יושב סתר כתב:אני מצטרף בכל לב לקריאה דחופה להתעורר בעניין זה שמצוי שיהיה חיוב סקילה ללא חולק!!
לפני שבועיים הייתי בליל שבת בביכנ"ס שיש שולחן גדול ועליו עשרות סוגי עלונים [אולי מאה] ועד שאני מגיע אחרי התפילה הם מעורבים היטב בערימה אחת גדולה, ראיתי אדם בן 60 עם פראק בורר לעצמו כמה עלונים והולך. עד שתפסתי את עצמי לעורר אותו הוא נעלם, אבל ללא ספק, הבורר עלונים מתערובת שלא לקראם לאלתר עובר בבורר.
לתשומת לב!
קראקובער כתב:יושב סתר כתב:אני מצטרף בכל לב לקריאה דחופה להתעורר בעניין זה שמצוי שיהיה חיוב סקילה ללא חולק!!
לפני שבועיים הייתי בליל שבת בביכנ"ס שיש שולחן גדול ועליו עשרות סוגי עלונים [אולי מאה] ועד שאני מגיע אחרי התפילה הם מעורבים היטב בערימה אחת גדולה, ראיתי אדם בן 60 עם פראק בורר לעצמו כמה עלונים והולך. עד שתפסתי את עצמי לעורר אותו הוא נעלם, אבל ללא ספק, הבורר עלונים מתערובת שלא לקראם לאלתר עובר בבורר.
לתשומת לב!
ללא חולק??!! באו"ש כתוב שזה הכל נובע מטעות בהבנת הט"ז ול"ש בורר בכלל בכה"ג.
וז"ל: דע דבורר גדרו הוא בדבר הבלול יחד ומשתמש כשהוא בלול בזה אם בורר מאתו פסולת מתוך האוכל או בשני מינים הוי בורר והוי מלאכה. אבל בדבר שאינו בלול לא שייך בורר. וזהו שמעורר הירושלמי רמונין מגו רמונין מעתה אפילו בני נשא מגו בני נשא פירוש דאינן בלולים. ולפי זה בורר כלי מתוך כלי דאטו משתמש כשהן בלולים הלא בכל קערה משתמש בפ"ע לא שייך בהו בורר, אלא שהטורי זהב כתב דבורר הוי לא במאכל לחודה רק בעץ ומתכות ג"כ, והביא ע"ז מדברי רש"י גבי חלתא דבורר קנים יפות חייב ושם יכול לעשות כשהן בלולין, וזה כתב הט"ז סימן שי"ט ס"ק י"ב. דמדברי התו' נראה דדוקא באוכלים הוי בורר ולא כלים והביא דברי רש"י, וממה שפלטה קולמוסו כלים הביאו המחברים הבאים אחריו דגם בכלי איכא בורר וטעו בזה דבמלאכת בורר צריך שיהא בלול ואין זה לא בכלים ולא בבגדים, אלא שמאכל לאו דוקא וכמו שביארנו.
אפשר כתב:למעשה הדבר תלוי בתרוה"ד הובא ברמ"א בדגים, דאם ניכרים זה מזה אין ברירה ואם אינו ניכר ברירה, ונהוג לחלק בין ספרים העומדים במדף דאינו ברירה, לספרים העומדים ע"ג שלחן דהוי ברירה, וא"כ ה"ה כאן, וגם תלוי כמה נתערבבו כבר, וכידוע שאין גדר ברור בזה, וכן בשלחן מלא אוכלים וכלים איך מסלקים אותם. ובפשטות הגדר תלוי בכ"א לפי תפיסת עינו אי ניכרים או בלולים.
קראקובער כתב:אפשר כתב:למעשה הדבר תלוי בתרוה"ד הובא ברמ"א בדגים, דאם ניכרים זה מזה אין ברירה ואם אינו ניכר ברירה, ונהוג לחלק בין ספרים העומדים במדף דאינו ברירה, לספרים העומדים ע"ג שלחן דהוי ברירה, וא"כ ה"ה כאן, וגם תלוי כמה נתערבבו כבר, וכידוע שאין גדר ברור בזה, וכן בשלחן מלא אוכלים וכלים איך מסלקים אותם. ובפשטות הגדר תלוי בכ"א לפי תפיסת עינו אי ניכרים או בלולים.
יש אומרים שדבר שמשתמשים בו אחר כך ומערבים מחדש כמו ספר או משחק שח לא שייך בכלל בורר כלל וכלל בלי קשר אם הם ניכרים או לא.
אורח24 כתב:אתם יוצאים מנקודת הנחה שיש בורר גם בחפצים ולא רק באוכלים, אך מרן הרב עובדיה זצ"ל הביא באחת מתשובותיו פוסקים שסוברים שד' מרן השו"ע שאין ברירה אלא באוכלים.
בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי ע"י מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראל כנרתי שליט"א להעלות את השאלה הבאה באתרא קדישא הדין:
עלוני שבת מפוזרים בשלחן, תערובת, אנשים יוצאים מהתפילה, בוחרים מה שרוצים, ולוקחים לבית, לקרוא בלילה או מחר- יש צד לומר שאין בזה בורר?
כל טוב
עמיחי כנרתי
הירושלמי של "אפילו בני נש מן גוא בני נש", או משהו אחר?איש_ספר כתב:כבר הביאו ראיה מהירו' כהט"ז דלא כהאו"ש
כמדומני שו"ת מהרש"ג.קראקובער כתב:יש אומרים שדבר שמשתמשים בו אחר כך ומערבים מחדש כמו ספר או משחק שח לא שייך בכלל בורר כלל וכלל בלי קשר אם הם ניכרים או לא.
אליהו בן עמרם כתב:שמעתי שיש רוצים להסתמך על חידוש של הגרשז"א זצ"ל בעניין שימוש לאלתר:
והוא, שאם ה"דרך אכילה" היא דווקא "לאכול"/להשתמש - לאחר זמן, א"כ ה"לאלתר" איננו לאלתר ממש, אלא לפי דרך בני אדם ב"אכילתו"/שימושו.
לדוגמא: אם בוררים לצורך הכנת סלט פירות, והדרך לחכות זמן כלשהו עד לאכילה כדי להשביח את טעם הסלט, א"כ כל הזמן הזה שנהוג לחכות איננו מגרע ב"לאלתר".
וא"כ, כמה ת"ח מופלגים שיח' רצו לטעון, שהואיל והדרך היא לקרוא את העלונים בבית ולא בבית הכנסת (ועדיף כך...), א"כ אין בעיה מצד ה"לאלתר".
וא"ת שגם בבית איננו קורא זאת מיד כשמגיע, על כך י"ל, שה"שימוש" שלו לאלתר, זה בעצם מה שלוקח אותם לעצמו, ו"יש לו פת בסלו" - שיכול לקרוא בהם מתי שרוצה.
וסברא זו לא קיימת כמובן בבורר עלונים בביתו עצמו, כי שם יכול לקרוא מיד ואין מעכב על ידו, ולפיכך הוי כבורר לאוצר, ולכן לא יוכל לברור שלא על מנת לקרוא/להשתמש לאלתר.
אבל כאשר הברירה נעשית בבית הכנסת, ולא זהו המקום בו הוא מעדיף לקרוא בהם, אלא בבית בכורסתו...א"כ ה"שימוש לאלתר" שלו מסתכם בזה שלקח אותם לעצמו והכניס אותם לכיסו...ו"עלון בסלו"...
עד כאן סברתם, אך ליבי עדיין מהסס מאד בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים