מענה איש כתב:ידועים דברי הבעש''ט שכאשר האדם רואה חיסרון אצל חבירו אות הוא שאתו חיסרון קיים גם אצלו (הדברים הובאו השבוע בעלים לתרופה)
והתעוררתי לדון בדבריו האם גם כשהאדם רואה מעלה אצל זולתו אות וסימן הוא שהמעלה או לפחות בחינת המעלה קיימת גם אצלו?
ידידיה כתב:מענה איש כתב:ידועים דברי הבעש''ט שכאשר האדם רואה חיסרון אצל חבירו אות הוא שאתו חיסרון קיים גם אצלו (הדברים הובאו השבוע בעלים לתרופה)
והתעוררתי לדון בדבריו האם גם כשהאדם רואה מעלה אצל זולתו אות וסימן הוא שהמעלה או לפחות בחינת המעלה קיימת גם אצלו?
האם אין אלו דברי חז"ל
"הפוסל, במומו פוסל"?
החושב כתב:לעניות דעתי, הכוונה היא לנושא השפיטה (ולא לכך שמזדמן לו לראות מקרים כאלה). אדם הנגוע בפגם מסוים נוטה לייחס פגם כזה גם לאחרים כל איפה שאפשר (ובמקרים מסוים - למשל כשרואה זאת אצל ילדיו - זה צורם לו הרבה יותר, משום שגם הוא נגוע בזה).
ממילא, כאשר אדם שם לב לחסרון אצל חברו, יש סבירות גבוהה יותר שהוא נגוע בחסרון זה, ודווקא משום כך הוא שם לב לחסרון של הזולת.
בפסיכולוגיה זה נקראה 'השלכה'
ואם להאמין לפסיכולוגים, זהו מנגנון הגנה. אם כך, זה שייך דווקא לחסרונות ופגמים ולא למעלות.
אם רואה לאחד שבא על אשת איש מסתמא שיש בו שמץ מזה והיינו גאוה שאמרו חז"ל (סוטה ד,ב) כל המתגאה כאילו בא על אשת איש . או שרואה עובד עבודה זרה מסתמא יש בו שמץ מזה, והיינו כעס שאמרו חז"ל (זהר בראשית כז, ב) כל הכועס כאילו ובד ע"ז
הגיונות כתב:החושב כתב:לעניות דעתי, הכוונה היא לנושא השפיטה (ולא לכך שמזדמן לו לראות מקרים כאלה)... ואם להאמין לפסיכולוגים, זהו מנגנון הגנה. אם כך, זה שייך דווקא לחסרונות ופגמים ולא למעלות.
כבר כתבתי שכך נראה שמשתמע מדבריו של הר"נ מברסלב, אבל בדברי התולדות ומורי החסידות האחרים מוכח להדיא שהתשתית היסודית לכך היא ההשגה הפרטית.
אשר ברא כתב:אך מונח בזכרוני שהחוזר ר' יואל כהן שליט"א באחד מהקדמותיו (שיצא לא מכבר - אינו תח"י לבדוק איזה) מבאר בעומק יותר שזה מישך שייך לבחינה נעלה זו שמצינו לפעמים כגון שאין פגם בשורש כלל ישראל וכן על שעת נעילה נאמר כן ועוד ועוד ובפרט בספרי חסידות, ומבאר שזה היתה כוונת הצדיקים שלימדו זכות אפי' כשראו עוברי רצונו - לא שטחו עיניהם מראות אלא וכו'.
ידידיה כתב:האם אין אלו דברי חז"ל
"הפוסל, במומו פוסל"?
מענה איש כתב:ידועים דברי הבעש''ט שכאשר האדם רואה חיסרון אצל חבירו אות הוא שאתו חיסרון קיים גם אצלו (הדברים הובאו השבוע בעלים לתרופה)
והתעוררתי לדון בדבריו האם גם כשהאדם רואה מעלה אצל זולתו אות וסימן הוא שהמעלה או לפחות בחינת המעלה קיימת גם אצלו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 380 אורחים