עמוד 1 מתוך 3
פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' יולי 27, 2016 2:12 pm
על ידי ה' הוא המלך
האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' יולי 27, 2016 2:32 pm
על ידי שומע ומשמיע
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' יולי 27, 2016 5:12 pm
על ידי עדיאל ברויאר
ה' הוא המלך כתב:האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
רמב"ם הל' ממרים פ"א ה"ה
שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין או עד שלא היה הדבר ברור להן, בין בזמן אחד בין בזה אחר זה, אחד מטהר ואחד מטמא אחד אוסר ואחד מתיר, אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בשל תורה הלך אחר המחמיר בשל סופרים הלך אחר המיקל.
עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: ה' יולי 28, 2016 12:50 pm
על ידי 002
על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
Re: עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: ה' יולי 28, 2016 1:32 pm
על ידי עדיאל ברויאר
קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
Re: עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: ה' יולי 28, 2016 2:45 pm
על ידי שלמה בן חיים
עדיאל ברויאר כתב:קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
גם לדעת הגריש"א אסור מצד מחתך
Re: עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: ה' יולי 28, 2016 2:53 pm
על ידי 002
שלמה בן חיים כתב:גם לדעת הגריש"א אסור מצד מחתך
עדיאל ברויאר כתב:איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
האם הוא דיבר במפורש גם כשזורק את הפקק לאשפה?
הרב גבאי שליט"א מכיר את דעתו של הגרי"ש, ומ"מ אומר
שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
ואם שמעת מפורש שדעתו של הגרי"ש היא גם כאשר זורק לאשפה, א"כ יש לדון מהיכן לקח הרב גבאי את מה שאמר. ואם לא שמעת במפורש, כנראה שיש חילוק גם לעניין מחתך, אם זורק לאשפה או לא.
וכמו כן האם בספר טל חיים, מדבר במפורש כאשר זורק לאשפה? אם לא, עדיין ניתן לשמוע את דעתו של הרב גבאי שליט"א
שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ה' יולי 28, 2016 2:56 pm
על ידי מה שנכון נכון
לדעת הרשז"א אין בפתיחת בקבוקים משום מחתך.
והוא אכן הורה במפורש שאם זורק את הפקק או שיש לו פקק אחר מותר. (מכתבו במאור השבת ח"א עמ' תפ. הובא בשש"כ פ"ט הערה עב).
דעת הגרש"ז פתיחת בקבוקים בשבת
פורסם: ה' יולי 28, 2016 2:57 pm
על ידי 002
.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ה' יולי 28, 2016 3:10 pm
על ידי שלמה בן חיים
א.בתשובות שבסוף הספר מאור השבת כתוב בשם הגרשז"א שאין בזה משום מחתך. וזה מחלוקת עוד בכמה נושאים כעין אלו אם יש מחתך כשאין לו צורך במידה זוו מצד עצמו אף שלמעשה כן רוצה שיפתח בצורה זו כעת על ידי החיתוך של בית החרושת [נייר טואלט ועוד כדומה לזה].
ב. אם יש משום מחתך לא מועיל מה שזורק לפח, הדבר ברור אין טעם להתיר מחמת שזורק לפח, רק כשהנושא זה עשיית כלי יש אומרים שאם זורק זה מותר כי לא משתמש בכלי. אבל למחתך זה לא עוזר כלום.
ג. מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק, כך שבמחכ"ת האומר, האומר שמותר לדעת כל הפוסקים כשזורק את הפקק אינו אלא טועה.
דעת הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ בפתיחת בקבוקים בשבת
פורסם: ה' יולי 28, 2016 3:13 pm
על ידי 002
שלמה בן חיים כתב:ג. מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק, כך שבמחכ"ת האומר, האומר שמותר לדעת כל הפוסקים כשזורק את הפקק אינו אלא טועה.
אודה מאד אם תציין מקור, היכן הוא הורה כן. או מהיכן המקור לשמועה זו.
Re: עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: ה' יולי 28, 2016 3:21 pm
על ידי עדיאל ברויאר
קוגן כתב:עדיאל ברויאר כתב:איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
וכמו כן האם בספר טל חיים, מדבר במפורש כאשר זורק לאשפה? אם לא, עדיין ניתן לשמוע את דעתו של הרב גבאי שליט"א
שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
א. ככל הידוע לי, לדעתו, ההיתר היחיד לפתיחת בקבוק בשבת הוא ע"י פתיחת פתח לא יפה, דהיינו עשיית חור בפקק.
ב. בט"ח יש התייחסות מפורשת לדבר קרוב, דהיינו הוצאת המשקה מהפחית מיד לאחר פתיחתה וזריקת הפחית לאשפה. ואת זה הוא שולל במפורש. ראה עמ' שפא ואילך, וכן באזור עמ' שצ.
Re: דעת הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ בפתיחת בקבוקים בשבת
פורסם: ה' יולי 28, 2016 6:05 pm
על ידי איש יהודי1
קוגן כתב:שלמה בן חיים כתב:ג. מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק, כך שבמחכ"ת האומר, האומר שמותר לדעת כל הפוסקים כשזורק את הפקק אינו אלא טועה.
אודה מאד אם תציין מקור, היכן הוא הורה כן. או מהיכן המקור לשמועה זו.
אשמח גם לדעת מקור לזה, ולדבריו יצא שגם המסירים הטבעת או מפרידים אותה מהבקבוק לפני שבת לא הועילו בתקנתם, ולא שמעתי כדבר הזה
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ה' יולי 28, 2016 6:09 pm
על ידי עוד יהודי
כל מה שבטל לבקבוק שם כלי הוא בגלל שהפקק סגור עם הטבעת ויש צורך לשבור את המכסה בשביל לפתוח. אבל אם הורידו את הטבעת לפני שבת אין הפקק הסגור מבטל שם כלי מהבקבוק. [וכמו אחרי שפתח לגמרי וחזר וסגר את הפקק].
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: א' יולי 31, 2016 4:19 pm
על ידי ניים ושכיב
ה' הוא המלך כתב:האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
עי' ש''ך יו''ד סו''ס רמב כמה תנאים בזה. [ומה זה יזיי''א?]
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: א' יולי 31, 2016 4:20 pm
על ידי מה שנכון נכון
ניים ושכיב כתב:[ומה זה יזיי''א?]
יראה זרע יאריך ימים אמן.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: א' יולי 31, 2016 11:18 pm
על ידי פרי יהושע
שמעתי לאחד מגדולי וזקני המורים כיום [מחמיר גדול מאד], שמקל אף בפתיחת קופסת סרדינים וכדו' מעיקר הדין כפי שהיה המנהג פעם בבית כנסת בסעודה שלישית.
ואגב לעניין בורר בתיונים החדשים משהו פעם עורר ע"ז, ושוב שמעתי כמה סברות להקל ואיני זוכר כ"כ אולי משהו יכול לפתוח את הנושא בתמציתות.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: א' יולי 31, 2016 11:20 pm
על ידי פרי יהושע
ה' הוא המלך כתב:האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
מוכח שלא היכן שיש הכרעת חכם, כגון במחלוקת על ק"ש הכריע החזו"א כהגר"א, לעומתו הסטיפלר למשל אמר ע"ז ספק דאו', כך שזה ברור שצריך פשוט יותר הכרעה. והכלל שאין כללים מוחלטים בשום דבר.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ב' אוגוסט 01, 2016 12:09 pm
על ידי יש תקווה
בקובץ הזיכרון לגר"ע יוסף זצ"ל "בית הלל" בעמ' תמ"ג, מובא שיעור של הרב שלום כהן שליט"א שאמר שיש להקפיד לפתוח כבר מער"ש את בקבוקי המשקה והיין, (ואפי' בפקקי פלסטיק) וצ"ע אם בשעת הדחק יש להקל בפתיחת ורק בשקית חלב וממתקים יש להקל בשעת הצורך לפתוח באופן שקורע השקית לגמרי. ע"כ
בניגוד לדעתו של הגר"ע בחזו"ע (שבת, ח"ה עמ' שס"ח- שע"ד) ובשו"ת יחו"ד ח"ב סי' מ"ב שיש להתיר, וכתב זאת בשם הרבה פוס', אולם ממידת חסידות יש להחמיר איפה שאפשר, אבל אם לא פתחו מער"ש מותר לפתוח בשבת ע"ש
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ב' אוגוסט 01, 2016 2:49 pm
על ידי פרנקל תאומים
שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ב' אוגוסט 01, 2016 2:56 pm
על ידי צולניק
פרנקל תאומים כתב:שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
לכאורה דינו כפחית [שהגרשז"א הקיל].
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ב' אוגוסט 01, 2016 3:42 pm
על ידי פרנקל תאומים
לא ידעתי שמרן הגרש"ז הקל בפחית,
יהיה איך שיהיה , אני רוצה להבין את הטעם, הלא הסברות הנאמרות בבקבוקים רגילים לא שייכות כאן, ובפתיחתו יוצרים להדיא נקב-פתח יפה, וגם א"נ שפחית או אפי' קרטונית הוי כמוסתקי(דביצה שם),הא אמרינן דמוסתקי נמי אי מכוין לנקב יפה הוי מתקן מנא ואסור, ובנקב גדול כתבו הט"ז והגר"א דחייב ע"ז מהתורה.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ב' אוגוסט 01, 2016 11:08 pm
על ידי ארי
פרנקל תאומים כתב:לא ידעתי שמרן הגרש"ז הקל בפחית,
יהיה איך שיהיה , אני רוצה להבין את הטעם, הלא הסברות הנאמרות בבקבוקים רגילים לא שייכות כאן, ובפתיחתו יוצרים להדיא נקב-פתח יפה, וגם א"נ שפחית או אפי' קרטונית הוי כמוסתקי(דביצה שם),הא אמרינן דמוסתקי נמי אי מכוין לנקב יפה הוי מתקן מנא ואסור, ובנקב גדול כתבו הט"ז והגר"א דחייב ע"ז מהתורה.
נקוט האי כללא בידיך:
כל דבר שהשימוש בו הינה חד פעמי כבקבוק ספרינג וכד' אין בזה מישום בניית כלםי ואפילו לא כלי מוסתקי, כן הוא דעת הרבה פוסקים (וכמדומני שהוא דעת הרוב).
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ג' יולי 04, 2017 4:18 pm
על ידי 002
פרנקל תאומים כתב:שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
ולכאורה מצוי נידון זה גם בקרטוני החלב.
Re: עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: ג' יולי 04, 2017 4:45 pm
על ידי קראקובער
קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
יש לדון משום פסיק רישיה כדמשמע לגבי הפשט העור בע"פ שחל בשבת בפ' כל כתבי "כגון דלא קבעי לעור והא וכו' מודה ר"ש בפסיק רישיה ולא ימות" ועי"ש ברע"א.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' יולי 05, 2017 8:18 am
על ידי פרנקל תאומים
קוגן כתב:פרנקל תאומים כתב:שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
ולכאורה מצוי נידון זה גם בקרטוני החלב.
לא כן הוא. הפקק של קרטוני החלב הוא כמו בבקבוקי הקולה ודומיהם, דהיינו שיש פתח קבוע בדופן הקרטון, והפקק הסוגר עליו מוצמד לקרטון ע"י חגורת הפלסטיק הדקה המחוברת בחלקו התחתון של הפקק, כמו בבקבוקי הקולה.
לגבי מש"כ בשם הרב גבאי:
לכאו' גם הבקבוק עצמו נהפך לכלי בר שימוש ע"י פתיחת הפקק, (ואפשר שגם נחשב בזה ליצירת פתח יפה), ומה יהני לן שיזרוק את הפקק בלבד? אולי אם ירוקן את הבקבוק ויזרוק מיד גם את הבקבוק אפשר שיהיה מהני. וזאת עוד מבלי להיכנס לשאלה של מחתך(שלפי הרב אלישיב אפי' אם קלקלת את הפקק לגמרי כגון שעשית בו חור, עדיין אסור לך להפריד את הפקק מהרצועה התחתונה שלו משום מחתך).
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' יולי 05, 2017 10:22 am
על ידי ארזי ביתר
כפי שכבר נכתב, קרטוני החלב שונים מקרטוני השתיה הקלה. ובכדי להכיר בהבדל ביניהם ולדעת באלו מהם יש את הבעיה, יש לשים לב למראה תחתית הפקק לאחר הפתיחה. בקרטונים של 'ספרינג' למשל, יש שני פלסטיקים היוצאים מתחתית הפקק, והם היוצרים את החור בקרטון בפתיחתו הראשונה.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' יולי 05, 2017 2:58 pm
על ידי מיכאל1
נראה לי שהראשון שנתן את העצה לזרוק את הפקק לפח היה הדבר יהושע, והביא שם מכתב ששהגרשז"א הסכים לזה.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ג' יולי 11, 2017 5:28 pm
על ידי מלא מדע
ולכאורה אי חיישינן למחתך ולעשיית כלי לבקבוק גופא, לא יועיל מה שעושים חור בפקק טרם פתיחתו, האומנם?
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ג' יולי 11, 2017 9:33 pm
על ידי כח עליון
Re: עצה לפתיחת בקבוקים בשבת לכתחילה
פורסם: א' מרץ 11, 2018 5:44 pm
על ידי 002
קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
ברוך השם מצאתי את החידוש הגדול של הרב גבאי שליט"א מודפס בספרו שיצא לאחרונה "שו"ת שיח דוד ח"ב סימן ל"א.
וז"ל שם: [עמוד ת"ד] מותר לפתוח לכתחילה כל סוגי הפקקים באופן שתיכף ומיד משליך את הפקק ולא ישתמשו בו יותר, ואין צריך לנוקבו מקודם. ובאופן שעושה כן אין לחוש לכלום אליבא דכו"ע.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: א' מרץ 11, 2018 5:59 pm
על ידי עדיאל ברויאר
כאמור לעיל, אם כוונתו שמותר לפי כל הפוסקים בדורותינו, אינו כן.
Re: פתיחת בקבוקים בשבת וכדו'
פורסם: ד' מרץ 14, 2018 3:02 am
על ידי עזריאל 10
ראיתי הרבה שמצטטים את הגרש״ז ממאור השבת
אמנם בשש״כ מביא בשמו שמןתר לכתחילה לפתוח פקק פלסטיק ולא מביא כלל את הענין שזה מותנה בזריקת הפקק
פתיחת קופסאות, פחיות, אריזות, בקבוקים וכד׳ בשבת
פורסם: ה' ינואר 24, 2019 10:06 pm
על ידי גלרשטיין
אשמח למי שיש מקורות, סברות, מאמרים, פסקים וכיוצ״ב בנושאים הנ״ל של פתיחת קופסאות שימורים, פחיות שתיה, אריזות, שקיות, בקבוקים וכד׳ בשבת, שיעלה כאן, זה יעזור לי מאוד.
Re: פתיחת בקבוקי ספרינג.
פורסם: ה' ינואר 24, 2019 10:58 pm
על ידי פרנקל תאומים
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אמנם, בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בעניין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו, מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון, נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק, שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין, אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
הלא הסברות הנאמרות בבקבוקים רגילים לא שייכות כאן, ובפתיחתו יוצרים להדיא נקב-פתח יפה, וגם א"נ שפחית או אפי' קרטונית הוי כמוסתקי(דביצה שם),הא אמרינן דמוסתקי נמי אי מכוין לנקב יפה הוי מתקן מנא ואסור, ובנקב גדול כתבו הט"ז והגר"א דחייב ע"ז מהתורה.
ארי כתב:נקוט האי כללא בידיך:
כל דבר שהשימוש בו הינה חד פעמי כבקבוק ספרינג וכד' אין בזה משום בניית כלים ואפילו לא כלי מוסתקי, כן הוא דעת הרבה פוסקים (וכמדומני שהוא דעת הרוב).
וראה שם כל האשכול בעניין פתיחת בקבוקים בכלל:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28216#p290709
Re: פתיחת קופסאות, פחיות, אריזות, בקבוקים וכד׳ בשבת
פורסם: ה' ינואר 24, 2019 11:53 pm
על ידי שומע ומשמיע
א] דברי הגרשז"א על פחית ערוכים ומבוארים במנח"ש ח"ב סי' י"ב.
ב] בכל מקרה דאורייתא זה לא, כי זה לא עשוי להכניס ולהוציא. (הט"ז והגר"א רק מחדשים שבחבית שלמה יש גם איסור דרבנן בנקב קטן).
ג] לענין מחתך לא פירש הגרשז"א טעמו, אמנם לענ"ד הוא ברור. שהרי בכל הסוגיה בקמו. בכל אופניה לא דנו כלל מצד מחתך, והסברא ברורה.
כי מחתך זה מי שבא לעשות מידה למה שנשאר אחרי חיתוך הצדדים, ולא לעושה חור.
Re: פתיחת קופסאות, פחיות, אריזות, בקבוקים וכד׳ בשבת
פורסם: ה' ינואר 24, 2019 11:58 pm
על ידי שומע ומשמיע
גלרשטיין כתב:אשמח למי שיש מקורות, סברות, מאמרים, פסקים וכיוצ״ב בנושאים הנ״ל של פתיחת קופסאות שימורים, פחיות שתיה, אריזות, שקיות, בקבוקים וכד׳ בשבת, שיעלה כאן, זה יעזור לי מאוד.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 20#p444311
Re: פתיחת קופסאות, פחיות, אריזות, בקבוקים וכד׳ בשבת
פורסם: ו' ינואר 25, 2019 12:03 am
על ידי סגי נהור
שומע ומשמיע כתב:ג] לענין מחתך לא פירש הגרשז"א טעמו, אמנם לענ"ד הוא ברור. שהרי בכל הסוגיה בקמו. בכל אופניה לא דנו כלל מצד מחתך, והסברא ברורה.
כי מחתך זה מי שבא לעשות מידה למה שנשאר אחרי חיתוך הצדדים, ולא לעושה חור.
כלומר מותר לפתוח, לדוגמא, חבילת טישיו במקום המסומן לפתיחה ללא חשש?
Re: פתיחת קופסאות, פחיות, אריזות, בקבוקים וכד׳ בשבת
פורסם: ו' ינואר 25, 2019 12:09 am
על ידי שומע ומשמיע
בשש"כ (פ"ט הע' ל"ג, מהדו"ח) כתב שמצד מחתך מותר אבל אסור מצד קורע שלא ע"מ לקלקל.
Re: פתיחת קופסאות, פחיות, אריזות, בקבוקים וכד׳ בשבת
פורסם: ו' ינואר 25, 2019 12:21 am
על ידי סגי נהור
זה מעניין, כי לפי זה להפוסקים כשו"ע הרב שאין קורע אלא כשמפריד גופים שנתחברו יהיה מותר.