פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא
פורסם: ה' ספטמבר 22, 2016 7:13 pm
ידוע דרשת חכז"ל בגמ' סוכה לה. מנלן שפרי עץ הדר הוא אתרוג, ודרשו שבענין טעם עצו ופריו שוה, הוי אומר זו אתרוג, ועוד דרשו "הדר" הדר באילנו משנה לשנה, ועוד דרשות עי"ש. וכן מצינו בשאר ד' מינים שדרשו לברר מהו כונת התורה.
והריטב"א כתב שבודאי ידעו חכז"ל שפרי עץ הדר הוא עץ אתרוג, שכך עשו מימות משה רבינו עד עולם ולא נסתפקו בזה מעולם, רק רצו חכז"ל למצוא רמז במקרא.
ויסוד דבריו מפורש בדברי הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות, שיש מצות בתורה שבכתב שהקב"ה פירש למשה ע"פ, ומשה למדה לישראל, ואחד מהם הוא פרי עץ הדר, שהקב"ה אמר למשה ע"פ שהוא אתרוג, וראינו מימות יהושע ועד עתה שהוא אתרוג, רק מצוה למצוא רמז בתורה לקבלת חכז"ל, לכן חקרו חכז"ל האיך מרומז בקרא.
והנה רצוני לידע אם יש משאר ראשונים או אחרונים הסוברים שבאמת מאותן דרשות הוציאו חכז"ל שזהו אתרוג. קודם כל, בדף לא: איתא שרבי יהודה סובר שאין צריך הדר באתרוג שכן דרשי' הדר באילנו משנה לשנה, ואם כן לא כתיב בתורה שבעי' הדר, אלא הוא מלשון דירה. ופשוט שכל שאר תנאים הדורשים דרשות סוברים שהוא רק רמז ולא דרשה גמ', ולמה סובר רבי יהודה שהוא דרשה גמורה, האם סובר שבלי דרשה זו לא היו ידעינן מהו פרי עץ הדר?
ובשו"ת בכורי שלמה סי' כה הביא דברי המדרש ויקרא רבה, על הפסוק במשלי שאמר שלמה, שלשה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים, ארבעה לא ידעתים אלו ארבעה מינים שבלולב, שביקש לעמוד עליהם, פרי עץ הדר מי יאמר שהוא אתרוג, כפת תמרים מי יאמר וכו, וכן ענף עץ עבות וכן ערבי נחל, מי פירש להם לישראל על ד' מינים אלה שהן אתרוג לולב הדס וערבה, חכמים, שנאמר וכו' ע"כ.
וכתב הנ"ל שמזה משמע שבאמת לא ידעו מהו הד' מינים עד שבאו החכמים ופירשם.
ועוד מצאתי בענין השאלה הכי גדולה בענין אתרוגים המורכבים בלימו"ן, שעיקר הפסול הוא שאינו אתרוג שלם אלא מעורב בתוכו ממין אחר, ובשו"ת בית אפרים סי' נ"ו הביא שו"ת איתן האזרחי ששם נדפס תשובה אחת מהגאון מוהר"ר אבא הלוי זצ"ל שהקשה וז"ל וכי היכן כתיב בתורה אתרוג, רק פרי עץ הדר, ופרי זה (המורכב) הדר הוא, ודר באילנו משנה לשנה עכ"ל. פי' אפילו נניח שמעורב בתוכו מין אחר שאינו אתרוג, אבל כיון שיש בו כל סימני פרי עץ הדר לפי דרשות חכז"ל, א"כ הוי פרי עץ הדר שאמרה תורה.
ודברים אלו הם ממש בניגוד למה שאמרו הרמב"ם והריטב"א, שהרי לדבריהם קבלנו מפי משה שפרי עץ הדר הוא אילן אתרוג, ואפי' שיעשה תחבולות לעשות אילן אחר שיהי' עץ ופריו שוה בודאי אי אפשר לצאת ידי חובת פרי עץ הדר בזה, וא"כ אם מעורב בו לימו"ן אינו אתרוג.
ואכן הבית אפרים מתרץ קושיא זו ע"פ דברי הריטב"א הנ"ל.
אמנם כן איתא ג"כ בטו"ז סי' תרמ"ט שהק' למה אצרוג המורכב פסול והלא יש לו כל מעלת האתרוג, ואטו אתרוג כתיב בקרא, הלא כתיב רק פרי עץ הדר עי"ש עוד.
ע"כ בקשתי אם מישהו יש לו עוד מראי מקומות בזה הענין, מי שסובר כדעת הגאון מוהר"ר אבא הנ"ל והטו"ז.
והריטב"א כתב שבודאי ידעו חכז"ל שפרי עץ הדר הוא עץ אתרוג, שכך עשו מימות משה רבינו עד עולם ולא נסתפקו בזה מעולם, רק רצו חכז"ל למצוא רמז במקרא.
ויסוד דבריו מפורש בדברי הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות, שיש מצות בתורה שבכתב שהקב"ה פירש למשה ע"פ, ומשה למדה לישראל, ואחד מהם הוא פרי עץ הדר, שהקב"ה אמר למשה ע"פ שהוא אתרוג, וראינו מימות יהושע ועד עתה שהוא אתרוג, רק מצוה למצוא רמז בתורה לקבלת חכז"ל, לכן חקרו חכז"ל האיך מרומז בקרא.
והנה רצוני לידע אם יש משאר ראשונים או אחרונים הסוברים שבאמת מאותן דרשות הוציאו חכז"ל שזהו אתרוג. קודם כל, בדף לא: איתא שרבי יהודה סובר שאין צריך הדר באתרוג שכן דרשי' הדר באילנו משנה לשנה, ואם כן לא כתיב בתורה שבעי' הדר, אלא הוא מלשון דירה. ופשוט שכל שאר תנאים הדורשים דרשות סוברים שהוא רק רמז ולא דרשה גמ', ולמה סובר רבי יהודה שהוא דרשה גמורה, האם סובר שבלי דרשה זו לא היו ידעינן מהו פרי עץ הדר?
ובשו"ת בכורי שלמה סי' כה הביא דברי המדרש ויקרא רבה, על הפסוק במשלי שאמר שלמה, שלשה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים, ארבעה לא ידעתים אלו ארבעה מינים שבלולב, שביקש לעמוד עליהם, פרי עץ הדר מי יאמר שהוא אתרוג, כפת תמרים מי יאמר וכו, וכן ענף עץ עבות וכן ערבי נחל, מי פירש להם לישראל על ד' מינים אלה שהן אתרוג לולב הדס וערבה, חכמים, שנאמר וכו' ע"כ.
וכתב הנ"ל שמזה משמע שבאמת לא ידעו מהו הד' מינים עד שבאו החכמים ופירשם.
ועוד מצאתי בענין השאלה הכי גדולה בענין אתרוגים המורכבים בלימו"ן, שעיקר הפסול הוא שאינו אתרוג שלם אלא מעורב בתוכו ממין אחר, ובשו"ת בית אפרים סי' נ"ו הביא שו"ת איתן האזרחי ששם נדפס תשובה אחת מהגאון מוהר"ר אבא הלוי זצ"ל שהקשה וז"ל וכי היכן כתיב בתורה אתרוג, רק פרי עץ הדר, ופרי זה (המורכב) הדר הוא, ודר באילנו משנה לשנה עכ"ל. פי' אפילו נניח שמעורב בתוכו מין אחר שאינו אתרוג, אבל כיון שיש בו כל סימני פרי עץ הדר לפי דרשות חכז"ל, א"כ הוי פרי עץ הדר שאמרה תורה.
ודברים אלו הם ממש בניגוד למה שאמרו הרמב"ם והריטב"א, שהרי לדבריהם קבלנו מפי משה שפרי עץ הדר הוא אילן אתרוג, ואפי' שיעשה תחבולות לעשות אילן אחר שיהי' עץ ופריו שוה בודאי אי אפשר לצאת ידי חובת פרי עץ הדר בזה, וא"כ אם מעורב בו לימו"ן אינו אתרוג.
ואכן הבית אפרים מתרץ קושיא זו ע"פ דברי הריטב"א הנ"ל.
אמנם כן איתא ג"כ בטו"ז סי' תרמ"ט שהק' למה אצרוג המורכב פסול והלא יש לו כל מעלת האתרוג, ואטו אתרוג כתיב בקרא, הלא כתיב רק פרי עץ הדר עי"ש עוד.
ע"כ בקשתי אם מישהו יש לו עוד מראי מקומות בזה הענין, מי שסובר כדעת הגאון מוהר"ר אבא הנ"ל והטו"ז.