עמוד 1 מתוך 1

הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:17 pm
על ידי יראה- שלם
מאן דהו העיר שכהיום כל מבערי הגז הביתיים יש להם חיישנים בכדי למנוע דליפת גז, ולכן יש צורך בעת הצתת האש להחזיק זמן מועט את כפתור הגז בכדי שישאר האש, ההוא טוען שכל מבערים האלו עובדים על חשמל ולכן אסור בימינו להדליק אש ביו"ט. המציאות הוא שהחיישנים עובדים גם כששקע התנור מנותק.
ידוע לאחד מחו"ר הפורום משהו בנידון זה?

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:24 pm
על ידי עושה חדשות
סיפור ישן.
תתחיל כאן.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:29 pm
על ידי עושה חדשות
הערה קטנה בשולי הדברים:
להסוברים שיש בזה איסור, או עכ"פ ספק איסור, יש בזה נפק"מ לקולא.
שהרי לגבי הנמכת להבה לצורך הבישול, נהוג עלמא להחמיר כד' מג"א שאם יכול להדליק להבה אחרת לא הותר לו הכיבוי, (אבל הגרמ"פ מתיר בכה"ג ואכמ"ל), אבל השתא הרי א"א להדליק להבה אחרת.
האם כך?

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:29 pm
על ידי יראה- שלם
עושה חדשות כתב:סיפור ישן.
תתחיל כאן.


תודה על המ"מ.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:30 pm
על ידי יראה- שלם
עושה חדשות כתב:הערה קטנה בשולי הדברים:
להסוברים שיש בזה איסור, או עכ"פ ספק איסור, יש בזה נפק"מ לקולא.
שהרי לגבי הנמכת להבה לצורך הבישול, נהוג עלמא להחמיר כד' מג"א שאם יכול להדליק להבה אחרת לא הותר לו הכיבוי, (אבל הגרמ"פ מתיר בכה"ג ואכמ"ל), אבל השתא הרי א"א להדליק להבה אחרת.
האם כך?

בהדליק את הראשון לפני יו"ט?

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:31 pm
על ידי עושה חדשות
הדליק אחת ורוצה להנמיכה ויכול להדליק אחרת תחתיה.

ועוד הערה קטנה:
האם אין בזה את ההיתר של מכשירין שא"א לעשותן מבעו"י, באופן שהשארת אש דלוקה מבעו"י מחממת את הבית ומסכנת קצת את הילדים וכד'? או דמ"מ הרי הוי הלכה ואין מורין כן?

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 9:35 pm
על ידי יראה- שלם
עושה חדשות כתב:הדליק אחת ורוצה להנמיכה ויכול להדליק אחרת תחתיה.

ועוד הערה קטנה:
האם אין בזה את ההיתר של מכשירין שא"א לעשותן מבעו"י, באופן שהשארת אש דלוקה מבעו"י מחממת את הבית ומסכנת קצת את הילדים וכד'? או דמ"מ הרי הוי הלכה ואין מורין כן?


צריך קודם לברר האם הדלקת הנר היא בגדר מכשירין או שהיא חלק ממלאכת הבישול המותרת ביו"ט.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 10:35 pm
על ידי יונת אלם
מה באמת הדעה לגבי שימוש בשעון שבת לגז ביו"ט בפרט שיש ג' ימים רצופים כהשתא, ומה עם ה'חגז'?

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 11:52 pm
על ידי עושה חדשות
יראה- שלם כתב:
עושה חדשות כתב:הדליק אחת ורוצה להנמיכה ויכול להדליק אחרת תחתיה.

ועוד הערה קטנה:
האם אין בזה את ההיתר של מכשירין שא"א לעשותן מבעו"י, באופן שהשארת אש דלוקה מבעו"י מחממת את הבית ומסכנת קצת את הילדים וכד'? או דמ"מ הרי הוי הלכה ואין מורין כן?


צריך קודם לברר האם הדלקת הנר היא בגדר מכשירין או שהיא חלק ממלאכת הבישול המותרת ביו"ט.

כעת לא דנים על ההדלקה עצמה, כי היא ודאי מותרת, אלא על סגירת המעגל של שסתום הביטחון, וזה לכאו' רק בגדר מכשירין.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ד' ספטמבר 13, 2017 11:18 pm
על ידי יראה- שלם
יונת אלם כתב:מה באמת הדעה לגבי שימוש בשעון שבת לגז ביו"ט בפרט שיש ג' ימים רצופים כהשתא, ומה עם ה'חגז'?


איזה בעי'ה יכולה להיות בזה, הרי גרם כיבוי מותר ביו"ט. ולקראת שבת יכול לכוון את זה למצב קבוע ולהשאירו לשבת כרגיל.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 8:50 am
על ידי עושה חדשות
גז עם שסתום.PDF
(709.77 KiB) הורד 285 פעמים

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:45 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי כעת טענה מענינת ומקורית של הגר"נ קרליץ שליט"א, ויש לאסור לפ"ז הדלקת הגז באופנים מסויימים גם כאשר אין חשש מחמת שסתום הביטחון.
תנו עיניכם:
מסתפק מן הגז.png
מסתפק מן הגז.png (46.95 KiB) נצפה 5978 פעמים


והנה איסורא דמסתפק מן השמן שבנר, ביארוהו התוס' מצד שמכהה אורו, וזה ל"ש כאן. אבל הרא"ש כ' שנאסר בזה הכיבוי לבסוף. ואין כוונתו לומר מצד מה שבסוף יכבה (ול"ה גרם כי מחובר כבר בנר), כי הרי אסר גם להחליף שמן. אלא כמש"כ האחרונים שעצם לקיחת השמן זה כמו כיבוי. וא"כ לכאו' ה"ה לקיחת גז. אלא שאם ידלק מיד ולא יהיה אפילו מעט דליפה, יש להתיר ע"פ הר"ן שהתיר פיצול של האש. אבל אם 'בורח' קצת גז, לכאו' יש כאן חשש כיבוי. ובמקומות שמצוי גז מרכזי, אז אם יש בבנין/ברחוב להבה דלוקה, ייאסר לפתוח את הגז אם לא שהאש נדלקת בו מיד. וזאת חומרא נפלאה. ויל"פ. (ואת כוונת הגרנ"ק "שאינו פסיק רישא" לא הבנתי כה"צ).

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:51 pm
על ידי קו ירוק
אינני מבין חומרא זו, כי כל עוד לא הדליק הלהבה (לאחר שפתח הברז) הרי איננו מסתפק מן הנר, כל עוד אין נר הדולק מן השמן/הגז, וכאשר היא הלהבה תינוק מן הגז, הרי הגז יבער ולא יברח ממנו אפילו כלשהוא.
אלא שמה שהעיר הרב עושה חדשות היא הערה טובה, שהרי בגז מרכזי בעת שבוערת להבה אחרת בזה הוי מסתפק מן הנר. אבל יתכן שזה לא מיקרי מסתפק כי לעולם לא יכבה קודם שיערב היו"ט. אלא שלא מצאנו שמותר בכלי גדול מאוד להסתפק ממנו.
עוד יתכן כי הלהבה איננה יונקת מהנוזל אלא מאידי הגז הנודף באויר שהוא בלתי נראה, והוא לא ייחשב כחיבור אל נוזל מרוכ.
ודאתינן להכי גם שאלה מעיקרא ליתא, שאין מציאות של הסתפקות מאידי גז בלתי נראה ובלי ממשות, וגם לא ייחשב כחיבור לאויר אחר.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:53 pm
על ידי עושה חדשות
קו ירוק כתב:אינני מבין חומרא זו, כי כל עוד לא הדליק הלהבה (לאחר שפתח הברז) הרי איננו מסתפק מן הנר, כל עוד אין נר הדולק מן השמן/הגז, וכאשר היא הלהבה תינוק מן הגז, הרי הגז יבער ולא יברח ממנו אפילו כלשהוא.

להבה אחת כבר דלוקה, וכעת הוא פותח ברז נוסף, ובזה הוי ככיבוי על הקודמת.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:58 pm
על ידי קו ירוק
עושה חדשות כתב:
קו ירוק כתב:אינני מבין חומרא זו, כי כל עוד לא הדליק הלהבה (לאחר שפתח הברז) הרי איננו מסתפק מן הנר, כל עוד אין נר הדולק מן השמן/הגז, וכאשר היא הלהבה תינוק מן הגז, הרי הגז יבער ולא יברח ממנו אפילו כלשהוא.

להבה אחת כבר דלוקה, וכעת הוא פותח ברז נוסף, ובזה הוי ככיבוי על הקודמת.

צודק. המציאות עליה דברתי היא לא הכתובה בספר, ובהביטי מקופיא לא שמתי לב. עניתי עליה באופ"א בתגובה קודמת

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:05 pm
על ידי עושה חדשות
קו ירוק כתב:אבל יתכן שזה לא מיקרי מסתפק כי לעולם לא יכבה קודם שיערב היו"ט. אלא שלא מצאנו שמותר בכלי גדול מאוד להסתפק ממנו.
זה נידון גדול באחרו' בדעת הרא"ש, ונלאיתי לציין. אפשר לעיין בדבריו בביצה פ"ב סי' יז, בהתחלה נראה להתיר בכה"ג, אבל בסו"ד מפורש לכאו' לאסור.

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 7:44 pm
על ידי קו ירוק
מ"מ אידי הגז היוצאים מראש המבער זה אויר. מה שייך חיבור של 'מסתפק' במובנו ההלכתי?

לאפרושי מאיסורא: הדלקת גז ביו"ט

פורסם: ד' אפריל 24, 2019 11:51 pm
על ידי יושב סתר
בדקתי בחיפוש כאן בפורום והתפלאתי מאד לראות שלא עסקו בנושא כ"כ שכיח.
הכיריים המיוצרות בשנים האחרונות יש בהם מנגנון בטיחות שהגז אינו יוצא כל עוד אין אש בסמוך למקום יציאת הגז, פטנט מצויין למניעת דליפות.
במשנ"ב מהדורת דרשו סוף חלק ה' במילואים יש נידון ארוך בעניין והעולה מהדברים שיש בזה חשש גדול של איסור דאורייתא.
אשר ע"כ יש להדליק את הכיריים מערב יו"ט ולא כבעבר שהיו מדליקים בבוקר ביו"ט כשבאים לבשל.
מפעל הפורמטיםתצלום0659.jpg
מפעל הפורמטיםתצלום0659.jpg (54.93 KiB) נצפה 4755 פעמים
מפעל הפורמטיםתצלום0657.jpg
מפעל הפורמטיםתצלום0657.jpg (80.85 KiB) נצפה 4755 פעמים

Re: לאפרושי מאיסורא: הדלקת גז ביו"ט

פורסם: ה' אפריל 25, 2019 12:21 am
על ידי עושה חדשות
יושב סתר כתב:בדקתי בחיפוש כאן בפורום והתפלאתי מאד לראות שלא עסקו בנושא כ"כ שכיח.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=36196#p400953

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ה' אפריל 25, 2019 2:00 pm
על ידי יואל שילה
אעלה כמה שדיברו בזה
גם לי יש כתיבה בזה, לא גמורה, ואשלח למעונין - רק במייל [מאחר ולא סיימתי את הנושא]
[email protected]

Re: הדלקת אש ביו"ט במבערי הגז הביתיים.

פורסם: ה' אפריל 25, 2019 6:33 pm
על ידי כתבן