מקום הארון. מה היו רואים?
כאשר הסרגל מגיע לקצה הארון, נראה בסרגל 10 (זה נתון מפורש - "יש לו עשר אמות לכל רוח" ).
אז מה היו רואים בהמשך הסרגל כנגד הקצה השני של הארון?
לכאורה מוכרחים לומר שהיו רואים שם 11.5.
מהקצה הזה (השני) עד הקיר גם כן יש 10 אמות (כאמור, זה מפורש). סכך הכל, 21.5 אמות.
אז 20 = 21.5 ?
החשבון הנ"ל נעשה על סמך חוקי לוגיקה. והשאלה אם כן, האם ניתן לפרש שזה גופא היה הנס: שידוד המערכות בתחום חוקי לוגיקה. חוקי לוגיקה פשוט לא חלו בזה.
לענ"ד אין לפרש כן. נראה שחוקי לוגיקה זה משהו אבסולוטי, ואין בזה מקום לנסים.
ואילו לגבי החשבון הנ"ל צריך לומר, שאכן היו רואים בסרגל 21.5. והנס היה בכך שהשתנו תכונות המרחב. קודש הקדשים זה היה ריבוע אם צלעות של 20, אבל במקום מסוים שבו (מקום הארון) היה שם רוחב 21.5 אמות.
אשמח אם מישהו יפנה אותי לדברים מפורשים בזה או יחכימני מסברתו.
זה לא נכון. זה לא רק עניין של הגדרות. האלכסון של משולש ישר זווית חייב להיות יותר ארוך משאר הצלעות (אם מדובר בגאומטריה אוקלידית). לא שייך כאן הגדרות שרירותיות שיאפשרו להגיד כל מה שרוצים.
בתבונה כתב:סגי נהור כתב:כדי שהארון לא יתפוס מקום כלל, המסה צריכה להיות אינסופית ולא עצומה. למיטב הבנתי זה לא פותר כלל וכלל את הסתירה הלוגית
גם המסה של חור שחור היא סופית אין במציאות כמות אינסופית.
כדבר החושב העיקרון הוא נכון האפשרות עיקום המרחב פותר את הסתירה לוגית.
יהושעבנמי כתב:החושב כתב:מבואר בכמה מקומות (מגילה י: ועוד) שארון לא תפס מקום.
רוחב קודש הקדשים - 20 אמה. מארון עד כל אחד מהקירות - 10 אמות.
שאלה: אם היו מעבירים שם סרגל מקיר אל קיר דרך מקום הארון. מה היו רואים?
כאשר הסרגל מגיע לקצה הארון, נראה בסרגל 10 (זה נתון מפורש - "יש לו עשר אמות לכל רוח" ).
אז מה היו רואים בהמשך הסרגל כנגד הקצה השני של הארון?
לכאורה מוכרחים לומר שהיו רואים שם 11.5.
מהקצה הזה (השני) עד הקיר גם כן יש 10 אמות (כאמור, זה מפורש). סכך הכל, 21.5 אמות.
אז 20 = 21.5 ?
החשבון הנ"ל נעשה על סמך חוקי לוגיקה. והשאלה אם כן, האם ניתן לפרש שזה גופא היה הנס: שידוד המערכות בתחום חוקי לוגיקה. חוקי לוגיקה פשוט לא חלו בזה.
לענ"ד אין לפרש כן. נראה שחוקי לוגיקה זה משהו אבסולוטי, ואין בזה מקום לנסים.
ואילו לגבי החשבון הנ"ל צריך לומר, שאכן היו רואים בסרגל 21.5. והנס היה בכך שהשתנו תכונות המרחב. קודש הקדשים זה היה ריבוע אם צלעות של 20, אבל במקום מסוים שבו (מקום הארון) היה שם רוחב 21.5 אמות.
אשמח אם מישהו יפנה אותי לדברים מפורשים בזה או יחכימני מסברתו.
