בברכה המשולשת כתב:כמדומני שזה מה שעשה רבי יצחק קנפנטון
ואח"כ הרמח"ל
ולמיטב זכרוני יש כמה ספרים כאלה בדורותינו
בברכה המשולשת כתב:ולמיטב זכרוני יש כמה ספרים כאלה בדורותינו
א"כ התמי' במקומה עומדת למה לא מלמדים באופן זו?
אוצר החכמה כתב:א"כ התמי' במקומה עומדת למה לא מלמדים באופן זו?
למה שילמדו כך? האם יש הוכחה כל שהיא שזה מצליח יותר?
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שזאת היתה מטרת הגרמ"א עמיאל בספריו
למיטב זכרוני לגר"מ מאזוז יש ספר על דרכי הלימוד
אוצר החכמה כתב:אולי. ואפילו מסתבר. אבל בא נניח שאין שום הבדל.
האם יש לך ש"ס בגיאוגרפיה שאינו מצליח? כלומר האם יש לך הוכחה ששיטת הלימוד של הגמרא לא מצליחה בלימודים אחרים?
ספרו של הגר"מ מאזוז נקרא דרכי עיון.בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני לגר"מ מאזוז יש ספר על דרכי הלימוד
אשר ברא כתב:אוצר החכמה כתב:אולי. ואפילו מסתבר. אבל בא נניח שאין שום הבדל.
האם יש לך ש"ס בגיאוגרפיה שאינו מצליח? כלומר האם יש לך הוכחה ששיטת הלימוד של הגמרא לא מצליחה בלימודים אחרים?
אין גיאוגרפי' מקצוע של אומנותיות, ובכלל לא הנחתי התורה במקביל לגיאוגרפי', וש"ס של תורה מול ש"ס של גיאוגרפי'! אלא ש"ס במקביל לגיאוגרפי', ואומנות לימוד הש"ס ("קענען לערנען" - איך להגיש לסוגיא, ואיך לנתחו וכדו') מול אומנות אחרות.
תאר לעצמך איך הי' נראה לימוד ציור ואיור אם מעולם לא התעמקו לירד לשורשן של דברים מאי שנא אלו שנולדו עם חוש וכישרון בציור ואיור מאלו המנסים לצייר ולא עולה בידם.
כתה בישיבה הי' נראה כך - כל התלמידים רואים ומחקים איך המורה מצייר, והמורה מחזק ומעודד, מבקר ופוסל. הוא עושה מבחנים ואתגרים אך לא נותן ייעוץ שהרי הוא בעצמו לא יודע ומכיר מה בדיוק הוא עושה. ומתוך ריבוי התרגילים קצתם מתמחים ומקבלים תעודות וקצתם לא. כי באופן כזה רק מי שנולד עם חוש ונטיי' לציור יתלמד. ובוודאי אין דבר העומד בפני הרצון אך צריך לזה המון רצון וזמן ואימונים.
ונתנו ידידים כתב:מכיון שלא ענו לו תשובה ברורה, נראה כי הניחו לי מקום לענות, ולעניות דעתי התשובה לשאלתו הוא, כן שונה דרכי לימוד הורה משאר לימודים כי אין שרשים וענפים וסדר הדברים
וטעם הדבר הוא כי הקב"ה נתן למשה דינים בלא טעמים וחז"ל חקרו בטעמי הדברים ודימו מילתא למילתא עד שעשו את התלמוד ואח"כ באו הראשונים וניסו להבין דברי חז"ל ולהלאה, ובכל דבר יש כמה מהלכים וכמה הבנות עד שא"א לעשות סדר מזה כי כל דבר אפשר להכניסו במקום זה לדעה זו ובמקום אחר לדעה אחרת וכדו', וגם כי אין שיעור לעמקן של דברי תורה, כן נראה לי
ואם אין הכונה אלא לדברים כלליים הרי יש את הרמב"ם, ומ"מ אין אנו לומדים אלא הש"ס כי משם תצא תורה לישראל ומשם יתפשטו כל הדינים וכל ההבנות וכל הסברות.
ולגופו של דבר שמעתי פעם בשם... כי במדרשים איתא וחושך זו תלמוד בבלי ומשום שכך הוא דרכו של תורה ורצון הקב"ה שיעמול וישבור עצמו עד שיבין את הדברים ואין שמחה כהתרת הספיקות.
אוצר החכמה כתב:אתה בעצם לא טוען ששיטות מודרניות מצליחות יותר מדרך הלימוד המסורה, כי זה אינך יכול להשוות. אתה טוען שהשכל שלך אומר שיש ללמוד בדרך אחרת....
אשר ברא כתב: ראיתי סקירה על ספר חזות גבריאל (ד"ר גבריאל חזות) ובתורתו י-הגה (שמעון גרשון רוזנברג), ולפי דברי הסוקר הם מציעים לחולל שינויים בדרך הלימוד.
אשר ברא כתב:אני מדבר מתכנית איך ללמוד את התלמוד ודברי הראשונים וכגון (אינני מתיימר להיות מומחה בעניין זה כלל וכלל ורק לדוגמה):
א. להקיף את הסוגיא.
ב. לדייק הלשון.
ג. להמחיש.
ד. לבחון ההיגיון.
וכל אחד מהם שייך לחלק לפרטי פרטים כגון:
דיוק בפירוש וביאור, ראי' והכרח, תירוץ ויישוב, דין ודוגמא, ספק ואיבעיא, טעם והסבר, סיבה ומקור, קושיא ותמי', חילוק והגדרה, גירסא ואוקימתא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים