שאלות בדיני בנין בכלים (בשבת)
פורסם: ה' אוגוסט 03, 2017 9:00 pm
סיימתי כעת ללמוד ענין בנין בכלים, ונצטרפו לי כמה שאלות בסיסיות ללא מענה, אמרתי לשתף חברי בית המדרש אולי ימצא ע"י מרפא
אשמח בכל תגובה.
א. הגר"א ריש סי' שיד כתב דלר' יוחנן אין בנין בכלים מדס"ל כשמואל דמסתת חייב משום מכה בפטיש. קשה א. א"כ מח' רב ושמואל בג' דברים כולם מענין אחד דאין בנין בכלים, א"כ מה הקשו בגמ' על שמואל מקודח דמתני', הלא התם איירי בבנין. ב. שי' ר' יוחנן בביצה י. ד'מחולפת השיטה' ובכל הראשונים (מלבד רש"י) ס"ל דלר' יוחנן יש בנין בכלים. ועוד דבשבת מו. ר' יוחנן ור"ל אסרו לזקוף מנורה של חוליות ובראשונים (מלבד תוס') פירשו דהוא משום יש בנין בכלים (הרמב"ן במלחמות נקט כן בפשיטות, וש"ר הביאו לפרש כן כעיקר).
עוד כתב הגר"א דפסקינן כהרשב"א והר"ן דאין בנין בכלים (כך כתבו בשבת קמו. וביצה לג:) אך בקב: מבואר ברשב"א והר"ן דבעושה כלי מתחילתו חייב משום בונה (ובתקיעה, אכן הר"ן כתב להדיא דהוא משום מכב"פ, אך ברשב"א מו. ומז. מבואר דהוא משום בונה) וצ"ע. וכן יש להקשות מש"כ הגר"א על שיד,ז דדעת המתירין שהביא הסמ"ג היינו דעת הרשב"א והר"ן, וקשה דמקור דבריו הם הרא"מ והוא ס"ל דאין בנין כלל.
ב. בירושלמי: לשמואל המלחים תריסין חייב משום בונה. מכאן קשה על כל הראשונים מלבד הרמב"ן במלחמות פירושו שיטת שמואל שאין בנין בכלים וכוותיה פסקינן. ובאמת שם בירושלמי אף בשם רב (וכבר הקשה כן הרמב"ן, אך את שמואל הנ"ל לא הביא).
ג. שי' הרמב"ם בעשיית נקב, ידועה הסתירה בין פ"י לפכ"ג, אך מ"מ צ"ב מה שנקט (פכ"ג) להכניס אורה ולהוציא ההבל, בשונה ממ"ש קמו. לעיולי אוירא ולאפוקי הבלא.
ד. שי' רבינו חננאל במז. כתב דמיטה של טרסיין ומיטה גללניתא ענין אחד הם, ובקלח. כתב דהראשון דרכה בתקיעה והשניה דרכה ברפוי.
ה. קנה של סיידים. בירושלמי מבואר שהותר מפני שדרך שימוש ממעלה למטה, ישל"ע אם הוא שייך למ"ש בבבלי ביצה כב: דמה שאסרו דומה לבנין (כ"פ הרמב"ם, אבל רש"י תוס' וש"ר משום דומה לבנין אהל) דוקא ממטה למעלה אבל ממעלה למטה מותר.
ו. הרמב"ן כתב שביו"ט התירו זקיפת מנורה משום שמחת יו"ט (ובכך יישב מאי שנא ממיטה של טרסיים), וקשה דהלא בגמ' מבואר דמיטה של גללניתא איירי ביו"ט וע"ז קאמר אנא כרשב"ג ס"ל.
ז. שי' רש"י מז. דאף לרב אין בנין בכלים, וקשה א. ממ"ש רב קב: דשופתנא בקופינא דמרא אסור משום בנין בכלים, ועוד קשה ממ"ש בלקח: דפטפוט כירה שנשמטה אסורה להחזירה שמא יתקע וברש"י חייב משום בונה, ומבואר שם דהוא כלי המיטלטל, ומכאן יש להעיר דא"כ קב: דס"ד למילף בנין כ"ש מעשיית פטפוט כירה, היינו מבנין בכלים. (יש להעיר דאהל בכלים אסור לכו"ע ולרב יוסף קיז: אף מדאו').
ח. כתב הרשב"א ביצה י. 'ואפי' לא החזיר כל צרכו גזירה שמא יתקע ויחזיר כל צרכו' האם משמעות דבריו דגזרינן אף רפוי אטו מהודק.
ט. החזו"א כתב דמש"כ תוס' מח. (ד"ה הא) מוכח דלא ס"ל ג' דרגות (רפוי מהודק ותקוע), ותימה דהרמב"ן במלחמות כתב כדברי תוס', והוא ס"ל ג' הדרגות הנ"ל.
