עמוד 1 מתוך 2
חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ש' ספטמבר 03, 2016 10:59 pm
על ידי חושיאל
יש כאן כמה אשכולות בעינן חשמל בשבת, הבאתי למטה לינק לכמה מהם ויתכן שיש עוד. אבל בכל מקום שראיתי האוסרים יותר דומיננטים וכתבו דבריהם בארוכה יותר. מהם שכתבו קונטרסים, שלדבריהם מבוסס על מידע עדכוני במה שקורא היום, פעמים כולל שמות של אנשים שהם דברו איתם ופירוט על ביקורים בחברת חשמל, עם תמונות ופרטים. וכמובן מצד ההלכה הם לא חסכו בביאור דבריהם היטב.
משא"כ לא ראיתי המתירים כותבים דבריהם באותה רמה. יש הרבה פחות פרטים על מצאיות התומך בשיטתם, ובעיקר מבוסס על פסקים מלפני שנים ע"י רבנים שמזמן לא היו יכולים להגיד דעתם על המציאות כפי שהוא היום. [באתו ענין, ראוי לציין מה שאומרים על הרב מטשבין ז"ל השתמש בחשמל בחיי ר"א מבעלז ז"ל והפסיק אחר פטירתו משום דיתכן שנשתנה המציאות ועכשיו אין לו על מי לסמוך.] כמובן סברת האוסרים משכנעים הרבה יותר משום שהמתירים לא הציגו טעם הגון לשיטתם, עד כמה שאני ראיתי.
מטעם זה ברצוני לייחד אשכול מיותר לסברת המתירים, אולי יש להם ורק אני הוא זה שלא ראיתי אותם, ומסתמא גם אחרים כמוני.
אני מבקש ממי שיש לי מה לכתוב לצד האוסרים להשתמש באחד האשכולות האחרות בנושא, אא"כ זה מתייחס להדיא למה שנכנתב כאן.viewtopic.php?t=16770viewtopic.php?t=15456viewtopic.php?t=27267viewtopic.php?f=7&t=16080viewtopic.php?t=2424viewtopic.php?f=17&t=17004
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 4:44 am
על ידי אב בבינה
כך היא דרכו של תורה, להכריז ולומר אני רוצה היתר, ואנא כל מי שיש לו סברא לאסור אל תכתבנו!
בעיקר הוא מחלוקת במציאות. המתירים עדיין טוענים שהכל אוטומטי ועי' ספר הלכה ברורה לר' דוד יוסף, שנדפס בשנת תשע"ה! שכתב כן, אוי לו לאותה הבושה.
אמנם לשעבר היה אשכול עם קונטרס שמלמד זכות להנות בדיעבד, בלי לכפור במציאות.
הנה הוא
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 8:28 am
על ידי לעומקו של דבר
ובמחילה, יש כאן ב"ה ייצוג יפה של חוגים ודעות, ואם לא נכתב הרבה על צד ההיתר זה כנראה מסיבה יחידה, שצד ההיתר לא ברור כל כך.
אינני חושב שהאחראים כאן מוחקים הודעות להיתר גנרטור...
כך שאין צורך לפתוח אשכול נפרד.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 9:17 am
על ידי קו ירוק
בסיס ההיתר הוא הנוחות... ובזה א"צ להאריך.
למען האמת, לא ברור שיש כאן איסור מעשה שבת כי השתמשות מועטת של שומרי שבת לא משנה באופן רציני את המערכת הארצית,
אבל יש כאן חילול השם - ועל זה היתה חרדתו של החזון איש. וזה שריר וקיים עד היום במלא מובן המילה.
ועדיין מעניין לראות את סברות המתירים - ככל שקיימים, אם מצד מעשה שבת והכרת המציאות, אם מצד שאין חילול השם כי הכל 'אוטומטי' (מה שכנראה לא נכון).
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 9:47 am
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין מה מתנפלים על פותח האשכול.
הוא לא כתב שאם יהיו לו כאן מתירים יסמוך על זה כך שאין מה לצעוק עליו שהוא מחפש היתר. ובכלל כבר הערתי פעם על זה. הפורום הזה הוא לא בית הוראה, וזה שכותב כאן מישהו (ועוד אנונימי בדרך כלל) להיתר, זה לא סיבה שמישהו בעולם יסמוך על זה.
ולעצם העניין הוא מרגיש שבכל אשכול שנפתח דעות האוסרים מרובות ואין ביטוי לדעות המתירים. יתכן שזה בגלל שאין טעמים להיתר ויתכן שזה בגלל שהאוסרים חוברים ומרבים את דעתם, שאין בזה שום רע, אבל זה מקשה עליו לראות את דעת המתירים.
אז הוא הציע שיהיה אשכול אחד שיכיל את דעות המתירים כדי שיוכל לראות אותם באופן מרוכז.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 9:59 am
על ידי לעומקו של דבר
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה מתנפלים על פותח האשכול.
הוא לא כתב שאם יהיו לו כאן מתירים יסמוך על זה כך שאין מה לצעוק עליו שהוא מחפש היתר. ובכלל כבר הערתי פעם על זה. הפורום הזה הוא לא בית הוראה, וזה שכותב כאן מישהו (ועוד אנונימי בדרך כלל) להיתר, זה לא סיבה שמישהו בעולם יסמוך על זה.
ולעצם העניין הוא מרגיש שבכל אשכול שנפתח דעות האוסרים מרובות ואין ביטוי לדעות המתירים. יתכן שזה בגלל שאין טעמים להיתר ויתכן שזה בגלל שהאוסרים חוברים ומרבים את דעתם, שאין בזה שום רע, אבל זה מקשה עליו לראות את דעת המתירים.
אז הוא הציע שיהיה אשכול אחד שיכיל את דעות המתירים כדי שיוכל לראות אותם באופן מרוכז.
הגריעותא שיש לפורום מפיצול אשכולות מן המפורסמות היא. מבחינת האינטרס הציבורי.
ובכלל איך שייך אשכול למתירים בלבד, הרי בשביל להגדיר היתר מוכרחים לברר את הצדדים לאיסור.
וא"כ המקום המתאים ביותר לכתוב את דעות ההיתר הוא באשכולות הגדולים על גנרטור אף אם הובעה שם דעת האוסרים יותר.
אמנם אם יש כאן חשש התנפלות וכה"ג הרי כ"ז בטל ומבוטל.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 10:39 am
על ידי חוקר ודורש
ידוע סברת היתר של שימוש בחשמל, משום פיקוח נפש לחולים שצריכים מכשירים
חשמל,וכן בתי חולים הגם שיש להם גנרטור אבל א"א לסמוך על גנרטור
וזה בסיס ההיתר לכל הידוע לי, ונדמה לי שחסדי גור ועוד כמה חסדויות חשובים מקילים בעניין.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 10:58 am
על ידי אוצר החכמה
לעומקו של דבר כתב:הגריעותא שיש לפורום מפיצול אשכולות מן המפורסמות היא. מבחינת האינטרס הציבורי.
ובכלל איך שייך אשכול למתירים בלבד, הרי בשביל להגדיר היתר מוכרחים לברר את הצדדים לאיסור.
וא"כ המקום המתאים ביותר לכתוב את דעות ההיתר הוא באשכולות הגדולים על גנרטור אף אם הובעה שם דעת האוסרים יותר.
אמנם אם יש כאן חשש התנפלות וכה"ג הרי כ"ז בטל ומבוטל.
ואני לא חושב שהכוונה היא שלא יהיה אפשר להגיב ולסתור את ההיתר אלא שעיקר ההתייחסות תהיה לסברה המתירה ולדחייתה ולא להעלאת מאמרים שעיקרם לאיסור, ומתוך כל הדברים יוכל הרוצה לראות את הסברות בעניין. אפשר לנסות ולראות אם זה יועיל לבקשתו.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 11:09 am
על ידי עקביה
דעות וסברות המתירים אפשר למצוא בערך 'חשמל' שבאנציקלופדיה התלמודית כרך י"ח. ואולי גם בנספח לערך.
אמנם הערך נכתב לפני למעלה משני עשורים.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 11:26 am
על ידי בתבונה
קו ירוק כתב:למען האמת, לא ברור שיש כאן איסור מעשה שבת כי השתמשות מועטת של שומרי שבת לא משנה באופן רציני את המערכת הארצית,
סברא זו שייכת רק בחברת חשמל בחו"ל לגבי מלאכת גוי בשבת לצורך ישראל, שאם העבודה בחברת החשמל ע"י גויים עיקרה לצורך גוי שהשימוש המועט של ישראל לא משפיעה ולא משנה את המערכת, שהנכרי לא מרבה בשבילו מלאכה.
אבל מעשה שבת של ישראל אסורה גם אם נעשית לצורך גויים ואין כל קשר כמה משמעותית ההשתמשות של שומרי השבת.
האם רצונך שכל עובדי חברת חשמל וגם כל מי שלא שומר שבת בא"י דינם כגויים לעניין זה
גם הטענה שהשימוש בחשמל של שומרי השבת בא"י אינו משמעותי , לא מציאותית
ע"פ הלמ"ס כ-20% חרדים + מאוד דתיים 15% דתיים-מסורתיים, מסורתיים-23% , לגבי שבת 60% עושים קידוש ושליש מצהירים שהם ממש שומרים שבת.
אולי כוונתך
שומרי שבת למי שבקי בהלכות שבת לפרטיה ודיקדוקיה, או למי שלא משתמש בחשמל.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 11:29 am
על ידי קו ירוק
לא נכנסתי לפרטים. מקופיא אתה בודאי צודק מאוד (ואינני מהמקילים לעצמי ולאחרים בענין חשוב זה). רק ראיתי מאן שהוא שכתב קונטרס להתיר ולא דקדקתי בדבריו. ומ"מ החזו"א ודאי לא כתב שאסור אלא חילול השם. ולא נכנסתילבדוק מה היתה המציאות בימיו.
היתה לי טירחה לפנות למחבר זה שיציג את קונטרסו כאן..
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 11:46 am
על ידי לעומקו של דבר
אני רוצה להגיב אלא שפי חסום...
אחפש צד להיתר...
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 12:36 pm
על ידי אוצר החכמה
לא מתאים לך.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 3:53 pm
על ידי יוצא פוניבז'
למי שמחפש "מתירים"...
ויעוין בצירוף האחרון:
"ועוד כיון שחברת החשמל מכחישה וטוענת שאינה עושה הבערות ע"י פעולות של בני אדם, אלא באופן אוטומטי, אפילו שהם לא נאמנים עלינו, עכ"פ כיון דמעיקר הדין נר' דלדידן הוי נר דהיתרא...
אין אנו צריכים לבחוש בקדרה זו יותר מדאי אם הם עושים את זה באיסורא או בהיתרא..."
ומשמעות הדברים שאולי באמת הכל אוטומטי וכל החילול שבת לא היה ולא נברא...
- חשמל 1.JPG (109.93 KiB) נצפה 12642 פעמים
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 3:58 pm
על ידי אב בבינה
יוצא פוניבז' כתב:למי שמחפש "מתירים"...
ויעוין בצירוף האחרון:
"ועוד כיון שחברת החשמל מכחישה וטוענת שאינה עושה הבערות ע"י פעולות של בני אדם, אלא באופן אוטומטי, אפילו שהם לא נאמנים עלינו, עכ"פ כיון דמעיקר הדין נר' דלדידן הוי נר דהיתרא...
אין אנו צריכים לבחוש בקדרה זו יותר מדאי אם הם עושים את זה באיסורא או בהיתרא..."
ומשמעות הדברים שאולי באמת הכל אוטומטי וכל החילול שבת לא היה ולא נברא...
חשמל 1.JPG
מי כתב את זה?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 4:39 pm
על ידי בתבונה
קו ירוק כתב: ומ"מ החזו"א ודאי לא כתב שאסור אלא חילול השם. ולא נכנסתילבדוק מה היתה המציאות בימיו.
מעשה איש חלק א עמוד קז' כתב:
2. רי"נ קופרשטוק שליט"א שאל בשעתו את רבינו: מדוע לא כתב לאסור ההשתמשות בחשמל בש"ק
מפני איסור "מעשה שבת"? והשיב לו: "א ם אגיד טעם אחר יבואו לחלוק ולהתווכח, אבל בזה אין אפשרות להתווכח". [דאס קמען נישט אפ פרעגן"]
מעשה איש חלק שלישי עמוד ר' כתב:
באיזה זכות נדבר על יהודי
מספר הגאון רבי יעקב אדלשטיין שליט״א: באחת השבתות כשנכנסנו
לביתו של החזו״א, ישבו שם שני יהודים תושבי ירושלים. עמדנו בצד
בהמתנה של כבוד עד שיסיימו את השיחה. שמענו שהם שואלים אותו על
האיסור של השתמשות בחשמל בשבת, והחזו״א השיב להם שזה ״מעשה
שבת״... בהמשך השיחה שאל אחד הנוכחים: ״אז מי שמשתמש בחשמל
בשבת, הרי הוא ׳מומר׳ לאיסור דרבנן, וממילא כבר אין איסור לדבר עליו
לשון הרע, כי על ׳מומר׳ מותר לדבר לשון הרע״... לשמע הדברים אדמו
פניו של החזו״א והרים קולו בכאב ותוכחה: אתה מחפש התירים לדבר לשון
הרע?! וכי זה שרוצה לדבר את הלשון הרע בטוח הוא בעצמו שאינו עובר
על איסור דרבנן?! באיזה זכות הוא רוצה לדבר על יהודי?! צריך שהוא
עצמו יהיה נקי מאיסור דרבנן!!!
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 7:50 pm
על ידי קו ירוק
כלומר גם החזו"א הבין שיתכן להתוכח, אף שלהרגשתו זה מעשה שבת (עד כמה שנסמוך על סיפורים).
אמנם לדידי הדבר פשוט שהוא מעשה שבת, וכבר עשו לאחרונה, אברכים ת"ח, תחקיר מזעזע בנידון שזה מעשה שבת גמור, (אם כי לכל יחיד בתצרוכת הפרטית הקטנה שלו אולי א"ז מעשה שבת להדיא).
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 7:59 pm
על ידי בתבונה
קו ירוק כתב:כלומר גם החזו"א הבין שיתכן להתוכח, אף שלהרגשתו זה מעשה שבת (עד כמה שנסמוך על סיפורים).
לדעתו זה מעשה שבת לא להרגשתו.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 8:04 pm
על ידי קו ירוק
בתבונה כתב:קו ירוק כתב:כלומר גם החזו"א הבין שיתכן להתוכח, אף שלהרגשתו זה מעשה שבת (עד כמה שנסמוך על סיפורים).
לדעתו זה מעשה שבת לא להרגשתו.
ט"ס. אכן. אבל זה נשאר בגדר סיפור. אף שהוא מסתבר גם ללא הסיפור. יחד עם זאת החזו"א לא רצה לכתוב זאת.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 8:14 pm
על ידי חושיאל
תודה לכל המגיבים, בפרט להרב אוצה"ח שהבין וביאר כוונתי.
יוצא פוניבז' כתב:למי שמחפש "מתירים"...
ויעוין בצירוף האחרון:
"ועוד כיון שחברת החשמל מכחישה וטוענת שאינה עושה הבערות ע"י פעולות של בני אדם, אלא באופן אוטומטי, אפילו שהם לא נאמנים עלינו, עכ"פ כיון דמעיקר הדין נר' דלדידן הוי נר דהיתרא... אין אנו צריכים לבחוש בקדרה זו יותר מדאי אם הם עושים את זה באיסורא או בהיתרא..."
ומשמעות הדברים שאולי באמת הכל אוטומטי וכל החילול שבת לא היה ולא נברא...
צ"ע על סברא זו מצד עצמו כשידוע לנו בלא"ה שהמילה שלהם אינו שווה כלום, אבל גם אם נאמר כן מאחר שהיו אנשים שלא ס"ל כן וכבר טרחו לברר המצאיות א"א להתעלם המציאות שהוא כבר גלוי לפנינו.
קו ירוק כתב:כלומר גם החזו"א הבין שיתכן להתוכח, אף שלהרגשתו זה מעשה שבת (עד כמה שנסמוך על סיפורים).)
לא ברור שהחז"א הודה שיש מקום לדעת המתירים כלל. אבל מאחר שלמעשה הכי ס"ל אפילו אם הם טועים מ"מ הם בגדר אומר מותר וא"א להחשיבם כמשמומדים למעשה שבת.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 8:31 pm
על ידי קו ירוק
ידוע הסיפור עם הרבנים שבאו למחות על העבודות בנמל תל אביב, וראש העיריה עקץ אותם שאם אפשר לחלל שבת בשביל שיהיה חשמל במנורה שבבית הכנסת הגדול, אז אפשר לעבוד גם בנמל..
כנראה שהיה פשוט לכולם שזה מעשה שבת. ואעפ"כ זה דבר שיש לבררו במציאות. פעם ראיתי מאמר של הרה"ר ג. שאחזה אותה ה'צדקות'.. והוא מאריך שנכון לשנת תשכ"ג? א"א לייצר חשמל אפילו לרגע בלי לחלל שבת!
אולי סטיתי מהאשכול, כי המטרה לראות האם יש דעות ברורות של המתירים.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 1:43 am
על ידי אב בבינה
קו ירוק כתב:ידוע הסיפור עם הרבנים שבאו למחות על העבודות בנמל תל אביב, וראש העיריה עקץ אותם שאם אפשר לחלל שבת בשביל שיהיה חשמל במנורה שבבית הכנסת הגדול, אז אפשר לעבוד גם בנמל..
כנראה שהיה פשוט לכולם שזה מעשה שבת. ואעפ"כ זה דבר שיש לבררו במציאות. פעם ראיתי מאמר של הרה"ר ג. שאחזה אותה ה'צדקות'.. והוא מאריך שנכון לשנת תשכ"ג? א"א לייצר חשמל אפילו לרגע בלי לחלל שבת!
אולי סטיתי מהאשכול, כי המטרה לראות האם יש דעות ברורות של המתירים.
נו, וגם היום אנו שומעים קולות בפרשת רכבת הקלה, והם אומרים שמותר לעבוד על הרכבת בשבת כיון שזה פיקוח נפש, וכמו חברת חשמל, וכמו שכתב גליק להגן על החילול שבת "חברת חשמל, צה"ל ומערכת הבריאות הפועלים בשבת אינם חילול שבת הכרחי אלא הן הן שמירת השבת וקיום מצות 'וחי בהם'".
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 8:29 am
על ידי בברכה המשולשת
על חילולי שבת בכגון זה יש קונטרס של הגרמ"צ נריה בשם קונטרס הויכוח (נד"מ בספרו צניף מלוכה)
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 2:18 pm
על ידי גימפעל
יש את ההיתר הידוע של רב הונא.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 4:28 pm
על ידי שמש
גימפעל כתב:יש את ההיתר הידוע של רב הונא.
החוצפה וגסות הרוח לכתוב כך על רוב שומרי התורה והמצוות ביניהם רבים ת"ח ופוסקים מובהקים רק מחדדת את דברי החזו"א שצוטטו לעיל.
סברות המתירים נמצאות בספרי השו"ת ובשאר קבצים תורניים וכו' (הוזכרה בא' האשכולות כאן תשובתו המפורטת של הגר"י יוסף שמקבל את הטענות על חילולי שבת בחה"ח אך מתיר את ההנאה בדיעבד - וראוי להביאה כאן ע"י מי שיכול - ואמנם הוא מצדד בשימוש בגנרטור, אך מצד 'חומרא' ולדעתו ניתן לשלמו ממעשר כספים כיון שהוא הידור מצווה ולא חיוב) ואם כי ייתכן שהסברות נשמעות מעט דחוקות יותר מדברי האוסרים (ואפשר שהן פשוט נאמרות ב'ווליום' יותר נמוך) אך הדעת נותנת שלא בכדי הכניסו עצמם גדולי הפוסקים בעובי הקורה למצוא היתרים לעניין זה אלא מפני שברור לכל בר-דעת שאם נאסור זאת לחלוטין לא נמצא ידינו ורגלינו לא רק בביהמ"ד אלא בכל מקום שהוא, החל מהליכה ברחוב ובמקומות ציבוריים המוארים באור החשמל ועד שימוש במים שבברזים ששאיבתם נעשית ע"י חשמל ועוד רבות. וגם לו יסתגר אדם בביתו ויכין מים וכו' מער"ש, מה יעשו יהודים הדרים בעיר שאין בה תשתית לגנרטור (ולא כ"א יכול להרשות לעצמו מצבר ביתי)? ידמיין כ"א לעצמו מצב שבו כל הפוסקים מכריזים איסור מוחלט על השימוש בחשמל בשבת האם יכול הדבר להתבצע בפועל? או שיהיו הרבה יהודים טובים וכשרים שפשוט לא יעמדו באיסור (בוודאי לא בשבת הראשונה עד שיארגנו - אם בכלל - תשתית חלופית) ויהיו בעיני עצמם מחללי שבת שדינם כרת (ואיך יהיו בעיניהם כל אותם רבנים ות"ח וגדו"י שהשתמשו עד-כה בחשמל)? האם אין צורך לשקול היטב כל צד היתר שאפשר להביאו בחשבון?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 7:46 pm
על ידי בתבונה
אז ידוע לך טעם היתר שרלוונטי למציאות בימינו?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 7:57 pm
על ידי צולניק
בתבונה כתב:אז ידוע לך טעם היתר שרלוונטי למציאות בימינו?
פיקוח נפש.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 8:10 pm
על ידי לעומקו של דבר
שמש כתב:גימפעל כתב:יש את ההיתר הידוע של רב הונא.
החוצפה וגסות הרוח לכתוב כך על רוב שומרי התורה והמצוות ביניהם רבים ת"ח ופוסקים מובהקים רק מחדדת את דברי החזו"א שצוטטו לעיל.
סברות המתירים נמצאות בספרי השו"ת ובשאר קבצים תורניים וכו' (הוזכרה בא' האשכולות כאן תשובתו המפורטת של הגר"י יוסף שמקבל את הטענות על חילולי שבת בחה"ח אך מתיר את ההנאה בדיעבד - וראוי להביאה כאן ע"י מי שיכול - ואמנם הוא מצדד בשימוש בגנרטור, אך מצד 'חומרא' ולדעתו ניתן לשלמו ממעשר כספים כיון שהוא הידור מצווה ולא חיוב) ואם כי ייתכן שהסברות נשמעות מעט דחוקות יותר מדברי האוסרים (ואפשר שהן פשוט נאמרות ב'ווליום' יותר נמוך) אך הדעת נותנת שלא בכדי הכניסו עצמם גדולי הפוסקים בעובי הקורה למצוא היתרים לעניין זה אלא מפני שברור לכל בר-דעת שאם נאסור זאת לחלוטין לא נמצא ידינו ורגלינו לא רק בביהמ"ד אלא בכל מקום שהוא, החל מהליכה ברחוב ובמקומות ציבוריים המוארים באור החשמל ועד שימוש במים שבברזים ששאיבתם נעשית ע"י חשמל ועוד רבות. וגם לו יסתגר אדם בביתו ויכין מים וכו' מער"ש, מה יעשו יהודים הדרים בעיר שאין בה תשתית לגנרטור (ולא כ"א יכול להרשות לעצמו מצבר ביתי)? ידמיין כ"א לעצמו מצב שבו כל הפוסקים מכריזים איסור מוחלט על השימוש בחשמל בשבת האם יכול הדבר להתבצע בפועל? או שיהיו הרבה יהודים טובים וכשרים שפשוט לא יעמדו באיסור (בוודאי לא בשבת הראשונה עד שיארגנו - אם בכלל - תשתית חלופית) ויהיו בעיני עצמם מחללי שבת שדינם כרת (ואיך יהיו בעיניהם כל אותם רבנים ות"ח וגדו"י שהשתמשו עד-כה בחשמל)? האם אין צורך לשקול היטב כל צד היתר שאפשר להביאו בחשבון?
לאט לאט, החיפזון מהשטן.
חוצפה וגסות רוח אין פה. מקצת הומור עוד לא מתים. בפרט לא בימים אלו.
אם יש "הרבה סברות מתירים בהרבה קבצים וספרי שו"ת" (המתבססים על מציאות עדכנית ולא היסטוריים), למה פשוט לא מעלים אותם לכאן וחסל, הרבה זמן מחכים.
בהליכה ברחוב יש סברה פשוטה להקל שאין בכוחם לאסור עלינו את הרחוב. ובאמת מילתא דפשיטא היא וכי אם יבוא איזה מומר שונא החכמים וידליק בבתי החכמים תאורה /מיזוג בשבת יאלצו כולם לברוח מהבית לכל השבת?
חבית של מים עולה כמה מאות שקלים. (בעיריות חרדיות יש מהם שהמצב מסודר בכל העיר).
מצברים עולה כסף, אבל זו עלות חד פעמית למשפחה. אם נעשה בפריסת תשלומים טובה, יש מצוות שהם יותר יקרות (מכיוון שהם אינם חד פעמיות).
זה שהרבנים לא מכריזים איסור כי מוטב יהיו שוגגין וסברות דומות - זו סברא אמיתית ומתקבלת. (ופעם התפרסם שהגראי"ל שליט"א טען כן להגריש"א זצ"ל ומחמת כן הורידו את המילה 'אסור' מהכרוז).
ואכן מסתבר שלכן יש רבנים שנמנעים מלדרוש כן בפירקא אבל
כמובן שאין זה מוריד ולו פסיק מחומרת האיסור.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 8:15 pm
על ידי חושיאל
שמש כתב:...ואם כי ייתכן שהסברות נשמעות מעט דחוקות יותר מדברי האוסרים (ואפשר שהן פשוט נאמרות ב'ווליום' יותר נמוך) אך הדעת נותנת שלא בכדי הכניסו עצמם גדולי הפוסקים בעובי הקורה למצוא היתרים לעניין זה אלא מפני שברור לכל בר-דעת שאם נאסור זאת לחלוטין לא נמצא ידינו ורגלינו לא רק בביהמ"ד אלא בכל מקום שהוא, החל מהליכה ברחוב ובמקומות ציבוריים המוארים באור החשמל ועד שימוש במים שבברזים ששאיבתם נעשית ע"י חשמל ועוד רבות. וגם לו יסתגר אדם בביתו ויכין מים וכו' מער"ש, מה יעשו יהודים הדרים בעיר שאין בה תשתית לגנרטור (ולא כ"א יכול להרשות לעצמו מצבר ביתי)? ידמיין כ"א לעצמו מצב שבו כל הפוסקים מכריזים איסור מוחלט על השימוש בחשמל בשבת האם יכול הדבר להתבצע בפועל? או שיהיו הרבה יהודים טובים וכשרים שפשוט לא יעמדו באיסור (בוודאי לא בשבת הראשונה עד שיארגנו - אם בכלל - תשתית חלופית) ויהיו בעיני עצמם מחללי שבת שדינם כרת (ואיך יהיו בעיניהם כל אותם רבנים ות"ח וגדו"י שהשתמשו עד-כה בחשמל)? האם אין צורך לשקול היטב כל צד היתר שאפשר להביאו בחשבון?
אם זה סברת המתירים, או עכ"פ מעלימים עין מהנוהגים היתר, לכאורה היה ראוי להורות שעכ"פ על כל אחד למעט בשימוש בחשמל ככל שאפשר. וכי מפני שנאלץ לסמוך היתר דוחק מחמת כשאין ברירה יש להקל בשופי גם במקום שאינו הכרחי.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 10:56 pm
על ידי שמש
ומי אמר שאין מורים כן?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 10:59 pm
על ידי קו ירוק
מה סבר הגרשז"א? והאם היה בזמנו תחנת הכח במזרח ירושלים,ולהיכן סיפקה ?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ב' ספטמבר 05, 2016 11:10 pm
על ידי שמש
לעומקו של דבר כתב:שמש כתב:גימפעל כתב:יש את ההיתר הידוע של רב הונא.
החוצפה וגסות הרוח לכתוב כך על רוב שומרי התורה והמצוות ביניהם רבים ת"ח ופוסקים מובהקים רק מחדדת את דברי החזו"א שצוטטו לעיל.
