עמוד 1 מתוך 1

ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 11:14 am
על ידי אפרקסתא דעניא
כידוע לשון "ורמינהו" (או ורמינהי) מתייחס לקושיה ממשנה נגד משנה אחרת וכן מברייתא נגד ברייתא אחרת.

שאלתי היא: האם מצאנו בש"ס קושיית ורמינהו מברייתא על משנה?

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 11:21 am
על ידי פלתי
שבת צ"ה סוף ע"א.

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 11:34 am
על ידי אפרקסתא דעניא
שם הסתירה היא אישית, מרבי שמעון על רבי שמעון. לכן לא כ"כ נפ"מ היכן המקור.

שאלתי הייתה על רמינהו מסתם משנה לסתם ברייתא.

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 11:44 am
על ידי שמואל דוד
מגיד משנה ב גניבה ו

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 11:48 am
על ידי אפרקסתא דעניא
הגונב משל אביו וכו'. משנה פ' מרובה (דף ע'): גנב וטבח או מכר ואח"כ הקדיש וכו'. משנה שם (דף ע"ד:): בד"א בשהקדיש וכו'. בגמרא שם (דף ע"ו). ובהשגות א"א קצר בכאן שאם הקדישו הקדש בדק הבית משלם ארבעה וחמשה מה לי מכרו לשמים מה לי מכרו להדיוט ע"כ. סובר הר"א ז"ל כך מכח הברייתא דתניא התם גנב והקדיש חייב והוא ז"ל וקצת המפרשים הקשו ממנה על המשנה ששנינו שהוא פטור ותירצו ז"ל מתניתין בקדשי מזבח ברייתא בקדשי בדק הבית. ורבינו ז"ל סובר דאין זה אמת דאם איתא לא סגיא דלא מפרשינן לה בגמרא ועוד לגבי מתני' אמר בגמרא דלא אמר מה לי מכרו לשמים מה לי להדיוט וגבי ברייתא אמר מה לי וכו' ואיך יאמרו בגמ' שתי לשונות סותרים זה את זה ולא יבארו החילוק שביניהם אלא משמע דסבירא להו דפליגא ברייתא אמתני' דאם איתא דמתני' בקדשי מזבח וברייתא בקדשי בדק הבית כיון דסתם שוורים למזבח קיימי ה"ל לברייתא לפרושי וכן נמי אי מתניתין דוקא בקדשי מזבח ליפלוג וליתני בדידה בד"א בקדשי מזבח אבל בקדשי בדה"ב וכו' אלא ודאי משנתנו בכל גוונא וברייתא בכל גוונא ופליגא אמתני' וליתא ודחינן לה מקמי מתניתין וע"כ השמיטה הרב אלפסי ז"ל. ויש כיוצא בזה בגמרא שהביאו בגמרא ברייתא חולקת על משנה ולא אמרו ורמינהי לרוב פשיטות שהיא חולקת ואחת מהן פרק הגוזל זוטא:


מדבריו משמע לכאורה שלא נמצא כן בש"ס בלשון ורמינהו.

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 11:50 am
על ידי פלתי
אפרקסתא דעניא כתב:שם הסתירה היא אישית, מרבי שמעון על רבי שמעון. לכן לא כ"כ נפ"מ היכן המקור.

שאלתי הייתה על רמינהו מסתם משנה לסתם ברייתא.

בבא קמא קי"ט ע"ב ורמינהו מה שהחרש מוציא במעצד וכו'.

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 12:01 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אכן.

עד כמה זה שכיח?

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 12:03 pm
על ידי שמואל דוד
אפרקסתא דעניא כתב:
הגונב משל אביו וכו'. משנה פ' מרובה (דף ע'): גנב וטבח או מכר ואח"כ הקדיש וכו'. משנה שם (דף ע"ד:): בד"א בשהקדיש וכו'. בגמרא שם (דף ע"ו). ובהשגות א"א קצר בכאן שאם הקדישו הקדש בדק הבית משלם ארבעה וחמשה מה לי מכרו לשמים מה לי מכרו להדיוט ע"כ. סובר הר"א ז"ל כך מכח הברייתא דתניא התם גנב והקדיש חייב והוא ז"ל וקצת המפרשים הקשו ממנה על המשנה ששנינו שהוא פטור ותירצו ז"ל מתניתין בקדשי מזבח ברייתא בקדשי בדק הבית. ורבינו ז"ל סובר דאין זה אמת דאם איתא לא סגיא דלא מפרשינן לה בגמרא ועוד לגבי מתני' אמר בגמרא דלא אמר מה לי מכרו לשמים מה לי להדיוט וגבי ברייתא אמר מה לי וכו' ואיך יאמרו בגמ' שתי לשונות סותרים זה את זה ולא יבארו החילוק שביניהם אלא משמע דסבירא להו דפליגא ברייתא אמתני' דאם איתא דמתני' בקדשי מזבח וברייתא בקדשי בדק הבית כיון דסתם שוורים למזבח קיימי ה"ל לברייתא לפרושי וכן נמי אי מתניתין דוקא בקדשי מזבח ליפלוג וליתני בדידה בד"א בקדשי מזבח אבל בקדשי בדה"ב וכו' אלא ודאי משנתנו בכל גוונא וברייתא בכל גוונא ופליגא אמתני' וליתא ודחינן לה מקמי מתניתין וע"כ השמיטה הרב אלפסי ז"ל. ויש כיוצא בזה בגמרא שהביאו בגמרא ברייתא חולקת על משנה ולא אמרו ורמינהי לרוב פשיטות שהיא חולקת ואחת מהן פרק הגוזל זוטא:


מדבריו משמע לכאורה שלא נמצא כן בש"ס בלשון ורמינהו.

משמע שיש מקומות כך ויש מקומות כך

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 5:27 pm
על ידי פלתי
אפרקסתא דעניא כתב:אכן.
עד כמה זה שכיח?

שכיח טובא

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 5:59 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
יש למישהו דוגמאות נוספות?

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 6:19 pm
על ידי פלתי
כמה דוגמאות ממסכת יבמות
כד ע"א ורמינהי אחד איש וכו'.
קג ע"א ורמינהו רגלים פרט לבעלי קבים
קח ע"ב ורמינהי הממאנת באיש וכו'.
קכ ע"א ורמינהי מצאו קשור וכו'.

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 31, 2016 8:13 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פלתי כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:אכן.
עד כמה זה שכיח?

שכיח טובא


צודק. ייתכן שרוב ה"רמינהו שבש"ס הם מברייתות למשניות.

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

פורסם: א' יולי 02, 2023 6:16 pm
על ידי רונן
ומצאנו ל"יד מלאכי" שהוא אף ממקור תנאי על האמורא
יד מלאכי כללי התלמוד כלל רנ:

"ורמינהי, מצינו מחודש דאף כשמקשה לאמורא מברייתא אומר ורמינהי, וכזה ראה וחדש בפרק במה מדליקין דף כ"א ב' דמקשה על רב וכבתה אין זקוק לה ורמינהי מצותה וכו' ...
ולפי זה לא ידענא אמאי מוהריק"א בכלליו כתב דכשמקשה לאמורא מברייתא או משנה אינו אומר ורמינהו מפני שהאמורא הוא המוקשה דאין סברא לומר דשאני רב דתנא הוא ופליג וכמו שתירץ לזה מוהר"י חאגיז בספר תחלת חכמה בשער ג' פ"א כלל ג'
דהא אשכחן בספ"ק דיומא דף כ"א ב' דנקט לישנא דורמינהי על מימרת רב יצחק בר אבדימי
... ואחרי מופלג הגיעו לידי חדושי הריטב"א על בתרא כ"י וראיתי בפרק חזקת הבתים דעל מאי דאיתא שם בגמרא דף מ"ב א' למימרא דלוקח אית ליה קלא ורמינהו וכו' כתב לחד טעמא דהך פירכא לא שייכא אדרב משום דלשון ורמינהי לעולם אינו נאמר אלא על רומיא דקראי אהדדי או דמתנייתי אהדדי
והוא פלא דהא בכולהו דוכתי דאייתינא מוכח דגם באמוראי שייך לשון זה:"