עושה חדשות כתב:יל"ד על עיקר ההנחה שאין בזה איסור דאו' אם יפוש מצד האיגוד למקו"פ,
וכבר האריכו בזה הרבה, ראה לדוגמא כאן:
אנושי כתב:עושה חדשות כתב:יל"ד על עיקר ההנחה שאין בזה איסור דאו' אם יפוש מצד האיגוד למקו"פ,
וכבר האריכו בזה הרבה, ראה לדוגמא כאן:
אינני יודע מה יש לדון כ''כ אני מכיר גמ' ערוכה בשבת דף ח. שמדברת על קרומית של קנה שצצה לה ללמעלה מי' ומפורש בגמ' שפטור ע''ז מצד שחלקו נמצא למעלה מי''ט ובנידון דידן רוב ככל העגלות הידית נמצאת ברחבות מעל י''ט כך שאיני רואה נידון בנושא
רשב"א שבת צט: כתב:דלא אמרו אלא בשהכלי עצמו אוכל כל גובה הרשות ועוד אגדו במקום פטור כגון שנעץ קנה גבוה יותר מעשרה ברשות הרבים, אבל כשאין גופו של כלי גבוה כל כך שיהא אוכל כל גובה הרשות לא, והיינו נמי דכי אמרינן לעיל בפרק המצניע המוציא משוי למעלה מעשרה טפחים חייב שכן משא בני קהת אמרינן והתם מנלן ואיצטרכינן למילף ממזבח או מארון דמדלי קרקעיתו מן הרשות יותר מעשרה, ואמאי הא לא הוה לן למימר אלא שהיה גבהו של מזבח או של ארון הנישא על הכתף למעלה מעשרה, ואף על פי שהיה אגדו למעלה מעשרה טפחים חייב.
אנושי כתב:שמעתי לאחרונה רעיון נפלא לפיו יהיה מותר לטלטל ברה''ר והוא שהנה הטעם שאסור לטלטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר הוא משום שמא יעצור באמצע לפוש ונמצא עוקר מרה''י ומניח ברה''ר וא"כ בעגלה שהיא מחוברת למקום פטור -ללמעלה מי''ט הרי שאף אם יניח לא יעבור על דאו' וא''כ במקרה שילך בלי לעצור שאז הוא נוטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר לא גזרו חז"ל בכה"ג כיון שאין לנו חשש במקרה זה שיעבור על דאו'
והנידון הוא מהי גזירת חז"ל על הטילטול דרך רה''ר שזה כבר גזירה לתמיד או שזה גזירה מחשש שכעת אני יעבור על דאו'
מה ידוע בנושא לרבנים שליט''א
עושה חדשות כתב:אנושי כתב:שמעתי לאחרונה רעיון נפלא לפיו יהיה מותר לטלטל ברה''ר והוא שהנה הטעם שאסור לטלטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר הוא משום שמא יעצור באמצע לפוש ונמצא עוקר מרה''י ומניח ברה''ר וא"כ בעגלה שהיא מחוברת למקום פטור -ללמעלה מי''ט הרי שאף אם יניח לא יעבור על דאו' וא''כ במקרה שילך בלי לעצור שאז הוא נוטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר לא גזרו חז"ל בכה"ג כיון שאין לנו חשש במקרה זה שיעבור על דאו'
והנידון הוא מהי גזירת חז"ל על הטילטול דרך רה''ר שזה כבר גזירה לתמיד או שזה גזירה מחשש שכעת אני יעבור על דאו'
מה ידוע בנושא לרבנים שליט''א
להעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר, זה מחלוקת ראש', ולדעת תוס' איסורו מה"ת.
אמנם החזו"א וכו' נקטו להלכה בעיקר כדעת הרשב"א שאין בזה איסור דאו'.
אלא שזה נכון דוקא ב'מעביר', אבל עגלה שהיא נגררת על הריצפה, הויא הנחה מיד עם יציאתה לרה"ר.
כי אמנם לגבי מתגלגל יש נידון בראש' אם הויא הנחה, אבל גרירה לכו"ע הויא הנחה, (כמבואר בפסחים דפ"ה).
יתכן דהדבר הנגרר נחשב מונח גם לגבי לחייב על עקירה נוספת אח"כ והכנסה לרה"י השנית, (אמנם האחרו' העירו בזה מדברי המג"א וכו').
ולכן כל הנידון להתיר בזה (מדאו') הוא רק מצד האיגוד למקו"פ, ואם הוי אוכל כל הרשות וכנ"ל.
ובזכרוני שראיתי בזה פעם מאמר ארוך מאת הג"ר מאיר רוזנר על הנקודה הזו. אולי יש כאן למישהו.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:אנושי כתב:שמעתי לאחרונה רעיון נפלא לפיו יהיה מותר לטלטל ברה''ר והוא שהנה הטעם שאסור לטלטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר הוא משום שמא יעצור באמצע לפוש ונמצא עוקר מרה''י ומניח ברה''ר וא"כ בעגלה שהיא מחוברת למקום פטור -ללמעלה מי''ט הרי שאף אם יניח לא יעבור על דאו' וא''כ במקרה שילך בלי לעצור שאז הוא נוטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר לא גזרו חז"ל בכה"ג כיון שאין לנו חשש במקרה זה שיעבור על דאו'
והנידון הוא מהי גזירת חז"ל על הטילטול דרך רה''ר שזה כבר גזירה לתמיד או שזה גזירה מחשש שכעת אני יעבור על דאו'
מה ידוע בנושא לרבנים שליט''א
להעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר, זה מחלוקת ראש', ולדעת תוס' איסורו מה"ת.
אמנם החזו"א וכו' נקטו להלכה בעיקר כדעת הרשב"א שאין בזה איסור דאו'.
אלא שזה נכון דוקא ב'מעביר', אבל עגלה שהיא נגררת על הריצפה, הויא הנחה מיד עם יציאתה לרה"ר.
כי אמנם לגבי מתגלגל יש נידון בראש' אם הויא הנחה, אבל גרירה לכו"ע הויא הנחה, (כמבואר בפסחים דפ"ה).
יתכן דהדבר הנגרר נחשב מונח גם לגבי לחייב על עקירה נוספת אח"כ והכנסה לרה"י השנית, (אמנם האחרו' העירו בזה מדברי המג"א וכו').
ולכן כל הנידון להתיר בזה (מדאו') הוא רק מצד האיגוד למקו"פ, ואם הוי אוכל כל הרשות וכנ"ל.
ובזכרוני שראיתי בזה פעם מאמר ארוך מאת הג"ר מאיר רוזנר על הנקודה הזו. אולי יש כאן למישהו.
גם לולי החילוק שכתבתי לעיל, בין 'מגרר' ל'מתגלגל', (ולכאו' הוא באמת מוכח בסוג' בפסחים וכנ"ל), וגם לולי שיטת רש"י דמתגלגל חשיב הנחה לכו"ע, הרי המשנ"ב בסי' שנב חושש לדעת הגר"א דפסק כשי' רבי חלקיה בר טובי, דבתוך ג"ט ל"ב הנחה על גבי משהו כלל, וא"כ העגלה המתגלגלת על הארץ ודאי הוי כהנחה ואין שום היתר במה שהוא מהלך ברה"ר בלי לעצור.
כת"ר משמיע כאן חידוש מענין, כפול 3. והיינו דס"ל למר שהדין של רבי חלקיה בר טובי שבתוך ג"ט ל"צ הנחה, והדין של מגרר שנחשב הנחה, או הדין של מתגלגל לפי רש"י, כל זה הוא מההלכה של 'קלוטה' או מעין זה. וממילא ס"ל שאם אוחז בזה אזי לא שייך קלוטה, וכדמצינו. וממילא שוב ראוי לצרף לקולא לענין נשיאת העגלה את הטעם הנ"ל.שומע ומשמיע כתב:הנושא שם הוא שכו"ע מודו בכה"ג שקלוטה כמי שהונחה, וא"כ כל שאוחז בה בפשטות הוא לא שייך.
עושה חדשות כתב:כת"ר משמיע כאן חידוש מענין, כפול 3. והיינו דס"ל למר שהדין של רבי חלקיה בר טובי שבתוך ג"ט ל"צ הנחה, והדין של מגרר שנחשב הנחה, או הדין של מתגלגל לפי רש"י, כל זה הוא מההלכה של 'קלוטה' או מעין זה. וממילא ס"ל שאם אוחז בזה אזי לא שייך קלוטה, וכדמצינו. וממילא שוב ראוי לצרף לקולא לענין נשיאת העגלה את הטעם הנ"ל.שומע ומשמיע כתב:הנושא שם הוא שכו"ע מודו בכה"ג שקלוטה כמי שהונחה, וא"כ כל שאוחז בה בפשטות הוא לא שייך.
אבל לפו"ר בדברי הרמב"ן מתבאר ל"כ, שהרי כ' בשבת דצ"ז ליישב את שיטת רבי יהודה דמחד ס"ל דינא דקלוטה ומאידך התיר להחזיר את הספר שנפל, ותי' ע"ז דכיון דהוא תלוי ל"א ביה קלוטה, אלא דקשיא ליה ע"ז א"כ היכי שמעינן מדר"י כשיטת רבא דתוך ג"ט בעי הנחה, ותי' דמדר"י בתלוי באויר נשמע לרבנן בקלוטה דאפי' בפחות מג' לאו הנחה היא. ואם כדבריכם, הרי התלייה באויר מקלקלת גם את ההנחה של רחב"ט ואין כאן מקור לשיטת רבא.
עושה חדשות כתב:כת"ר משמיע כאן חידוש מענין, כפול 3. והיינו דס"ל למר שהדין של רבי חלקיה בר טובי שבתוך ג"ט ל"צ הנחה, והדין של מגרר שנחשב הנחה, או הדין של מתגלגל לפי רש"י, כל זה הוא מההלכה של 'קלוטה' או מעין זה. וממילא ס"ל שאם אוחז בזה אזי לא שייך קלוטה, וכדמצינו. וממילא שוב ראוי לצרף לקולא לענין נשיאת העגלה את הטעם הנ"ל.שומע ומשמיע כתב:הנושא שם הוא שכו"ע מודו בכה"ג שקלוטה כמי שהונחה, וא"כ כל שאוחז בה בפשטות הוא לא שייך.
אבל לפו"ר בדברי הרמב"ן מתבאר ל"כ, שהרי כ' בשבת דצ"ז ליישב את שיטת רבי יהודה דמחד ס"ל דינא דקלוטה ומאידך התיר להחזיר את הספר שנפל, ותי' ע"ז דכיון דהוא תלוי ל"א ביה קלוטה, אלא דקשיא ליה ע"ז א"כ היכי שמעינן מדר"י כשיטת רבא דתוך ג"ט בעי הנחה, ותי' דמדר"י בתלוי באויר נשמע לרבנן בקלוטה דאפי' בפחות מג' לאו הנחה היא. ואם כדבריכם, הרי התלייה באויר מקלקלת גם את ההנחה של רחב"ט ואין כאן מקור לשיטת רבא.
אנושי כתב:הנה הטעם שאסור לטלטל מרה''י לרה''י דרך רה''ר הוא משום שמא יעצור באמצע לפוש ונמצא עוקר מרה''י ומניח ברה''ר וא"כ בעגלה...
עושה חדשות כתב:מה שציינתי לעיל לד' המג"א סי' רסו, באמת תמוה איך בהבלעה כ"כ נקט המג"א שהפטורים של כוורת (גבוהה עשרה ורחבה ששה או גבוהה יותר מעשרה אע"פ שאינה רחבה ששה) אינם מועילים כלפי החפצים שבתוכה, וזה חידוש גדול הן בדברי אביי בפטורא דכוורת (לרש"י ולתוס') והן בדברי רבא בפטור של אגוד למעלה מעשרה, והמג"א הבליע דבר זה בלא שום פירוש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 216 אורחים