מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי יושב סתר » ג' יולי 11, 2017 10:08 pm

בשיעורו האחרון של הגר"י זילברשטיין סיפר מעשה נורא באדם רשע שלא הסכים לתת גט לאשתו והיצר לה מאד, לימים אמר "קדשתי את בתי" ולא אספר למי, וזאת כדי להציק לה. משמעות הדברים ברורה מאד: הנערה לא יכולה להינשא לעולם עד שהעריץ הזה יספר למי קידש אותה [או את האמת שלא קידש אותה לאף אחד...]
סיפר הרב זילברשטיין "אני כשלעצמי חשבתי לאסוף רבנים בפרסום רב ולקלל אותו עם שופרות וכו', אולם לאחר שהתייעצתי עם מו"ח זצ"ל אמר לי שאנו אין דרכנו בקללות, אחרי שבוע קרא לי ואמר לי שכתב ע"ז תשובה שאין אדם משים עצמו רשע וא"כ לא יתכן שמה שהוא אומר זה אמת וע"כ שלא קידש אותה כלל, היא מותרת בוודאי".
מה דעתכם על סברא שכזו? בפשטות קשה לקבל את הדברים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 11, 2017 10:29 pm

עי' בס' הזכרון "טוב משה", מכתב מהגרב"ד פוברסקי להגר"מ שטרנבוך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 11, 2017 10:42 pm

ועי' בתשו"ה ח"ג סי' תיא (ובד"ה ועכשיו בשם רשז"א. וצ"ב דאאמע"ר היינו רק בנוגע לפסול עצמו).

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי הסרפד » ד' יולי 12, 2017 1:29 am

וכן בשו"ת שרגא המאיר ח"ח סי' ק'.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי שמש » ד' יולי 12, 2017 1:52 am

לכאו' אפשר להערים עליו שיבוא איזה פלוני ויאמר שהוא המקדש ואם ישתוק או יאמר שאינו יודע נאמן לתת גט ולהתירה ואם יכחישו יאמר הטוען שיש לו עדים ואז יאלץ האב להביא את עדיו (או להודות שלא קידש).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 12, 2017 11:40 am

איך הוא מעגן ע"י כך?
הוא יכול לתת גט לאשתו בין אם קדש את בתו ובין אם לאו. הבעיה היא שהוא מעגן את בתו ולא את אשתו וזה לא קשור לגט של אשתו

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' יולי 12, 2017 1:46 pm

כדכד כתב:איך הוא מעגן ע"י כך?
הוא יכול לתת גט לאשתו בין אם קדש את בתו ובין אם לאו. הבעיה היא שהוא מעגן את בתו ולא את אשתו וזה לא קשור לגט של אשתו

צודק, לא מעגן אלא מצער

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' יולי 12, 2017 1:46 pm

שמש כתב:לכאו' אפשר להערים עליו שיבוא איזה פלוני ויאמר שהוא המקדש ואם ישתוק או יאמר שאינו יודע נאמן לתת גט ולהתירה ואם יכחישו יאמר הטוען שיש לו עדים ואז יאלץ האב להביא את עדיו (או להודות שלא קידש).


מה הועלת בזה שיבוא מישהו ויעיד שקר? אם האב נאמן אז בודאי אסור להתיר אותה ע"פ עדות שקר, ואם דנים שהאב בודאי משקר אז אין צורך בכל התרגיל הזה.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי שמש » ד' יולי 12, 2017 1:50 pm

האב נאמן, רק שחושדים שהוא משקר ועי"כ יכריחו אותו להביא את עדי הקידושין לוודא שאכן קידש ואם כן גם להוציא מהם למי קידש.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי הרואה » ד' יולי 12, 2017 4:59 pm

לכאורה כי ניים ושכיב.
למי שזה נראה לו הגיוני -
אם נאמר שמכיוון שברי לן שלא קידש אותה על כן עושה זאת רק כדי לצער, ואם כן נהפך להיות רשע ואין אדם משים עצמו רשע על כן לא נאמין לו מלכתחילה?!
והרי מנא לן שלא קידש אותה באמת?
אם יש לנו ברירות מוחלטת שלא קידש אותה, אם כן לא צריך להגיע לכל הפלפול.
אבל הבעיה היא שהתורה נתנה לאב נאמנות, ואם כן התורה אומרת שאולי קידש אותה, ואם כן אינו רשע, ואם כן נאמן אף על זה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' יולי 12, 2017 7:37 pm

שמש כתב:האב נאמן, רק שחושדים שהוא משקר ועי"כ יכריחו אותו להביא את עדי הקידושין לוודא שאכן קידש ואם כן גם להוציא מהם למי קידש.


לא יכריחו שום דבר, יאמר שאינו יודע או שאינו רוצה לומר למי קידש, וגטו של העד כמובן שאינו מועיל כלום כיוון שידוע שהוא משקר.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יולי 12, 2017 10:22 pm

הסיפור היה מעט אחרת משתואר כאן. הזוג רצו להתגרש והאשה לא הסכימה ללכת לבית דין אלא רק לערכאות, והבעל עשה את מעשה הנבלה הזה כדי לאלץ את אשתו ללכת לבי"ד.
מסירת המודעה של האב.PDF
(135.93 KiB) הורד 355 פעמים

בזמנו דנו על זה הרבה פוסקים, ביניהם:
הרב שמואל אליעזר שטרן.PDF
(1.06 MiB) הורד 393 פעמים
וראו קובץ דברי משפט ז, הרב אליהו פסח רמניק והגרז''ן גולדברג.
שבט הלוי חי''א סי' רצ.
ועוד

פייש
הודעות: 194
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי פייש » ה' יולי 13, 2017 12:14 am

אני זוכר את המעשה הזו לפני עשרים שנה בערך או יותר, כל הקובצים תורניים כתבו בענין עם תשובות רבות מדייני ישראל.

הצב''י
הודעות: 45
הצטרף: ג' אפריל 02, 2013 3:02 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי הצב''י » ה' יולי 13, 2017 12:53 am

בשו"ת ושב ורפא לו [לגאון אחד מאירופה], האריך להביא רבים מתשובות גדולי ישראל בענין.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי יוסף משה » ה' יולי 13, 2017 1:04 am

עי' שו"ת באר שרים (שלעזינגער) ח"ו סי' ע"ב וע"ג.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' יולי 13, 2017 7:14 am

יש מישהו שחלק על הגריש"א?
לכאורה כדי להאמין לסיפור צריך לומר שיש פה עוד שלשה אנשים(מקדש ושני עדים) שיודעים על זה ולא אומרים כלום וזה ודאי לא מסתבר שכולם רשעים שמוכנים לעוול הזה

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי בור ריק » ה' יולי 13, 2017 7:31 am

אמיר כרמי כתב:יש מישהו שחלק על הגריש"א?
לכאורה כדי להאמין לסיפור צריך לומר שיש פה עוד שלשה אנשים(מקדש ושני עדים) שיודעים על זה ולא אומרים כלום וזה ודאי לא מסתבר שכולם רשעים שמוכנים לעוול הזה

הדין הוא שאב נאמן לומר קדשתי את בתי וא"א להכחיש דבריו ע"י שלא שומעין כלום מהעדים או המקדש

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' יולי 13, 2017 9:34 am

בור ריק כתב:
אמיר כרמי כתב:יש מישהו שחלק על הגריש"א?
לכאורה כדי להאמין לסיפור צריך לומר שיש פה עוד שלשה אנשים(מקדש ושני עדים) שיודעים על זה ולא אומרים כלום וזה ודאי לא מסתבר שכולם רשעים שמוכנים לעוול הזה

הדין הוא שאב נאמן לומר קדשתי את בתי וא"א להכחיש דבריו ע"י שלא שומעין כלום מהעדים או המקדש

אולי ההצהרה שאין האב נאמן היא סוג של גיטו וידו והיא גם באה לבדוק האם מאן דהו יקפוץ להציל את המצב אחרי שהוא שמע שהתירו אשת איש לעלמא

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 13, 2017 12:00 pm

אמיר כרמי כתב:יש מישהו שחלק על הגריש"א?
לכאורה כדי להאמין לסיפור צריך לומר שיש פה עוד שלשה אנשים(מקדש ושני עדים) שיודעים על זה ולא אומרים כלום וזה ודאי לא מסתבר שכולם רשעים שמוכנים לעוול הזה

כבר אמר החכם מכל האדם שהכסף יענה את הכל
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' יולי 13, 2017 5:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מבקש לדעת
הודעות: 364
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ה' יולי 13, 2017 12:12 pm

בס"ד
ככולם שמעתי את הסיפור לפני זמן רב.
ואינני מבינו, כאשר אדם אומר דבר שהוא נאמן בו, האין יכולת וחובה לביה"ד לחקור אותו במה מדובר, הרי נאמן הוא לא יותר מעדות. ולכאורה חובה על ביה"ד להזמינו ויספר בדיוק למי קידש אותה.
לגבי הקללות לא כ"כ מובן מה זה יעזור הרי אינו חוזר ומגיד.
לפי זכרוני המשנה הלכות לא התיר וכתב שכן שדעתם של גדולי הדור.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 13, 2017 2:17 pm

לגבי טענת אאמע"ר: לא מובן כלל, הרי מותר לו לקדשה, וכל האיסור הוא במה שאינו מגלה לנו כעת למי קידשה, ולמה לא נאמין לו שקידשה?
----
מבקש לדעת כתב:ככולם שמעתי את הסיפור לפני זמן רב. ואינני מבינו, כאשר אדם אומר דבר שהוא נאמן בו, האין יכולת וחובה לביה"ד לחקור אותו במה מדובר, הרי נאמן הוא לא יותר מעדות. ולכאורה חובה על ביה"ד להזמינו ויספר בדיוק למי קידש אותה.

לא מובן. הוא לא רצה לומר למי קידשה. מה תעשה לו?

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי שמש » ה' יולי 13, 2017 2:38 pm

צופר הנעמתי כתב:
שמש כתב:האב נאמן, רק שחושדים שהוא משקר ועי"כ יכריחו אותו להביא את עדי הקידושין לוודא שאכן קידש ואם כן גם להוציא מהם למי קידש.


לא יכריחו שום דבר, יאמר שאינו יודע או שאינו רוצה לומר למי קידש, וגטו של העד כמובן שאינו מועיל כלום כיוון שידוע שהוא משקר.

נו באמת מדובר כמובן שהאב לא ידע שזו תרמית ויחשוב שהדיינים יתירו את ביתו על סמך הגט הזה ואז יביא את עדיו כדי להכחיש את עדי הטוען לקידושין.

איש יהודי1
הודעות: 48
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 8:24 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי איש יהודי1 » ה' יולי 13, 2017 6:40 pm

שמש כתב:
צופר הנעמתי כתב:
שמש כתב:האב נאמן, רק שחושדים שהוא משקר ועי"כ יכריחו אותו להביא את עדי הקידושין לוודא שאכן קידש ואם כן גם להוציא מהם למי קידש.


לא יכריחו שום דבר, יאמר שאינו יודע או שאינו רוצה לומר למי קידש, וגטו של העד כמובן שאינו מועיל כלום כיוון שידוע שהוא משקר.

נו באמת מדובר כמובן שהאב לא ידע שזו תרמית ויחשוב שהדיינים יתירו את ביתו על סמך הגט הזה ואז יביא את עדיו כדי להכחיש את עדי הטוען לקידושין.

ואז העדים יפסלו (או שנכשיר אותם כיון שעשו על דעת ב"ד)
חוץ מזה, אם הוא חוזר בו הוא נאמן?יש לו נאמנות שלא קידש? ואם עברה את הגיל שיכול לקדשה, יש לו נאמנות למי קידשה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 13, 2017 6:47 pm

שש ושמח כתב:לגבי טענת אאמע"ר: לא מובן כלל, הרי מותר לו לקדשה, וכל האיסור הוא במה שאינו מגלה לנו כעת למי קידשה, ולמה לא נאמין לו שקידשה?

א. אסור לאדם שיקדש את בתו כשהיא קטנה עד שתגדיל ותאמר לפלוני אני רוצה.
ב. יש תקנה מלפני שנים רבות שלא לקדש אשה אלא בשעת החופה.
שש ושמח כתב:
מבקש לדעת כתב:ככולם שמעתי את הסיפור לפני זמן רב. ואינני מבינו, כאשר אדם אומר דבר שהוא נאמן בו, האין יכולת וחובה לביה"ד לחקור אותו במה מדובר, הרי נאמן הוא לא יותר מעדות. ולכאורה חובה על ביה"ד להזמינו ויספר בדיוק למי קידש אותה.

לא מובן. הוא לא רצה לומר למי קידשה. מה תעשה לו?

תטיל עליו נידוי וחרם וכו' כדין מסרב לב"ד, או ע"פ חוק אפשר להכניס אותו לכלא על ביזוי בית המשפט כאשר בית המשפט ישאל אותו למי קידש את בתו והוא לא ירצה לענות, אא"כ יאמר "שכחתי למי קידשתיה", ואז המצב בעייתי מאוד...

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי שמש » ה' יולי 13, 2017 7:15 pm

איש יהודי1 כתב:[
חוץ מזה, אם הוא חוזר בו הוא נאמן?יש לו נאמנות שלא קידש? ואם עברה את הגיל שיכול לקדשה, יש לו נאמנות למי קידשה?

לכאורה אם הוא חוזר בו לגמרי שלא קדש צריך אמתלא (וכאן יש - המריבה עם אשתו...). בפרטי הדינים עי' אבה"ע סי' לז.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 13, 2017 7:20 pm

שמש כתב:
איש יהודי1 כתב:[
חוץ מזה, אם הוא חוזר בו הוא נאמן?יש לו נאמנות שלא קידש? ואם עברה את הגיל שיכול לקדשה, יש לו נאמנות למי קידשה?

לכאורה אם הוא חוזר בו לגמרי שלא קדש צריך אמתלא (וכאן יש - המריבה עם אשתו...). בפרטי הדינים עי' אבה"ע סי' לז.

ממליץ לעיין בתשובה שפורסמה לעיל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 13, 2017 8:14 pm

עזריאל ברגר כתב:
שש ושמח כתב:לגבי טענת אאמע"ר: לא מובן כלל, הרי מותר לו לקדשה, וכל האיסור הוא במה שאינו מגלה לנו כעת למי קידשה, ולמה לא נאמין לו שקידשה?

א. אסור לאדם שיקדש את בתו כשהיא קטנה עד שתגדיל ותאמר לפלוני אני רוצה.
ב. יש תקנה מלפני שנים רבות שלא לקדש אשה אלא בשעת החופה.

א. אתה חושב שבזמן הגמ' אם אמר קדשתי את בתי קטנה לפלוני אינו נאמן??? [מה שכתוב בגמ' אסור לאדם שיקדש וכו' אינו איסור גמור וכמבו' בר"מ ובשו"ע, ופשוט שע"ז לא נאמר אאמע"ר].
ב. יש תקנה רק בירושלים [חוץ מכמה שוטים שחשבו שיש להם כח לתקן תקנות לכל ישראל] והמעשה לא היה בירושלים. וגם אם היה תקנה לא ברור לי שאומרים ע"ז אאמע"ר. יבואו הבקיאים וילמדוני.

לגבי שאר דבריך, עד כמה שידוע לי המציאות כעת היא שיש אי אלו אנשים שאינם שומעים בקול שום בי"ד, ובפרט כשמשוכנעים שנעשה להם עוולה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 13, 2017 8:47 pm

שש ושמח כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שש ושמח כתב:לגבי טענת אאמע"ר: לא מובן כלל, הרי מותר לו לקדשה, וכל האיסור הוא במה שאינו מגלה לנו כעת למי קידשה, ולמה לא נאמין לו שקידשה?

א. אסור לאדם שיקדש את בתו כשהיא קטנה עד שתגדיל ותאמר לפלוני אני רוצה.
ב. יש תקנה מלפני שנים רבות שלא לקדש אשה אלא בשעת החופה.

א. אתה חושב שבזמן הגמ' אם אמר קדשתי את בתי קטנה לפלוני אינו נאמן??? [מה שכתוב בגמ' אסור לאדם שיקדש וכו' אינו איסור גמור וכמבו' בר"מ ובשו"ע, ופשוט שע"ז לא נאמר אאמע"ר].
ב. יש תקנה רק בירושלים [חוץ מכמה שוטים שחשבו שיש להם כח לתקן תקנות לכל ישראל] והמעשה לא היה בירושלים. וגם אם היה תקנה לא ברור לי שאומרים ע"ז אאמע"ר. יבואו הבקיאים וילמדוני.

לגבי שאר דבריך, עד כמה שידוע לי המציאות כעת היא שיש אי אלו אנשים שאינם שומעים בקול שום בי"ד, ובפרט כשמשוכנעים שנעשה להם עוולה.

א-ב. אתה צודק.
ושוב אחזור על המלצתי לראות את הפסק דלעיל.

מבקש לדעת
הודעות: 364
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי מבקש לדעת » א' יולי 16, 2017 2:05 am

עזריאל ברגר כתב:
שש ושמח כתב:לגבי טענת אאמע"ר: לא מובן כלל, הרי מותר לו לקדשה, וכל האיסור הוא במה שאינו מגלה לנו כעת למי קידשה, ולמה לא נאמין לו שקידשה?

א. אסור לאדם שיקדש את בתו כשהיא קטנה עד שתגדיל ותאמר לפלוני אני רוצה.
ב. יש תקנה מלפני שנים רבות שלא לקדש אשה אלא בשעת החופה.
שש ושמח כתב:
מבקש לדעת כתב:ככולם שמעתי את הסיפור לפני זמן רב. ואינני מבינו, כאשר אדם אומר דבר שהוא נאמן בו, האין יכולת וחובה לביה"ד לחקור אותו במה מדובר, הרי נאמן הוא לא יותר מעדות. ולכאורה חובה על ביה"ד להזמינו ויספר בדיוק למי קידש אותה.

לא מובן. הוא לא רצה לומר למי קידשה. מה תעשה לו?

תטיל עליו נידוי וחרם וכו' כדין מסרב לב"ד, או ע"פ חוק אפשר להכניס אותו לכלא על ביזוי בית המשפט כאשר בית המשפט ישאל אותו למי קידש את בתו והוא לא ירצה לענות, אא"כ יאמר "שכחתי למי קידשתיה", ואז המצב בעייתי מאוד...

בס"ד
קטונתי. עדיין אינני מבין, יבאו הלמדנים והבקיאים ויסבירוני: כאשר חוקרים עד הרי אם ימצאו סתירות בעדותו וכדומה לא מקבלים את עדותו. ואם עד אחד נאמן, האם אמינותו היא ללא גבול?
הרי כל היודע לחקור, כזה סיפור-עדות 'קדשתי את בתי' שאיננו נכון, לא יחזיק רגע (גם אם יאמר שכחתי).

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי הפשטן » א' יולי 16, 2017 2:27 am

מבקש לדעת כתב:הרי כל היודע לחקור, כזה סיפור-עדות 'קדשתי את בתי' שאיננו נכון, לא יחזיק רגע (גם אם יאמר שכחתי).


אבל איך תוכיח שהסיפור איננו נכון? אולי הוא כן נכון! האמנם לא יתכן שאדם יקדש את בתו ואח"כ ישכח למי קידש? או שאח"כ לא יוכל למצוא את הבעל? במיוחד אם אינו מכיר את הבעל!

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי בור ריק » א' יולי 16, 2017 6:12 am

הפשטן כתב:
מבקש לדעת כתב:הרי כל היודע לחקור, כזה סיפור-עדות 'קדשתי את בתי' שאיננו נכון, לא יחזיק רגע (גם אם יאמר שכחתי).


אבל איך תוכיח שהסיפור איננו נכון? אולי הוא כן נכון! האמנם לא יתכן שאדם יקדש את בתו ואח"כ ישכח למי קידש? או שאח"כ לא יוכל למצוא את הבעל? במיוחד אם אינו מכיר את הבעל!

אחר שכבר העיד אינו יכול לחזור בו אלא ע"י אמתלא וגם בזה נחלקו הראשונים

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי הפשטן » א' יולי 16, 2017 8:32 am

בור ריק כתב:
הפשטן כתב:
מבקש לדעת כתב:הרי כל היודע לחקור, כזה סיפור-עדות 'קדשתי את בתי' שאיננו נכון, לא יחזיק רגע (גם אם יאמר שכחתי).


אבל איך תוכיח שהסיפור איננו נכון? אולי הוא כן נכון! האמנם לא יתכן שאדם יקדש את בתו ואח"כ ישכח למי קידש? או שאח"כ לא יוכל למצוא את הבעל? במיוחד אם אינו מכיר את הבעל!

אחר שכבר העיד אינו יכול לחזור בו אלא ע"י אמתלא וגם בזה נחלקו הראשונים


לא יחזור בו אלא זה מה שיטען מלכתחילה.

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' יולי 16, 2017 11:26 am

העניין הוא שבמציאות ברור שלא קידש באמת. באותם דורות היה דרך העולם שאדם מקדש ילדה קטנה ונושא אותה כשתגיע לבת מצוה. בדור הזה מבחינה מציאותית רק סאדיסט או סחטן יסכים לקדש אשה, כי ברור מראש שהילדה לא תסכים להתחתן עד שתגיע לגיל שמונה עשרה בערך (לפחות שש שנים), וגם אז לא תסכים להינשא לאדם מבוגר ממנה שאינה מכירה, אבל המקדש לא יוכל לשאת אשה אחרת כבר מעכשו, ולמה יקדש אדם אשה אם הוא יודע שלא יוכל להתחתן איתה? לא יהיה מקדש כזה אלא אם כן הוא סאדיסט שרוצה להתעלל בילדה כשתגדל, או שרוצה לסחוט ממנה כסף אז בשביל גט, וכולי האי ואולי. וגם אם האבא רשע מרושע כדי לסחוט עכשו, מאיפה יזדמן לו רשע מרושע אחר כמותו? ובפרט שאם באמת יקדש לא תהיה לאשתו סיבה לתת לו כלום אלא תשלם כסף לרשע השני שישחרר את הבת ולא לו, ולא הועיל האבא הרשע כלום..

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 16, 2017 4:03 pm

ואולי האבא נתן לו כסף?
להגיד שהשתנו נאמנויות מזמן חז"ל לימינו זה לא כל כך לענין

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי יושב סתר » א' יולי 16, 2017 9:35 pm

ההוא גברא כתב:העניין הוא שבמציאות ברור שלא קידש באמת. באותם דורות היה דרך העולם שאדם מקדש ילדה קטנה ונושא אותה כשתגיע לבת מצוה. בדור הזה מבחינה מציאותית רק סאדיסט או סחטן יסכים לקדש אשה, כי ברור מראש שהילדה לא תסכים להתחתן עד שתגיע לגיל שמונה עשרה בערך (לפחות שש שנים), וגם אז לא תסכים להינשא לאדם מבוגר ממנה שאינה מכירה, אבל המקדש לא יוכל לשאת אשה אחרת כבר מעכשו, ולמה יקדש אדם אשה אם הוא יודע שלא יוכל להתחתן איתה? לא יהיה מקדש כזה אלא אם כן הוא סאדיסט שרוצה להתעלל בילדה כשתגדל, או שרוצה לסחוט ממנה כסף אז בשביל גט, וכולי האי ואולי. וגם אם האבא רשע מרושע כדי לסחוט עכשו, מאיפה יזדמן לו רשע מרושע אחר כמותו? ובפרט שאם באמת יקדש לא תהיה לאשתו סיבה לתת לו כלום אלא תשלם כסף לרשע השני שישחרר את הבת ולא לו, ולא הועיל האבא הרשע כלום..


השאלות שלך מאד יפות וגם אפשר להתחבר אליהם בקלות, רק מה לעשות שהתורה לא מכירה בטענות מעין אלו, גם כשתראה אדם יוצא מהמערה וסכין נוטף דם בידו ובפנים אדם הרוג - אין לך עדות בידים, ככה זה. נאמנות זה "ברזל", כל עוד לא הוכח אחרת [לא אומדנא] האדם נאמן, כמה שזה יהיה אכזרי.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעצבן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 17, 2017 11:19 am

יתכן שיש הבדל. אם תראה אדם עם סכין נוטף דם אתה נאמן לטעון שהוא הרוצח אבל כדי להענישו צריך גדרי עדות ולא מספיקה נאמנות ואילו במקום שהתורה נתנה נאמנות למישהו יתכן שאם יש לי מסברה פירכה על הנאמנות הזו באותו מקרה אולי אין לומר ה"נאמנות" זה ברזל (למרות שאליבא דאמת נראים לי דברי הרב יושב סתר לענין זה וכמו שכתבתי בהודעה הקודמת)

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' יולי 17, 2017 1:11 pm

כמובן שאי אפשר לבטל דין תורה מסברא בעלמא. כתבתי רק שזו המציאות (ונפקא מינה רק אם ימצאו איזה מקור בפוסקים לדין דומה שבטלה הנאמנות במקום שאנן סהדי).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 18, 2017 9:05 am

יושב סתר כתב: כשתראה אדם יוצא מהמערה וסכין נוטף דם בידו ובפנים אדם הרוג - אין לך עדות בידים, ככה זה. נאמנות זה "ברזל", כל עוד לא הוכח אחרת [לא אומדנא] האדם נאמן, כמה שזה יהיה אכזרי.

לא נכון!!!
בדיני ממונות - עדות כזאת מספיקה, ואפילו שבועה אינו צריך (עכ"פ לדעת הרמב"ם)!

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי פלוריש » ש' ינואר 18, 2020 8:53 pm

ראיתי שגם בשו"ת הברי והשמא (ח"ג סי' ה) לרב יקותיאל זאב גראוס, כתב על זה, ובאריכות.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מעגן את אשתו ע"י שאומר "קדשתי את בתי"

הודעהעל ידי פולסברג » ש' דצמבר 26, 2020 10:00 pm

בשו''ת שבט הלוי חי''א דן בזה (כמו שצויין לעיל), וכמדו' שכתב שהתורה נתן להאב כח הזה רק טוב ולא לרע! וא''כ לכאורה אפי' בעדים לא יהני.

ועוד כמה חידושים גדולים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 345 אורחים