כדכד כתב:כסא טרסקל הוא לשימוש מעליו ואוהל הוא לשימוש מתחתיו
אש משמים כתב:כדכד כתב:כסא טרסקל הוא לשימוש מעליו ואוהל הוא לשימוש מתחתיו
מה לי מעל מה לי מתחת. לשון רש"י "ואע"ג דהשתא עביד אוהל שרי דלא מידי עביד אלא ליתובא בעלמא" משמע מלשונו דאין זו עשיה כלל היות ורק העמיד דבר קיים ולא יצר דבר חדש וכן בהמשך דברי רש"י "מותר לנטותו לכתחילה דהא עביד וקאי". ומנא ליה לחלק??
אש משמים כתב:כדכד כתב:כסא טרסקל הוא לשימוש מעליו ואוהל הוא לשימוש מתחתיו
מה לי מעל מה לי מתחת. לשון רש"י "ואע"ג דהשתא עביד אוהל שרי דלא מידי עביד אלא ליתובא בעלמא" משמע מלשונו דאין זו עשיה כלל היות ורק העמיד דבר קיים ולא יצר דבר חדש וכן בהמשך דברי רש"י "מותר לנטותו לכתחילה דהא עביד וקאי". ומנא ליה לחלק??
כדכד כתב:הההיתר בכסא טרסקל למ"ד שזה משום שיש כבר התקנה מוכנה הוא שכיוון שכשפותח את הכסא הוא רק מוסיף על אהל עראי ולא יוצר אהל חדש.
כדכד כתב:כנראה שהגרי"ש אלישיב סובר שזה רק באופן שהבסיס שהיה לכסא נשאר ולכן הוא רק מוסיף על אהל ולא יוצר אהל אך אם כשפותח את ההתקנה משתנה כל הצורה - הרי שהוא יוצר אהל מחדש.
זה כתבתי מסברה אך נראה לי שאפשר גם למצוא מקורות לסברה זו שהיא מסתברת.
כדכד כתב:הההיתר בכסא טרסקל למ"ד שזה משום שיש כבר התקנה מוכנה הוא שכיוון שכשפותח את הכסא הוא רק מוסיף על אהל עראי ולא יוצר אהל חדש. כנראה שהגרי"ש אלישיב סובר שזה רק באופן שהבסיס שהיה לכסא נשאר ולכן הוא רק מוסיף על אהל ולא יוצר אהל אך אם כשפותח את ההתקנה משתנה כל הצורה - הרי שהוא יוצר אהל מחדש.
זה כתבתי מסברה אך נראה לי שאפשר גם למצוא מקורות לסברה זו שהיא מסתברת.
אש משמים כתב:כדכד כתב:הההיתר בכסא טרסקל למ"ד שזה משום שיש כבר התקנה מוכנה הוא שכיוון שכשפותח את הכסא הוא רק מוסיף על אהל עראי ולא יוצר אהל חדש.
מי אמר??
אני הבנתי תמיד שכשיש דבר מובנה וגמור אלא שהוא מקופל לא שייך בו "בניה" כלל ולכן אין בפתיחתו בניה של אוהל אלא העמדתו על מכונו, וזה שכ' רש"י בסמוך "דהא עביד וקאי" פי' שלא יוצר דבר חדש כי הוא כבר קיים.כדכד כתב:כנראה שהגרי"ש אלישיב סובר שזה רק באופן שהבסיס שהיה לכסא נשאר ולכן הוא רק מוסיף על אהל ולא יוצר אהל אך אם כשפותח את ההתקנה משתנה כל הצורה - הרי שהוא יוצר אהל מחדש.
זה כתבתי מסברה אך נראה לי שאפשר גם למצוא מקורות לסברה זו שהיא מסתברת.
אדרבה אשמח למקור הסברא ואז אוכל לדון בשייכותה כאן.
אגב, גם בכסא אין לו צורתו כשהוא מקופל וע"ז אין את הסברא של הגרי"ש ומנא ליה לחלק ומדוע סברא זו קשורה לאוהל יותר מכסא?
כדכד כתב:ואם כך אין למר דרך לצייר מדוע כסא כזה צורתו קיימת כשפושטים אותו לעומת אהל של ילדים או שהשאלה היא רק מנין הגרי"ש אלישיב לקח את המקור או הסברה לחלק בצורתו קיימת?
אש משמים כתב:ישנו אוהל לילדים שיש בו כעין חישוקים בצדדיו וכשפושטים אותו נפתח ועומד על מכונו, פסק בזה הגריש"א שאסור משום שעיקר צורתו לא קיימת ולכן כשפותח הוי כעושה אוהל לכתחילה.(ארח"ש פ"ט ס"יג)
יל"ע מדוע אין זה ככסא טרסקל שהותר לפתוח משום שרק מעמידו על מקומו ?
עי' בפמ"ג שמסתפק האם מותר להעמיד תיבה בת ארבעים סאה על אוכלים דהא שם אוהל עליה, וכתב בביה"ל דכל הספק הוא אליבא דרש"י אבל לתוס' שפירשו כסא טרסקל משום אוהל, וודאי שרי.
אך בטעם הגרי"ש לא מבואר שאסר מדין תיבה אלא שאין צורתו קיימת ומנא ליה לאסור הא כסא טרסקל גם אין צורתו קיימת??
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 245 אורחים