עושה חדשות כתב:
-האם הכוונה שההיתרים מוטעים, והו"ל לאסוקי אדעתא, או שיש עונש גם על שוגג, וכו',
או דאמנם נפסק להיתר, אבל זה נגד 'רצון התורה' וגם ע"ז מענישים.
כך או כך, יש כאן חידוש גדול, (וגם חידוש גדול בהקשר של תשובה, על מי שיפסיק להלוות בריבית בין א' דסליחות ליוהכ"פ). האם זה מוסמך?
*
ובמה פליג החזו"א?
שש ושמח כתב:לא הבנתי מה כל הפלפולים בדעת הגר"א, במע"ר כותב "אין היתר ברווחים כלל" ובודאי סובר שהית"ע הנהוג אסור מן הדין [ומציינים שכ"ה בביאורו קס"ז ס"א],
ובאופן המותר גם הוא בעצמו הלווה כמו שמובא בהע' למעשה רב שם,
וגם מי שסומך על האחרונים שהתירו ראוי בעשי"ת לחשוש ולהחמיר כדעת הגר"א. מה מחודש כאן?
אבל דברי החזו"א באמת לא הבנתי, וכי הוא סובר שראוי לנהוג נגד כוונת התורה, אם "מסתדרים" עם ההלכה היבשה?
...אלא שיש כמה וכמה דברים שצריך אדם לשום אל לבו בשעה שעושה היתר עיסקא שאם דקדק בהם הרי ניצול מאסור רבית ואם לא דקדק בהם אפשר שעבר על אסור רבית החמור ונכסיו מתמוטטין ואינו קם לתחית המתים וכאלו כופר בעיקר כמו שהאריכו חז"ל בזה ואינו חשוב כשוגג ולא כאומר מותר כיון שבידוע הדבר שכותב וחותם על הלואה ברבית וכל שלא התברר לו שהוא שמור ובטוח מאסור רבית חלילה לו מלעשות מעשה.
אכן צ"ב.שש ושמח כתב:אבל דברי החזו"א באמת לא הבנתי, וכי הוא סובר שראוי לנהוג נגד כוונת התורה, אם "מסתדרים" עם ההלכה היבשה?
א. הא דתנן המלוה כו' מן הדברים המותרים לכתחלה הוא וכדתניא בתוספתא פ"ק דתרומות, תדע שהרי עשו שאינו זוכה כזוכה והתירו איסור רבית כמש"כ תו' ד"ה כיון, ואמרו המלוה בב"ד כו' והלואה זו מדת חסידות הוא, ואף שהעשיר משתדל בכך להרויח שהרי פוסק הרבה פחות משער הזול כמש"כ תו' והרשב"א, חז"ל היו יודעים דעת קונם ית' טפי מינן וידעו מהו תיקון ומהו קלקול, וח"ו להכניס עצמנו לשקול ע"פ שכלנו ולומר שיש חילוק בין הזמנים או בין עשיר לבעה"ב וכל הדברים שנאמרו בגמ' ופסקוהו הפוסקים הם דברים נצחיים וקיימים, ולואי שישובו כל ישראל לאביהן שבשמים והיתה הנהגה זו של הלואה ...
מלבב כתב:איך עונשים כשרוב חכמי ישראל התירו, ותורה לא בשמים היא
זאב ערבות כתב:ידועים וידועים, אך בענין כה חמור כריבית, עם כל ההיתרים של היתר עיסקא, מדוע שלא אחשוש? כלומר בסיפורים שלא ידוע לי במה עסקו האנשים אין לי עסק בנסתרות, אך אם ידוע לי שעסקו בהיתר עסקו וסבלו, האם אין לחשוש שזו לפחות אחת הסיבות?
חיים סופר כתב: התנגדות גדולי אחרונים על היתר עיסקא הלא זה דרכו של תורה זה אוסר וזה מתיר ואלו ואלו וכו', אבל לומר שבשמים אינם מתחשבים וכו' ודאי לא יצאה מפי הגר"א והוא דברי טפשות שהגר"א בנה שיטתו בגלל חלום [כמדומה האומר כן הוא בכלל מבזה ת"ח ....]
ואם לדעת רבו הגר"א יש בזה איסור רבית, הרי אף הסופר עובר ב'לא תשימון'?רבית - דעת רבינו שהעסקא יהיה על מחצה שכר ומחצה הפסד והלוה יהא נאמן השבועה והברירה ביד הלוה או לקיים העסקא או ליתן דמי העסקא כמדובר, ונתן נוסח כתיבת העיסקא לאיזה ממיודעיו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים