הלכות והידורים בתפילין
פורסם: ה' מרץ 09, 2017 3:42 pm
בס"ד
ליקטתי מספרים וסופרים שונים הלכות והידורים התפילין.
כמובן שעל רוב הדברים יש שיטות המקלות. אין הכוונה לומר שחייבים לעשות את כל ההידורים המובאים לקמן. אלא כמו שבדברים אחרים כגון בשר ועופות מהדרים לקנות מהכשרים יותר טובים, גם בתפילין לכאורה יש ענין להדר.
מאידך, ישנם דברים שהם ממש שיטה יחידאה.
וזה בקשתי, לקבל הערות והארות איזה הידורים הם יותר נצרכים ואיזה רק ליחידים ממש.
הידורים בכתיבת הפרשיות של תפילין
1. ללא שיעור פרשה באמצע השיטות (ג' אותיות לר"ת).
2. הקפדה שראש למ"ד יהיה וי"ו ולא יו"ד.
3. קוץ דר"ת קוץ ממש.
4. הקפדה שלא ייכנסו ראשי אותיות אחרות בחלל דלי"ת, רי"ש, וכדו'.
5. תיוג שעטנ"ז ג"ץ בשלמות ובד"ק חי"ה.
6. שימת לב שלא ידובקו התגין זה בזה או יופרדו ממקומם בזמן ההגהה והכנסת הפרשיות.
7. הקפדה על נגיעת כל התגין באותיות.
8. דיו שחורה ולא דהויה בין באותיות ובין בתגין.
9. הקפדת שחרות על קוץ עליון דיו"ד. (הרבה פוסקים המכשירים בתגין, פוסלים בקוץ עליון).
10. בדיקת סיבי דוכסוסטוס בעור שליל.
11. הקפדה על יציאת הכתב מהשרות.
12. בלא גריעה בנו"ן.
13. בלא הפרדת דיבוקים, אפילו בלא שינוי צורה אלא על ידי חלק האות.
14. באות חי"ת גם חטוטרת וגם מקל ובלא מילוי חטוטרת (חי"ת דרש"י).
15. הקפדה לבל יוכנס עקב לוי"ו של הבית, אפילו אם כתב הסופר מלמטה למעלה.
16. בלא תיקון כלל בעט ברזל (רפידוגרף).
הידורים בבתים של תפילין
17. העורות ללא חשש בכורות.
18. השתמשות עם עורות קפואים ולא מלוחים. (היות וחוששים לשיטות שעורות הבתים צריכים עיבוד לשמה, והמלח כבר מעבד את העור. שו"ת מנחת יצחק ח"ט ס"א שבט הלוי ח"ט ס"י).
19. כל תהליך הכנסת העורות לסיד ועיבודן נעשה לשמה בעבודת יד ע"י יהודים יראי שמים ובלי שימוש בחשמל.
20. גם השטיפה במים תהיה נעשית לשמה. (זכרון אליהו עמ' שכז).
21. כל תהליך עשיית הבתים בעבודת יד מתחילה ועד הסוף ללא 'כוח כוחו'. (?)
22. ריבוע רגל, ללא 'גלגל תנופה' הממשיכה להסתובב מעצמה. (למה עם הרגל זה לא נקרא כוח כוחו? ואם מסתמכים על זה שצריך לדחוף את זה עם היד, אז למה באופן כזה עם חשמל זה לא לכתחילה? ....)
23. גודל התיתורא 50 על 50 מ"מ - לא פחות ולא יותר (עיין משנ"ב לב מא).
24. שיהיה מקשה אחת כולל התיתורא והמעברתא. (שו"ע א"ח לב סעי' לח, ועיין משנ"ב וביאור הלכה שם). אף בלי תוספת עור הנקרא 'פיטר'. (יש שחוששים בזה לשני עורות. וכן שהפרשיות ובפרט ב'של יד' לא יפלו לתוך התיתורא).
25. שצורת השי"ן תהיה אותו כתב כמו הפרשיות. (מק"מ לד ע"ה)
26. שכל ה'שי"ן' כולל היודי"ן שבה יעשה בהוצאה ידנית או באופן אחר שאין בה חק תוכות. (פרמ"ג א"א סי' ל"ב סקנ"ו).
27. לכתחילה, כדי שלא יהיה שום חשש של חק תוחות, לבטל את הרגל של השין אחרי העשיה ולחזור לעשותה. (יש שאין מצריכים זאת, היות ובדיעבד כשר גם אם אינו מגיע לתיתורא. ועוד שעצם האות כבר נכתבה והתוספת יכולה להיעשות גם ע"י עכו"ם, עיין ביה"ל לט ב ד"ה בכל התיקון).
28. שהשי"ן לא יגיע עד למעלה. (זכרון אליהו, שזה חסרון בהידור של הריבוע).
29. בעת עשיית הריבוע שלא ישייפו את השי"ן, כי לפעמים עי"ז יורד חלק השי"ן הנעשה ע"י הצבת ונשאר רק חלק התחתון שנעשה ע"י חק תוכות.
30. להקפיד על רבוע התפירות, הקציצה והתיתורא (שו"ע לב לט וביאור הלכה שם ד"ה בתפרו). (בשם הסטייפלר שעד 2 מ"מ נחב לריבוע, אך היום מקפידים שלא יהא יותר מחצי מ"מ).
31. האלכסונים מפינה לפינה הן למעלה במקום מושב הקציצה והן למטה בתחתית התיתורא שווים זה לזה .
32. שהבתים יהיו שוים ברוחבם בכל הגובה ולא כמו מגדל, (שו"ע לב לט מטעם 'זה אלי ואנוהו').
33. גובה התיתורא שווה בכל צדדיה.
34. שהחללים של הפרשיות יהיו עמוקים – 32 מ"מ, כדי שהפרשה והמטלית יכנסו לגמרי לתוך החלל של הקציצה ולא בעובי התיתורא (של"ה).
35. החללים בבית של ראש רחבים כדי הכנסת הפרשיות בריווח ולא בדוחק.
36. שהמחיצות בין הבתים יגיעו עד סוף הקציצה בכל אורך המחיצה. (שו"ע הרמ"ע מפאנו סי' ל"ח, ט"ז סי' ל"ב סקל"ב).
37. שהמחיצות יהיו בקווים ישרים עד התפר.
38. לא למלא חורים לא ע"י דבק בהמה ולא ע"י דבק רגיל. (לחשוש לשיטות שדבק לא הוי חיבור, הב"ח סכ"א, חת"ס או"ח סי' ה'. ומשנ"ב סי' ל"ב סקקע"ב לנהוג כך לכתחילה).
39. ללא קפלים. (ע"י הקפלים א. נוצרים קפלים בתיתורא שיוצרים חורים לתוך חלל הפרשיות. ב. התיתורא התחתונה אינה מכסה ממש את פי הבית. ג. ישנם חלקים השייכים לתיתורא הבולטים לתוך שטח המעברתא).
40. ללא שום דבק בין הבתים. (שו"ע א"ח לב סעי' לח, ועיין משנ"ב וביאור הלכה שם).
41. שלא יהיו שום חורים או סדקים אפילו שאינן מפולשים בין הבתים או אפילו כלפי מטה. (אף שיש אופנים שמותר, אך למיחש בעי לא להכנס לחששות של פסול שאולי יש חור שלא שמו לב שהוא מפולש. ועוד פשוט הוא שיש בזה הידור שזה ללא שום פגם.
42. ייבוש של הבתים נעשה בפריסה על הרשתות בחום רגיל ובמשך זמן רב.
43. שהגידים יהיו שזורים לשמה, ולא מדובקים, (כדי לצאת את דעת המג"א ומשנ"ב סעיפים מט – נ).
44. תפירת הבתים בגיד אחד. (משנ"ב ל"ב סקרל"א).
45. הגיד בין הבתים שיהיה נראה מבחוץ – מכוונים. (שו"ע לב נא. וכן עי"ז מהדרים את שיטת אביי וכן לחוש לשיטות שדבק הוי חיבור).
46. שהתפירות בפינות יגעו אחד בשני, ע"י שמכניסים אחד בתוך השני.
47. שהמרחקים בן התפירות יהיו שווים.
48. חורים קטנים בתפירות (1.4 מ"מ) כדי שלא ימשך מגיד לצדדים ויפגום בריבוע התפירות.
49. החיתוך בקו התיתורא נעשה עד סיום חצי הקשת בלבד, (כדי לא למעט מן התיתורא לא לצורך. וכן...).
50. צביעה ידנית 'לשם קדושת תפילין' ולא ע"י לחץ אויר.
51. צביעה מחומרים מן "המותר בפיך". (ללא עירוב של גליצרין שחלקו מיוצר מן החי או שלאק שיש מחלוקת בכשרותו. אלא בצבע על בסיס נטרו ופחם).
52. שהחור של המעברתא לא יהיה צר מידי. (כי אם החור צר, זה גורם ללחץ על הרצועה ולהפרדת התיתורות).
53. לשייף טוב את הריבוע במקום המעברתא.
54. לא להדביק את התיתורא כלל. (לפני התפירה עיין ביאור הלכה על סי' ל"ב סעיף נ"א ד"ה יתפור. ולאחר התפירה חשש של החזו"א י"א י'.
ארבעה דרכים לבדוק את הבתים. א. לפי משקלם. כמה שיותר כבד, סימן שהעור יותר עבה. ב. ללחוץ באצבע על הבית, לראות שאינו מתכווץ. ג. להסתכל מצד הפנים, האם נכנס אור דרך העור. ד. עור עם גוונים הנוטים לחום או לאדום חזק יותר מעור לבן או עור שעיר. ודבר זה ניתן להבחנה או קודם הצביעה או בתחתית הבתים אף לאחריה.
הידורים ברצועות התפילין
55. מעור בהמה טהורה
56. עור עליון ולא תחתון
57. עיבוד העור לשמה (מעיקר הדין)
58. השתמשות עם עורות קפואים ולא מלוחים.
59. חומרים מן המותר בפיך בלבד
60. כל תהליך העיבוד נעשה ע"י יהודים יר"ש בעבודת יד ממש 'לשם קדושת תפילין'. (שו"ת שבט הלוי ח"י סי' קעג)
61. כל חומרי העיבוד והצבע 'מן המותר בפיך'. (זכרון אליהו פט"ו ס"ו)
62. חיתוך העורות לרצועות באופן ידני 'לשם קדושת תפילין'. (ביאור הלכה סי' לג ס"ד ד"ה אבל)
63. רוחב הרצועות לתפילין לחזו"א 11 מ"מ. (לאדם גדול ניתן ורצוי להשיג רצועה ברוחב 14 מ"מ, כדי שישאר שיעור גם במקום ההידוק.צביעה ידנית 'לשם קדושת תפילין'. (שו"ע סי' לג ס"ד, )
64. אין חציצות בין הצבע לרצועה.
65. צביעה ידנית 'לשם קדושת תפילין' ולא ע"י לחץ אויר.
66. שהצבע יהיה חזות בעלמא ולא ממשות. (חיי אדם כלל יד סק"ג(
67. לעשות את הלולאה בדיוק בגודל של הרצועה, כדי שהתפילין יעמוד על היד ע"י הידוק הרצועה בלבד. (עיין ביאור הלכה... . וכן אם יצטרכו הידוק חזק מידי, זה יכול לגרום ל'קשת' בתיתורא התחתונה.
הכנת הפרשיות להכנסה
68. בדיקה מלמעלה של הפרשיות שלא נשאר בהם סימונים של הסופר או המגיה (הרמ"ע מפאנו). וכן שלא אירע לפרשיות כלום.
69. כריכת הפרשיות שיער קלף/שיער, וסימון מספרי לכל פרשיה, שערות ארוכות לפרשת והיה אם שמוע.
70. השערות יהיו של עגל ולא של פרה או שאר סוגים.
71. לקחת פרשיה אחת ולבדוק בדיקה מדגמית ע"י קיפול אם אין סדקים בדיו.
72. בדיקה שהפרשיות לא הפוכות.
73. בדיקה שהפרשיות מוכנסות כסדרן ובר"ת הויות להדדי.
74. בדיקה שהפרשיות אינם דחוקות בפנים.
75. המטלית הנכרכת מעל הפרשיות שיהיה מקלף כשר ולשמה.
76. שהמטלית תהיה בלי סימונים ואותיות. (משנ"ב כב ג')
77. רוחב המטלית שעל הפרשה לא יותר מרוחב הפרשה ולא צר מידיי אלא מכסה כ90% מרוחב הפרשה (הטעם שאם גודל המטלית עולה על רוחב הפרשה יש חשש של בית בתוך בית זאת ועוד שצריך שהפרשה תראה פני הבית ואף בתפילין של יד אנו מקפידים בכך ומאידך מקפידים שלא תהיה צרה כיוון שעל ידי המטלית נשמרים הפרשיות שלא יתקלקלו כמבואר בתיקון תפילין).
78. השארת מטלית שבאמצעותה יוציאו הפרשות להגהה וכן היא שומרת שהפרשה לא תיפול לחלל התיתורא.
79. ששארית המטלית לא תהיה ארוכה מדי. שאם יכסה את פי הבתים יש לחוש שנחשב סגור על ידי המטלית ולא על ידי התיתורא.
80. שהשערות היוצאות אצל פרשת 'והיה אם שמוע' יצאו החוצה.
81. השערות של 'והיה אם שמוע' שיהיו פחות משיעור שעורה (משנ"ב בשם הזהר).
82. אמירת 'לשמה' סמוך להכנסה של הפרשיות (שו"ת בית יהודה סי' מ"א).
83. אמירת לשמה נפרד עבור תפילין תפילין של יד ועבור תפילין של ראש.
84. הכנסת הפרשיות בתוך הבית ממש בלא שיכנס לחלל התיתורא העליונה. (של"ה)
85. הכנסת הפרשיות כסדר כתיבתן בתורה: ולא מכניסים בדילוגים מה שהזדמן ליד אלא מסדרים את הפרשיות לפני הבתים קודם הכנסתן כפי הסדר הנכון.
86. הכנסה בתש"ר ללא קיפולים אלא בעיגול עם לחיצה קלה במרכז: הטעם כיוון שמניסיוננו בבדיקת אלפי תפילין רבים מהפרשיות נפסלו במקום הקיפולים על ידי שהדיו נשבר ובשיטת הגלגול מונעים בעיה זו.
87. הכנסת הפרשיות בתפילין של יד בקיפול רחב כדי שלא נצטרך להוסיף שום תוספת קלף או רצועה להחזיק את הפרשה שלא תיפול לחלל התיתורא. הטעם אף שמותר לנהוג כך מכל מקום יש בזה חשש של חציצה בין הפרשה לעור הבתים.
מעלות שיש בתפילין 'ללא קפלים'
א. נוצרים קפלים בתיתורא שיוצרים חורים לתוך חלל הפרשיות. ב. התיתורא התחתונה (המיכסה) אינה מכסה ממש את פי הבית. ג. ישנם חלקים השייכים לתיתורא הבולטים לתוך שטח המעברתא. שינויים אלו – לא היו קיימים בשיטת הייצור של התפילין ה'דקות' שיוצרו בזמן הראשונים. ובחלק מהשינויים הללו על מנת להכשיר את הבית אנו סומכים על שיטות הפוסקים הסוברים שדבק נחשב חיבור (הנידון בפוסקים מה יהיה הדין אם לקחו שתי חתיכות עור והדביקו אותם יחד זה לזו האם נאמר שיש לפנינו חתיכת עור אחד ואם כן נחשיב את התפילין כאילו עשויות מעור אחד או שעדיין נחשבים כשני חתיכות נפרדות הצמודות זו לזו על ידי כח הדבק ואם כן אין התפילין מעור אחד) בעוד שישנם פוסקים הסוברים שדבק לא נחשב חיבור[1] שינויים אלו ישנם גם ביצור הבתים המכונה "מקשה"
בנוסף ביצור ה 'גסות' (שעשויים מעור בהמה גסה) נוצרו חששות אחרים ובעיות הלכתיות שלא היו מצויים כלל בבתים 'דקות' (שעשויים מעור בהמה דקה) ונקדים הקדמה קצרה: מעיקר הדין אם יש בעור הבתים חור אחד הבית כשר ובשני חורים במצבים מסוימים הבית פסול וכל זה בתנאי שהחור הוא בחלקי הבית הפנימיים אך אם ישנו חור לצד החיצוני של הבית מכל כיוון שהוא הבית פסול, כיום נהוג בכל ההכשרים של בתי התפילין לפסול את הבתים אפילו אם יש בהם חור אחד בלבד.
זכה דורנו שהצליחו לייצר בתי תפילין שמשלבים את ההידורים שהיו בתפילין ה'דקות' וכמו שנהגו בזמן הראשונים זאת למרות שהבתים נעשים מעור בהמה גסה וללא ה'בעיות' המאפינות את הבתים מעור בהמה גסה, זאת בנוסף לכל ההידורים הקיימים בבתי התפילין ה'גסות'
קפלים ונקבים בזמן ריבוע הבית
בשיטת היצור הרגילה נוצרים קיפולים בבית עצמו שמוסיפים לעובי הבית ונסביר היאך נוצרים אותם קיפולים אם למשל ניקח חתיכת עץ או גומי עבה וגמיש בעובי 5 סנטימטר ונפל אותו בזווית של 90 מעלות פעמיים לצורת חית קטנה נקבל מצידו החיצוני קשת רחבה ומצידו הפנימי קשת קצרה בהרבה עכשיו אם נרצה שהקשת החיצונית תהיה מרובעת בזווית חדה יש אפשרות לדחוס את כל החלק החיצוני כלפי פנים עד שנשיג ריבוע אך כתוצאה מכך החומר יכנס לצד הפנימי זהו מה שקורה ביצור בתי התפילין ואם למשל לקחו לייצור עור בעובי 1 מ"מ הרי שעל ידי הקיפולים הפנימיים אם נמדוד את העובי לאחר הקיפולים נקבל 3 מ"מ שמורכבים מחתיכה עליונה שלימה בעובי 1 מ"מ ומתחתיה עובי 2 מ"מ שנוצר מחמת הקיפול (גם בבתים ה 'מקשה' אם כי קטנים יותר) – לאחר סיום תהליכי הכבישות שיוצרות את הריבוע (לאחר הלחיצות על ידי ה 'פרס' לעצב את הריבוע וחללי הבית) הבתים אינם מרובעים לחלוטין ומעבירים אותם תהליך כרסום שמדייק את הריבועים מחד ומאידך מוריד מעובי עור הבית ובתהליך זה עלול להיווצר חור בעור הבית בגג הבית או על דפנות הבית מבחוץ, חור זה איננו נראה כיוון שתחתיו יש את אותו עור שדחסנו לצד פנים, יש אפשרות לזהות האם נעשה חור אך דרוש לשם כך מומחיות רבה כיוון שהקיפול צמוד בחזקה מכח הכבישות וקשה לזהותו.
לעומת זאת בייצור הבתים ללא קפלים מותחים את העור בצורה שווה ואחידה הן מהצד הפנימי והן מהצד החיצוני בצורה אומנותית דבר זה מונע לחלוטין את האפשרות להיווצרות חורים בזמן הריבוע בגג הבית או בדפנותיו {להוסיף תמונות או איורים}
חורים בין הבתים בתוך הקנעפלאך
באותו העניין בשיטות היצור הרגילות נוצרים הרבה פעמים קיפולים על דפנות הבית מבפנים בצורת האות z לעיתים עלול להסתתר חור בתוך הקיפול אך מחמת לחץ הכבישות הדופן אינה נראת כאות z אלא נראית בצורה ישרה וחלקה חור כזה אינו ניתן לזיהוי
לעומת זאת בתפילין ללא קפלים הדפנות חלקות וישרות ללא קיפולים כלל, גם לא בחלק התחתון שבין הבתים. זו מעלה גדולה והרחקה ממכשול שלא יוכלו להסתתר בין הבתים חורים שלא נוכל לראותם.
חיתוכים בתיתורא
בשנים האחרונות הנהיגו רוב בעלי המלאכה עושי הבתים לחתוך במקומות שונים בתוך הקפלים שבתיתורא בצידי הבתים במטרה להקל על ההדבקה ובניית יציבות התיתורא.
יש בכך שתי בעיות האחד לפי השיטות שדבק אינו נחשב חיבור אם כן בתים אלו אינם נחשבים עור אחד. השנית הבית צריך להיות שלם מדין "פני טבלא קיימת" ואם נטען שהדבק אינו מחבר יש לחשוש לפסול, אמנם הביה"ל[2] מצדד להכשיר שדבק נחשב חיבור מכל מקום לחלק מהאחרונים בית זה פסול, ונכון לחשוש לשיטתם כיוון שזה נוגע לחשש פסול דאורייתא.
יתירה מזו, הרי למעשה אנו נוהגים להחמיר כשיטות שדבק אינו נחשב חיבור, שהרי אם מתהוה חור חיצוני בקציצה, פוסלים את הבית ולא משלימים עם דבק, הרי שאנו לא סומכים להקל להחשיבו עור אחד, ולמה נכשיר בחורים וסדקים כאלה ?!.
כאמור בבתים ללא קפלים לא קיים חשש זה, אין בו חיתוכים והדבקות, והעור חלק לגמרי.
חללים ונקבים בין קפלי התיתורא
מחמת עובי העור נוצרים קפלים בעת עשיית הבליטות של ארבעת הבתים ובתוכם נעשים חללים ונקבים רבים המפולשים עד לחלל הבית עצמו. (כפי שניתן לראות בבית רגיל לאחר עשיית הבולקס).
לצורך חיבורם והצמדתם משתמשים בדבק (העשוי מעור בהמה או דבק סינטטי), וכך על ידי לחץ ה"פרס" ביחד עם הדבק התיתורא מתחברת ונעשית חלק אחד. אמנם לשיטות הסוברות שדבק אינו נחשב כחיבור[3], הרי שהתיתורא מלאה בנקבים וחללים, בנוסף לכך יש לחשוש לאין פני טבלא קיימת[4]. מלאכה זו דורשת זהירות ומיומנות מרובה א. אחרי שלוחצים ב"פרס" את התיתורא עם הדבק, צריך ליזהר שכל הדבק יצא החוצה ולא ישלים חללים ונקבים המכשירים את הריבוע. ב. דרושה זהירות שהדבק לא יעלה לבין הבתים ויחבר אותם יחד ועל ידי כך יבטל מהם שם "פרודות", ולשם כך צריך לעשות גירוד יסודי של שאריות הדבק או למרוח ווזלין בין הבתים המונע מהדבק לחבר את הבתים
לעומת זאת בבתים ללא קפלים לא קיים מציאות כזאת, אין שום סדקים וחללים בתיתורא ולא בקציצה, משטח העור חלק לגמרי, ולא נוצרים כלל חללים בכל הבית, ומימלא אין נצרכים למילוי דבק.
סתימת נקבים בתיתורא.
בבתים מהיצור הרגיל עם קפלים גם לאחר הכבישה בלחץ ה"פרס" נשארים פעמים רבות נקבים בעובי התיתורא.
סדקים אלו שפוגמים את הריבוע אין למלאת בדבק וגם לא בעור טחון[5], סתימת נקבים אלו נעשית באחת משתי שיטות או בשיטת "חיתוכים" דהיינו שמקלפים עם סכין בעדינות את העור בצידי החור עד שמתמלא פחות מהשיעור הפוסל וביתר החור הנשאר ממלאים בדבק עם אבקת עור. או בשיטת "ניפוח" דהיינו שמנפחים את העור על ידי הרטבה ועל ידי זה מתמלאים החורים.
בשתי טכניקות אלו על מנת לעשותם כדין דרושה זהירות מרובה לעשותם כדין שלא יפסלו הבתים א. עצם הקילוף בתוך עובי חור קטן ותוך כדי כך להקפיד שהעור ישאר מחובר בקצהו לבית דורש מיומנות גדולה שהרי במידה והקילוף נחתך מהבית נמצא שהחור ממולא בעור טחון. ב. אחרי שחתך בנקב משלימים אותו בדבק לצורך יפוי הריבוע. דרושה מיומנות וזהירות רבה שלא לדחוס את העור בחוזקה, שאם ידחס מעבר לשיעור חגירת ציפורן שוב יגדל החור עדי כדי שהבית יפסל בצורה שאינה נראית כיוון שהחור מלא בדבק ואבקת עור. זאת מלבד הבעיה שיש אומרים שדבק אינו נחשב חיבור.
לעומת זאת בבתים ללא קפלים כיוון שהתיתורא עשויה מעור שלם ללא חיתוכים ונקבים אין מילוי של דבק או עור טחון בשום חלק מהתפילין. ולא נכנסים למלאכה המסובכת של סתימת נקבים.
חששות במעברתא
בבתים רגילים עם קפלים נוצרים שתי חתיכות עור כעין "לשוניות" שיוצאים משטח התיורא לשטח המעברתא. חתיכות אלו אינם מעברתא, כי אינם מקיפות את הרצועה[6] אלא עומדות בפני עצמם מעל המעברתא ומדביקים אותם אל המעברתא, אמנם לאחר שמדביקים אותם אל המעברתא הם נעשות לכאורה כחלק מהמעברתא, ולכן יחשבו שמקיפים את הרצועה, אבל לשיטות הסוברות שדבק אינו נחשב כחיבור הדבקתם אינה הופכת אותם לחלק מהמעברתא והיות שהם מחוברות לתיתורא ויוצאות משטח ריבוע התיתורא נמצא שהתיתורא אינה מרובעת.
ואם נרצה לטעון שהרי כל המעברתא יוצאת מתוך התיתורא והרי זה אינו פוסל את הריבוע ואם כן למה שאותם לשוניות יפסלו את הריבוע? התושבה לכך כיוון שמהלכה למשה מסיני צריך שיהיה מעברתא שהיא עור המקיף את הרצועה הרי שאינה פוסלת את הריבוע בהכרח ומטעם זה עושים חיתוך והיכר מיוחד על התיתורא לסמן את היכר הריבוע שנדע עד היכן מגיע שטח התיתורא.
ובבתים שייצר רבי נתנאל תפילנסקי לא נמצא שיש עליהם אותם לשוניות וכפי הנראה התאמץ בייצור שלא להגיע לחשש הנ"ל
לעומת זאת בבתים ללא קפלים המעברתא היא המשך לתיתורא ללא שום חתיכות מיותרות בצדדי ריבוע התיתורא
כיסוי פי הבית
בתפילין ביצור הרגיל יש קפלי עור מתחת לתיתורא העליונה שמוסיפים נפח ועובי לתיתורא ובנוסף מוסיפים עוד חתיכת עור המכונה "פיטר" על מנת לייצב את הבית לחזק אותו על ידי שהפיטר משמש כבסיס לארבעת הבתים ומכוחו לא יפרדו ארבעת הבתים זה מזה גם כאן אנו סומכים על השיטות שדבק נחשב חיבור
לעומת זאת בתפילין ללא קפלים אין קיפולים בתיתורא, והתיתורא התחתונה מכסה ישירות את מקום פתיחת הבתים ואין עוד תוספות שכבות ובכך אנו מקבלים בית כפי הנהוג בזמן הראשונים.
[1] חת"ס, ב"ח, וע"ע הלכה ברורה
[2] סימן ל"ב סעיף ל"ח ד"ה יעשה
[3] כמובא במ"ב סימן ל"ב ס"ק קע"ב, ובביה"ל ד"ה מעור.
[4] כמובאר בסימן ל"ג
[5] כמובאר בביה"ל סימן ל"ב סעיף ל"ט ד"ה נתקלקל שפגם בריבוע הוא גם בגובה דפנות התיתורא, וע"ע שו"ת שבט הלוי ח"ג ס"ב.
[6] עיין רש"י מנחות ל"ה ע"א וכך פירשו שאר הראשונים שם
ליקטתי מספרים וסופרים שונים הלכות והידורים התפילין.
כמובן שעל רוב הדברים יש שיטות המקלות. אין הכוונה לומר שחייבים לעשות את כל ההידורים המובאים לקמן. אלא כמו שבדברים אחרים כגון בשר ועופות מהדרים לקנות מהכשרים יותר טובים, גם בתפילין לכאורה יש ענין להדר.
מאידך, ישנם דברים שהם ממש שיטה יחידאה.
וזה בקשתי, לקבל הערות והארות איזה הידורים הם יותר נצרכים ואיזה רק ליחידים ממש.
הידורים בכתיבת הפרשיות של תפילין
1. ללא שיעור פרשה באמצע השיטות (ג' אותיות לר"ת).
2. הקפדה שראש למ"ד יהיה וי"ו ולא יו"ד.
3. קוץ דר"ת קוץ ממש.
4. הקפדה שלא ייכנסו ראשי אותיות אחרות בחלל דלי"ת, רי"ש, וכדו'.
5. תיוג שעטנ"ז ג"ץ בשלמות ובד"ק חי"ה.
6. שימת לב שלא ידובקו התגין זה בזה או יופרדו ממקומם בזמן ההגהה והכנסת הפרשיות.
7. הקפדה על נגיעת כל התגין באותיות.
8. דיו שחורה ולא דהויה בין באותיות ובין בתגין.
9. הקפדת שחרות על קוץ עליון דיו"ד. (הרבה פוסקים המכשירים בתגין, פוסלים בקוץ עליון).
10. בדיקת סיבי דוכסוסטוס בעור שליל.
11. הקפדה על יציאת הכתב מהשרות.
12. בלא גריעה בנו"ן.
13. בלא הפרדת דיבוקים, אפילו בלא שינוי צורה אלא על ידי חלק האות.
14. באות חי"ת גם חטוטרת וגם מקל ובלא מילוי חטוטרת (חי"ת דרש"י).
15. הקפדה לבל יוכנס עקב לוי"ו של הבית, אפילו אם כתב הסופר מלמטה למעלה.
16. בלא תיקון כלל בעט ברזל (רפידוגרף).
הידורים בבתים של תפילין
17. העורות ללא חשש בכורות.
18. השתמשות עם עורות קפואים ולא מלוחים. (היות וחוששים לשיטות שעורות הבתים צריכים עיבוד לשמה, והמלח כבר מעבד את העור. שו"ת מנחת יצחק ח"ט ס"א שבט הלוי ח"ט ס"י).
19. כל תהליך הכנסת העורות לסיד ועיבודן נעשה לשמה בעבודת יד ע"י יהודים יראי שמים ובלי שימוש בחשמל.
20. גם השטיפה במים תהיה נעשית לשמה. (זכרון אליהו עמ' שכז).
21. כל תהליך עשיית הבתים בעבודת יד מתחילה ועד הסוף ללא 'כוח כוחו'. (?)
22. ריבוע רגל, ללא 'גלגל תנופה' הממשיכה להסתובב מעצמה. (למה עם הרגל זה לא נקרא כוח כוחו? ואם מסתמכים על זה שצריך לדחוף את זה עם היד, אז למה באופן כזה עם חשמל זה לא לכתחילה? ....)
23. גודל התיתורא 50 על 50 מ"מ - לא פחות ולא יותר (עיין משנ"ב לב מא).
24. שיהיה מקשה אחת כולל התיתורא והמעברתא. (שו"ע א"ח לב סעי' לח, ועיין משנ"ב וביאור הלכה שם). אף בלי תוספת עור הנקרא 'פיטר'. (יש שחוששים בזה לשני עורות. וכן שהפרשיות ובפרט ב'של יד' לא יפלו לתוך התיתורא).
25. שצורת השי"ן תהיה אותו כתב כמו הפרשיות. (מק"מ לד ע"ה)
26. שכל ה'שי"ן' כולל היודי"ן שבה יעשה בהוצאה ידנית או באופן אחר שאין בה חק תוכות. (פרמ"ג א"א סי' ל"ב סקנ"ו).
27. לכתחילה, כדי שלא יהיה שום חשש של חק תוחות, לבטל את הרגל של השין אחרי העשיה ולחזור לעשותה. (יש שאין מצריכים זאת, היות ובדיעבד כשר גם אם אינו מגיע לתיתורא. ועוד שעצם האות כבר נכתבה והתוספת יכולה להיעשות גם ע"י עכו"ם, עיין ביה"ל לט ב ד"ה בכל התיקון).
28. שהשי"ן לא יגיע עד למעלה. (זכרון אליהו, שזה חסרון בהידור של הריבוע).
29. בעת עשיית הריבוע שלא ישייפו את השי"ן, כי לפעמים עי"ז יורד חלק השי"ן הנעשה ע"י הצבת ונשאר רק חלק התחתון שנעשה ע"י חק תוכות.
30. להקפיד על רבוע התפירות, הקציצה והתיתורא (שו"ע לב לט וביאור הלכה שם ד"ה בתפרו). (בשם הסטייפלר שעד 2 מ"מ נחב לריבוע, אך היום מקפידים שלא יהא יותר מחצי מ"מ).
31. האלכסונים מפינה לפינה הן למעלה במקום מושב הקציצה והן למטה בתחתית התיתורא שווים זה לזה .
32. שהבתים יהיו שוים ברוחבם בכל הגובה ולא כמו מגדל, (שו"ע לב לט מטעם 'זה אלי ואנוהו').
33. גובה התיתורא שווה בכל צדדיה.
34. שהחללים של הפרשיות יהיו עמוקים – 32 מ"מ, כדי שהפרשה והמטלית יכנסו לגמרי לתוך החלל של הקציצה ולא בעובי התיתורא (של"ה).
35. החללים בבית של ראש רחבים כדי הכנסת הפרשיות בריווח ולא בדוחק.
36. שהמחיצות בין הבתים יגיעו עד סוף הקציצה בכל אורך המחיצה. (שו"ע הרמ"ע מפאנו סי' ל"ח, ט"ז סי' ל"ב סקל"ב).
37. שהמחיצות יהיו בקווים ישרים עד התפר.
38. לא למלא חורים לא ע"י דבק בהמה ולא ע"י דבק רגיל. (לחשוש לשיטות שדבק לא הוי חיבור, הב"ח סכ"א, חת"ס או"ח סי' ה'. ומשנ"ב סי' ל"ב סקקע"ב לנהוג כך לכתחילה).
39. ללא קפלים. (ע"י הקפלים א. נוצרים קפלים בתיתורא שיוצרים חורים לתוך חלל הפרשיות. ב. התיתורא התחתונה אינה מכסה ממש את פי הבית. ג. ישנם חלקים השייכים לתיתורא הבולטים לתוך שטח המעברתא).
40. ללא שום דבק בין הבתים. (שו"ע א"ח לב סעי' לח, ועיין משנ"ב וביאור הלכה שם).
41. שלא יהיו שום חורים או סדקים אפילו שאינן מפולשים בין הבתים או אפילו כלפי מטה. (אף שיש אופנים שמותר, אך למיחש בעי לא להכנס לחששות של פסול שאולי יש חור שלא שמו לב שהוא מפולש. ועוד פשוט הוא שיש בזה הידור שזה ללא שום פגם.
42. ייבוש של הבתים נעשה בפריסה על הרשתות בחום רגיל ובמשך זמן רב.
43. שהגידים יהיו שזורים לשמה, ולא מדובקים, (כדי לצאת את דעת המג"א ומשנ"ב סעיפים מט – נ).
44. תפירת הבתים בגיד אחד. (משנ"ב ל"ב סקרל"א).
45. הגיד בין הבתים שיהיה נראה מבחוץ – מכוונים. (שו"ע לב נא. וכן עי"ז מהדרים את שיטת אביי וכן לחוש לשיטות שדבק הוי חיבור).
46. שהתפירות בפינות יגעו אחד בשני, ע"י שמכניסים אחד בתוך השני.
47. שהמרחקים בן התפירות יהיו שווים.
48. חורים קטנים בתפירות (1.4 מ"מ) כדי שלא ימשך מגיד לצדדים ויפגום בריבוע התפירות.
49. החיתוך בקו התיתורא נעשה עד סיום חצי הקשת בלבד, (כדי לא למעט מן התיתורא לא לצורך. וכן...).
50. צביעה ידנית 'לשם קדושת תפילין' ולא ע"י לחץ אויר.
51. צביעה מחומרים מן "המותר בפיך". (ללא עירוב של גליצרין שחלקו מיוצר מן החי או שלאק שיש מחלוקת בכשרותו. אלא בצבע על בסיס נטרו ופחם).
52. שהחור של המעברתא לא יהיה צר מידי. (כי אם החור צר, זה גורם ללחץ על הרצועה ולהפרדת התיתורות).
53. לשייף טוב את הריבוע במקום המעברתא.
54. לא להדביק את התיתורא כלל. (לפני התפירה עיין ביאור הלכה על סי' ל"ב סעיף נ"א ד"ה יתפור. ולאחר התפירה חשש של החזו"א י"א י'.
ארבעה דרכים לבדוק את הבתים. א. לפי משקלם. כמה שיותר כבד, סימן שהעור יותר עבה. ב. ללחוץ באצבע על הבית, לראות שאינו מתכווץ. ג. להסתכל מצד הפנים, האם נכנס אור דרך העור. ד. עור עם גוונים הנוטים לחום או לאדום חזק יותר מעור לבן או עור שעיר. ודבר זה ניתן להבחנה או קודם הצביעה או בתחתית הבתים אף לאחריה.
הידורים ברצועות התפילין
55. מעור בהמה טהורה
56. עור עליון ולא תחתון
57. עיבוד העור לשמה (מעיקר הדין)
58. השתמשות עם עורות קפואים ולא מלוחים.
59. חומרים מן המותר בפיך בלבד
60. כל תהליך העיבוד נעשה ע"י יהודים יר"ש בעבודת יד ממש 'לשם קדושת תפילין'. (שו"ת שבט הלוי ח"י סי' קעג)
61. כל חומרי העיבוד והצבע 'מן המותר בפיך'. (זכרון אליהו פט"ו ס"ו)
62. חיתוך העורות לרצועות באופן ידני 'לשם קדושת תפילין'. (ביאור הלכה סי' לג ס"ד ד"ה אבל)
63. רוחב הרצועות לתפילין לחזו"א 11 מ"מ. (לאדם גדול ניתן ורצוי להשיג רצועה ברוחב 14 מ"מ, כדי שישאר שיעור גם במקום ההידוק.צביעה ידנית 'לשם קדושת תפילין'. (שו"ע סי' לג ס"ד, )
64. אין חציצות בין הצבע לרצועה.
65. צביעה ידנית 'לשם קדושת תפילין' ולא ע"י לחץ אויר.
66. שהצבע יהיה חזות בעלמא ולא ממשות. (חיי אדם כלל יד סק"ג(
67. לעשות את הלולאה בדיוק בגודל של הרצועה, כדי שהתפילין יעמוד על היד ע"י הידוק הרצועה בלבד. (עיין ביאור הלכה... . וכן אם יצטרכו הידוק חזק מידי, זה יכול לגרום ל'קשת' בתיתורא התחתונה.
הכנת הפרשיות להכנסה
68. בדיקה מלמעלה של הפרשיות שלא נשאר בהם סימונים של הסופר או המגיה (הרמ"ע מפאנו). וכן שלא אירע לפרשיות כלום.
69. כריכת הפרשיות שיער קלף/שיער, וסימון מספרי לכל פרשיה, שערות ארוכות לפרשת והיה אם שמוע.
70. השערות יהיו של עגל ולא של פרה או שאר סוגים.
71. לקחת פרשיה אחת ולבדוק בדיקה מדגמית ע"י קיפול אם אין סדקים בדיו.
72. בדיקה שהפרשיות לא הפוכות.
73. בדיקה שהפרשיות מוכנסות כסדרן ובר"ת הויות להדדי.
74. בדיקה שהפרשיות אינם דחוקות בפנים.
75. המטלית הנכרכת מעל הפרשיות שיהיה מקלף כשר ולשמה.
76. שהמטלית תהיה בלי סימונים ואותיות. (משנ"ב כב ג')
77. רוחב המטלית שעל הפרשה לא יותר מרוחב הפרשה ולא צר מידיי אלא מכסה כ90% מרוחב הפרשה (הטעם שאם גודל המטלית עולה על רוחב הפרשה יש חשש של בית בתוך בית זאת ועוד שצריך שהפרשה תראה פני הבית ואף בתפילין של יד אנו מקפידים בכך ומאידך מקפידים שלא תהיה צרה כיוון שעל ידי המטלית נשמרים הפרשיות שלא יתקלקלו כמבואר בתיקון תפילין).
78. השארת מטלית שבאמצעותה יוציאו הפרשות להגהה וכן היא שומרת שהפרשה לא תיפול לחלל התיתורא.
79. ששארית המטלית לא תהיה ארוכה מדי. שאם יכסה את פי הבתים יש לחוש שנחשב סגור על ידי המטלית ולא על ידי התיתורא.
80. שהשערות היוצאות אצל פרשת 'והיה אם שמוע' יצאו החוצה.
81. השערות של 'והיה אם שמוע' שיהיו פחות משיעור שעורה (משנ"ב בשם הזהר).
82. אמירת 'לשמה' סמוך להכנסה של הפרשיות (שו"ת בית יהודה סי' מ"א).
83. אמירת לשמה נפרד עבור תפילין תפילין של יד ועבור תפילין של ראש.
84. הכנסת הפרשיות בתוך הבית ממש בלא שיכנס לחלל התיתורא העליונה. (של"ה)
85. הכנסת הפרשיות כסדר כתיבתן בתורה: ולא מכניסים בדילוגים מה שהזדמן ליד אלא מסדרים את הפרשיות לפני הבתים קודם הכנסתן כפי הסדר הנכון.
86. הכנסה בתש"ר ללא קיפולים אלא בעיגול עם לחיצה קלה במרכז: הטעם כיוון שמניסיוננו בבדיקת אלפי תפילין רבים מהפרשיות נפסלו במקום הקיפולים על ידי שהדיו נשבר ובשיטת הגלגול מונעים בעיה זו.
87. הכנסת הפרשיות בתפילין של יד בקיפול רחב כדי שלא נצטרך להוסיף שום תוספת קלף או רצועה להחזיק את הפרשה שלא תיפול לחלל התיתורא. הטעם אף שמותר לנהוג כך מכל מקום יש בזה חשש של חציצה בין הפרשה לעור הבתים.
מעלות שיש בתפילין 'ללא קפלים'
א. נוצרים קפלים בתיתורא שיוצרים חורים לתוך חלל הפרשיות. ב. התיתורא התחתונה (המיכסה) אינה מכסה ממש את פי הבית. ג. ישנם חלקים השייכים לתיתורא הבולטים לתוך שטח המעברתא. שינויים אלו – לא היו קיימים בשיטת הייצור של התפילין ה'דקות' שיוצרו בזמן הראשונים. ובחלק מהשינויים הללו על מנת להכשיר את הבית אנו סומכים על שיטות הפוסקים הסוברים שדבק נחשב חיבור (הנידון בפוסקים מה יהיה הדין אם לקחו שתי חתיכות עור והדביקו אותם יחד זה לזו האם נאמר שיש לפנינו חתיכת עור אחד ואם כן נחשיב את התפילין כאילו עשויות מעור אחד או שעדיין נחשבים כשני חתיכות נפרדות הצמודות זו לזו על ידי כח הדבק ואם כן אין התפילין מעור אחד) בעוד שישנם פוסקים הסוברים שדבק לא נחשב חיבור[1] שינויים אלו ישנם גם ביצור הבתים המכונה "מקשה"
בנוסף ביצור ה 'גסות' (שעשויים מעור בהמה גסה) נוצרו חששות אחרים ובעיות הלכתיות שלא היו מצויים כלל בבתים 'דקות' (שעשויים מעור בהמה דקה) ונקדים הקדמה קצרה: מעיקר הדין אם יש בעור הבתים חור אחד הבית כשר ובשני חורים במצבים מסוימים הבית פסול וכל זה בתנאי שהחור הוא בחלקי הבית הפנימיים אך אם ישנו חור לצד החיצוני של הבית מכל כיוון שהוא הבית פסול, כיום נהוג בכל ההכשרים של בתי התפילין לפסול את הבתים אפילו אם יש בהם חור אחד בלבד.
זכה דורנו שהצליחו לייצר בתי תפילין שמשלבים את ההידורים שהיו בתפילין ה'דקות' וכמו שנהגו בזמן הראשונים זאת למרות שהבתים נעשים מעור בהמה גסה וללא ה'בעיות' המאפינות את הבתים מעור בהמה גסה, זאת בנוסף לכל ההידורים הקיימים בבתי התפילין ה'גסות'
קפלים ונקבים בזמן ריבוע הבית
בשיטת היצור הרגילה נוצרים קיפולים בבית עצמו שמוסיפים לעובי הבית ונסביר היאך נוצרים אותם קיפולים אם למשל ניקח חתיכת עץ או גומי עבה וגמיש בעובי 5 סנטימטר ונפל אותו בזווית של 90 מעלות פעמיים לצורת חית קטנה נקבל מצידו החיצוני קשת רחבה ומצידו הפנימי קשת קצרה בהרבה עכשיו אם נרצה שהקשת החיצונית תהיה מרובעת בזווית חדה יש אפשרות לדחוס את כל החלק החיצוני כלפי פנים עד שנשיג ריבוע אך כתוצאה מכך החומר יכנס לצד הפנימי זהו מה שקורה ביצור בתי התפילין ואם למשל לקחו לייצור עור בעובי 1 מ"מ הרי שעל ידי הקיפולים הפנימיים אם נמדוד את העובי לאחר הקיפולים נקבל 3 מ"מ שמורכבים מחתיכה עליונה שלימה בעובי 1 מ"מ ומתחתיה עובי 2 מ"מ שנוצר מחמת הקיפול (גם בבתים ה 'מקשה' אם כי קטנים יותר) – לאחר סיום תהליכי הכבישות שיוצרות את הריבוע (לאחר הלחיצות על ידי ה 'פרס' לעצב את הריבוע וחללי הבית) הבתים אינם מרובעים לחלוטין ומעבירים אותם תהליך כרסום שמדייק את הריבועים מחד ומאידך מוריד מעובי עור הבית ובתהליך זה עלול להיווצר חור בעור הבית בגג הבית או על דפנות הבית מבחוץ, חור זה איננו נראה כיוון שתחתיו יש את אותו עור שדחסנו לצד פנים, יש אפשרות לזהות האם נעשה חור אך דרוש לשם כך מומחיות רבה כיוון שהקיפול צמוד בחזקה מכח הכבישות וקשה לזהותו.
לעומת זאת בייצור הבתים ללא קפלים מותחים את העור בצורה שווה ואחידה הן מהצד הפנימי והן מהצד החיצוני בצורה אומנותית דבר זה מונע לחלוטין את האפשרות להיווצרות חורים בזמן הריבוע בגג הבית או בדפנותיו {להוסיף תמונות או איורים}
חורים בין הבתים בתוך הקנעפלאך
באותו העניין בשיטות היצור הרגילות נוצרים הרבה פעמים קיפולים על דפנות הבית מבפנים בצורת האות z לעיתים עלול להסתתר חור בתוך הקיפול אך מחמת לחץ הכבישות הדופן אינה נראת כאות z אלא נראית בצורה ישרה וחלקה חור כזה אינו ניתן לזיהוי
לעומת זאת בתפילין ללא קפלים הדפנות חלקות וישרות ללא קיפולים כלל, גם לא בחלק התחתון שבין הבתים. זו מעלה גדולה והרחקה ממכשול שלא יוכלו להסתתר בין הבתים חורים שלא נוכל לראותם.
חיתוכים בתיתורא
בשנים האחרונות הנהיגו רוב בעלי המלאכה עושי הבתים לחתוך במקומות שונים בתוך הקפלים שבתיתורא בצידי הבתים במטרה להקל על ההדבקה ובניית יציבות התיתורא.
יש בכך שתי בעיות האחד לפי השיטות שדבק אינו נחשב חיבור אם כן בתים אלו אינם נחשבים עור אחד. השנית הבית צריך להיות שלם מדין "פני טבלא קיימת" ואם נטען שהדבק אינו מחבר יש לחשוש לפסול, אמנם הביה"ל[2] מצדד להכשיר שדבק נחשב חיבור מכל מקום לחלק מהאחרונים בית זה פסול, ונכון לחשוש לשיטתם כיוון שזה נוגע לחשש פסול דאורייתא.
יתירה מזו, הרי למעשה אנו נוהגים להחמיר כשיטות שדבק אינו נחשב חיבור, שהרי אם מתהוה חור חיצוני בקציצה, פוסלים את הבית ולא משלימים עם דבק, הרי שאנו לא סומכים להקל להחשיבו עור אחד, ולמה נכשיר בחורים וסדקים כאלה ?!.
כאמור בבתים ללא קפלים לא קיים חשש זה, אין בו חיתוכים והדבקות, והעור חלק לגמרי.
חללים ונקבים בין קפלי התיתורא
מחמת עובי העור נוצרים קפלים בעת עשיית הבליטות של ארבעת הבתים ובתוכם נעשים חללים ונקבים רבים המפולשים עד לחלל הבית עצמו. (כפי שניתן לראות בבית רגיל לאחר עשיית הבולקס).
לצורך חיבורם והצמדתם משתמשים בדבק (העשוי מעור בהמה או דבק סינטטי), וכך על ידי לחץ ה"פרס" ביחד עם הדבק התיתורא מתחברת ונעשית חלק אחד. אמנם לשיטות הסוברות שדבק אינו נחשב כחיבור[3], הרי שהתיתורא מלאה בנקבים וחללים, בנוסף לכך יש לחשוש לאין פני טבלא קיימת[4]. מלאכה זו דורשת זהירות ומיומנות מרובה א. אחרי שלוחצים ב"פרס" את התיתורא עם הדבק, צריך ליזהר שכל הדבק יצא החוצה ולא ישלים חללים ונקבים המכשירים את הריבוע. ב. דרושה זהירות שהדבק לא יעלה לבין הבתים ויחבר אותם יחד ועל ידי כך יבטל מהם שם "פרודות", ולשם כך צריך לעשות גירוד יסודי של שאריות הדבק או למרוח ווזלין בין הבתים המונע מהדבק לחבר את הבתים
לעומת זאת בבתים ללא קפלים לא קיים מציאות כזאת, אין שום סדקים וחללים בתיתורא ולא בקציצה, משטח העור חלק לגמרי, ולא נוצרים כלל חללים בכל הבית, ומימלא אין נצרכים למילוי דבק.
סתימת נקבים בתיתורא.
בבתים מהיצור הרגיל עם קפלים גם לאחר הכבישה בלחץ ה"פרס" נשארים פעמים רבות נקבים בעובי התיתורא.
סדקים אלו שפוגמים את הריבוע אין למלאת בדבק וגם לא בעור טחון[5], סתימת נקבים אלו נעשית באחת משתי שיטות או בשיטת "חיתוכים" דהיינו שמקלפים עם סכין בעדינות את העור בצידי החור עד שמתמלא פחות מהשיעור הפוסל וביתר החור הנשאר ממלאים בדבק עם אבקת עור. או בשיטת "ניפוח" דהיינו שמנפחים את העור על ידי הרטבה ועל ידי זה מתמלאים החורים.
בשתי טכניקות אלו על מנת לעשותם כדין דרושה זהירות מרובה לעשותם כדין שלא יפסלו הבתים א. עצם הקילוף בתוך עובי חור קטן ותוך כדי כך להקפיד שהעור ישאר מחובר בקצהו לבית דורש מיומנות גדולה שהרי במידה והקילוף נחתך מהבית נמצא שהחור ממולא בעור טחון. ב. אחרי שחתך בנקב משלימים אותו בדבק לצורך יפוי הריבוע. דרושה מיומנות וזהירות רבה שלא לדחוס את העור בחוזקה, שאם ידחס מעבר לשיעור חגירת ציפורן שוב יגדל החור עדי כדי שהבית יפסל בצורה שאינה נראית כיוון שהחור מלא בדבק ואבקת עור. זאת מלבד הבעיה שיש אומרים שדבק אינו נחשב חיבור.
לעומת זאת בבתים ללא קפלים כיוון שהתיתורא עשויה מעור שלם ללא חיתוכים ונקבים אין מילוי של דבק או עור טחון בשום חלק מהתפילין. ולא נכנסים למלאכה המסובכת של סתימת נקבים.
חששות במעברתא
בבתים רגילים עם קפלים נוצרים שתי חתיכות עור כעין "לשוניות" שיוצאים משטח התיורא לשטח המעברתא. חתיכות אלו אינם מעברתא, כי אינם מקיפות את הרצועה[6] אלא עומדות בפני עצמם מעל המעברתא ומדביקים אותם אל המעברתא, אמנם לאחר שמדביקים אותם אל המעברתא הם נעשות לכאורה כחלק מהמעברתא, ולכן יחשבו שמקיפים את הרצועה, אבל לשיטות הסוברות שדבק אינו נחשב כחיבור הדבקתם אינה הופכת אותם לחלק מהמעברתא והיות שהם מחוברות לתיתורא ויוצאות משטח ריבוע התיתורא נמצא שהתיתורא אינה מרובעת.
ואם נרצה לטעון שהרי כל המעברתא יוצאת מתוך התיתורא והרי זה אינו פוסל את הריבוע ואם כן למה שאותם לשוניות יפסלו את הריבוע? התושבה לכך כיוון שמהלכה למשה מסיני צריך שיהיה מעברתא שהיא עור המקיף את הרצועה הרי שאינה פוסלת את הריבוע בהכרח ומטעם זה עושים חיתוך והיכר מיוחד על התיתורא לסמן את היכר הריבוע שנדע עד היכן מגיע שטח התיתורא.
ובבתים שייצר רבי נתנאל תפילנסקי לא נמצא שיש עליהם אותם לשוניות וכפי הנראה התאמץ בייצור שלא להגיע לחשש הנ"ל
לעומת זאת בבתים ללא קפלים המעברתא היא המשך לתיתורא ללא שום חתיכות מיותרות בצדדי ריבוע התיתורא
כיסוי פי הבית
בתפילין ביצור הרגיל יש קפלי עור מתחת לתיתורא העליונה שמוסיפים נפח ועובי לתיתורא ובנוסף מוסיפים עוד חתיכת עור המכונה "פיטר" על מנת לייצב את הבית לחזק אותו על ידי שהפיטר משמש כבסיס לארבעת הבתים ומכוחו לא יפרדו ארבעת הבתים זה מזה גם כאן אנו סומכים על השיטות שדבק נחשב חיבור
לעומת זאת בתפילין ללא קפלים אין קיפולים בתיתורא, והתיתורא התחתונה מכסה ישירות את מקום פתיחת הבתים ואין עוד תוספות שכבות ובכך אנו מקבלים בית כפי הנהוג בזמן הראשונים.
[1] חת"ס, ב"ח, וע"ע הלכה ברורה
[2] סימן ל"ב סעיף ל"ח ד"ה יעשה
[3] כמובא במ"ב סימן ל"ב ס"ק קע"ב, ובביה"ל ד"ה מעור.
[4] כמובאר בסימן ל"ג
[5] כמובאר בביה"ל סימן ל"ב סעיף ל"ט ד"ה נתקלקל שפגם בריבוע הוא גם בגובה דפנות התיתורא, וע"ע שו"ת שבט הלוי ח"ג ס"ב.
[6] עיין רש"י מנחות ל"ה ע"א וכך פירשו שאר הראשונים שם