עושה חדשות כתב:זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:
התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.
איש טלז כתב:ראה שו"ת חת"ס ח"ו סימן נו' דלא איירי המרדכי בכל מומר וא"ש
ועוד נ"ל דהמרדכי לא אמר במומר לע"ז או לחלל שבת ומקיים כל התורה כמו אחאב כמ"ש רש"י ריש חולין דנהי דגרע משאר מומר לדבר א' דזה דינו כמומר לכל התורה מ"מ אשתו זקוקה ליבם ולא אמרו מרדכי אלא במי שהמיר ונדבק לאומה משארי האומות ויצא מכלל יהדות לגמרי על זה אמרו שאינו בהקמת שם ואין מקושש ואפי' אחאב בכלל זה
מ"ש שתייה דאמרינן מומר לע"א לא הוי מומר לכל התורה כולה. ואם תאמר נהי דלא הוי מומר לכל התורה כולה כיון דלע"א הוי מומר היכי אפשר שאין יינו יין נסך. יש לומר שאין סתם יינם אסור משום חשש שמא נתנסך דאם איתיה דנסכיה לא הוי שתי ליה וכדאמרינן בריש פרק אין מעמידין אם איתא דאקצייה ואם איתא דפלחיה תו לא הוה מזבין ליה אלא משום בנותיהן הוא שנאסר הילכך אי מומר לע"א הוי מומר לכל התורה כולה כיון דככותי גמור הוא בכלל גזרתן הוא אף על פי שאין בבנותיו איסו' חתנות מן התורה אבל אי לא הוי מומר לכל התורה כולה שרי יינן:
בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב:זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:
התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.
שם לא מדובר היה במומרת, כידוע
ואי קשיא לך והא אסתר גילוי עריות הוה, והתם מסקינן עלה דלהנאת עצמן מותר, לא קשיא דגוי הבא על בת ישראל בזנות גזירת בית דינו של שם בלחוד הוא וליכא קרא לאיסורא, וולדה נמי כשר כדמפורש בדוכתא, והתם דרך זנות הוה, שהרי מקבץ הכל ומחליף ובועל, ואם תאמר שהיה דרך חיתון לאסתר מדכתיב וישם כתר מלכות בראשה, חתון באונס ליכא, ועוד חתנות דגוים נמי שאר עבירות הוא, ולא הוי בכלל עריות אלא אשת איש דישראל אי נמי ישראל הבא על הגויה דחייבי מיתות הוא דהא קנאין פוגעים בו, ומחויבי כריתות נמי חשיב, דאדכריה רב לגמריה (סנהדרין פ"ב א') יכרת ה' לאיש אשר יעשנה, אבל חתנות דגוי בבת ישראל כשאר עבירות הוא מולא תתחתן בם. והכי נמי מפורש בגמרא בפרק בן סורר (ע"ג ב') דחייבי לאוין לא אתו מנערה המאורסה אלא חייבי מיתות וחייבי כריתות
לעומקו של דבר כתב:בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב:זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:
התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.
שם לא מדובר היה במומרת, כידוע
כל הכתיבה והחרוזים של 'אוצרות יהודיים' מאולצים, שכן מדובר בתרגום מיידיש
עושה חדשות כתב:אגב,
מה באמת פשר הענין דקנאים פוגעים בבועל ארמית בפרהסיא,
והלא בפשטות מבו' בגמ' ע"ז לו: דבצינעא הוי היתר גמור מדאו',
(והר"מ בסהמ"צ כ' שיש ע"ז כרת, אבל עי' עצי ארזים אבהע"ז טז-ו שכ' דהוי כרת מד"ס, עי"ש דמלאכי חי בזמן החשמונאים, וצ"ע),
ואם בצינעא מותר, מה התווסף בפרהס' לחייבו מיתה.
ועי' חי' הר"ן סנהד' דפ"ב שדן כעי"ז על הכרת, ועצ"ע.
וצ"ע.ועל האלמנה אשר בעלה לא היה טהור ואין אדם חפץ לישאנה.
אמת אשה אחת הכרתי שהיו אומרים עליה שהותר לה להיבעל לגוי. ושמעתי בצרפת שהתירו למקצת נשים, ולא נתתי לב לשאול מאין הרגלים. ויודע אני שאין ראוי כלל, מההיא דאסתר קרקע עולם הייתה ואין נראה לי כלל וכלל, דאסתר אנוסה הייתה, להכי אהני קרקע עולם, ולענין שתעבר ואל תהרג. וכן ההיא דכתובות ולידרוש להו דאונס שרי. ויעל עיקר' לא נתכוונה אלא להתיש כחו דסיסרא, ולהצלת כל ישראל, וחסיד' ידועה. אבל להמציא עצמה ליבעל לגוי להנאת דעת' לביאה, לא נהירא כלל. עכ"ל מהר"ם.
[ואני אומר אף על פי שהיו בדוקות בחסידות אסתר ויעל, מי יימר אם היו באות לשאל הוראה שהיו מורין להו כן. ולא נהירא לי המעתיק דהא אמרינן שתעבור ואל תהרג, כ"ש וכ"ש להצלת כל ישראל ועצמה דהוי מותר. אבל בנדון שלנו שאינן בדוקות, ויש פרוצות, להתיר ליבעל ברצון להנאתה, אוי למורה ולאשה להרבות זנות בישראל].
ובאמת כל שהאשה יכולה לברוח ממנו ושלא תתיחס עמו פן תוליד בן פריץ מחוייבת היא לברוח מפניו כבורח מפני הנחש. ובת ישראל אסורה בחתונו וקרוב הדבר להיות זה כמאן דאמר פן יסיר לרבות כל המסירין. ומיהו בשקדש קדושיו קדושין. וישראל נמי שקדש משומדת /מומרת/ תפסי בה קידושי. ואם חזרה בתשובה אסורה בקרוביו והוא אסור בקרובותיה וצריכה ממנו גט.
עושה חדשות כתב:יל"ע בנוגע לאיסורי חתנות (בישולי עכו"ם, פת עכו"ם, סתם יינם וכד'), האם למומר אסור לאכול פת של עצמו, או פת של חבירו המומר, או דל"ש איסור שכזה. (והנפק"מ לענין אי מותר לישראל כשר להושיט לו).
מומר על מומר
הנה כתב בחפץ חיים (פ"ח ה"ה) דאיסור לשון הרע היינו דוקא על איש שעל פי דין תורה הוא עדין בכלל 'עמיתך', דהיינו עם שאתך בתורה ובמצות, אבל אותן האנשים שיש בהם אפיקורסות, מצוה לגנותם ולבזותם, בין בפניהם ובין שלא בפניהם, בכל מה שהוא רואה עליהם או ששומע עליהם.
ויש לעיין מהו אם הוא עצמו מומר כמוהו, האם מותר לו לדבר עליו לשון הרע. וכעין זה יש לדון לענין שאר דיני מומר.
א. לענין לשון הרע
הנה הגאון דרך אמונה שליט"א (דרך שיחה ח"א פרשת שמות) קאמר דאע"פ דמותר לדבר לשון הרע על מומר, מכל מקום למומר אסירא לדבר לשון הרע על מומר, ויליף לה מיהוא דנענש על שהרג את אחאב, אע"פ שהיה על פי צווי ה', משום שגם הוא חטא בשפיכת דמים, (רש"י מלאכים א' ט"ז ז'). אמנם כתב שם רק דיש מקום לומר כן.
ב. לענין אבילות
בהני שאין מתאבלין עליהן כגון המסורות, (שולחן ערוך יו"ד סי' שמ"ה סע' ה'), מהו אם מוסר עצמו יתאבל. ולענ"ד פטור, דמה איכפת לן שגם הוא כזה. אך שמעתי שהגאון אילת השחר שליט"א נשאל בזה ואמר שצריך עיון.
ג. לענין יבום
הנה דעת הגאונים (הגהות מרדכי יבמות פרק החולץ ו' ב') דאשת מומר פטורה מן היבום, וגם יבם מומר אינו זוקק. ולא שמענו שאם שניהם מומרים אינו כן, ואסירא לשוק. אך באמת אינו ענין לנידון דידן, דהתם טעמא משום שאינו בהקמת שם, ואם כן כל שכן בשניהם מומרים אינם בהקמת שם.
[הנה עיין בחזון איש (אה"ע סי' קי"ח סק"א) באורך בשיטת הגאונים, וכתב שם דתינוק שנשבה אינו בכלל, ובדרך שיחה משמע דהם בכלל, ומותר לדבר עליהם לשון הרע, ולדברי החזון איש הדבר צריך תלמוד].
ד. לענין אונאה והשבת אבידה
אך הנידון לענין איסור אונאה ומצות השבת אבידה דבעינן עמיתך, מהו כששניהם כאלו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים