האם יש 'כמה איסורים' בכזית נבילה?
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 2:39 pm
כתב בהגהות מרדכי שבת:
מקשה העולם, למה אנו מתירין לשחוט או לבשל לחולה בשבת שהוא איסור סקילה, מוטב שנאכיל לו נבילה שהיא בלאו... ואני הדיוט הכותב שמעתי משום דבנבלה עבר על כל זית שאוכל.
ונכתב בצידו:
וכ"כ הר"ן (יומא ד, ב ד"ה וגרסי'), והוסיף: "כדאמרי' לגבי נזיר שהיה שותה יין, אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת, אבל לענין שבת לא עבר אלא בשעת שחיטה וחד לאו הוא דאיכא". וצ"ע דפעמים צריך החולה רק לכזית או פחות ואטו בזה לא נאמר שעדיף לשחוט. ובמג"א (שכח, ט) הוסיף על דברי הר"ן: "ובפחות מכזית איכא נמי איסור דאו' אע"פ שאין בו מלקות והוי הרבה לאוין וחמירי מלאו א' דשבת". ואכתי צ"ב וכי האוכל פחות מכזית עובר בכמה איסורין של ח"ש, אטו חמיר מהאוכל כזית. ונראה שאין כוונת רבינו והר"ן שעובר בכמה לאוין ממש, אלא ר"ל דיש כמה פעולות של איסור, שעל כל משהו ומשהו שאוכל עושה פעולה נוספת של איסור ומצד זה חמיר (ואכתי צל"ע בבולע כזית בב"א).
מה יכולים להחכימני?
מקשה העולם, למה אנו מתירין לשחוט או לבשל לחולה בשבת שהוא איסור סקילה, מוטב שנאכיל לו נבילה שהיא בלאו... ואני הדיוט הכותב שמעתי משום דבנבלה עבר על כל זית שאוכל.
ונכתב בצידו:
וכ"כ הר"ן (יומא ד, ב ד"ה וגרסי'), והוסיף: "כדאמרי' לגבי נזיר שהיה שותה יין, אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת, אבל לענין שבת לא עבר אלא בשעת שחיטה וחד לאו הוא דאיכא". וצ"ע דפעמים צריך החולה רק לכזית או פחות ואטו בזה לא נאמר שעדיף לשחוט. ובמג"א (שכח, ט) הוסיף על דברי הר"ן: "ובפחות מכזית איכא נמי איסור דאו' אע"פ שאין בו מלקות והוי הרבה לאוין וחמירי מלאו א' דשבת". ואכתי צ"ב וכי האוכל פחות מכזית עובר בכמה איסורין של ח"ש, אטו חמיר מהאוכל כזית. ונראה שאין כוונת רבינו והר"ן שעובר בכמה לאוין ממש, אלא ר"ל דיש כמה פעולות של איסור, שעל כל משהו ומשהו שאוכל עושה פעולה נוספת של איסור ומצד זה חמיר (ואכתי צל"ע בבולע כזית בב"א).
מה יכולים להחכימני?