עמוד 1 מתוך 1

שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2016 9:04 pm
על ידי עושה חדשות
-לא נהיגי רובא דעלמא ליתן בהם ציצית או לעגל פינותיהם.
ולהמתבאר בהל' ציצית, באמת יש להקל בזה כשעשויים לשינת לילה לחוד, (או אפי' אם השינה נמשכת קצת אל תוך היום), אבל הרגילים לישון בצהריים ומתכסים בשמיכה זו, הרי אינם בכלל ההיתר של כסות לילה.
ויש את הקולא של ה'מרדכי' דהעלאה אינה מחייבת בציצית אלא רק לבישה. אבל הרי הפוס' לא הקילו בזה בדאו'.
וא"כ בשמיכת צמר הוי ספק דאו' ולחומרא, וראוי לעגל פינה אחת, (או להקנות לאחר, והשואל פטור מדאו').
אבל לא נהיגי הכי, לפי הידוע לי, (מלבד יחידים). וזאת שאילתי האם יש בזה צדדי קולא נוספים.

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2016 9:56 pm
על ידי בן הרב

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2016 10:28 pm
על ידי מרחביה
עושה חדשות כתב:וא"כ בשמיכת צמר הוי ספק דאו'

[רק הערה מציאותית, שמיכות צמר לא שכיחי כל כך. השמיכות המכונות בשפה המדוברת שמיכות צמר - עשויות לרוב אקרילן.]

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:00 pm
על ידי עושה חדשות
אגב,
ז"ל תוס' בערכין ב: ...היינו דווקא באותן הימים דכל הטליתות היו בת ארבע כנפות איכא עונש לאותו שמשנה אותו להיפטר אבל בזמן הזה שרוב הטליתות פטורין אין עונש למי שאינו קונה ארבע כנפות.
מתי השתנתה צורת הלבוש בשינוי הנ"ל?

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 11:01 pm
על ידי עושה חדשות
כעת נשאלתי בזה ע"י בני נ"י, הישן בפנימיה של הישיבה רק שנ"צ, ויש לו שם שמיכה. למה שתהיה פטורה מן הציצית.

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 11:05 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:כעת נשאלתי בזה ע"י בני נ"י, הישן בפנימיה של הישיבה רק שנ"צ, ויש לו שם שמיכה. למה שתהיה פטורה מן הציצית.

משמע מלשונך שהשמיכה אינה שלו אלא של המוסד, וא"כ הרי היא שאולה לו ופטור מדאורייתא.

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 11:07 pm
על ידי עושה חדשות
לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 11:19 pm
על ידי צופה_ומביט
אני התקשיתי ב"כרבולית", שלהדיא נועדה [גם במידותיה, גם בחומר שלה, וגם בשמה] להתעטף בה, עיטוף ממש למהדרין, רוב גופו ובצורת עיטוף [להלכה לא צריך עיטוף הראש], ויש לה ארבע כנפות.
למה שתהיה פטורה מציצית כשמתעטפים/מתכרבלים בה ביום?
מה היא שונה משאל וכיו"ב? מה היא שונה מטלית גדול שלנו?
אולי זה שהיא באה "לחמם" ולא להגן/לכסות כמלבוש נותן לה דין אחר? וכי אין מלבושים שכל לבישתם היא לחימום? [אולי מפורש כה"ג בפוסקים, לא עיינתי, ואודה ליודעים].

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 11:24 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).

א"כ האמנם אופן שימושה אצל השואל יכול לשנות את מהותה מכסות לילה לכסות יום ולחייבה בציצית?

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' דצמבר 29, 2021 11:25 pm
על ידי פרנקל תאומים
עושה חדשות כתב:לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).

אולי אפשר לומר שהשמיכה במהותה היא כסות לילה, יצרני השמיכות מייצרים אותן לכסות לילה, וגם הקונים רוכשים אותן לכסות לילה, כיוון שעיקר השינה היא בלילה, ורובא דאינשי ישנים בלילה או בעיקר בלילה.

אגב, מה לגבי מגבת רחצה? אירע שאישתליתי ליקח כותנתי הנקייה לבית המרחץ הביתי שלנו, והסתפקתי אי שרי להתעטף במגבת. וכיו''ב בים וכדו' אם רוצה להתעטף במגבת בשעה שיושב על כיסא הים.

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 2:56 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
הנני מצרף מכתביי בענין מה שדנו כאן לגבי חיוב ציצית בשמיכה, כרבולית, מגבת ים, ועוד:

בשו"ע בסי' יח ס"ב מבואר כבר דסדינים שיושן בהם ביום לא מטיל בהם ציצית, ובטור מבואר הטעם דעיקר תשמישם בלילה וחשיב כסות לילה. ובחזו"א (או"ח סי' ג סקל"ה) מבואר דהטעם דפטור מציצית אפי' ביום משום דהשינה של היום היא שינה עראית ושפילה, ולכן פטור מציצית, יעו"ש.

ומרן הגר"ח קניבסקי שליט"א נשאל ביושן בצהריים ומתכסה בשמיכה אם לא חשיב שימוש עראי וטפל ויתחייב בציצית, והשיב (דעת נוטה ח"ב עמ' שמה) 'לכאורה גם זה עראי דעיקרו לילה, וגם זה דרך העלאה, ומ"מ בצמר ופשתים שחייב מה"ת היו נוהגין לעשות קרן עגולה, אבל בשאר מינים לא'.
ובאופן שהשמיכה מיוחדת רק לשינת יום, השיב שם שבצמר ופשתים יעשה עגול, וטוב שיעגלו גם בשאר מינים.

