עמוד 1 מתוך 1

שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 8:11 am
על ידי חוקר ודורש
הן נפוץ מאוד התוכנה שנקראת אגרון או רשימון למי שלא יודע,זה חומר שנגנב ממשרד הפנים שיש בו רישומים של כל אכלוסיה משנת 2006 [יש שמועה שיש יותר מעודכן אבל לא ברור אם נכון הדבר.]
השאלה היא האם מותר להשתמש בה מכמה סיבות.
1 חומר גנוב האם זה לא חולק אם הגנב?
2 האם אין עניין של צנעת הפרט שהרי לא כל אדם רוצה שידעו מה מצבו האישי, כמה ילדיםיש לו, ואולי רח"ל נפטרו לו מה גילו וכו.
או יש לומר מאחר וכ"כ נפוץ וכמעט שאין בעל מחשב שאין לו את התוכנה זה בגדר זוטו של ים, וגם הקפידא של האנשים מאחר וכ"כ נפוץ לא שייך להקפיד על חצי עולם.ועוד שזה לא מעודכן וצ"ע

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 9:36 am
על ידי פי האתון
בעלון משמרת השלום לפני כמה שנים התפרסמה תשובת הגר"מ פוקס - שמותר
(וביחס לשאלה 1 עדיין צ"ע אם שייך בזה חולק עם גנב).

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:16 am
על ידי חוקר ודורש
אודה לך אם תביא צילום של התשובה הנ"ל.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 3:30 pm
על ידי משה נטע
חוקרנוביץ כתב:הן נפוץ מאוד התוכנה שנקראת אגרון או רשימון למי שלא יודע,זה חומר שנגנב ממשרד הפנים שיש בו רישומים של כל אכלוסיה משנת 96 [יש שמועה שיש יותר מעודכן אבל לא ברור אם נכון הדבר.]
השאלה היא האם מותר להשתמש בה מכמה סיבות.
1 חומר גנוב האם זה לא חולק אם הגנב?
2 האם אין עניין של צנעת הפרט שהרי לא כל אדם רוצה שידעו מה מצבו האישי, כמה ילדיםיש לו, ואולי רח"ל נפטרו לו מה גילו וכו.
או יש לומר מאחר וכ"כ נפוץ וכמעט שאין בעל מחשב שאין לו את התוכנה זה בגדר זוטו של ים, וגם הקפידא של האנשים מאחר וכ"כ נפוץ לא שייך להקפיד על חצי עולם.ועוד שזה לא מעודכן וצ"ע

(יש גם מ2006)
מצאתי את התשובה שלו בספר 'משיב שלום' שהותיאו.
שם הוא נשאל לגבי השימוש בתוכנה זו שם שידוכין, ומה הדין לגבי סתם סקרנות.
בתחילת התשובה הוא מבהיר שאין הוא מתעסק כלל בהיבט של דיני ממונות אלא רק בעינייני שמירת הלשון.
והוא מתיר את זה מכיוון שהתוכנה נפוצה אין זה נחשב בגדר דבר סודי אלא דבר שבהישג יד וכל אחד יודע שאי אפשר להסתיר אותו כבר.
ולכן הוא מתיר - רק מבחינת הלכות שמיה"ל כמו שהוא מבהיר שוב - גם לצורך סתם סקרנות ולא רק כשיש תועלת.
אבל מה עם גזל באמת? איני יודע.
דבר אחד כן, שהייתי עד למקרה שהתוכנה הזו גרמה נזק לאחד אפילו בלי ידיעתו כלל.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 10:42 pm
על ידי פרי יהושע
בעיני זה עדין מכוער

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:09 pm
על ידי אוהב&דעת
יתכן שהשימוש בזה הוא מכוער מחמת צנעת הפרט, אך מבחינה הלכות לה"ר, מה הבעיה בזה ? האם מצאנו בעיה של לה"ר באינפורמציה סתמית על מס' הילדים של פלוני או על תאריך הולדתם וכד' ?
הנושא של צנעת הפרט, הוא ערך מודרני ואין לו שום זיקה להלכות לה"ר. כן נראה לענ"ד.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:26 pm
על ידי פרי יהושע
אוהב&דעת כתב:יתכן שהשימוש בזה הוא מכוער מחמת צנעת הפרט, אך מבחינה הלכות לה"ר, מה הבעיה בזה ? האם מצאנו בעיה של לה"ר באינפורמציה סתמית על מס' הילדים של פלוני או על תאריך הולדתם וכד' ?
הנושא של צנעת הפרט, הוא ערך מודרני ואין לו שום זיקה להלכות לה"ר. כן נראה לענ"ד.

בוודאי לא לה"ר, אבל מכוער הדבר מאד, ואפשר למצוא לו מקור גם בתורתנו כמו האיסור להסתכל ברשות הפרטית של חברו שהוא מעין גזל.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:48 pm
על ידי משה נטע
אוהב&דעת כתב:הנושא של צנעת הפרט, הוא ערך מודרני ואין לו שום זיקה להלכות לה"ר. כן נראה לענ"ד.

דוקא בתשובה שם כל מה שהוא מתיר בגלל שהוא מוכיח שאין בזה צנעת הפרט, כמו שהבאתי קודם.
הוא מסביר שאם באמת היה זה דבר מוסתר שלא היה רוצה שידעו עליו היה אסור, רק שאינו מוסתר וכנ"ל.
לגבי מעשה וודאי שהוא מכוער אבל לזה הוא לא מתייחס שם, (אולי כי לצורך מצווה גדולה של בירורי שידוכין הכל מותר...)

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:52 pm
על ידי אפשר
לכאו' ההסתכלות באגרון כהיום, הרי הוא כהסתכלות על בפרצוף אדם ההולך ברשות הרבים.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:59 pm
על ידי משה נטע
קצת יותר מזה, כמו לדקדק באדם הרואים ברחוב ולנסות לדלות בהסתכלות כל שביב של פרט אישי עד כמה שיכולים, ועדיין אינו דומה ממש.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 1:37 am
על ידי מאיר סובל
הנושא של צנעת הפרט אינו מודרני מדורינו, כמדומה זה חדר"ג על אגרות פרטיות. שרבינו גרשום תיקנו על סתם מכתבים אישיים אפילו אין בהן סודות שיכולים לגרום נזק, אלא פרטים סתמיים שלא מקובל להוציאם החוצה.
וכי אינו כלול במידה טובה שלמדנו מהפסוק "מה טובו אהליך יעקב"??.

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 9:17 am
על ידי בברכה המשולשת
ויעויין בספר צנעת אדם לרב איתמר ורהפטיג

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 12:45 pm
על ידי עוד יהודי
אוהב&דעת כתב:יתכן שהשימוש בזה הוא מכוער מחמת צנעת הפרט, אך מבחינה הלכות לה"ר, מה הבעיה בזה ? האם מצאנו בעיה של לה"ר באינפורמציה סתמית על מס' הילדים של פלוני או על תאריך הולדתם וכד' ?
הנושא של צנעת הפרט, הוא ערך מודרני ואין לו שום זיקה להלכות לה"ר. כן נראה לענ"ד.

אם אדם מספר לך או שולח לך מכתב על פלוני שנפטרו לו כמה ילדים, ואותו פלוני לא רוצה שכולם ידעו מכך, האם מותר או שזה בכלל הולך רכיל מגלה סוד? ובכלל דיבור שגורם נזק או צער לשני כהגדרת הרמב"ם, ואם הוא עושה את זה על מאות אלפי משפחות בבת אחת זה מותר?
[כמובן שאין בטענתי התייחסות לזה שזה כבר מפורסם, רק לעצם הענין שלגלות דבר כזה זה אסור מעיקר הדין].

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 3:02 pm
על ידי משה נטע
ובעצם הטענה על אותו אחד שפרץ, אבל עליו יש עוד הרבה טענות אחרים...
ממילא היוצא מן הטמא טמא...

Re: שימוש באגרון האם מותר

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 9:43 pm
על ידי שומע ומשמיע
אני לא מסוגל להסתכל בזה, וגם כואב לי לראות אנשים מתלהבים מזה.
מילא מי שממש צריך, אבל מה ההתלהבות מזה שחשפו פרטים של מיליוני איש.