עמוד 1 מתוך 1
ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 10:57 am
על ידי בן עזאי
כבר זמן רב מנקרת במוחי שאלה גדולה במצוות ציצית:
מקריאה פשוטה של פרשת ציצית נראה שגדר מצוות ציצית הוא ליתן ציצית בארבע כנפות של בגדו, היינו לא שילבש בגד מיוחד לציצית אלא שבבגד שלו שלובשו מצד שהוא בגד (ולא לשם מצוות ציצית) יטיל ציצית, ובזמנינו הדברים הפוכים את מצוות ציצית מקיימים רק בבגד שהוא מיוחד למצוות ציצית שלובשים אך ורק בשביל קיום המצוה, וכשכבר יש בגד שחייב בציצית מצד עצמו (פראק לחלק מהפוסקים,צעיף רחב לחלק מהפוסקים) דואגים לפטור (!!) אותו מציצית ע״י עיגול אחת מפינותיו ( מה שנקרא בפי ההמון ״עיגול פינות״!! כפשוטו). עולם הפוך ראיתי?!?!
(והנה לפני כמה שנים התחיל חברה מסויימת לייצר גופיית ציצית ודנו בזה הפוסקים מצדדים שונים וחלקם אמרו שהו בגד זיעה וכדו׳, אבל אולי הגיע הזמן לחשוב על חולצות או סוודרים שיש בהם ארבע כנפות בשביל לקיים המצווה כצורה המקורית).
נ.ב. בצעירותי זכורני שראיתי אחד מ״נוער הגבעות״ עטוף ראשו ורובו בצעיף רחב (שאל) ובו ציציות על ארבע כנפותיו, ממש התרשמתי ואמרתי לו שככה כמראה בזמן חז״ל קיימו את מצוות ציצית (״טלית״ בלשון חז״ל הוא בגד סתם לאו דוקר כזה שיש בו ציציות כידוע, רק שאם היה לו ארבע כנפות היו מטילים בו ציצית).
סיפר לי חבר שראה ראש כולל אמריקאי שלא הסכים ״לעגל פינות״ בפראק שלו, והטיל בו ציצית כמחויב ע״פ דין כמובן שהוא היה ללעג וקלס על תמימותו ועל מוזריותו.
אשמח לשמוע את חוו״ד חברי ביהמ״ד הזה.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 11:20 am
על ידי איתן
כתבת יפה.
מה לעשות, פעם בגד של ארבע כנפות היה בגד נפוץ, והתורה רק צוותה לעטר אותו בציצית עם תכלת. ואילו בימינו האופנה השתנתה, והבגד של ארבע כנפות נהפך לבגד שלובשים אותו רק משום מצווה ותו לא.
נ.ב. תמיד תמהתי על הנהגתו של הגר"פ שיינברג עם הטליתות שלו. וכי לזה יקרא בגד ולא משא?
נ.ב.ב. יש לי
מאמר על טעמה של מצוות ציצית שהעליתי אותו
באשכול על הגרי"ל מינצברג.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 11:35 am
על ידי הכהן
לעניין פראק, תהיה מחלוקת עם ליתן בו ציצית שחורה או לבנה.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 11:36 am
על ידי עיק
בן עזאי כתב:כבר זמן רב מנקרת במוחי שאלה גדולה במצוות ציצית:
מקריאה פשוטה של פרשת ציצית נראה שגדר מצוות ציצית הוא ליתן ציצית בארבע כנפות של בגדו, היינו לא שילבש בגד מיוחד לציצית אלא שבבגד שלו שלובשו מצד שהוא בגד (ולא לשם מצוות ציצית) יטיל ציצית, ובזמנינו הדברים הפוכים את מצוות ציצית מקיימים רק בבגד שהוא מיוחד למצוות ציצית שלובשים אך ורק בשביל קיום המצוה, וכשכבר יש בגד שחייב בציצית מצד עצמו (פראק לחלק מהפוסקים,צעיף רחב לחלק מהפוסקים) דואגים לפטור (!!) אותו מציצית ע״י עיגול אחת מפינותיו ( מה שנקרא בפי ההמון ״עיגול פינות״!! כפשוטו). עולם הפוך ראיתי?!?!
(והנה לפני כמה שנים התחיל חברה מסויימת לייצר גופיית ציצית ודנו בזה הפוסקים מצדדים שונים וחלקם אמרו שהו בגד זיעה וכדו׳, אבל אולי הגיע הזמן לחשוב על חולצות או סוודרים שיש בהם ארבע כנפות בשביל לקיים המצווה כצורה המקורית).
נ.ב. בצעירותי זכורני שראיתי אחד מ״נוער הגבעות״ עטוף ראשו ורובו בצעיף רחב (שאל) ובו ציציות על ארבע כנפותיו, ממש התרשמתי ואמרתי לו שככה כמראה בזמן חז״ל קיימו את מצוות ציצית (״טלית״ בלשון חז״ל הוא בגד סתם לאו דוקר כזה שיש בו ציציות כידוע, רק שאם היה לו ארבע כנפות היו מטילים בו ציצית).
סיפר לי חבר שראה ראש כולל אמריקאי שלא הסכים ״לעגל פינות״ בפראק שלו, והטיל בו ציצית כמחויב ע״פ דין כמובן שהוא היה ללעג וקלס על תמימותו ועל מוזריותו.
אשמח לשמוע את חוו״ד חברי ביהמ״ד הזה.
כדברים אלו שמעתי בשם הרב שמואל טל מתורת החיים. יבוא מי שמכיר ממני ויאשר או ידייק יותר.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 2:04 pm
על ידי אפשר
דנו בזה להלכה ג"כ, עי' תוס נדה סא ע"ב, ויש בזה תשובה בפני מבין באו"ח כמדומני סימן י', וגם יש אריכות בזה בחתן סופר באיזהו מקומן.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 4:56 pm
על ידי בן עזאי
אפשר כתב:דנו בזה להלכה ג"כ, עי' תוס נדה סא ע"ב, ויש בזה תשובה בפני מבין באו"ח כמדומני סימן י', וגם יש אריכות בזה בחתן סופר באיזהו מקומן.
לא הבנתי למה התכוון בתוס׳ בנדה, אם התכוון למה שכתבו ״ציצית נמי אין החי חייב בו אם אין בו הנאת לבישה״ בזה כמדומני גם היום מודים שאם אינו בגד -היינו דבר שיש בו הנאת לבישה (לאפוקי ציצית צמר בקיץ בבנ״י)- אינו חייב בציצית, טענתי היא שהמניע ללבוש את הבגד אינו הצורך של אדם במלבוש אלא הרצון לקיים את המצוה.
ואילו כוונתו למש״כ ״שבימי חכמים כולן היו לובשים ציצית״, אך אי מהא לא הבנתי הראיה.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 4:59 pm
על ידי בן עזאי
איתן כתב:כתבת יפה.
מה לעשות, פעם בגד של ארבע כנפות היה בגד נפוץ, והתורה רק צוותה לעטר אותו בציצית עם תכלת. ואילו בימינו האופנה השתנתה, והבגד של ארבע כנפות נהפך לבגד שלובשים אותו רק משום מצווה ותו לא.
נ.ב. תמיד תמהתי על הנהגתו של הגר"פ שיינברג עם הטליתות שלו. וכי לזה יקרא בגד ולא משא?
נ.ב.ב. יש לי
מאמר על טעמה של מצוות ציצית שהעליתי אותו
באשכול על הגרי"ל מינצברג.
כתשובה לשאלתך מה לעשות? אני מציע שבמקום לדון על אודות כשרותו או פסלותו של גופיית ציצית, יקום מי מהציבור וייצר חולצות או סוודרים וכדו׳ שיש להם ארבע כנפות.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 5:01 pm
על ידי בן עזאי
הכהן כתב:לעניין פראק, תהיה מחלוקת עם ליתן בו ציצית שחורה או לבנה.
אולי יש פה לימוד זכות על ה״מעגלים פינותיהם״ שלא רצו להכניס עצמם למח׳....
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 5:03 pm
על ידי אפשר
בן עזאי כתב:אפשר כתב:דנו בזה להלכה ג"כ, עי' תוס נדה סא ע"ב, ויש בזה תשובה בפני מבין באו"ח כמדומני סימן י', וגם יש אריכות בזה בחתן סופר באיזהו מקומן.
לא הבנתי למה התכוון בתוס׳ בנדה, אם התכוון למה שכתבו ״ציצית נמי אין החי חייב בו אם אין בו הנאת לבישה״ בזה כמדומני גם היום מודים שאם אינו בגד -היינו דבר שיש בו הנאת לבישה (לאפוקי ציצית צמר בקיץ בבנ״י)- אינו חייב בציצית, טענתי היא שהמניע ללבוש את הבגד אינו הצורך של אדם במלבוש אלא הרצון לקיים את המצוה.
ואילו כוונתו למש״כ ״שבימי חכמים כולן היו לובשים ציצית״, אך אי מהא לא הבנתי הראיה.
במטותא סור נא ועיין בפני מבין אורח חיים סימן ט
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 5:11 pm
על ידי בן עזאי
אפשר כתב:בן עזאי כתב:אפשר כתב:דנו בזה להלכה ג"כ, עי' תוס נדה סא ע"ב, ויש בזה תשובה בפני מבין באו"ח כמדומני סימן י', וגם יש אריכות בזה בחתן סופר באיזהו מקומן.
לא הבנתי למה התכוון בתוס׳ בנדה, אם התכוון למה שכתבו ״ציצית נמי אין החי חייב בו אם אין בו הנאת לבישה״ בזה כמדומני גם היום מודים שאם אינו בגד -היינו דבר שיש בו הנאת לבישה (לאפוקי ציצית צמר בקיץ בבנ״י)- אינו חייב בציצית, טענתי היא שהמניע ללבוש את הבגד אינו הצורך של אדם במלבוש אלא הרצון לקיים את המצוה.
ואילו כוונתו למש״כ ״שבימי חכמים כולן היו לובשים ציצית״, אך אי מהא לא הבנתי הראיה.
במטותא סור נא ועיין בפני מבין אורח חיים סימן ט
אין לי גישה ל״אוצר״, אם תוכל להעלות את המבוקש אודה לך מאוד.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 6:38 pm
על ידי בברכה המשולשת
ולמה לא ללבוש את הטלית גדול כל היום
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 6:50 pm
על ידי אפשר
לא נהגו
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 7:52 pm
על ידי אפרים זלמן
בן עזאי כתב:
אין לי גישה ל״אוצר״, אם תוכל להעלות את המבוקש אודה לך מאוד.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 8:43 pm
על ידי אפשר
אפרים זלמן כתב:בן עזאי כתב:
אין לי גישה ל״אוצר״, אם תוכל להעלות את המבוקש אודה לך מאוד.
אחזיקנא לך טיבותא, על שפטרני ממה שהטילו עלי
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 9:18 pm
על ידי שיף
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 9:18 pm
על ידי ישא ברכה
בית יוסף אורח חיים סימן כד
וכתב המרדכי (סי' תתקמה) בשם תוספות שנ"ץ פירוש מי שיש לו טלית בת ארבע כנפות ומחזר [אחר] עלילות כדי להפטר מן המצוה נענש ודוקא בימיהם שהיו רגילים בטליתות בת ארבע כנפים אבל אנחנו אין דרכנו בבגדים [של] ארבע כנפים אפילו בעידן ריתחא לא מיענשי ומיהו מצוה מן המובחר היא כדאמרינן (סוטה יד.) לא נתאוה משה ליכנס לארץ משום פירותיה אלא כדי לקיים מצות התלויות בה ומתן שכרה מרובה כדאמרינן (מנחות מג:) ששקולה כנגד כל המצות עכ"ל
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 9:36 pm
על ידי לעומקו של דבר
ישא ברכה כתב:בית יוסף אורח חיים סימן כד
וכתב המרדכי (סי' תתקמה) בשם תוספות שנ"ץ פירוש מי שיש לו טלית בת ארבע כנפות ומחזר [אחר] עלילות כדי להפטר מן המצוה נענש ודוקא בימיהם שהיו רגילים בטליתות בת ארבע כנפים אבל אנחנו אין דרכנו בבגדים [של] ארבע כנפים אפילו בעידן ריתחא לא מיענשי ומיהו מצוה מן המובחר היא כדאמרינן (סוטה יד.) לא נתאוה משה ליכנס לארץ משום פירותיה אלא כדי לקיים מצות התלויות בה ומתן שכרה מרובה כדאמרינן (מנחות מג:) ששקולה כנגד כל המצות עכ"ל
אין תוספות כזה?
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 9:53 pm
על ידי אפשר
לעומקו של דבר כתב:ישא ברכה כתב:בית יוסף אורח חיים סימן כד
וכתב המרדכי (סי' תתקמה) בשם תוספות שנ"ץ פירוש מי שיש לו טלית בת ארבע כנפות ומחזר [אחר] עלילות כדי להפטר מן המצוה נענש ודוקא בימיהם שהיו רגילים בטליתות בת ארבע כנפים אבל אנחנו אין דרכנו בבגדים [של] ארבע כנפים אפילו בעידן ריתחא לא מיענשי ומיהו מצוה מן המובחר היא כדאמרינן (סוטה יד.) לא נתאוה משה ליכנס לארץ משום פירותיה אלא כדי לקיים מצות התלויות בה ומתן שכרה מרובה כדאמרינן (מנחות מג:) ששקולה כנגד כל המצות עכ"ל
אין תוספות כזה?
יש, בערכין ב ע"ב
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 10:02 pm
על ידי בן עזאי
אפרים זלמן כתב:בן עזאי כתב:
אין לי גישה ל״אוצר״, אם תוכל להעלות את המבוקש אודה לך מאוד.
ייש״כ על ההעלאה,
לגופם של דברים: עיקר דברי ה״פני מבין״ הוא שההנאה שיש לאדם מהבגד מזה שמקיים מצוה בלבישתו היא מספיקה בכדי שיקרא הבגד דבר המהנהו וממילא חשיב בגד להתחייב בציצית.
אם הבנתי נכון את דבריו הרי שהם מוקשים מאוד מסברא, שהרי הבגד חייב בציצית היינו שבכדי להתחייב בציצית קודם כל צריך שיהיה בגד -היינו שיהנה מלבישתו-, ואיך ייתכן לומר שבגלל שאם יתחייב בציצית יהנה מקיום מצות ציצית לכך חשיב בגד להתחייב בציצית?!
דוגמא לדבר: מצוות שילוח הקן, שביסודו אינו אלא מתיר דהיינו שאם אדם רוצה את הביצים או את האפרוחים אזי חייב הוא לשלח את האם וזו מצוות שילוח הקן. ומובן מאליו שאדם שיאמר שהוא רוצה את האפרוחים או ביצים בכדי לקיים מצוות שילוח הקן אפי׳ מצוה לא יקיים (ומסתמא אף יעבור על איסור צער בע״ח) כי המדד להחלת המצוה הוא האם צריך את האפרוחים, ולא שייך לומר שצריך את האפרוחים משום המצוה ולכך המצוה חלה. ומזה דנו פוסקי זמנינו האם היום שאדם אינו רוצה את האפרוחים או ביצים לעצמו האם יש מצות שילוח הקן, והדעת נוטה שלא רק שמצוה ליתא אלא אף איסור [צער בע״ח] איתא. ומובן מאליו שאדם שבכדי שיחול עליו המצוה של שילוח הקן אוכל את הביצים במקום שבאמת אינו זקוק להם (וכבר היו דברים מעולם שאכלו ביצי יונים בשביל שיחול חיוב שילוח הקן וכו׳) יש לצדד שלא רק שמצות שילוח הקן ליתא ואיסור צער בע״ח איתא, אלא אף איסור בל תשחית איתא.
אשמח לשמוע את חוו״ד הלומדים בנכתב.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ה' ינואר 05, 2017 10:07 pm
על ידי אפשר
ע"ע הר צבי או"ח א כא
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 12:40 am
על ידי פלוריש
ציצית של זמננו, לולא המצווה לא היינו לובשים בגד כזה, ולכאורה הוא פטור משום שלא הולבש לשם הנאת לבישה (ראה ב"י או"ח סוף סי' י על בגד של כבוד בלבד שפטור מציצית). אמנם כאשר אנו לובשים את הבגד כדי להתחייב, אנו מכוונים בו להנאת כיסוי ולבישה (ודנו כבר במי שסובל ממנו בקיץ).
דומה לכך הוא נר הבדלה, שלכאורה לא הודלק לאורה (ק"ו כשיש חשמל) ומברכים עליו.
וראו מאמרו של רש"י זווין על הבדלה בנר חנוכה (נדפס בהמועדים בהלכה), שכן גם במנעל של חליצה - שצריך שתינעל לשם מנעל וכיום היא ננעלת לשם מצוה, וכנראה שהנועל מתכוון למה שצריך בשביל המצוה.