ולענין 'כרבולית' בוודאי שאם מתעטף בה צריך לעגל פינה אחת, ואי"ז כמו שמיכה שעיקר ייעודה ללילה, דכאן עיקר ייעודה ליום, ואם יש שיעור שחייב בציצית, ובדעת נוטה שם עמ' שנו נשאל על מה שכתוב בהנהגות חזו"א (בסו"ס טעמא דקרא, אות ז) שהסדינים שהיה דרכו להתעטף בהם לפעמים ביום החמיר לעשותם קרן אחת עגולה, ושאלו להגר"ח אם התעטף בהם ממש, והשיב 'היה רגיל הרבה להתעטף בהם ביום וללמוד כדי לחמם, והיה מתעטף בו כמו שמתעטפים בטלית', ובאופן זה החמיר החזו"א שיעשה קרן עגולה. אך שם זה רק חומרא משום דזה מיועד לשינת לילה, וביום זה עראי, אבל הכרבולית הוא דבר שמיועד ליום יותר מהלילה, וא"כ מדינא חייב לעגל פינה אחת.

ולענין מגבת רחצה אם חייב בציצית, יש היתר המבואר בשו"ע בסוף סי' י דכיון דאין שתיים לפניו ושתיים לאחריו – א"כ לא חייב מעיקר הדין, וכן השיב הגרח"ק בדעת נוטה (ח"ב עמ' קמח) 'כמדומה שאם אין שתיים לפניו ושתים לאחריו – אין חייב'. ואפי' דהמג"א כתב דיר"ש כן יעשה קרן אחת עגולה (בסוגי בגדים כאלו שאין שנים לפניו ושנים לאחריו) – אך במגבת יש לצרף דאי"ז מיועד ללבישה אלא לניגוב. וגם דיש לדון בזה דתלוי בשאלה אם בגד שמיוחד לכסות כלים ובא ללובשו בדרך עראי – אם חייב בציצית או לא, דהחזו"א (סי' ג סקל"ד) תולה זה בפלוגתת הרא"ש והרמב"ם אם כסות לילה ביום חייב או פטור, ולכן בכה"ג דמגבת א"צ להחמיר ולעשות קרן אחת עגולה.

וגם באופן שמניח המגבת על כתיפו וזה משתלשל על גופו לפניו ולאחריו, דבאופן זה יש ב' לפניו וב' לאחריו, השיב הגרח"ק שם דכיון דאין כאן לבישה גמורה דזה רק על חצי גופו – יש להקל דא"צ לעגל פינה אחת (וגם דאי"ז מיוחד ללבישה).

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ו' ינואר 21, 2022 2:29 am
על ידי כדכד
פרנקל תאומים כתב:
עושה חדשות כתב:לא של המוסד. אבל בעצם גם לא ממש שלו, אלא של אביו.
(זה לא שונה הרבה מהשאלה הפותחת, אבל מומחש כאן שאין שייכות לפוטרה כדין כסות לילה).

אולי אפשר לומר שהשמיכה במהותה היא כסות לילה, יצרני השמיכות מייצרים אותן לכסות לילה, וגם הקונים רוכשים אותן לכסות לילה, כיוון שעיקר השינה היא בלילה, ורובא דאינשי ישנים בלילה או בעיקר בלילה.

אגב, מה לגבי מגבת רחצה? אירע שאישתליתי ליקח כותנתי הנקייה לבית המרחץ הביתי שלנו, והסתפקתי אי שרי להתעטף במגבת. וכיו''ב בים וכדו' אם רוצה להתעטף במגבת בשעה שיושב על כיסא הים.

אי שרי?
ודאי שרי
אם כבר אז השאלה אם אתה מתעטף אז אתה חייב בציצית דהיינו לקשור להם ציציות וכיוון שמן הסתם אין לך חוטים אז אתה פטור.
בכל מקרה, לענ"ד לבוש עראי כזה לא נקרא כסות כלל

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ג' מרץ 08, 2022 2:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אי שרי?
ודאי שרי
אם כבר אז השאלה אם אתה מתעטף אז אתה חייב בציצית דהיינו לקשור להם ציציות וכיוון שמן הסתם אין לך חוטים אז אתה פטור

כלל לא פשוט לומר שמותר להתעטף בבגד המחויב בציצית כאשר פשע ולא הטיל בו ציצית.
ליתר דיוק: זכורני שאסור מדאורייתא, וחשיב "קום ועשה", ולא רק "שב ואל תעשה", ולכן אין איסור זה נדחה מפני כבוד הבריות.

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ג' מרץ 08, 2022 5:44 pm
על ידי כדכד
לי זכור לא כך אבל לא עיינתי כעת ולא אז
כאן גם לא פשע במה שלא הטיל ציציות במגבת אלא ששכח לקחת בגד אחד וזה ודאי לא מיקרי פשיעה לגבי המגבת

Re: שמיכה של ד' כנפות

פורסם: ג' ינואר 30, 2024 12:10 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:בשמיכת צמר הוי ספק דאו' ולחומרא, וראוי לעגל פינה אחת,
האם צריך לעגל פינה בשמיכת הפוך, או בציפית, או בשניהם?


צופה_ומביט כתב:כרבולית
https://din.org.il/2021/10/26/%D7%97%D7 ... %99%D7%AA/


פרנקל תאומים כתב:מגבת
https://www.toraland.org.il/%D7%A9%D7%9 ... %91%D7%AA/