י. לא מצאתי מי שיפרש דברי הר"ח בביצה לב: מוסתקי פי' גרוגרות מהודקות.
יא. היראים ס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל אבל הסמ"ק ואחריו הטור והשו"ע הביאוהו שהתיר רק לשבור פותחת התיבה. ומנגד הדרכ"מ והט"ז סברו דהר"י מקינון שהתיר להוציא הצירים התיר אף לסתור הפותחת.
יב. שי' המשנ"ב באין בנין וסתירה בכלים. הנה המחבר ריש סי' שי"ד פסק כשיטת תוס' דאין בנין וסתירה בכלים דוקא במוסתקי אבל בחבית שלימה יש בנין וסתירה גמורה. וכך פי' המשנ"ב בסעיף ז (ס"ק לו) להעמיד כשי' תוס'. אמנם בסי' ש"ח ס"ק לז פי' שמא יתקע והוי גמר מלאכה וי"א דיש ג"כ בלכים משום בונה היכא דעושה ע"י תקיעה דהוא מעשה אומן ובשעה"צ (מא) ר"ן לפירוש הרי"ף והרמב"ם. ע"כ. ותימה שהשמיט שיטת התוס' דתקיעה הוי בונה (בלא שהוא מעשה אומנות), כמש"כ המחבר ריש שיד. ובסי' שיג,ה גבי איסור החזרת ציר התחתון שיצא כולו שמא יתקע, כתב המשנ"ב (ס"ק לח) שמא יתקע והוי מכה בפטיש, ותו לא מידי, באמת רש"י לא פי' כן דהוא פי' הסוגיא אליבא דמ"ד יש בנין בכלים אלא שהוא נכון לרש"י לשיטתו קכב: (וכמו כן יש להקשות מש"כ שם שעה"צ כז דאם תקיעה אסור מדרבנן או דאו' תלוי במח' רש"י ותוס', וצ"ע דרש"י העמיד הסוגיא אליבא דמ"ד יש בנין בכלים ולא פסקינן כוותיה). בסי' שיד,ה גבי קנה חלול שמותר ליתנו בנקב החבית כתב המשנ"ב (ס"ק כ) דמ"מ אסור לתוקעו בחזקה ביתדות דיש בזה משום גמר מלאכה, ובשעה"צ (כא) שלח לרש"י קכב: שפי' 'שמא יתקע' משום מכב"פ. והשמיט שי' התוס' דהוי בנין בכלים ותלוי אם תקיעה כה"ג חשיב בנין.
אשמח בכל תגובה.
א. הגר"א ריש סי' שיד כתב דלר' יוחנן אין בנין בכלים מדס"ל כשמואל דמסתת חייב משום מכה בפטיש. קשה א. א"כ מח' רב ושמואל בג' דברים כולם מענין אחד דאין בנין בכלים, א"כ מה הקשו בגמ' על שמואל מקודח דמתני', הלא התם איירי בבנין. ב. שי' ר' יוחנן בביצה י. ד'מחולפת השיטה' ובכל הראשונים (מלבד רש"י) ס"ל דלר' יוחנן יש בנין בכלים. ועוד דבשבת מו. ר' יוחנן ור"ל אסרו לזקוף מנורה של חוליות ובראשונים (מלבד תוס') פירשו דהוא משום יש בנין בכלים (הרמב"ן במלחמות נקט כן בפשיטות, וש"ר הביאו לפרש כן כעיקר).
עוד כתב הגר"א דפסקינן כהרשב"א והר"ן דאין בנין בכלים (כך כתבו בשבת קמו. וביצה לג:) אך בקב: מבואר ברשב"א והר"ן דבעושה כלי מתחילתו חייב משום בונה (ובתקיעה, אכן הר"ן כתב להדיא דהוא משום מכב"פ, אך ברשב"א מו. ומז. מבואר דהוא משום בונה) וצ"ע. וכן יש להקשות מש"כ הגר"א על שיד,ז דדעת המתירין שהביא הסמ"ג היינו דעת הרשב"א והר"ן, וקשה דמקור דבריו הם הרא"מ והוא ס"ל דאין בנין כלל.
ב. בירושלמי: לשמואל המלחים תריסין חייב משום בונה. מכאן קשה על כל הראשונים מלבד הרמב"ן במלחמות פירושו שיטת שמואל שאין בנין בכלים וכוותיה פסקינן. ובאמת שם בירושלמי אף בשם רב (וכבר הקשה כן הרמב"ן, אך את שמואל הנ"ל לא הביא).
ג. שי' הרמב"ם בעשיית נקב, ידועה הסתירה בין פ"י לפכ"ג, אך מ"מ צ"ב מה שנקט (פכ"ג) להכניס אורה ולהוציא ההבל, בשונה ממ"ש קמו. לעיולי אוירא ולאפוקי הבלא.
ד. שי' רבינו חננאל במז. כתב דמיטה של טרסיין ומיטה גללניתא ענין אחד הם, ובקלח. כתב דהראשון דרכה בתקיעה והשניה דרכה ברפוי.
ה. קנה של סיידים. בירושלמי מבואר שהותר מפני שדרך שימוש ממעלה למטה, ישל"ע אם הוא שייך למ"ש בבבלי ביצה כב: דמה שאסרו דומה לבנין (כ"פ הרמב"ם, אבל רש"י תוס' וש"ר משום דומה לבנין אהל) דוקא ממטה למעלה אבל ממעלה למטה מותר.
ו. הרמב"ן כתב שביו"ט התירו זקיפת מנורה משום שמחת יו"ט (ובכך יישב מאי שנא ממיטה של טרסיים), וקשה דהלא בגמ' מבואר דמיטה של גללניתא איירי ביו"ט וע"ז קאמר אנא כרשב"ג ס"ל.
ז. שי' רש"י מז. דאף לרב אין בנין בכלים, וקשה א. ממ"ש רב קב: דשופתנא בקופינא דמרא אסור משום בנין בכלים, ועוד קשה ממ"ש בלקח: דפטפוט כירה שנשמטה אסורה להחזירה שמא יתקע וברש"י חייב משום בונה, ומבואר שם דהוא כלי המיטלטל, ומכאן יש להעיר דא"כ קב: דס"ד למילף בנין כ"ש מעשיית פטפוט כירה, היינו מבנין בכלים. (יש להעיר דאהל בכלים אסור לכו"ע ולרב יוסף קיז: אף מדאו').
ח. כתב הרשב"א ביצה י. 'ואפי' לא החזיר כל צרכו גזירה שמא יתקע ויחזיר כל צרכו' האם משמעות דבריו דגזרינן אף רפוי אטו מהודק.
ט. החזו"א כתב דמש"כ תוס' מח. (ד"ה הא) מוכח דלא ס"ל ג' דרגות (רפוי מהודק ותקוע), ותימה דהרמב"ן במלחמות כתב כדברי תוס', והוא ס"ל ג' הדרגות הנ"ל.
י. לא מצאתי מי שיפרש דברי הר"ח בביצה לב: מוסתקי פי' גרוגרות מהודקות.
יא. היראים ס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל אבל הסמ"ק ואחריו הטור והשו"ע הביאוהו שהתיר רק לשבור פותחת התיבה. ומנגד הדרכ"מ והט"ז סברו דהר"י מקינון שהתיר להוציא הצירים התיר אף לסתור הפותחת.
יב. שי' המשנ"ב באין בנין וסתירה בכלים. הנה המחבר ריש סי' שי"ד פסק כשיטת תוס' דאין בנין וסתירה בכלים דוקא במוסתקי אבל בחבית שלימה יש בנין וסתירה גמורה. וכך פי' המשנ"ב בסעיף ז (ס"ק לו) להעמיד כשי' תוס'. אמנם בסי' ש"ח ס"ק לז פי' שמא יתקע והוי גמר מלאכה וי"א דיש ג"כ בלכים משום בונה היכא דעושה ע"י תקיעה דהוא מעשה אומן ובשעה"צ (מא) ר"ן לפירוש הרי"ף והרמב"ם. ע"כ. ותימה שהשמיט שיטת התוס' דתקיעה הוי בונה (בלא שהוא מעשה אומנות), כמש"כ המחבר ריש שיד. ובסי' שיג,ה גבי איסור החזרת ציר התחתון שיצא כולו שמא יתקע, כתב המשנ"ב (ס"ק לח) שמא יתקע והוי מכה בפטיש, ותו לא מידי, באמת רש"י לא פי' כן דהוא פי' הסוגיא אליבא דמ"ד יש בנין בכלים אלא שהוא נכון לרש"י לשיטתו קכב: (וכמו כן יש להקשות מש"כ שם שעה"צ כז דאם תקיעה אסור מדרבנן או דאו' תלוי במח' רש"י ותוס', וצ"ע דרש"י העמיד הסוגיא אליבא דמ"ד יש בנין בכלים ולא פסקינן כוותיה). בסי' שיד,ה גבי קנה חלול שמותר ליתנו בנקב החבית כתב המשנ"ב (ס"ק כ) דמ"מ אסור לתוקעו בחזקה ביתדות דיש בזה משום גמר מלאכה, ובשעה"צ (כא) שלח לרש"י קכב: שפי' 'שמא יתקע' משום מכב"פ. והשמיט שי' התוס' דהוי בנין בכלים ותלוי אם תקיעה כה"ג חשיב בנין.