שלום לכם חברים.
לפני כ15 שנה התרחש פולמוס בנושא הסת"ם - וכאשר הבנתי מן המפתח הנושא טרם הובא בין כותלי ביהמ"ד הדין, אני הק' רוצה להעלות הנושא החשוב הזה לדיון - בצורת האותיות החל"ק, כאשר הרב אהרן כהן ז"ל והרב מרדכי הס ערערו על צורת האותיות הנ"ל המקובל כיום, עיקר טענתם היתה מהחשש שאפילו אם חלק מאות נראה לצורת אות אחר יש פוסלין, ובאותיות הנ"ל הרי באותיות ה"א יש ממש יו"ד הפוכה בשמאלו של הה"א, ואות קו"ף יש נו"ן פשוטה ממש ברגל הקו"ף, וכן באות חי"ת כאשר הגג הוא דק הרי הוא נראה כשני זייני"ן או כוי"ו וזיי"ן ממש, וכן באות למ"ד אכן עושין רגל הלמ"ד קצר מגגה כדי שלא תדמה לכי"ף, אבל לדעתם זה לא מספיק.
עיקר התשובה על הנ"ל כיון שכן הוא צורת האות אין בזה שום חיסרון, כמו שאין חסרון בצד"י שיש בתוכו יו"ד ונו"ן, וכיון שכן מפורש באלפא ביתא דרגל הה"א כיו"ד ועושין אותו מלמעלה דק ומלמטה עב ונוטה לצד ימין, אם כן כן הוא צורתה, וכן בלמ"ד כתב שצורתה כ"ף ווי"ו, וכן בקו"ף כתב דרגל השמאל כעין נו"ן פשוטה וראשו עב ולמטה דק ואורכו כג' קולמוסין אשר על כן אין כאן בית מיחוש.
לעומת זה הרב הס הוכיח מכל כתבי הסת"ם הישנים דלא נהגו הכי, ובענין האות חי"ת להדיא מבואר בתשו' מהרי"ק דלא יעשה הגג דק, ולגבי שאר האתיות מפרש דאין הכוונה כפשוטו שיהא יו"ד או נו"ן אלא דומה לזה, ועי' עוד שם.
הגאון ר' מאיר ברנדסדורפר ז"ל הסכים לזה חוץ מאות למ"ד, אבל הסופר המפורסם הר"ר מנחם דוידוביץ שליט"א דחה דבריהם, וכן יצא ספר שלם נגדו אשר בשמו יכונה מסורת סופרים ומשמרת סופרים, והמערערים הוציאו ספר נגדי לחזק דבריהם ולהביא הרבה תמונות ישנות המוכיח שאכן המנהג היה כדבריהם.
אבל גם ר' מנחם מודה שצריך שגג החי"ת יהא יותר עבה מחוט השערה אבל לא שיהא מלא בדיו, וכן על רגל הקו"ף שגגו לא יהא כשיעור קולמוס.
ולכאורה אפילו אם אין הצדק כדבריהם של הרב הס והרב כהן מ"מ אם עשה כשיטתם יצא בדיעבד שהרי בודאי צורת האות עליה, וכן לנוהגים עפ"י האריז"ל הרי בשמות הקדושים אין צורת יו"ד על רגל הה"א,ויל"ע לפי שיטת החזו"א גבי צד"י שהרא"ש הימני שלהם דהיינו היו"ד הפוכה שפסול כיון שכן מפורש הצורה בב"ש, א"כ שמא גם רגל הקו"ף כנו"ן ורגל הה"א כיו"ד אם משנה שמא פסול לשיטתו.