עמוד 1 מתוך 1
רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 5:41 pm
על ידי יאיר1
בראשית פרק מו
כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן:
בראשית פרק מז
וְשַׂמְתָּם שָׂרֵי מִקְנֶה עַל אֲשֶׁר לִי:
רש"י בראשית פרק מז פסוק ו
על אשר לי - על צאן שלי:
אז מה היחס של מצרים לרועי צאן?
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 5:44 pm
על ידי לייטנר
אמנם תועבה לאכול איתם וכד', אך בכל זאת צריך במדינה צאן, לפיכך רועי הצאן נמצאים באזור מרעה, אך מרוחק משאר המצרים, ארץ גושן, לדוגמא...
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 5:51 pm
על ידי דרומי
ב'לקוטי שיחות' חלק ה ע' 266
דן בזה, ומביא גם מרש"י בפרשת בא יא, ה שהיו עובדים רק לבכור
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 5:57 pm
על ידי יאיר1
יאיר1 כתב:בראשית פרק מו
כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן:
בראשית פרק מז
וְשַׂמְתָּם שָׂרֵי מִקְנֶה עַל אֲשֶׁר לִי:
רש"י בראשית פרק מז פסוק ו
על אשר לי - על צאן שלי:
אז מה היחס של מצרים לרועי צאן?
לייטנר שים לב להדגשה.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 6:02 pm
על ידי מה שנכון נכון
באותו ענין.
האם הוזכר במפרשים שמכות דבר וברד היו גם בגדר בכל אלהי מצרים אעשה שפטים, וכמו שכתב רש"י על וכל בכור בהמה במכת בכורות, או שהיו רק בבחינת מכה למצרים לאבד רכושם כמו הגמלים והסוסים, ואף שלא אכלו הצאן, היתה להם תועלת בצמרם או בחלבם.
במכת דבר מפורש שהיתה גם בבקר ובצאן. במכת ברד כתוב רק בבהמה, אבל א"א להניח שהצאן שהיה מחוץ לבתים ניצל בדרך פלא. גם מכות כנים ושחין היו בבהמות.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 7:47 pm
על ידי שערי חכמה
המצרים היו עובדים את הטלה, ואם לא יגדלו אותו וירעו אותו את מי יעבדו ? ? ?
נראה שתועבת מצרים היתה לגדל צאן למאכל ולגיזה וכיוצ"ב לצרכי האדם, אך גם הם היו מגדלים את הצאן בדרך פולחן.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 9:00 pm
על ידי ערער בערבה
כל התשובות שנתנו כאן מצויות כבר בראשונים, ראו תו"ש עה"פ כי תועבת מצרים וגו'.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 9:13 pm
על ידי לייטנר
יאיר1 כתב:יאיר1 כתב:בראשית פרק מו
כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן:
בראשית פרק מז
וְשַׂמְתָּם שָׂרֵי מִקְנֶה עַל אֲשֶׁר לִי:
רש"י בראשית פרק מז פסוק ו
על אשר לי - על צאן שלי:
אז מה היחס של מצרים לרועי צאן?
לייטנר שים לב להדגשה.
לא הבנתי מה רצית בהדגשה.
אי אפשר לו לעולם בלא בורסקי, אבל אשמח שלא יגור על ידי.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 11:34 pm
על ידי יאיר1
לייטנר.
כתבת קודם שתועבה לאכול אותם אך צריך לגדל אותם.
אולם בפסוק כתוב שרועה צאן הוא תועבה, ממילא התשובה אינה מובנת.
אם רק אכילת הצאן תועבה למה אמר הכתוב שתועבת מצרים כל רועה צאן, אפילו נאמר לשון ריבוי 'כל'.
ועתה ליישב הענין חשבתי שהכתוב אומר שרועה צאן הוא תועבה אך שרי מקנה אינה רעיית צאן אלא כפי שכתבתם גידול הצאן בדרך כבוד...
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 11:40 pm
על ידי אליהו בן עמרם
שערי חכמה כתב:המצרים היו עובדים את הטלה, ואם לא יגדלו אותו וירעו אותו את מי יעבדו ? ? ?
נראה שתועבת מצרים היתה לגדל צאן למאכל ולגיזה וכיוצ"ב לצרכי האדם, אך גם הם היו מגדלים את הצאן בדרך פולחן.
רבינו בחיי בכד הקמח ערך פסח מבאר שהמצרים עבדו את הכבשים כי מהם הפיקו את טובתם בחלב וגיזה מבלי להסתכן.
כמו שעבדו לנילוס. שהטיב עימם.
לענ'ד מבואר שם טעם יסודי באותה עבודה זרה.
מ'מ לדבריו כן נהנו מהם ולכן עבדו לצלם הכבש.
ולעצם הקושיא. ברור שצריך צאן גם במצרים כדי להמשיך להפיק ממנו את הטובה כאמור. אך אפשר שרועי הצאן לא העריכו את הכבשים כאלוה אלא רק ככבשים.....ואילו שרי המקנה נדרשו לשמור 'על אשר לי'. כלומר לפי הקריטריונים שלי...שהם כן נחשבים לאלוה
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ד' יוני 14, 2017 11:54 pm
על ידי לייטנר
יאיר1 כתב:לייטנר.
כתבת קודם שתועבה לאכול אותם אך צריך לגדל אותם.
אולם בפסוק כתוב שרועה צאן הוא תועבה, ממילא התשובה אינה מובנת.
אם רק אכילת הצאן תועבה למה אמר הכתוב שתועבת מצרים כל רועה צאן, אפילו נאמר לשון ריבוי 'כל'.
כתבתי 'לאכול
איתם'- עם רועי הצאן,
ולא 'לאכול
אותם'- את הצאן, והכל א"ש.
לגבי 'שרי מקנה' כתפקיד מכובד יותר מרועי צאן, ראה מש"כ הנצי"ב שם.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ה' יוני 15, 2017 12:02 am
על ידי יאיר1
לייטנר כתב:יאיר1 כתב:לייטנר.
כתבת קודם שתועבה לאכול אותם אך צריך לגדל אותם.
אולם בפסוק כתוב שרועה צאן הוא תועבה, ממילא התשובה אינה מובנת.
אם רק אכילת הצאן תועבה למה אמר הכתוב שתועבת מצרים כל רועה צאן, אפילו נאמר לשון ריבוי 'כל'.
כתבתי 'לאכול
איתם'- עם רועי הצאן,
ולא 'לאכול
אותם'- את הצאן, והכל א"ש.
לגבי 'שרי מקנה' כתפקיד מכובד יותר מרועי צאן, ראה מש"כ הנצי"ב שם.
לגבי ההבהרה שלך. אכן צודק תודה.
ועל כך [שחשבתי שלא דקדקת בדברים בשעה שאני לא דקדקתי] אפשר לומר בדרך צחות כל הפוסל במומו פוסל.
אז קבל התנצלות.
לגבי הנצי"ב תודה אעיין בדבריו. אם יש למאן דהוא
בקלות להעלות אשמח. ואומר תודה רבה.
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ה' יוני 15, 2017 12:12 am
על ידי לייטנר
העמק דבר מז לב:
והאנשים רועי צאן - והודיע לאחיו תכלית הודעה זו לפרעה, כי יהיו תועבת מצרים, וממילא יגזור פרעה מעצמו שישבו בארץ גושן, מקום שאין שם עיקר הישוב של מצרים:
כי אנשי מקנה היו. מכבר בשנים שעברו, דבכלל מקנה כל בהמה ביתיות כמבואר להלן מ"ז י"ז סוסים וחמורים וגמלים, וזה לא היה לבזיון כמו רועי צאן. ורצה יוסף למעט כל האפשר להבזות את אחיו ובית אביו בעיני פרעה, לומר שעיקר תולדותם המה פחותי ערך, על כן יאמר כי אנשי מקנה היו, ובהמשך הזמן ירדו ממעמדם ונשארו רועי צאן
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ה' יוני 15, 2017 10:08 am
על ידי קראקובער
לייטנר כתב:אמנם תועבה לאכול איתם וכד', אך בכל זאת צריך במדינה צאן, לפיכך רועי הצאן נמצאים באזור מרעה, אך מרוחק משאר המצרים, ארץ גושן, לדוגמא...
כמו אלו שמתנגדים לצבא, גם הם מבינים שצריך צבא אבל מעדיפים שאחרים יעשו את העבודה...
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ה' יוני 15, 2017 10:49 am
על ידי דרומי
מקום אשכול זה במדור מקרא ותרגום
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ה' יוני 15, 2017 1:38 pm
על ידי יאיר1
דרומי כתב:מקום אשכול זה במדור מקרא ותרגום
פשט בפסוקים אינו בבית המדרש??
Re: רועי צאן תועבה תמצרים או אינה תועבה.
פורסם: ה' יוני 15, 2017 2:46 pm
על ידי יאיר1
קראקובער כתב:לייטנר כתב:אמנם תועבה לאכול איתם וכד', אך בכל זאת צריך במדינה צאן, לפיכך רועי הצאן נמצאים באזור מרעה, אך מרוחק משאר המצרים, ארץ גושן, לדוגמא...
כמו אלו שמתנגדים לצבא, גם הם מבינים שצריך צבא אבל מעדיפים שאחרים יעשו את העבודה...
נדוש, מיותר, לא חכם, לא המקום........