ויש עוד לברר, וברור שמנהגנו תמוה ולא טבעי.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 1:00 am
על ידי סטפנסקי
הוא סוד באין כאחת המובא פעמים בש''ס וכבוד אלוקים הסתר דבר
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 5:15 am
על ידי בן עזאי
סטפנסקי כתב:הוא סוד באין כאחת המובא פעמים בש''ס וכבוד אלוקים הסתר דבר
מ״ויכולו״ ואילך ״....כבוד מלכים חקור דבר״
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 7:34 am
על ידי בור ריק
פלוריש כתב:ציצית של זמננו, לולא המצווה לא היינו לובשים בגד כזה, ולכאורה הוא פטור משום שלא הולבש לשם הנאת לבישה (ראה ב"י או"ח סוף סי' י על בגד של כבוד בלבד שפטור מציצית). אמנם כאשר אנו לובשים את הבגד כדי להתחייב, אנו מכוונים בו להנאת כיסוי ולבישה (ודנו כבר במי שסובל ממנו בקיץ).
דומה לכך הוא נר הבדלה, שלכאורה לא הודלק לאורה (ק"ו כשיש חשמל) ומברכים עליו.
וראו מאמרו של רש"י זווין על הבדלה בנר חנוכה (נדפס בהמועדים בהלכה), שכן גם במנעל של חליצה - שצריך שתינעל לשם מנעל וכיום היא ננעלת לשם מצוה, וכנראה שהנועל מתכוון למה שצריך בשביל המצוה.
ויש עוד לברר, וברור שמנהגנו תמוה ולא טבעי.
עי' קובץ שיעורים ח"ב סי' כ"ג
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 9:35 am
על ידי בברכה המשולשת
בן עזאי כתב: דוגמא לדבר: מצוות שילוח הקן, שביסודו אינו אלא מתיר דהיינו שאם אדם רוצה את הביצים או את האפרוחים אזי חייב הוא לשלח את האם וזו מצוות שילוח הקן. ומובן מאליו שאדם שיאמר שהוא רוצה את האפרוחים או ביצים בכדי לקיים מצוות שילוח הקן אפי׳ מצוה לא יקיים (ומסתמא אף יעבור על איסור צער בע״ח) כי המדד להחלת המצוה הוא האם צריך את האפרוחים, ולא שייך לומר שצריך את האפרוחים משום המצוה ולכך המצוה חלה. ומזה דנו פוסקי זמנינו האם היום שאדם אינו רוצה את האפרוחים או ביצים לעצמו האם יש מצות שילוח הקן, והדעת נוטה שלא רק שמצוה ליתא אלא אף איסור [צער בע״ח] איתא. ומובן מאליו שאדם שבכדי שיחול עליו המצוה של שילוח הקן אוכל את הביצים במקום שבאמת אינו זקוק להם (וכבר היו דברים מעולם שאכלו ביצי יונים בשביל שיחול חיוב שילוח הקן וכו׳) יש לצדד שלא רק שמצות שילוח הקן ליתא ואיסור צער בע״ח איתא, אלא אף איסור בל תשחית איתא.
אני מניח שכתר"ה מכיר את דבריהחת"ס והחו"י והמקובלים בזה
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 1:05 pm
על ידי בן עזאי
בור ריק כתב:פלוריש כתב:ציצית של זמננו, לולא המצווה לא היינו לובשים בגד כזה, ולכאורה הוא פטור משום שלא הולבש לשם הנאת לבישה (ראה ב"י או"ח סוף סי' י על בגד של כבוד בלבד שפטור מציצית). אמנם כאשר אנו לובשים את הבגד כדי להתחייב, אנו מכוונים בו להנאת כיסוי ולבישה (ודנו כבר במי שסובל ממנו בקיץ).
דומה לכך הוא נר הבדלה, שלכאורה לא הודלק לאורה (ק"ו כשיש חשמל) ומברכים עליו.
וראו מאמרו של רש"י זווין על הבדלה בנר חנוכה (נדפס בהמועדים בהלכה), שכן גם במנעל של חליצה - שצריך שתינעל לשם מנעל וכיום היא ננעלת לשם מצוה, וכנראה שהנועל מתכוון למה שצריך בשביל המצוה.
ויש עוד לברר, וברור שמנהגנו תמוה ולא טבעי.
עי' קובץ שיעורים ח"ב סי' כ"ג
ייש״כ לא הכרתיו
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ו' ינואר 06, 2017 1:23 pm
על ידי בן עזאי
בברכה המשולשת כתב:בן עזאי כתב: דוגמא לדבר: מצוות שילוח הקן, שביסודו אינו אלא מתיר דהיינו שאם אדם רוצה את הביצים או את האפרוחים אזי חייב הוא לשלח את האם וזו מצוות שילוח הקן. ומובן מאליו שאדם שיאמר שהוא רוצה את האפרוחים או ביצים בכדי לקיים מצוות שילוח הקן אפי׳ מצוה לא יקיים (ומסתמא אף יעבור על איסור צער בע״ח) כי המדד להחלת המצוה הוא האם צריך את האפרוחים, ולא שייך לומר שצריך את האפרוחים משום המצוה ולכך המצוה חלה. ומזה דנו פוסקי זמנינו האם היום שאדם אינו רוצה את האפרוחים או ביצים לעצמו האם יש מצות שילוח הקן, והדעת נוטה שלא רק שמצוה ליתא אלא אף איסור [צער בע״ח] איתא. ומובן מאליו שאדם שבכדי שיחול עליו המצוה של שילוח הקן אוכל את הביצים במקום שבאמת אינו זקוק להם (וכבר היו דברים מעולם שאכלו ביצי יונים בשביל שיחול חיוב שילוח הקן וכו׳) יש לצדד שלא רק שמצות שילוח הקן ליתא ואיסור צער בע״ח איתא, אלא אף איסור בל תשחית איתא.
אני מניח שכתר"ה מכיר את דבריהחת"ס והחו"י והמקובלים בזה
הנחתך נכונה, ואולי הייתי צריך לכתוב להדיא שדבריי אינם אלא אליבא דהחת״ס.
נ.ב. לגבי דברי הזוהר והמקובלים בזה, מלבד דברי החת״ס יש להעיר:
מקובלנו מאדונננו הגר״א שאין סתירה בין הנגלה לנסתר ושהנגלה הוא לבוש לנסתר, וממילא לא ייתכן שנאמר שמצוה מסויימת תתקיים רק מצד טעמו הנסתר/ע״פ קבלה וכדו׳. והזוהר לא בא לאפוקי מהטעם הפשוט במצות שילוח הקן אלא רק להוסיף נדבך פנימי, ובאמת יש מקום לפרש איך הטעם הפשוט הנגלה והטעם הנסתר באמת טעם אחד הם רק שנאמרו ב״עולמות״ שונים ודו״ק.
(אמנם בפוסקים הספרדים מצינו הרבה שנימוק [ומקורו] של הלכה יהיה מהטעם הנסתר בלבד, ואנו אין לנו אלא דברי אדוננו הגר״א).
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:12 pm
על ידי איתן
בן עזאי כתב:בברכה המשולשת כתב:בן עזאי כתב: דוגמא לדבר: מצוות שילוח הקן, שביסודו אינו אלא מתיר דהיינו שאם אדם רוצה את הביצים או את האפרוחים אזי חייב הוא לשלח את האם וזו מצוות שילוח הקן. ומובן מאליו שאדם שיאמר שהוא רוצה את האפרוחים או ביצים בכדי לקיים מצוות שילוח הקן אפי׳ מצוה לא יקיים (ומסתמא אף יעבור על איסור צער בע״ח) כי המדד להחלת המצוה הוא האם צריך את האפרוחים, ולא שייך לומר שצריך את האפרוחים משום המצוה ולכך המצוה חלה. ומזה דנו פוסקי זמנינו האם היום שאדם אינו רוצה את האפרוחים או ביצים לעצמו האם יש מצות שילוח הקן, והדעת נוטה שלא רק שמצוה ליתא אלא אף איסור [צער בע״ח] איתא. ומובן מאליו שאדם שבכדי שיחול עליו המצוה של שילוח הקן אוכל את הביצים במקום שבאמת אינו זקוק להם (וכבר היו דברים מעולם שאכלו ביצי יונים בשביל שיחול חיוב שילוח הקן וכו׳) יש לצדד שלא רק שמצות שילוח הקן ליתא ואיסור צער בע״ח איתא, אלא אף איסור בל תשחית איתא.
אני מניח שכתר"ה מכיר את דבריהחת"ס והחו"י והמקובלים בזה
הנחתך נכונה, ואולי הייתי צריך לכתוב להדיא שדבריי אינם אלא אליבא דהחת״ס.
נ.ב. לגבי דברי הזוהר והמקובלים בזה, מלבד דברי החת״ס יש להעיר:
מקובלנו מאדונננו הגר״א שאין סתירה בין הנגלה לנסתר ושהנגלה הוא לבוש לנסתר, וממילא לא ייתכן שנאמר שמצוה מסויימת תתקיים רק מצד טעמו הנסתר/ע״פ קבלה וכדו׳. והזוהר לא בא לאפוקי מהטעם הפשוט במצות שילוח הקן אלא רק להוסיף נדבך פנימי, ובאמת יש מקום לפרש איך הטעם הפשוט הנגלה והטעם הנסתר באמת טעם אחד הם רק שנאמרו ב״עולמות״ שונים ודו״ק.
(אמנם בפוסקים הספרדים מצינו הרבה שנימוק [ומקורו] של הלכה יהיה מהטעם הנסתר בלבד, ואנו אין לנו אלא דברי אדוננו הגר״א).
באמת דברי המקובלים מחודשים ביותר. בפורום יש
אשכול מיוחד על טעמה של מצוות שלוח הקן.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ש' ינואר 07, 2017 9:09 pm
על ידי לייטנר
בן עזאי כתב:איתן כתב:כתבת יפה.
מה לעשות, פעם בגד של ארבע כנפות היה בגד נפוץ, והתורה רק צוותה לעטר אותו בציצית עם תכלת. ואילו בימינו האופנה השתנתה, והבגד של ארבע כנפות נהפך לבגד שלובשים אותו רק משום מצווה ותו לא.
נ.ב. תמיד תמהתי על הנהגתו של הגר"פ שיינברג עם הטליתות שלו. וכי לזה יקרא בגד ולא משא?
נ.ב.ב. יש לי
מאמר על טעמה של מצוות ציצית שהעליתי אותו
באשכול על הגרי"ל מינצברג.
כתשובה לשאלתך מה לעשות? אני מציע שבמקום לדון על אודות כשרותו או פסלותו של גופיית ציצית, יקום מי מהציבור וייצר חולצות או סוודרים וכדו׳ שיש להם ארבע כנפות.
היה ניסיון כזה לפני כעשרים שנה בשם 'כותן'. זכור לי שהיו כמה צבעים ל"חולצות" (שחור, לבן, ירוק), אך לא היה כחול כדי לא להסתבך עם צבע הציציות.
אני מכיר אדם שדאג שהטיל ציציות בחליפתו. כששאלו את אחד מגדולי הדור על מקרה כזה, אמר שאל לו לאדם להיות מן המתמיהים.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ש' ינואר 07, 2017 9:23 pm
על ידי בן עזאי
לייטנר כתב:
היה ניסיון כזה לפני כעשרים שנה בשם 'כותן'. זכור לי שהיו כמה צבעים ל"חולצות" (שחור, לבן, ירוק), אך לא היה כחול כדי לא להסתבך עם צבע הציציות.
אני מכיר אדם שדאג שהטיל ציציות בחליפתו. כששאלו את אחד מגדולי הדור על מקרה כזה, אמר שאל לו לאדם להיות מן המתמיהים.
מעניין מאוד,
למה באמת ה״כותן״ הזה לא התקבל? התנגדות של הפוסקים מטעמים הלכתיים? או שמא ״חדש אסור מן התורה....״ וכהמעשה שהבאת מההוא שהטיל ציצית בחליפתו? (אם כך ההלכה למה הוא מהמתמיהים הרי ״אין חכמה ואין עצה ותבונה נגד ה׳״ א״ו רק משום שלא נהגו אבותינו כך?!)
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ב' ינואר 09, 2017 11:33 am
על ידי לעומקו של דבר
בן עזאי כתב:לייטנר כתב:
היה ניסיון כזה לפני כעשרים שנה בשם 'כותן'. זכור לי שהיו כמה צבעים ל"חולצות" (שחור, לבן, ירוק), אך לא היה כחול כדי לא להסתבך עם צבע הציציות.
אני מכיר אדם שדאג שהטיל ציציות בחליפתו. כששאלו את אחד מגדולי הדור על מקרה כזה, אמר שאל לו לאדם להיות מן המתמיהים.
מעניין מאוד,
למה באמת ה״כותן״ הזה לא התקבל? התנגדות של הפוסקים מטעמים הלכתיים? או שמא ״חדש אסור מן התורה....״ וכהמעשה שהבאת מההוא שהטיל ציצית בחליפתו? (אם כך ההלכה למה הוא מהמתמיהים הרי ״אין חכמה ואין עצה ותבונה נגד ה׳״ א״ו רק משום שלא נהגו אבותינו כך?!)
לעצמי אני חושב שיש בזה צד חומרא, כי החולצה הזו מן הסתם נעשית בכוונה באופן היותר קרוב לחיוב (אף שעדיין יש צד בפוסקים שכל צורת החולצה פטורה מציצית אף שוהא דוחק ואכמ"ל), ואז יש לחוש לפסילת הציציות ואו לכך שילבשו חולצה זו גם בלי ציצית.
אגב אם רוצים להזהר בעניין זה, אפשר עכ"פ ללבוש חולצה מבד פוליאסטר שדנו הרבה לפוטרו מציצית, ולא כותנה (וודאי לא צמר).
(הפוטר פוליאסטר היינו ניילון גם שארוג, הוא אג"מ או"ח ב' א', אבל שאר פוסקים חייבו - עכ"פ בלי ברכה)
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ב' ינואר 09, 2017 2:53 pm
על ידי לייטנר
לא היתה זו חולצה, ולכן סימנתי את המילה במרכאות, אלא כעין שילוב בין אפודה לציצית.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: ג' אפריל 25, 2017 4:49 pm
על ידי 2SHIMI
מקריאה נראה שלא עלתה שום בעיה אילו הייתה טלית המיוצרת כפראק קצר/ג'קט האם אני טועה?
ובמידה וכן האם אין בעיה של "אל תטש תורת אמך" לצורה שנשתרשה ?
ועוד האם בכלל מותר שיתפרו טלית מכמה חתיכות שיצרו את גדר ההלכה {למחמירים 100/50 ס"מ}?
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: א' מאי 10, 2020 11:32 am
על ידי אריק
לעומקו של דבר כתב:ישא ברכה כתב:בית יוסף אורח חיים סימן כד
וכתב המרדכי (סי' תתקמה) בשם תוספות שנ"ץ פירוש מי שיש לו טלית בת ארבע כנפות ומחזר [אחר] עלילות כדי להפטר מן המצוה נענש ודוקא בימיהם שהיו רגילים בטליתות בת ארבע כנפים אבל אנחנו אין דרכנו בבגדים [של] ארבע כנפים אפילו בעידן ריתחא לא מיענשי ומיהו מצוה מן המובחר היא כדאמרינן (סוטה יד.) לא נתאוה משה ליכנס לארץ משום פירותיה אלא כדי לקיים מצות התלויות בה ומתן שכרה מרובה כדאמרינן (מנחות מג:) ששקולה כנגד כל המצות עכ"ל
אין תוספות כזה?
אם זכרוני אינו מטעני, בתוספות רבי יהודה שירליאון למסכת ברכות הוא מתבטא שמי שלובש ציצית אינו אלא מן המתמיהין. לא מצאתי את תוספות ר' יהודה במאמגרים. אודה למי שיוכל להפנות אותי למאגר שהוא נמצא בו, או לצלם את הקטע, אם הוא קיים.
Re: ציצית בבגד או בגד של ציצית
פורסם: א' מאי 10, 2020 12:33 pm
על ידי מנקיי הדעת שבירושלים
זה לשונו:
ורבנו אומר דטעמא רבה איכא, דדוקא בימי החכמים שהיה
לכלם טליתות בארבע כנפות, והיה להם בחייהם היו עושים
להם במותם, אבל עכשיו אין לכלם ציצית בחייהם, וכי
יהיה להם במותם מה שלא היה להם בחייהם אין לך לועג
לרש גדול מזה, ואם יעשו לאותם שהיה להם בחייהם
ולאותם שלא היה להם בחייהם לא יעשו להם במותם,
אדרבא הוי לועג לרש טפי בהכי, כדאמרינן בפרק בתרא
דנדה בתחלה היו מטבילין על גבי נדות מתות והיו נדות
חיות מתביישות, התקינו שיהו מטבילין על הכל, וכן בפ"ג
בתרא דמועד קטען חשיב טובא בכה"ג,
וכי תימא אדרבא ניחא טפי בהכי דליכספו וליזלו,
דודאי בימי החכמים שהיה לכלם טלית בת ארבע כנפות יש להעניש על כך, כדאמרינן התם בעידן ריתחא ענשינן, אבל עתה שכל הלובש טלית בת ארבע כנפות אינו אלא מן המתמיהין, אפי' בעידן רתחא לא מענשי,
ומ"מ נכון לקנות טלית בת ארבע כנפות לברך עליה בכל יום כדאמרינן בסוטה וכי משה רבינו דחק ליכנס לארץ לאכול מפריה, אלא כך אמר משה מצות שיוכלו להתקיים על ידי יתקיימו על ידי,