ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין לכרטיס אשראי שום שוויות בשוק. א"א למכור את זה, אלא למישהו שרוצה לגנוב, והשוויות הזה אינה מוכרת ע"י התורה, בדיוק כמו שאין לאיסורי הנאה שום שוויות. ואם תגיד לי שלבעליו יש שוויות שלא יצטרך להתקשר לבנק ולחכות לכרטיס חדש, אשר לפחות שווה פרוטה אצלו, מ"מ אין זה שוויות בשוק ולכן פטור אני מהשבה. אמר לי מישהו שיש תשובה במרחשת בענין דרכון שאע"פ שאין לה שום שוויות לאחרים, מ"מ הואיל ולבעליו שווה כסף, דין פרוטה נמדדת בזה, שהרי המצוה הוא אליו ולא אל השוק, ולכן חייבים להכריז ולהחזיר.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי אמר לך שלמפתח ומשקפיים יש חיוב השבת אבידה? גם ע"ז הייתי שואל
שומע ומשמיע כתב:לענייננו על הכרטיס אשראי כתוב שהוא ממון של החברת אשראי, מה שיש לדון האם יש חיוב השבת אבדה לשוכר ישראל.
שומע ומשמיע כתב:שומע ומשמיע כתב:לענייננו על הכרטיס אשראי כתוב שהוא ממון של החברת אשראי, מה שיש לדון האם יש חיוב השבת אבדה לשוכר ישראל.
האם יש מקור שדן על דבר הגורם לממון לעניין השבת-אבידה?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דברי המשאת המלך אינם נוגעים לנו. אם הדבר אינו ממון האובד, אין חיוב להשיב לו, אף אם הוא שווה פרוטה. לכן בעינן דבר הגורם לממון למימר דחייב להחזיר בהמה הקדושה בקדושת ׳הרי עלי׳.
עוד העיר כ"ג במה שיש לחוש לשי' הב"י מאבדה כמש"כ הח"מ שמא אבד המכתבים ומצאן אחר ובפרט לפמש"כ הנתיבות בתשו' ח"ש דלהכי החמיר הב"י לא מחשש שאלה רק מחשש אבדה, וע"ז כ' כ"ג דכיון דאדם עשוי למשמש בכיסו בכ"ש ודאי ידע דנפל מיניה ונתיאש אפי' בדבר שי"ב סימן ברוב נכרים וממילא זכה בו המוצא ומוקמינן בחזקת מ"ק ולא חיישינן לאבדה, ולדעתי עדיין יש לפקפק בזה דל"ש אדם עשוי למשמש ומשו"ה יודע תיכף שנפל מיניה ומתיאש אלא במעות וכדומה שאדם יודע וזוכר היכן הניחן וע"כ אם הניחן בכיסו יודע שהניחם שם וכשממשמש ואינו מוצא יודע שאבדו ממנו ומתיאש משא"כ בנד"ד במכתבים וכדומה שאין אדם מקפיד עליהן היכן מניחן בזה אפי' ממשמש בכיסו ולא מצאן עדיין אינו יודע אם נפלו מיניה שהוא סבור שהניח את המכתבים בתיבתו או בשלחנו כמו שאר חפציו ולא התיאש מהם וכשבאו ליד המוצא הגיעו לידו קודם יאוש ועדיין הם של בעל האבדה ועדיין יש לחוש לאבדה, אולם אני אומר שודאי הצדק עם כ"ג דמוקמינן בחזקת מ"ק אבל מטעם אחר שבכאן אפי' בלא יאוש זכה בו בהם המוצא שהרי המכתבים אין בהם שוה פרוטה שאינם שוים כלום, ל"מ המכתב של אשת ר"מ שודאי אין בו חשיבות של ממון כלל לא לבעלה ולא לאחר שאינו ראוי אפי' לצור ע"פ צלוחית, אלא אפי' המכתב הגלוי שנמצא עוד אצל ההרוג שהי' חלק וראוי לכתוב עליו מכתב מ"מ כיון שמעבר השני הי' רשומה עליו האדרעססע לביתו כבר אינו ראוי לשום אדם לכתוב עליו מכתב רק לו להבעל לבד וכבר כתב הנתיבות בסי' קמ"ח שדבר שאינו שוה אלא לבעל החפץ לבד אינו חשוב ממון כיון שאינו שוה ממון לכל העולם ובשל עולם הן שמין, ולפ"ז המכתבים הללו לא היו שוים פרוטה ואבדה שאין בה שוה פרוטה אין בה חיוב השבה והויא של המוצא וע"כ מוקמינן לה בחזקת מ"ק כמש"כ כ"ג, ואפי' אם נאמר שלא כדעת הנתיבות וכמו שראיתי בתשו' ראשי בשמים שהעלה בזה שגם דבר שאינו ראוי אלא לבעל החפץ לבד חשוב ג"כ ממון, ויש לי בזה דברים ארוכים וראיות נוטות לכאן ולכאן אבל קובעים מדור בפני עצמם וא"כ מקומם, מ"מ באבדה נ"ל דלד"ה צריך שתהא שו"פ גם להמוצא דכמו דמפקינן בב"מ (כז.) שאבדה שהי' שו"פ והוזלה או להיפך שלא הי' בה שו"פ והוקרה אינו מחוייב בהשבתה משום דאמר קרא אשר תאבד וכו' ומצאתה דבעינן שבשעת אבדה ובשעת מציאה תהי' שו"פ והרי הכתוב אומר אשר תאבד ממנו שבעינן שתהי' אבדה אצל בעל האבדה ומצאת שתהי' מציאה אצל המוצא ואם אינו שוה לאחד מהם שו"פ לא קרינן בו אשר תאבד או ומצאת ואינו מחוייב בהשבתה משום דכאן כתוב קרא ומיעט אבדה כה"ג, אשר משוה"ט נראה לי אמרינן בב"מ (כו ע"ב) במטבע של שותפים אם לית בה שו"פ לכל חד אינו מחוייב להשיב אף שיש בה להמוצא שו"פ והיינו מטעם הנ"ל דמקרא אשר תאבד דבעינן שגם לבעל האבדה יהי' שו"פ ויעי' בפ"ת חו"מ סי' צ"ג סק"ה מה שהביא בשם ס' שער משפט, ולפמש"כ אין ראי' דשאני מציאה דכתב קרא ואין למדין ממנו לדבר אחר ונפק"מ גם לדינא שאם נאבד מבעל האבדה שני חפצים כאחד אשר ביחד הם שוים פרוטה ואח"כ מצאום שנים וכל אחד מהם הגביה חפץ אחד שבזה אף שלבעל האבדה היתה אבדה שו"פ מ"מ כיון שלכל אחד מן המוצאים לא הגיע שו"פ אינם מחוייבים להחזיר לו ואכ"מ, אבל זה ברור שהמכתבים שלא היו שוים פרוטה זכה בהם המוצא אף בלא יאוש א"כ אין לחוש לאבדה משום דמוקמינן להו בחזקת מ"ק וכמש"כ כ"ג:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דברי המשאת המלך אינם נוגעים לנו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים