עמוד 1 מתוך 1

מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 7:55 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה


ידועים דברי חז"ל בחומרת המבזה ת"ח, והסתפקתי האם זהו דוקא במבזה ת"ח מחמת היותו ת"ח אבל אם מבזה אדם שהוא ת"ח אבל לא מחמת שהוא ת"ח אלא מחמת שהוא בעל מום כל שהוא כגון סומא או חיגר וכדו', האם בכה"ג הרי הוא בכלל המבזה ת"ח שהרי אינו בז לתורתו אלא למום שבו אלא שאדם זה הוא ת"ח וגם אם היה אדם פשוט היה בז לו, ובוודאי הדבר אסור אבל אינו כחומרת מבזה ת"ח. ומתוך כך באתי להמליץ טוב על רוב אלו אשר ברוב אוילותם בזים לת"ח שאינם ממפלגתם שי"ל שאינם בכלל מבזה ת"ח שהרי אינם מבזים מחמת היותו ת"ח אלא מחמת היותו משתייך לצד השני (ואדרבה מכבדים הם לסתם ת"ח), ויש בזה לימוד זכות. האם נכונים הדברים? אשמח לשמוע דעת חכמי המקום.

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 9:47 pm
על ידי עובדיה חן
ק"נ תירוצים לטהר את השרץ.

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 1:01 am
על ידי קו ירוק
כלומר הינו מבזה תלמידי חכמים בעצם, על כל החומרה שבדבר!
ואדרבא, כבוד חכמים וכבוד התורה אינו בראש מעיניו, ונחשב כאפיקורוס גמור, כמאמר הגמ' היכי דמי אפיקורוס דאמר מאן אהני לן רבנן, לדידם תנו וכו'.
ומה שמכבד ת"ח שקרוב לליבו, זה כי הוא מהמפלגה, החוג, המקורב לליבו ולדעתו וכיו"ב, ולא מחמת התורה, אלא מחמת שזה רווח בשבילו, או שהוא מבין אותו..
ות"ח שאינו קרוב לליבו, לדידו תני וכו' - אפיקורוס של ממש...

מאידך לבקר ת"ח בכבוד הראוי, זה אמנם מסוכן, אבל מאידך זו חובה כדברי החזו"א הידועים.

והנקודה שהעיר הרב פותח האשכול, של מבזה ת"ח בגלל מום שבו (לא את תורתו, ובמה שלא תלוי במידותיו ובהשתדלותו הרוחנית של האיש), מלבד שזו גאווה וגסות הרוח גם כלפי שאר בני אדם, אבל בת"ח אכן הוא אפיקורוס, משום שאין חכמת התורה וקדושתה חשובים בשבילו בשביל להעביר על מומו וחסרונותיו. אילו היה בנו בעל המום, היה מוצא איך לחבב אותו אף על מומו, אבל יקרא דת"ח אינו חשוב בעיניו לצורך כך.

מסתמא הדברים אמורים רק לפלפולא, לכן הגבתי אף אני לפלפולא.

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 1:23 am
על ידי סגי נהור
כל ענין כבוד ת"ח הוא שנעשה גופו תורה, ובלשון הגמרא שכל גופם אש, ולכן המבזהו מכל צד של ביזוי מבזה את התורה. וזה פשוט לענ"ד.

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ש' ספטמבר 14, 2024 9:37 pm
על ידי עקביה
בביהכ"נ בו אני מתפלל חולקה לאחרונה חוברת ובה דרשה של הרב מנחם שטיין על זהירות מאינטרנט, סמרטפון וכו'.
הוא אומר שם שהרב אלישיב אמר לו שמי שמחזיק פלאפון עם מספר לא כשר (לא סמרטפון. פל' פשוט עם sms) עובר על 3 עבירות חמורות: 1. מבזה את החכמים. 2. מחלל שם שמים. 3. פורש מדרכי ציבור.

האם הרב אלישיב באמת אמר את זה?
וכי מי שאינו מציית להוראה של הרבנים הוא מבזה אותם?
הגמ' אומרת:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
א"ר יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד (אין) [לאין] מרפא. מאי עד לאין מרפא? - אמר רב יהודה אמר רב: כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.

דומני שהמובן הפשוט, הן בגמ' והן בפסוק שהיא מביאה, הוא שהיו מלעיגים על החכמים, ולא שלא היו מצייתים להם.

(מחלל ש"ש צ"ע, ופורש מדרכי ציבור ודאי לא שייך לכאן).

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ש' ספטמבר 14, 2024 11:30 pm
על ידי יבנה
עקביה כתב:בביהכ"נ בו אני מתפלל חולקה לאחרונה חוברת ובה דרשה של הרב מנחם שטיין על זהירות מאינטרנט, סמרטפון וכו'.
הוא אומר שם שהרב אלישיב אמר לו שמי שמחזיק פלאפון עם מספר לא כשר (לא סמרטפון. פל' פשוט עם sms) עובר על 3 עבירות חמורות: 1. מבזה את החכמים. 2. מחלל שם שמים. 3. פורש מדרכי ציבור.

האם הרב אלישיב באמת אמר את זה?
וכי מי שאינו מציית להוראה של הרבנים הוא מבזה אותם?
הגמ' אומרת:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
א"ר יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד (אין) [לאין] מרפא. מאי עד לאין מרפא? - אמר רב יהודה אמר רב: כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.

דומני שהמובן הפשוט, הן בגמ' והן בפסוק שהיא מביאה, הוא שהיו מלעיגים על החכמים, ולא שלא היו מצייתים להם.

(מחלל ש"ש צ"ע, ופורש מדרכי ציבור ודאי לא שייך לכאן).

אם נקבל את הדברים כפשוטים יצטרכו למסור את הנפש כפשוטו על כל תקנה של איזה ועדת רבנים. ומי שעבר אין לו חלק לעוה״ב וכו׳.
פשוט שהדברים נאמרו [אם נאמרו] בדרך גוזמא בעלמא.

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: ש' ספטמבר 14, 2024 11:33 pm
על ידי עקביה
יבנה כתב:אם נקבל את הדברים כפשוטים יצטרכו למסור את הנפש כפשוטו על כל תקנה של איזה ועדת רבנים. ומי שעבר אין לו חלק לעוה״ב וכו׳.

לך תדע, אולי לשיטתו אכן כך..

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: א' ספטמבר 15, 2024 12:39 am
על ידי יבנה
עקביה כתב:
יבנה כתב:אם נקבל את הדברים כפשוטים יצטרכו למסור את הנפש כפשוטו על כל תקנה של איזה ועדת רבנים. ומי שעבר אין לו חלק לעוה״ב וכו׳.

לך תדע, אולי לשיטתו אכן כך..

הנה וידאו https://www.youtube.com/watch?v=98NR2W5wXf0 של ועדת הרבנים לענייני צניעות שמנסים ללמד את ר׳ אלישיב שיש להם דין של בית דין הגדול ועוד כל מיני דברים בחוסר הצלחה, ומאידך אינם מוכנים לשמוע מה שיש לו להגיד. דון מינה ואוקי באתרא.

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: א' ספטמבר 15, 2024 10:35 am
על ידי עזריאל ברגר
עקביה כתב:בביהכ"נ בו אני מתפלל חולקה לאחרונה חוברת ובה דרשה של הרב מנחם שטיין על זהירות מאינטרנט, סמרטפון וכו'.
הוא אומר שם שהרב אלישיב אמר לו שמי שמחזיק פלאפון עם מספר לא כשר (לא סמרטפון. פל' פשוט עם sms) עובר על 3 עבירות חמורות: 1. מבזה את החכמים. 2. מחלל שם שמים. 3. פורש מדרכי ציבור.

האם הרב אלישיב באמת אמר את זה?
וכי מי שאינו מציית להוראה של הרבנים הוא מבזה אותם?
הגמ' אומרת:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
א"ר יהודה: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו עד (אין) [לאין] מרפא. מאי עד לאין מרפא? - אמר רב יהודה אמר רב: כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.

דומני שהמובן הפשוט, הן בגמ' והן בפסוק שהיא מביאה, הוא שהיו מלעיגים על החכמים, ולא שלא היו מצייתים להם.

(מחלל ש"ש צ"ע, ופורש מדרכי ציבור ודאי לא שייך לכאן).

הרב אלישיב אינו חשוד בעיני בביזוי תלמידי חכמים.
והרי יש תלמידי חכמים רבים מאוד שמחזיקים סמארטפון בעצמם!

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: א' ספטמבר 15, 2024 11:31 am
על ידי נטיעות
יבנה כתב:
עקביה כתב:
יבנה כתב:אם נקבל את הדברים כפשוטים יצטרכו למסור את הנפש כפשוטו על כל תקנה של איזה ועדת רבנים. ומי שעבר אין לו חלק לעוה״ב וכו׳.

לך תדע, אולי לשיטתו אכן כך..

הנה וידאו https://www.youtube.com/watch?v=98NR2W5wXf0 של ועדת הרבנים לענייני צניעות שמנסים ללמד את ר׳ אלישיב שיש להם דין של בית דין הגדול ועוד כל מיני דברים בחוסר הצלחה, ומאידך אינם מוכנים לשמוע מה שיש לו להגיד. דון מינה ואוקי באתרא.

ב"ה
אפשר אולי להעלותו בדרייו או בג'מבו מייל לחסומים?

Re: מעריך תלמידי חכמים אבל מבזה ת"ח מסוים

פורסם: א' ספטמבר 15, 2024 12:16 pm
על ידי עובדיה חן
תרתי דסתרי.