שומע ומשמיע כתב:הפשטן כתב:ממרומי היער כתב:יש לך צד שאם את יהדותו הוא קיבל ממנה, הוא לא יהא חייב בכיבודה ?
אי מהא (שהוולד קיבל את יהדותו ממנה), לא איריא, שהרי הוולד גם קיבל מאביו העכו"ם את צבע עיניו (וכדומה), ואעפ"כ הוולד אינו מתייחס אחרי אביו העכו"ם, ומינא תימרא דיהדות שאני?
השאלה היא הפוכה. מה הצד שלך שלא מתייחס אליה.
מילא אם היה גוי, אז היה כאן הפקעה מהיחס אליה. אבל עכשיו מה הצד שימשיך את יהדותה, אבל לא יתייחס אליה?
כבר כתבתי לך מה הצד שלי, והוא המשל שנתתי על צבע העיניים. האם לא עיינת במשל ההוא?
אפרט:
אתה רוצה שאענה לך, מה הצד לומר, שהוולד יהיה יהודי כמו שאמו יהודייה, אבל הוולד לא יתייחס לאמו. אז קודם תענה לי אתה: מה הצד לומר, שהוולד יהיה בעל צבע עיניים כמו זה של אביו העכו"ם, אבל הוולד לא יתייחס לאביו העכו"ם?
ואם תשיב, שאין קשר בין השאלה למי יתייחס הוולד, לבין זה שהוולד הוא בעל צבע עיניים כמו זה של אביו העכו"ם, א"כ אף אני אשיב לך, שתשובתך הנ"ל (שאותה שמתי בפיך) היא היא הצד שלי לומר, דדילמא הכא נמי אין קשר בין השאלה למי יתייחס הוולד, לבין זה שהוולד יהודי כמו שאמו יהודייה.
והטעם להשוואה הזאת שאני עושה (בין יהדות לבין צבע עיניים) הוא, שכשם שהדמיון שבין צבע עיני הוולד לבין צבע עיני אביו העכו"ם, אינו הוכחה לכך שהוולד מתייחס לאביו העכו"ם (שהרי הצבע הזה אינו יחודי לאביו העכו"ם אלא קיים גם אצל מילוני אנשים בעולם), ככה הדמיון שבין יהדותו של הוולד לבין יהדותה של אמו, אינו הוכחה לכך שהוולד מתייחס לאמו (שהרי היהדות אינה יחודית לאמו אלא קיימת גם אצל מיליוני אנשים בעולם).
מה שאין כן אם נגיד שהוולד חייב לכבד את אמו, זה יעיד שהוולד מתייחס לאמו, שהרי הוא חייב לתת רק לה את מצוות כיבוד אם, ולא לשום אשה אחרת.
וכיו"ב, אם נגיד שהוולד נאסר בקרובותיה הידועות והמנויות במניינן הידוע, אז זה גם כן יעיד שהוולד מתייחס לה, שהרי אין אשה נוספת אשר הוא נאסר בקרובותיה הידועות והמנויות במניינן הידוע.