ישראל אליהו כתב:ברכת האילנות בשבת.
סמבטיון כתב:יש לשים לב להבדל בין חפץ שכל תכליתו למצוה ועל ידי התיקון הוא נעשה ראוי לתכליתו (כמו הדס) ובין חפץ שתכליתו לדבר אחר רק איסורא רביע עליה (כמו כלים שנטמאו).
ר"ח או"ז דרשות מהר"ח או"ז עמ' 112 והו"ד בתרה"ד סי' נד ומג"א שכג ס"ק יא ועוד. ועי' צל"ח ביצה י ב ושעה"מ יו"ט פ"ב ה"ו, אם מותר לגרום לדבר הקבוע לפרוש כדי שנדונו בדין של כל דפריש עי' טוש"ע סי' קי ס"ז, או שחשוב תיקון, ועי' פמ"ג שם א"א ס"ק יד, מאכל שנאסר כדי קליפה אם מותר להסיר הקליפה או שחשוב כתיקון, וצ"ב שאינו תיקון בגוף הדבר.
איש_ספר כתב:סמבטיון כתב:יש לשים לב להבדל בין חפץ שכל תכליתו למצוה ועל ידי התיקון הוא נעשה ראוי לתכליתו (כמו הדס) ובין חפץ שתכליתו לדבר אחר רק איסורא רביע עליה (כמו כלים שנטמאו).
כוונת לחילוק של רב"ש שניאורסון.
אלא שהדס עומד גם להרחה ולא רק למצוה.
ובכל מקרה החילוק קשה מזריקת דם של קרבן שחשוב מתקן רק מדרבנן אע"פ שהקרבן עומד להקטרה.
ואולי שם יש חסרון נוסף שאינו בגוף הדבר.
הדס עומד גם להרחה אבל לשימושו כהדס של מצוה הסרת הענבים היא תיקונו והכשרו ואין זה דומה לכלים שראויים לשימושם אלא שיש חסרון צדדי שהם טמאים או אפילו פירות טבל שראויים לאכילה אלא שאיסורא רביע עלייהו. בהדס ההכשר מצוה הוא שימושו של ההדס בכלים ופירות השימוש אינו המצוה אלא שדין התורה מפריע לי להשתמש שימוש גשמי.איש_ספר כתב:סמבטיון כתב:יש לשים לב להבדל בין חפץ שכל תכליתו למצוה ועל ידי התיקון הוא נעשה ראוי לתכליתו (כמו הדס) ובין חפץ שתכליתו לדבר אחר רק איסורא רביע עליה (כמו כלים שנטמאו).
כוונת לחילוק של רב"ש שניאורסון.
אלא שהדס עומד גם להרחה ולא רק למצוה.
ובכל מקרה החילוק קשה מזריקת דם של קרבן שחשוב מתקן רק מדרבנן אע"פ שהקרבן עומד להקטרה.
ואולי שם יש חסרון נוסף שאינו בגוף הדבר.
אבןטובה כתב:פסחים עג. שמוציאו מידי אבר מן החי
ישראל אליהו כתב:ברכת האילנות בשבת.
עובדיה חן כתב:ישראל אליהו כתב:ברכת האילנות בשבת.
מוזר הדבר שהרב יצחק יוסף לא מתייחס לפסוק כפסק של הבן איש חי לא לברך בשבת
עובדיה חן כתב:לא מבין איך ניתן לפסוק לכתחילה נגד ראש גול אריאל בן איש חיל.
עובדיה חן כתב:לא מבין איך ניתן לפסוק לכתחילה נגד ראש גול אריאל בן איש חיל.
איש_ספר כתב:ויש תיקון רוחני שדנו לחייב עליו מהתורה
מילה י"ס שחייבים עליה משום תיקון האדם,
מיעוט ענבי ההדס להכשירו למצוה, י"ס שאיסורו מה"ת.
אגידת הלולב לסוברים שלולב צריך אגד חשובה תיקון כלי משום שבלעדיו אי אפשר לקיים מצות הנטילה.
טבילת גר שאמרו בגמרא שאין טובלים בשבת, הרי זה משום שהוא תיקון גמור.
