סוף זמן ק"ש 8:21
פורסם: א' ינואר 22, 2017 10:43 pm
סוף זמן ק"ש 8:21
כך אנו רגילים לציין את סוף זמן ק"ש, השעות והדקות בדיוק.
הדבר אכן אפשרי בעידן המודרני, בו מדידת הזמן מדוייקת ביותר ולכל אחד יש מכשיר מדידת זמן משוכלל ביותר - שעון.
בעבר הדבר כמובן לא היה כך, וכולנו זוכרים את הסוגיה בפסחים אם אדם טועה שעה אחת או שלש שעות.
ע"כ חשבתי לומר שחכמים שקבעו זמן ק"ש בשלש שעות, הייתה כוונתם לג' שעות באופן שאדם בזמנם יכל להעריך זאת, עם מרחב טעות לכאן ולכאן, אינני יודע אם טעות בשעה שלמה, אבל בודאי שרבע שעה זה זמן שבכלל לא נחשב לטעות בזמן חז"ל, ולכן ההקפדה היתירה שמקפידים היום על הדקה (או על השניות...) זה סתם סלסול שנהגו, אך אינו בדווקה מעיקר הדין.
אך ראיתי שבשו"ע הרב בפסקי הסידור בסוף ה' ק"ש ותפילה כותב:"ולפי שמורי השעות אין כולם הולכים באמת (=במדויק) והוא ספק של תורה, וגם אין ראוי לצמצם, לכן צריך ליזהר לגמור ק"ש בסוף שעה שביעית בקיץ" (כלומר לפני השעה 8 בבוקר).
חזינן מדבריו שאין לך אלא כל דור ודור בזמנו, שבדורות הראשונים היה להם לדקדק בזמן ק"ש לפי יכולתם שלא לטעות יותר מדי, אך היום שניתן לדקדק יותר, יש לדקדק ולחשוש אפי' על השעונים שאינם מדוייקים דיים.
מה דעת חכמי בית המדרש בנושא זה ?
כך אנו רגילים לציין את סוף זמן ק"ש, השעות והדקות בדיוק.
הדבר אכן אפשרי בעידן המודרני, בו מדידת הזמן מדוייקת ביותר ולכל אחד יש מכשיר מדידת זמן משוכלל ביותר - שעון.
בעבר הדבר כמובן לא היה כך, וכולנו זוכרים את הסוגיה בפסחים אם אדם טועה שעה אחת או שלש שעות.
ע"כ חשבתי לומר שחכמים שקבעו זמן ק"ש בשלש שעות, הייתה כוונתם לג' שעות באופן שאדם בזמנם יכל להעריך זאת, עם מרחב טעות לכאן ולכאן, אינני יודע אם טעות בשעה שלמה, אבל בודאי שרבע שעה זה זמן שבכלל לא נחשב לטעות בזמן חז"ל, ולכן ההקפדה היתירה שמקפידים היום על הדקה (או על השניות...) זה סתם סלסול שנהגו, אך אינו בדווקה מעיקר הדין.
אך ראיתי שבשו"ע הרב בפסקי הסידור בסוף ה' ק"ש ותפילה כותב:"ולפי שמורי השעות אין כולם הולכים באמת (=במדויק) והוא ספק של תורה, וגם אין ראוי לצמצם, לכן צריך ליזהר לגמור ק"ש בסוף שעה שביעית בקיץ" (כלומר לפני השעה 8 בבוקר).
חזינן מדבריו שאין לך אלא כל דור ודור בזמנו, שבדורות הראשונים היה להם לדקדק בזמן ק"ש לפי יכולתם שלא לטעות יותר מדי, אך היום שניתן לדקדק יותר, יש לדקדק ולחשוש אפי' על השעונים שאינם מדוייקים דיים.
מה דעת חכמי בית המדרש בנושא זה ?