סברות המתירים נמצאות בספרי השו"ת ובשאר קבצים תורניים וכו' (הוזכרה בא' האשכולות כאן תשובתו המפורטת של הגר"י יוסף שמקבל את הטענות על חילולי שבת בחה"ח אך מתיר את ההנאה בדיעבד - וראוי להביאה כאן ע"י מי שיכול - ואמנם הוא מצדד בשימוש בגנרטור, אך מצד 'חומרא' ולדעתו ניתן לשלמו ממעשר כספים כיון שהוא הידור מצווה ולא חיוב) ואם כי ייתכן שהסברות נשמעות מעט דחוקות יותר מדברי האוסרים (ואפשר שהן פשוט נאמרות ב'ווליום' יותר נמוך) אך הדעת נותנת שלא בכדי הכניסו עצמם גדולי הפוסקים בעובי הקורה למצוא היתרים לעניין זה אלא מפני שברור לכל בר-דעת שאם נאסור זאת לחלוטין לא נמצא ידינו ורגלינו לא רק בביהמ"ד אלא בכל מקום שהוא, החל מהליכה ברחוב ובמקומות ציבוריים המוארים באור החשמל ועד שימוש במים שבברזים ששאיבתם נעשית ע"י חשמל ועוד רבות. וגם לו יסתגר אדם בביתו ויכין מים וכו' מער"ש, מה יעשו יהודים הדרים בעיר שאין בה תשתית לגנרטור (ולא כ"א יכול להרשות לעצמו מצבר ביתי)? ידמיין כ"א לעצמו מצב שבו כל הפוסקים מכריזים איסור מוחלט על השימוש בחשמל בשבת האם יכול הדבר להתבצע בפועל? או שיהיו הרבה יהודים טובים וכשרים שפשוט לא יעמדו באיסור (בוודאי לא בשבת הראשונה עד שיארגנו - אם בכלל - תשתית חלופית) ויהיו בעיני עצמם מחללי שבת שדינם כרת (ואיך יהיו בעיניהם כל אותם רבנים ות"ח וגדו"י שהשתמשו עד-כה בחשמל)? האם אין צורך לשקול היטב כל צד היתר שאפשר להביאו בחשבון?
לאט לאט, החיפזון מהשטן.
חוצפה וגסות רוח אין פה. מקצת הומור עוד לא מתים. בפרט לא בימים אלו.
אם היו כותבים כך על החזו"א זה גם היה קצת הומור שלא מתים ממנו?אם יש "הרבה סברות מתירים בהרבה קבצים וספרי שו"ת" (המתבססים על מציאות עדכנית ולא היסטוריים), למה פשוט לא מעלים אותם לכאן וחסל, הרבה זמן מחכים.
כתבתי שיש הרבה סברות בהרבה ספרים? יש סברות בספרי המתירים הידועים שחלקן תלויות במציאות שכנראה אינה נכונה כיום.בהליכה ברחוב יש סברה פשוטה להקל שאין בכוחם לאסור עלינו את הרחוב. ובאמת מילתא דפשיטא היא וכי אם יבוא איזה מומר שונא החכמים וידליק בבתי החכמים תאורה /מיזוג בשבת יאלצו כולם לברוח מהבית לכל השבת?
חבית של מים עולה כמה מאות שקלים. (בעיריות חרדיות יש מהם שהמצב מסודר בכל העיר).
וכשאינו מסודר? ואצל יהודים טובים שאינם חרדים אך רוצים לשמור שבת (יש כמה כאלו!) כמה סיכוי יש שיטרחו בכל הטרחה הזו בפרט אחר שהורגלו להיתר?מצברים עולה כסף, אבל זו עלות חד פעמית למשפחה. אם נעשה בפריסת תשלומים טובה, יש מצוות שהם יותר יקרות (מכיוון שהם אינם חד פעמיות).
כנ"ל.זה שהרבנים לא מכריזים איסור כי מוטב יהיו שוגגין וסברות דומות - זו סברא אמיתית ומתקבלת. (ופעם התפרסם שהגראי"ל שליט"א טען כן להגריש"א זצ"ל ומחמת כן הורידו את המילה 'אסור' מהכרוז).
ואכן מסתבר שלכן יש רבנים שנמנעים מלדרוש כן בפירקא אבל
כמובן שאין זה מוריד ולו פסיק מחומרת האיסור.
אם זה איסור גמור דאורייתא וכו' אין לאף רב רשות להימנע מלהורות ולפרסם האיסור.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 3:36 pm
על ידי צבי וחמיד
די לנו בהיתר של רבינו הגרשז''א זצוק''ל שנכתב לפי המציאות דאז.
אין טעם לייחס חשיבות לשינוי המציאות אם אפשר לעצום עיניים..
וגם עדיף לא לראות את ההיתר של הגרשזא בפנים, כי אז זה יכול להיות לא כ''כ נח..
מהזכרון - "וכמה מכוער הוא להתענג בשבת באש זרה אשר לא צוה ד' "
(מוגש כחלק מרכזי מסברת המתירים..)
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 4:19 pm
על ידי פרנקל תאומים
צבי וחמיד כתב:די לנו בהיתר של רבינו הגרשז''א זצוק''ל שנכתב לפי המציאות דאז.
אין טעם לייחס חשיבות לשינוי המציאות אם אפשר לעצום עיניים..
וגם עדיף לא לראות את ההיתר של הגרשזא בפנים, כי אז זה יכול להיות לא כ''כ נח..
מהזכרון - "וכמה מכוער הוא להתענג בשבת באש זרה אשר לא צוה ד' "
(מוגש כחלק מרכזי מסברת המתירים..)
מש"כ וכמה מכוער וכו' קאי שם לגבי בתי כנסיות ומדרשות שראוי להחמיר בהם יותר. ומשום מה כל הפיסקה הזו שמופיעה בסוף התשובה הארוכה ב'מנחת שלמה', לא הופיעה במהדורה הראשונה, והתווספה רק במהדורה שאחריה.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 8:34 pm
על ידי צבי וחמיד
פרנקל תאומים כתב:צבי וחמיד כתב:די לנו בהיתר של רבינו הגרשז''א זצוק''ל שנכתב לפי המציאות דאז.
אין טעם לייחס חשיבות לשינוי המציאות אם אפשר לעצום עיניים..
וגם עדיף לא לראות את ההיתר של הגרשזא בפנים, כי אז זה יכול להיות לא כ''כ נח..
מהזכרון - "וכמה מכוער הוא להתענג בשבת באש זרה אשר לא צוה ד' "
(מוגש כחלק מרכזי מסברת המתירים..)
מש"כ וכמה מכוער וכו' קאי שם לגבי בתי כנסיות ומדרשות שראוי להחמיר בהם יותר. ומשום מה כל הפיסקה הזו שמופיעה בסוף התשובה הארוכה ב'מנחת שלמה', לא הופיעה במהדורה הראשונה, והתווספה רק במהדורה שאחריה.
עיינתי בפנים.
איני יודע מנ''ל שכוונתו דווקא לביהכנ''ס, אדרבה, הוא כותב אחרי הנ''ל וכל שכן ביהכנ''ס וביהמ''ד.
הטעם לכך שזה מכוער הוא כותב כיון שע''י השימוש בחשמל כופים עובדים לחלל שב''ק. לטעם זה לכאו' אין כל קשר לפרהסיא דווקא או לביהכנס וביהמד.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 9:34 pm
על ידי קו ירוק
ילמדוני רבותי, אם זה מכוער - יש הבדל בבית או בבית הכנסת, אטו בשופטני עסקינן ?? וכי הקב"ה נמצא רק בבית הכנסת
אמת שבית הכנסת הוא בית השם - אך כאשדר הוא כתב שזה מכוער, האם יש הבדל?
ולעצם הענין כמדומני שאף על הכיעור - בנידון מצד מעשה שבת הוא לא אסר להדיא, האם אני טועה?
אולי ניתן להביא כאן את התשובה המדוברת. או מקומה איהו?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 9:46 pm
על ידי צבי וחמיד
קו ירוק כתב:ילמדוני רבותי, אם זה מכוער - יש הבדל בבית או בבית הכנסת, אטו בשופטני עסקינן ?? וכי הקב"ה נמצא רק בבית הכנסת
אמת שבית הכנסת הוא בית השם - אך כאשדר הוא כתב שזה מכוער, האם יש הבדל?
ולעצם הענין כמדומני שאף על הכיעור - בנידון מצד מעשה שבת הוא לא אסר להדיא, האם אני טועה?
אולי ניתן להביא כאן את התשובה המדוברת. או מקומה איהו?
כתבת את דבריי בתוספת חריפות-מה.
הגרשז''א הוא ראש המתירים להמציאות דאז, אכן לא בנוסח גורף כלל ועיקר כפי שתחזינה עיניך במנחת שלמה תנינא כ''ד.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 5:10 pm
על ידי בתבונה
צולניק כתב:בתבונה כתב:אז ידוע לך טעם היתר שרלוונטי למציאות בימינו?
פיקוח נפש.
האם זה רלוונטי למציאות בימינו?
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 8:06 pm
על ידי פרנקל תאומים
צבי וחמיד כתב:הגרשז''א הוא ראש המתירים להמציאות דאז, אכן לא בנוסח גורף כלל ועיקר כפי שתחזינה עיניך במנחת שלמה תנינא כ''ד.
כששאלתי על כך את הגר"ש אויערבאך שליט"א אמר לי שלבחל"ח אביו הגרש"ז זי"ע הצטער הרבה על השימוש בחשמל של חברת החשמל בשבת, וכששאלתיו: "א"כ מה שהתיר היה רק לציבור הרחב?"(כלומר שהתאמץ למצוא היתר עבורם וכדו') ענה לי: "הוא לא התיר, מי אמר שהוא התיר". (אינני יודע מה היתה כוונתו בזה).
עכ"פ, עד כמה שזכור לי, בנוסח התשובה כולה נראה שמדינא הוא אכן מתיר את הדבר באופן גורף, ורק בקטע הקצרצר האחרון, הוא לפתע מסתייג בחריפות וכותב כנ"ל "וכמה מכוער" "אש זרה" וכו', ובאמת הקטע הזה אינו חלק מתשובתו הארוכה, ובמהדורה הראשונה אינו מופיע כלל ועיקר. נדמה לי שבמהדורה שבה התווסף אותו הקטע, מצויין בהערות שזו תוספת ממכתב פרטי או משהו מעין זה.
Re: חשמל בשבת - סברת המתירים
פורסם: ד' ספטמבר 07, 2016 8:27 pm
על ידי ברזלים
שמעתי היום ראיון של הרב אריה דרעי שר הפנים (קול חי) שאמר בצורה נחרצת שהיום "אין כלל" חילול שבת בחברת החשמל, והכל נעשה בצורה אוטומטית ע"י המחשבים.