עמוד 1 מתוך 1

האם יש 'כמה איסורים' בכזית נבילה?

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 2:39 pm
על ידי אריך
כתב בהגהות מרדכי שבת:

מקשה העולם, למה אנו מתירין לשחוט או לבשל לחולה בשבת שהוא איסור סקילה, מוטב שנאכיל לו נבילה שהיא בלאו... ואני הדיוט הכותב שמעתי משום דבנבלה עבר על כל זית שאוכל.

ונכתב בצידו:

וכ"כ הר"ן (יומא ד, ב ד"ה וגרסי'), והוסיף: "כדאמרי' לגבי נזיר שהיה שותה יין, אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת, אבל לענין שבת לא עבר אלא בשעת שחיטה וחד לאו הוא דאיכא". וצ"ע דפעמים צריך החולה רק לכזית או פחות ואטו בזה לא נאמר שעדיף לשחוט. ובמג"א (שכח, ט) הוסיף על דברי הר"ן: "ובפחות מכזית איכא נמי איסור דאו' אע"פ שאין בו מלקות והוי הרבה לאוין וחמירי מלאו א' דשבת". ואכתי צ"ב וכי האוכל פחות מכזית עובר בכמה איסורין של ח"ש, אטו חמיר מהאוכל כזית. ונראה שאין כוונת רבינו והר"ן שעובר בכמה לאוין ממש, אלא ר"ל דיש כמה פעולות של איסור, שעל כל משהו ומשהו שאוכל עושה פעולה נוספת של איסור ומצד זה חמיר (ואכתי צל"ע בבולע כזית בב"א).

מה יכולים להחכימני?

Re: האם יש 'כמה איסורים' בכזית נבילה?

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:29 pm
על ידי ברלינר
מכאן מוכח גדר האיסור דח"ש
דהחפצא עצמה אסורה ולא הוי רק פעולת איסור וכו' וא"כ גם אם יבלע בב"א אכתי נהנה ואסור על כל משהו שנהנה

Re: האם יש 'כמה איסורים' בכזית נבילה?

פורסם: ש' פברואר 04, 2023 7:07 pm
על ידי עושה חדשות
בס' אמת ליעקב (ר"י קמינצקי) על השו"ע מדקדק את לש' הר"ן ביומא דאף באופן שאינו נצרך אלא ל'כזית' מ"מ נבילה חמירא משבת בשל היות בה איסור בכל כזית. וצ"ע.

Re: האם יש 'כמה איסורים' בכזית נבילה?

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 11:45 pm
על ידי אליהו בן עמרם
א. בדרך כלל אי אפשר לצמצם שיאכל כזית בדיוק. ואם כך, בכל מקרה יעבור על כזית וגם על איסור חצי שיעור. לפי דברי המג'א.
ב. אם נאמר, שאדם שאוכל פירורי נבילה עד שמשלים לכזית, אינו עובר רק על איסור כזית נבילה ותו לא, אלא גם כמה וכמה איסורי חצי שיעור וגם על כזית נבילה. אם כך, אף אם ידייק לאכול כזית בדיוק, יהיו עימו כמה וכמה איסורי חצ'ש.

Re: האם יש 'כמה איסורים' בכזית נבילה?

פורסם: א' אפריל 02, 2023 9:18 pm
על ידי אליהו בן עמרם
אריך כתב:כתב בהגהות מרדכי שבת:

מקשה העולם, למה אנו מתירין לשחוט או לבשל לחולה בשבת שהוא איסור סקילה, מוטב שנאכיל לו נבילה שהיא בלאו... ואני הדיוט הכותב שמעתי משום דבנבלה עבר על כל זית שאוכל.

ונכתב בצידו:

וכ"כ הר"ן (יומא ד, ב ד"ה וגרסי'), והוסיף: "כדאמרי' לגבי נזיר שהיה שותה יין, אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת, אבל לענין שבת לא עבר אלא בשעת שחיטה וחד לאו הוא דאיכא". וצ"ע דפעמים צריך החולה רק לכזית או פחות ואטו בזה לא נאמר שעדיף לשחוט. ובמג"א (שכח, ט) הוסיף על דברי הר"ן: "ובפחות מכזית איכא נמי איסור דאו' אע"פ שאין בו מלקות והוי הרבה לאוין וחמירי מלאו א' דשבת". ואכתי צ"ב וכי האוכל פחות מכזית עובר בכמה איסורין של ח"ש, אטו חמיר מהאוכל כזית. ונראה שאין כוונת רבינו והר"ן שעובר בכמה לאוין ממש, אלא ר"ל דיש כמה פעולות של איסור, שעל כל משהו ומשהו שאוכל עושה פעולה נוספת של איסור ומצד זה חמיר (ואכתי צל"ע בבולע כזית בב"א).

מה יכולים להחכימני?

עיין באפיקי ים חלק ב' סימן ל"ב, שכבר הילך בשדה זה של הר"ן והמג"א.
ולדוגמא, היקשה: עדיף שיאכל 3 זיתים לעוסים בבת אחת, שאינו אלא איסור אחד על כמה חצאי שיעור שלא בבת אחת. וא"כ למה ביוכ"פ אומרים לחולה שיאכל לשיעורין?

ועיין עוד בתשב"ץ ח"ג סי' ל"ז. והביאו שם באפיקי ים.