חתיכת יבלת מכהן או מבהמה על מנת להכשירם לעבודה ולקרבן, הרי זה משום חיוב מכה בפטיש שמכשיר את הכהן ואת הבהמה לעבודה ולקרבן.
הטלת ציצית בבגד של ארבע כנפות יש בה משום מכה בפטיש – אף באופן שאין בה מלאכת קושר - שהוא כמתקן כלי.
מליחת קרבן שמליחתו מכשירתו להקרבה חשובה תיקון כלי.
במה דברים אמורים בחובל בבהמה וחיה ועוף וכיוצא בהם, אבל החובל בחבירו אף על פי שנתכוון להזיק חייב מפני נחת רוחו שהרי נתקררה דעתו ושככה חמתו והרי הוא כמתקן, ואף על פי שאינו צריך לדם שהוציא ממנו חייב.
עזריאל ברגר כתב:אכן זוהי דעת הרמב"ם.
כמדומני שדעת רש"י באותה הסוגיא, שהחובל בעצת יצרו - חשיב מקלקל ולא מתקן.
וכתב הרמב"ם שם [הל' ח'] דזה שנתבאר במכוין להזיק פטור מפני שהוא מקלקל במה דברים אמורים בבהמה חיה ועוף וכיוצא בהם אבל החובל באדם אף על פי שנתכוין להזיק חייב מפני נחת רוחו שהרי נתקררה דעתו ושככה חמתו וה"ז כמתקן ואף על פי שא"צ להדם שהוציא ממנו חייב עכ"ל וזהו לשיטתו שפסק במלאכה שאינה צריכה לגופה חייב אבל לרוב הפוסקים פטור שהרי א"צ לגוף החבלה וכן הוא להדיא בגמ' [ק"ה:] דזה תלוי בפלוגתא דר"י ור"ש ע"ש וכן פסק הרמב"ם בפ"י דין י' לענין קורע דהוה מקלקל דבקורע לשכך חמתו ה"ז כמתקן וחייב וכן ברפי"ב לענין הבערה להשחית דשורף גדישו או ביתו של חבירו כדי להנקם בו ובזה שככה חמתו חייב ע"ש והראב"ד וכמה מן הראשונים חולקים עליו דבכה"ג אף לר"י לא מיחייב דהן אמת דמקודם אומר הש"ס לר"י דזה מקרי מתקן דקעביד נחת רוח ליצרו אבל הא פריך על זה וכה"ג מי שרי והתניא המקרע בגדיו בחמתו והשובר וכו' יהא בעיניך כעובד עכו"ם שזהו אומנתו של יצה"ר וכו' ע"ש הרי דוחה מה שאמר מקודם שזה מקרי מתקן והרמב"ם ס"ל שאינו דוחה הדין אלא כלומר דבודאי אסור לעשות כן אפילו בחול מיהו לענין שבת מקרי מלאכה דעכ"פ מתקן לתאוותו המזוהמת ואיסור יש בזה ג"כ אף בחול [עמ"מ שם]:
איש_ספר כתב:בדברי התלמוד מצאנו הרבה דברים האסורים משום שבות שתכליתכם שהם תיקון רוחני/ תיקון של מצוה.
האחרונים התחבטו אם יתכן תיקון של מצוה שיהיו חייבים עליו מהתורה. (באמת לא כ"כ ברור לי החילוק).
ואספתי מש"ס ופוסקים כל תיקונים של מצוה, ומי שיש בידו להוסיף יבורך.
קשה לי לכתוב המקורות, מי שמעונין במקור על פרט מסוים יודיע.
אחרונים
סתימת חלון בפקק כדי שלא תכנס טומאה יש מי שכתב שחשוב מתקן ;
עושה חדשות כתב:איש_ספר כתב:ויש תיקון רוחני שדנו לחייב עליו מהתורה
מילה י"ס שחייבים עליה משום תיקון האדם,
מיעוט ענבי ההדס להכשירו למצוה, י"ס שאיסורו מה"ת.
אגידת הלולב לסוברים שלולב צריך אגד חשובה תיקון כלי משום שבלעדיו אי אפשר לקיים מצות הנטילה.
טבילת גר שאמרו בגמרא שאין טובלים בשבת, הרי זה משום שהוא תיקון גמור.
חתיכת יבלת מכהן או מבהמה על מנת להכשירם לעבודה ולקרבן, הרי זה משום חיוב מכה בפטיש שמכשיר את הכהן ואת הבהמה לעבודה ולקרבן.
הטלת ציצית בבגד של ארבע כנפות יש בה משום מכה בפטיש – אף באופן שאין בה מלאכת קושר - שהוא כמתקן כלי.
מליחת קרבן שמליחתו מכשירתו להקרבה חשובה תיקון כלי.
האם יש מקור לומר שתיקון מדרבנן יהיה אסור מדאו'?
(פרי יצחק א,כח ושפ"א שבת קל"ה ראיתי. האם יש קודם).
ולא כתוב כאן שתיקון דרבנן חייבים עליו משום מתקן מהתורה.שפת אמת מסכת שבת דף קלה עמוד א
ולא נולד כשהוא מהול דוחה את השבת. לכאורה קשה כיון דספק ערלה כבושה היא נמהלי' ממ"נ אי בר מילה הוא שפיר מהיל ואי לאו מקלקל הוא [וליכא איסורא דאורייתא, וגם מדרבנן יש להתיר מספק דלגבי שבת הוי סד"ר ולגבי מילה הוי ספד"א] ונ"ל דכיון דמדרבנן חייבין למולו א"כ הו"ל תיקון עכ"פ ושוב איכא ג"כ איסור דאורייתא וצ"ע:
כח עליון כתב:קשור קצת לנושא האשכול
או"ח תרל"ג סוכה שהיא גבוהה וכו' מיעטה בכרים וכסתות אינו מיעוט עד שיבטלנה בפה. ובמ"ב (ס"ק יג): י"א שגם בביטול בלב סגי. כתבו האחרונים דאסור למעטה ביום טוב דהוי כעין בונה: ובשעה"צ (טו).
סליחות כתב:האם הכוונה לתיקונים מדרבנן בלבד וכן לתיקונים של מצוה בלבד מדאורייתא?
אם לא, יש להזכיר שמדאורייתא מצינו תיקון של כעס.
רמב"ם, הל' שבת פ"ח ה"ח:במה דברים אמורים בחובל בבהמה וחיה ועוף וכיוצא בהם, אבל החובל בחבירו אף על פי שנתכוון להזיק חייב מפני נחת רוחו שהרי נתקררה דעתו ושככה חמתו והרי הוא כמתקן, ואף על פי שאינו צריך לדם שהוציא ממנו חייב.
מיללער כתב:איש_ספר כתב:בדברי התלמוד מצאנו הרבה דברים האסורים משום שבות שתכליתכם שהם תיקון רוחני/ תיקון של מצוה.
האחרונים התחבטו אם יתכן תיקון של מצוה שיהיו חייבים עליו מהתורה. (באמת לא כ"כ ברור לי החילוק).
ואספתי מש"ס ופוסקים כל תיקונים של מצוה, ומי שיש בידו להוסיף יבורך.
קשה לי לכתוב המקורות, מי שמעונין במקור על פרט מסוים יודיע.
אחרונים
סתימת חלון בפקק כדי שלא תכנס טומאה יש מי שכתב שחשוב מתקן ;
אשמח לקבל מקורות בענין הזה (לסוגית הגמ' בבבא בתרא דף כ.)
גל של אגוזים כתב:יש להוסיף לרשימה ראיית נגעים בשבת לפי"ד המשנה אחרונה במס' נגעים פ"א מ"ד (וגם בפ"ג מ"ב), הגם שחולק על כל המפרשים שפירשו משום דאין דנין בשבת מ"מ דבריו מסתברים טפי הגם שלפי"ד יוצא חידוש גדול דדוקא במוסגר או מוחלט אסור, ואכ"מ.
עזריאל ברגר כתב:בעילת בתולה בשבת - ראו מה שכתבתי באשכול על האריזות viewtopic.php?f=17&t=28216&p=777312#p777312
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים