איש פלוני כתב:הנה בט"ז וכו' מוזכר דזמן חמה בראשי האילנות הוא חצי שעה קודם השקיעה. אבל לכאורה כיון שהם סברו כשיטת רבינו תם, א"כ זמן חמה בראשי האילנות הוא כחצי שעה קודם שקיעת רבינו תם, דהיינו כמה דקות ממש קודם השקיעה שלנו.
אודה אם מישהו יחכימני בנידון.
יש כאן בעיה לכאורה:
כמו שכתב מר בעצמו "חמה בראש האילנות" הינו זמן מציאותי.
בגמרא שבת לה. איתא - "שימשא בריש דיקלא"
במשנה ברורה בסימן רס"א על סעיף ג' - ס"ק כ"ו - הוסיף: "בראש האילנות - או
בראשי הגגות הגבוהים"והנה אם נצא החוצה ונחכה לחמה שתגיע ל
ראשי האילנות או הדקלים או הגגות הגבוהים (בדווקא, ולא הנמוכים), זה יהיה בוודאי הרבה לפני השקיעה של הגאונים ולא רק כמה דקות...
ולכן, אולי הט"ז לא כתב "חצי שעה", אלא לפי שיטת הגאונים (ולא נראה שהוא מתכוון לקרני השמש המפציעים מעל ראשי האילנות, אלא לגלגל חמה עצמו, ואז על כרחנו לכאורה אומר זאת על פי שיטת הגאונים).
אגב, אם זכרוני אינו מטעני, שאלתי פעם את הגרש"ד שליט"א, שכמדומני בדק זאת בפועל, ואמר לי שהזמן לתחילת "נעילה" הוא 45 דקות לפני שקיעת הגאונים.
ולהולכים לאור רבינו הגר"א זצ"ל כפי מנהגו הנזכר במעשה רב, הלא נכתב שם בזה"ל: "
לזהר מאד מאד להתפלל תפלת נעילה
בזמנה כשהחמה בראש אילנות"