גם אם חוקי הלוגיקה הם לא אבסלוטים, השאלה מה היה קורה במציאות אילו היו שמים סרגל מקיר אל קיר ליד מקום הארון, אם נגיד שבצד שני של הארון היה רשום 11.5 ובקצה של הסרגל ליד הקיר היה רשום 21.5 אז יוצא שזה היה יותר מעשרים אמה, ואם היה רשום ליד הקיר 20 יוצא שלא היה עשר אמות בצד אחד, ואם נגיד שהארון כמו שלא תפס מקום ברצפה הוא גם לא תפס מקום בסרגל, אז במה התבטא שהיה אמה וחצי?
המעיין כתב:זה לא נכון. זה לא רק עניין של הגדרות. האלכסון של משולש ישר זווית חייב להיות יותר ארוך משאר הצלעות (אם מדובר בגאומטריה אוקלידית). לא שייך כאן הגדרות שרירותיות שיאפשרו להגיד כל מה שרוצים.
אבל מה זה גיאומטריה אוקלידית? גיאומטריה כזאת שבה מקבילים אינם נפגשים ומשולש ישר זוית אלכסונו ארוך מכל אחת מצלעותיו האחרות. במילים אחרות אם אנחנו מדברים על גיאומטריה כזאת שמשולש ישר זוית אלכסונו ארוך מכל אחת מצלעותיו האחרות הרי שהאלכסון של משולש ישר זוית אלכסונו ארוך מכל אחת מצלעותיו האחרות. הפלא ופלא.
אוצר החכמה כתב:סתם שאלה פשוטה. מאיפה אתם יודעים שחוקי ה"לוגיקה" הם אבסולוטיים?
המעיין כתב:כל הגיאומטריה האוקלידית היא תרגום למילים אחרות של האקסיומות. (מיכאל אברהם מבאר זו בספריו באריכות). כך שלומר את זה ולומר את זה זה שקול.
החושב כתב:סגי נהור כתב:כאמור הבעיה הלוגית היא לא עצם העובדה שהארון לא תופס מקום, אלא איך הוא יכול בו-זמנית גם לתפוס מקום וגם לא לתפוס מקום.
לא כתוב שזה גם תופס וגם לא תופס. כתוב רק שמקום ארון אינו מן המידה. קדש הקדשים היה ריבוע של 20 על 20. הכניסו שם ארון של 2.5, ומכל צד נשאר 10. זה מה שכתוב.
החושב כתב:ללוגיקה אין בעיה עם שום הגדרה, ובלבד שהיא לא סותרת את עצמה.
זה לא נכון. זה לא רק עניין של הגדרות. האלכסון של משולש ישר זווית חייב להיות יותר ארוך משאר הצלעות (אם מדובר בגאומטריה אוקלידית). לא שייך כאן הגדרות שרירותיות שיאפשרו להגיד כל מה שרוצים.
החושב כתב:אוצר החכמה כתב:סתם שאלה פשוטה. מאיפה אתם יודעים שחוקי ה"לוגיקה" הם אבסולוטיים?
נראה לי שהובא כך בשם הרמב"ם (ואולי גם בשם הרשב"א).
דרך אגב, אם לא מכירים בעובדה שלוגיקה זה דבר אבסולוטי, אז אי אפשר להיות בטוח בכלום. אפילו דבר הכי בסיסי - שיש בורא לעולם, איך תוכל להיות בטוח בזה בלי להסתמך על לוגיקה?
החושב כתב:המעיין כתב:כל הגיאומטריה האוקלידית היא תרגום למילים אחרות של האקסיומות. (מיכאל אברהם מבאר זו בספריו באריכות). כך שלומר את זה ולומר את זה זה שקול.
בסדר גמור.
בוא נצרף גם אותך לקו הדיון שהולך עם 'אוצר החכמה'. אם רואים בריאה, אנחנו אומרים שהייתה סיבה מסוימת לכך שהבריאה תהיה. אבל בעצם אנחנו מסתמכים באמירה זו על איזו הנחה. על כלל בלוגיקה. אם נגיד שלוגיקה זה לא אבסולוטי, אז אולי אפשר לומר: נכון יש בריאה, ונכון קודם היא לא היתה. אבל לגבי הסיבה... אין סיבה. למה? -כובע! לא הגיוני? -אז מה?
לא נשמע טוב, נכון?
אוצר החכמה כתב:סתם שאלה פשוטה. מאיפה אתם יודעים שחוקי ה"לוגיקה" הם אבסולוטיים?
אכן היו רואים בסרגל 21.5. והנס היה בכך שהשתנו תכונות המרחב. קודש הקדשים זה היה ריבוע אם צלעות של 20, אבל במקום מסוים שבו (מקום הארון) היה שם רוחב 21.5 אמות
אוצר החכמה כתב:עם זה אני מסכים. אני שאלתי להיפך על אלה שטוענים שהקב"ה כפוף לחוקי הלוגיקה ולכן הם צריכים לגייס תורות מדעיות כדי ליישב את מקום ארון אינו מן המידה.
.
אוצר החכמה כתב:החושב כתב:אוצר החכמה כתב:סתם שאלה פשוטה. מאיפה אתם יודעים שחוקי ה"לוגיקה" הם אבסולוטיים?
נראה לי שהובא כך בשם הרמב"ם (ואולי גם בשם הרשב"א).
דרך אגב, אם לא מכירים בעובדה שלוגיקה זה דבר אבסולוטי, אז אי אפשר להיות בטוח בכלום. אפילו דבר הכי בסיסי - שיש בורא לעולם, איך תוכל להיות בטוח בזה בלי להסתמך על לוגיקה?
אתה מערבב בין שני דברים. בין השאלה מה הכלי הטוב ביותר שיש לי לדעת דברים לבין השאלה האם בורא עולם כפוף ללוגיקה.
על הרמב"ם והרשב"א כבר התווכחנו כאן. אבל אתה מבין שאני גם יכול להביא לך הרבה רמב"ם ורשב"א נגד תורת היחסות הפרטית והכללית.
החושב כתב:אז אתה אומר, שאם רואים בריאה, וטוענים שהקיום שלה אומר שהייתה סיבה להיווצרותה - זה לא טענה שנכונה בהכרח, אלא שלמיטב ידיעתנו זה כך.
אני לא מסכים עם זה.
אם רואים שהדבר השתנה, בהכרח הייתה סיבה לכך. להגיד אחרת - לסטות מלוגיקה. וזה לא עניין של הגדרות וסתירה בין הגדרות. זה משהו אמתי.
המעיין כתב:החושב כתב:המעיין כתב:כל הגיאומטריה האוקלידית היא תרגום למילים אחרות של האקסיומות. (מיכאל אברהם מבאר זו בספריו באריכות). כך שלומר את זה ולומר את זה זה שקול.
בסדר גמור.
בוא נצרף גם אותך לקו הדיון שהולך עם 'אוצר החכמה'. אם רואים בריאה, אנחנו אומרים שהייתה סיבה מסוימת לכך שהבריאה תהיה. אבל בעצם אנחנו מסתמכים באמירה זו על איזו הנחה. על כלל בלוגיקה. אם נגיד שלוגיקה זה לא אבסולוטי, אז אולי אפשר לומר: נכון יש בריאה, ונכון קודם היא לא היתה. אבל לגבי הסיבה... אין סיבה. למה? -כובע! לא הגיוני? -אז מה?
לא נשמע טוב, נכון?
במקום לספר לי מה נשמע טוב ומה לא נשמע טוב אתה צריך להשיב על הטענה שהעליתי.
אבל נראה לי שסגי נהור הסביר את זה טוב ממני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים