הוה אמינא כתב:פלא שלא מזכיר כלל את השאלה אם מותר מצד הליכה בחוקות הגוים.
הרואה כתב:ידוע שהרב אבינר מעודד גברים נשואים לענוד טבעת כדי למנוע מכשולות.
הרואה כתב:ידוע שהרב אבינר מעודד גברים נשואים לענוד טבעת כדי למנוע מכשולות.
יאיר כתב:חציצה...לענ"ד לא ראוי שמא ישכח להוציאה בנט"י..
הרמא בסי תרנו סעיף ו כתב:ונהגו להחמיר להסיר התפילין והטבעות מידם
החושב כתב:תשובה באתר 'דין'
http://din.org.il/2015/10/21/%D7%A2%D7% ... %91%D7%A8/
החתן סופר כתב:הרואה כתב:ידוע שהרב אבינר מעודד גברים נשואים לענוד טבעת כדי למנוע מכשולות.
כך גם הרב סתיו בתחומין לה, אבל כתב לא להנהיג ככה אלא במקומות של השכלה גבוהה נניח, או מקומות עבודה שיכולים להיות מכשולים, זה מזיכרון לא טרי.
לגבי לא ילבש ראיתי פעם שגם הגרנ"ק נקט שאין משום לא ילבש בתשובות המובאות בסוף ספר פאת זקנך (עדס)
?[/quote]b]הרב[/b]אבינר???
הרב סתיו??
אין בושה?
שומר הגחלת כתב:החושב כתב:תשובה באתר 'דין'
http://din.org.il/2015/10/21/%D7%A2%D7% ... %91%D7%A8/
לא מבואר שם מי זה הפוסק.
ושמא ואולי זה בית ההוראה של הרב אבןטובה שליט"א?...
ובנימה רצינית, כדאי להביא אסמכתאות מהימנות ולפחות שנדע מי פסק, אם לא מהיכן פסק.
מי אנחנו?
אתר דין הוא ממפעליו הברוכים של מכון ירושלים לדיינות שעל ידי מוסדות וישיבת מענה שמחה ע”ר, ארגון ששם לו למטרה לחזק את שמירת ההלכה היהודית, וביחוד בדיני ממונות. פעילויות חשובות נוספות של המכון הן הקמת כולל ‘אוהל יוסף’, אחד הכוללים החשובים והידועים בירושלים ששמו הטוב הולך לפניו הודות לצורת הלימוד הייחודית – המעמיקה ויורדת עד לפסק ההלכה. הכולל מונה כ-200 תלמידי חכמים שרבים מהם נסמכו ע”י גדולי ישראל והרבנות הראשית להוראה ודיינות; הקמת בית דין לממונות ‘נתיבות חיים’ ליישוב סכסוכים עפ”י ההלכה, בית הוראה עבור המעוניינים להיוועץ בעניינים הלכתיים, מכון מחקר תורני ועוד. בראש המכון עומדים הרב יוסף פליישמן שליט”א, אב בין דין ‘נתיבות חיים’, והרב אשר פלג שליט”א, דיין בבית הדין ‘נתיבות חיים’.
ארזי הלבנון כתב:בספר 'את צנועים חכמה' להרה"ג שמואל הבר (חלק א', עמוד רטז) העלה, לאחר משא ומתן ארוך, שמבחינת 'לא ילבש' אין איסור שגבר יענוד טבעת נישואין [ואוסיף שגם מחמת חוקות הגוים ודאי שאין בזה איסור, ואכמ"ל]. אך העיר שאינו נכנס לשאלה האם ראוי לענוד טבעת.
אשמח אם מי מכם ראה התייחסות מפורשת ל'אם ראוי' (דווקא), ישתף אותנו.
חוקר ודורש כתב:ארזי הלבנון כתב:בספר 'את צנועים חכמה' להרה"ג שמואל הבר (חלק א', עמוד רטז) העלה, לאחר משא ומתן ארוך, שמבחינת 'לא ילבש' אין איסור שגבר יענוד טבעת נישואין [ואוסיף שגם מחמת חוקות הגוים ודאי שאין בזה איסור, ואכמ"ל]. אך העיר שאינו נכנס לשאלה האם ראוי לענוד טבעת.
אשמח אם מי מכם ראה התייחסות מפורשת ל'אם ראוי' (דווקא), ישתף אותנו.
מוזר מאוד הפסק הזה והאם מכנסיים לאשה אין בזה בעיה כי רגילים ללכת אצל אלו שפרקו עול?
ארזי הלבנון כתב:בספר 'את צנועים חכמה' להרה"ג שמואל הבר (חלק א', עמוד רטז) העלה, לאחר משא ומתן ארוך, שמבחינת 'לא ילבש' אין איסור שגבר יענוד טבעת נישואין [ואוסיף שגם מחמת חוקות הגוים ודאי שאין בזה איסור, ואכמ"ל]. אך העיר שאינו נכנס לשאלה האם ראוי לענוד טבעת.
אשמח אם מי מכם ראה התייחסות מפורשת ל'אם ראוי' (דווקא), ישתף אותנו.
חוקר ודורש כתב:ארזי הלבנון כתב:בספר 'את צנועים חכמה' להרה"ג שמואל הבר (חלק א', עמוד רטז) העלה, לאחר משא ומתן ארוך, שמבחינת 'לא ילבש' אין איסור שגבר יענוד טבעת נישואין [ואוסיף שגם מחמת חוקות הגוים ודאי שאין בזה איסור, ואכמ"ל]. אך העיר שאינו נכנס לשאלה האם ראוי לענוד טבעת.
אשמח אם מי מכם ראה התייחסות מפורשת ל'אם ראוי' (דווקא), ישתף אותנו.
מוזר מאוד הפסק הזה והאם מכנסיים לאשה אין בזה בעיה כי רגילים ללכת אצל אלו שפרקו עול?
אוצר החכמה כתב:חוקר ודורש כתב:ארזי הלבנון כתב:בספר 'את צנועים חכמה' להרה"ג שמואל הבר (חלק א', עמוד רטז) העלה, לאחר משא ומתן ארוך, שמבחינת 'לא ילבש' אין איסור שגבר יענוד טבעת נישואין [ואוסיף שגם מחמת חוקות הגוים ודאי שאין בזה איסור, ואכמ"ל]. אך העיר שאינו נכנס לשאלה האם ראוי לענוד טבעת.
אשמח אם מי מכם ראה התייחסות מפורשת ל'אם ראוי' (דווקא), ישתף אותנו.
מוזר מאוד הפסק הזה והאם מכנסיים לאשה אין בזה בעיה כי רגילים ללכת אצל אלו שפרקו עול?
מה מוזר לטעון שבמכנסי אשה אין איסור לא ילבש. הבעייה היא צניעות. ולכן אם לובשת שמלה על זה אין בזה איסור מן הדין אע"פ שנמנעים מזה משום שאין מנהג החרדים בזה.
בברכה המשולשת כתב:
לענ"ד בודאי שלא ראוי, כי זה סמל לחוסר בירא"ש (דומה קצת לאי הליכה עם כיפה בתשובת הגרע"י)
כך גם אמרתי בשיעור כשלמדנו את דבריו הנ"ל של הרה"ג שמואל הבר (אחרי שהערתי שגם לגבי לא ילבש איני מסכים עמו)
אנושי כתב:הרבאבינר???
הרב סתיו??
אין בושה??
ארזי הלבנון כתב:בברכה המשולשת כתב:
לענ"ד בודאי שלא ראוי, כי זה סמל לחוסר בירא"ש (דומה קצת לאי הליכה עם כיפה בתשובת הגרע"י)
כך גם אמרתי בשיעור כשלמדנו את דבריו הנ"ל של הרה"ג שמואל הבר (אחרי שהערתי שגם לגבי לא ילבש איני מסכים עמו)
חוסר בירא"ש? -
האם כוונתך לחשש שמא מתוך שיחה קלה במכללה/אוניברסיטה/עבודה ייגרם מכשול מסויים?
והלא משנה ערוכה היא דאין אפוטרופוס לעריות, ומה שייך חוסר יראת שמים?
אדרבה, זהירות וענווה קא חזינא.
חוקר ודורש כתב:מוזר מאוד הפסק הזה והאם מכנסיים לאשה אין בזה בעיה כי רגילים ללכת אצל אלו שפרקו עול?
בברכה המשולשת כתב:בפועל, הליכה עם טבעת היא בדר"כ דרכם של אנשים שירא"ש לא כ"כ חשובה להם, ה"י.
אין "חשש שמא מתוך שיחה קלה במכללה/אוניברסיטה/עבודה ייגרם מכשול מסויים" אלא סכנה גדולה למכשול גדול, רח"ל. אולם, הפתרון הוא לא טבעת אלא הקפדה על כל הלכות הרחקה בין גברים לנשים.
בברכה המשולשת כתב:כך גם אמרתי בשיעור כשלמדנו את דבריו הנ"ל של הרה"ג שמואל הבר (אחרי שהערתי שגם לגבי לא ילבש איני מסכים עמו)
ארזי הלבנון כתב:בברכה המשולשת כתב:בפועל, הליכה עם טבעת היא בדר"כ דרכם של אנשים שירא"ש לא כ"כ חשובה להם, ה"י.
אין "חשש שמא מתוך שיחה קלה במכללה/אוניברסיטה/עבודה ייגרם מכשול מסויים" אלא סכנה גדולה למכשול גדול, רח"ל. אולם, הפתרון הוא לא טבעת אלא הקפדה על כל הלכות הרחקה בין גברים לנשים.
אינני יודע מניין לך הכלל הזה. אדרבה, הוצאת לעז יש כאן על בחורי ישיבה חשובים העונדים טבעות נישואין. אני מכיר אישית ראש ישיבה חשוב שדורש זאת בתוקף מתלמידיו הנמצאים במוסדות עבודה עם נשים.
ולעניין דבריך "פתרון הוא לא טבעת אלא הקפדה על כל הלכות הרחקה בין גברים לנשים" - אין ספק שהוא הפתרון המועיל ביותר. אך כשחז"ל אמרו 'אין אפוטרופוס' וכו' אין ספק שכוונתם הייתה שמרוב שאין אפוטרופוס לעריות, עד כדי כך, שאדם עלול לא להזהר מספיק בהנהגות אלו. על כן, אדם שנמצא במקומות כאלה, במקום לסמוך על כוחו ויראת שמים הגדולה שלו *, עליו לנהוג בענווה ולקחת דבר חיצוני שבמידת-מה יכפה אותו שלא להגיע לסיטואציות בעייתיות.
----
*ולא כאן המקום להאריך בחכמים גדולים שמצאו את עצמם בבאר שחת של ניאוף, אשת איש וכו' וכו' ה' ירחם, למרות שאני בטוח ששנים על גבי שנים הם שמרו על הלכות הרחקה בין גברים לנשים, עם כל זה מאוחר יותר מצאו את עצמם לא כל כך מקפידים על ההלכות הנ"ל, בלשון המעטה...
ארזי הלבנון כתב:בברכה המשולשת כתב:כך גם אמרתי בשיעור כשלמדנו את דבריו הנ"ל של הרה"ג שמואל הבר (אחרי שהערתי שגם לגבי לא ילבש איני מסכים עמו)
דרך אגב, אשמח לדעת מה הרב ענה לך על אמירתך זו.
בברכה המשולשת כתב:לענ"ד בודאי שלא ראוי, כי זה סמל לחוסר בירא"ש (דומה קצת לאי הליכה עם כיפה בתשובת הגרע"י)
כך גם אמרתי בשיעור כשלמדנו את דבריו הנ"ל של הרה"ג שמואל הבר (אחרי שהערתי שגם לגבי לא ילבש איני מסכים עמו)
בברכה המשולשת כתב:ג. אכן, אם האדם רוצה "לנהוג בענווה ולקחת דבר חיצוני שבמידת-מה יכפה אותו שלא להגיע לסיטואציות בעייתיות" (וזו אכן הצעה יפה וחשובה כשאין ברירה ויש לו היתר פרטני של רב חשוב, כי אחרת אסור בכלל להיות בחברה מעורבת) שידקדק שלא לגלח את זקנו (אפילו באופן המותר לכו"ע מצד גדרי השחתה, של משחה) וילבש כיפה גדולה בכל עת ויוציא ציציותיו (אא"כ הוא נוהג כרבותינו המקובלים) וכו'
שים-שלום כתב:לגבי ר' סתיו יעויין כאן http://www.kikar.co.il/%D7%94%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8-%D7%A1%D7%AA%D7%99%D7%95-%D7%94%D7%A6%D7%92%D7%94-%D7%A2%D7%9D-%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%A0%D7%99.html וכן המכיר מעט את הישוב שוהם הוא מעיד היטב על רב הישוב.
לנידון דידן
כמובן שהדיון עובר מ'איסור' ל'ראוי' או לא, ולכן התשובה בהתאם לשואל.
דהנה איש יר"ש יורו לו רבותיו דלכתחילה לא ילך לעבוד/ללמוד במקום שהמכשולות מצויין בו.
ואם לא ישמע לזה, יורו לו שישתמש בסממנים יהודיים יותר כגון זקן כיפה פאו וציציות כפי שכבר כתבו פה.
וכשמדובר באדם שאינו יר"ש, ואינו חש לרבותיו בדברים הללו, יורו לו לענוד טבעת אם אכן יועיל הדבר [שכבר כתבו כאן שמוטל בספק].
יש להזכיר שאדם לא נופל לבירא עמיקתא שכזו בן רגע, ורק חוסר צניעות והקפדה על דיני הרחקות בחומרה יתירה כשהמכשול מצוי יצילו את האדם, ולא טבעות וכדו', ועל זה נאמר אין אפוטרופוס = אפילו יענוד טבעת אין אפוטרופוס, ולכן יקפיד על ההלכות ולא כפי שניסו להעמיד כאן.
גם אני מכיר ראש ישיבה שמורה לתלמידיו לענוד טבעת, אך מכיר אני גם את תלמידיו שחזותם אינה חזות יר"ש, וגם על דיני הרחקות אינם מקפידים כ"כ, וממילא מובנת הוראתו.
הוה אמינא כתב:לגבי ר' אבינר והטבעת, נו נו... ערבך ערבא צריך.
[אולי היה מסכים שיש כאלו שצריכים לענוד גלגל ים כדי לזכור לא להכשל באשת איש]
החושב כתב:בברכה המשולשת כתב:לענ"ד בודאי שלא ראוי, כי זה סמל לחוסר בירא"ש (דומה קצת לאי הליכה עם כיפה בתשובת הגרע"י)
כך גם אמרתי בשיעור כשלמדנו את דבריו הנ"ל של הרה"ג שמואל הבר (אחרי שהערתי שגם לגבי לא ילבש איני מסכים עמו)בברכה המשולשת כתב:ג. אכן, אם האדם רוצה "לנהוג בענווה ולקחת דבר חיצוני שבמידת-מה יכפה אותו שלא להגיע לסיטואציות בעייתיות" (וזו אכן הצעה יפה וחשובה כשאין ברירה ויש לו היתר פרטני של רב חשוב, כי אחרת אסור בכלל להיות בחברה מעורבת) שידקדק שלא לגלח את זקנו (אפילו באופן המותר לכו"ע מצד גדרי השחתה, של משחה) וילבש כיפה גדולה בכל עת ויוציא ציציותיו (אא"כ הוא נוהג כרבותינו המקובלים) וכו'
איזו זווית ראייה מעניינת...
כבודו באמת אינו מבין שהעולם גדול ? אי אפשר לשבץ את כולם בשתים שלוש משבצות.
לא מדובר כאן באברך כולל בבני ברק שפתאום רוצה להתחיל לענוד טבעת.
ארזי הלבנון כתב:שים-שלום כתב:לגבי ר' סתיו יעויין כאן http://www.kikar.co.il/%D7%94%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8-%D7%A1%D7%AA%D7%99%D7%95-%D7%94%D7%A6%D7%92%D7%94-%D7%A2%D7%9D-%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%A0%D7%99.html וכן המכיר מעט את הישוב שוהם הוא מעיד היטב על רב הישוב.
לנידון דידן
כמובן שהדיון עובר מ'איסור' ל'ראוי' או לא, ולכן התשובה בהתאם לשואל.
דהנה איש יר"ש יורו לו רבותיו דלכתחילה לא ילך לעבוד/ללמוד במקום שהמכשולות מצויין בו.
ואם לא ישמע לזה, יורו לו שישתמש בסממנים יהודיים יותר כגון זקן כיפה פאו וציציות כפי שכבר כתבו פה.
וכשמדובר באדם שאינו יר"ש, ואינו חש לרבותיו בדברים הללו, יורו לו לענוד טבעת אם אכן יועיל הדבר [שכבר כתבו כאן שמוטל בספק].
יש להזכיר שאדם לא נופל לבירא עמיקתא שכזו בן רגע, ורק חוסר צניעות והקפדה על דיני הרחקות בחומרה יתירה כשהמכשול מצוי יצילו את האדם, ולא טבעות וכדו', ועל זה נאמר אין אפוטרופוס = אפילו יענוד טבעת אין אפוטרופוס, ולכן יקפיד על ההלכות ולא כפי שניסו להעמיד כאן.
גם אני מכיר ראש ישיבה שמורה לתלמידיו לענוד טבעת, אך מכיר אני גם את תלמידיו שחזותם אינה חזות יר"ש, וגם על דיני הרחקות אינם מקפידים כ"כ, וממילא מובנת הוראתו.
נראה שהכל ברור וידוע לך, ולא נצרכת אלא לבאר לקטנים ממך.
א. מי ראוי להקרא תלמיד חכם.
ב. מה יענה הרב לתלמידו הירא שמים.
ג. שלושת שלבי התשובה של הרב לתלמידו היר"ש - לא ללכת לעבוד במקום וכו', זקן, טבעת.
ד. ביאור דברי המשנה "ולא כפי שניסו להעמיד כאן".
ה. אישור לדברי ראש ישיבה.
ארזי הלבנון כתב:בספר 'את צנועים חכמה' להרה"ג שמואל הבר (חלק א', עמוד רטז) העלה, לאחר משא ומתן ארוך, שמבחינת 'לא ילבש' אין איסור שגבר יענוד טבעת נישואין [ואוסיף שגם מחמת חוקות הגוים ודאי שאין בזה איסור, ואכמ"ל]. אך העיר שאינו נכנס לשאלה האם ראוי לענוד טבעת.
אשמח אם מי מכם ראה התייחסות מפורשת ל'אם ראוי' (דווקא), ישתף אותנו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים