שבענו מטובך כתב:שלא לעצם הגהתו של פותח האשכול:
היכן ראית שרנ"ג מדבר על ירידת ר' חייא לבבל? הוא מדבר אודות ירידת רב!
אשי ישראל כתב:נראה לענ"ד לפיכך שיש כאן גירסא משובשת, ובמקום "בשנת ת"ק שנה לפיסוק הנבואה" יש לגרוס "בשנת תק"ל לפיסוק הנבואה" וכך נראה קצת גם ממרוצת דבריו.
האם יש גרסאות מדוייקות לספרו? מה דעתכם על הגהתי זו?
הוגה ומעיין כתב:נראה להציע שהדברים שאובים מדברי רס"ג בספר הגלוי, וכפי שהבאת לעניין הדומה לעניין סוף זמן חיבור המשנה, ורס"ג מזהה את הזמן הזה עם ירידת רב לבבל.
ולמרות שהשנים אינם בדיוק ת"ק, רס"ג הוא שהגדירן כת"ק שנים לפי דרכו, שם ובפירושו לאיכה, שמאורעות היסטוריים בעם ישראל מתרחשים אחת לת"ק שנה.
וכתבתי על כך בסקירתי לספר הגלוי במהדורת בלאו ויהלום, שהתפרסמה בגנזי קדם, וזמינה כאן וכאן.
ושם נתבאר שרס"ג סובר שלא צריך שהשנים יהיו בדיוק ת"ק אלא בערך.
ולפי זה נכון שמדובר בתק"ל שנים, אבל לא צריך להגיה, ואפשר לגרוס ת"ק - כיון שזה בערך ת"ק, ולפי פנימיות הדברים המניין הוא ת"ק.
יישר כח על התגלית בדברי רב ניסים!
אשי ישראל כתב:"שו"ר טעויות וגרסאות בענין דומה בחיבור קראי שהובא ב'זכרון לראשונים' להרכבי חלק ה דף קצד (הוהדר לאחרונה: י' בלאו וי' יהלום, רס"ג במוקד של פולמוס, ירושלים תשע"ט, עמ' 113) שם כתב שב'ספר הגלוי' לרס"ג מובא שתחילת חיבור המשנה היה בשנה ה-40 לבנין הבית (שהוא לפי הגמרא 380 שנים לפני חורבנו), ועד 150 אחרי בניינו, סך הכל תק"י שנה, וברור שיש כאן טעות וצריך לגרוס "תק"ל שנה", וכן ציין הרכבי שם. ובהקדמת 'ספר הגלוי' שהביא הרכבי שם עמ' קנב (הוהדר לאחרונה: שם) נאמר "ארכה הנבואה אצל אומתינו... אלף שנים... קיבוץ המשנה... היה ת"ק שנה אחרי כן", והעיר הרכבי שיש לגרוס "תק"ל שנה", ובכמה מקורות כיוונתי לדבריו, אמנם הראו לי שר"י זייבלד העיר בגנזי קדם, טז (תש"ף) עמ' 278, שדברי רס"ג בספר הגלוי מיוסדים על דבריו ב'ספר המידות' – הפירוש לאיכה, עמ' קמז, שמאורעות גדולים בתולדות עמ"י מתרחשים בכל ת"ק שנה, ולפי"ז ייתכן שאף שעברו תק"ל שנה מ"מ כתב רס"ג בספר הגלוי ת"ק שנה בגלל הנ"ל, וכוונתו לת"ק שנה בקירוב. שו"ר שהרב איתמר מצגר בהערותיו ל'סדר תנאים ואמוראים' מהדורת ירושלים תשס"א עמ' לה כתב שיש לתקן ולגרוס בדברי רב נסים גאון "תק"ל שנים" ועוד העיר לכמה גרסאות משובשות בזה
אשי ישראל כתב:רב ניסים גאון הביא (בהקדמתו לספר 'המפתח של מנעולי התלמוד') שר' חייא ירד לבבל בשנה ה-150 לחורבן הבית "והיתה ירידתו לבבל בשנת ת"ק שנה לפיסוק הנבואה". מכיון שהבית השני עמד 420 שנים, הרי שר' חייא ירד לבבל 570 שנה אחרי בניינו, ואם הנבואה פסקה 500 שנה לפני ירידתו הרי שהיא פסקה בשנת 70 לבניינו.
שהנבואה פסקה בשנה בה אלכסנדר מלך על העולם, דבר שקרה לפי ר"נ גאון בשנת ה-40 לבנין המקדש.
אִיךְ-מֶיְין כתב:אשי ישראל כתב:רב ניסים גאון הביא (בהקדמתו לספר 'המפתח של מנעולי התלמוד') שר' חייא ירד לבבל בשנה ה-150 לחורבן הבית "והיתה ירידתו לבבל בשנת ת"ק שנה לפיסוק הנבואה". מכיון שהבית השני עמד 420 שנים, הרי שר' חייא ירד לבבל 570 שנה אחרי בניינו, ואם הנבואה פסקה 500 שנה לפני ירידתו הרי שהיא פסקה בשנת 70 לבניינו.
שהנבואה פסקה בשנה בה אלכסנדר מלך על העולם, דבר שקרה לפי ר"נ גאון בשנת ה-40 לבנין המקדש.
אשי ישראל כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:אשי ישראל כתב:רב ניסים גאון הביא (בהקדמתו לספר 'המפתח של מנעולי התלמוד') שר' חייא ירד לבבל בשנה ה-150 לחורבן הבית "והיתה ירידתו לבבל בשנת ת"ק שנה לפיסוק הנבואה". מכיון שהבית השני עמד 420 שנים, הרי שר' חייא ירד לבבל 570 שנה אחרי בניינו, ואם הנבואה פסקה 500 שנה לפני ירידתו הרי שהיא פסקה בשנת 70 לבניינו.
שהנבואה פסקה בשנה בה אלכסנדר מלך על העולם, דבר שקרה לפי ר"נ גאון בשנת ה-40 לבנין המקדש.
מחילה, לא זכיתי להבין מה רצית. [אם רצית להעיר שרש"י סבר אחרת מר"נ גאון, אז אין בזה חידוש לפי מיעוט הבנתי, וגם לזכרוני רש"י לא חולק על ר"נ גאון, אלא כוונתו שבפועל אין נבואות בתנ"ך אחרי תחילת ימי דריוש]
אִיךְ-מֶיְין כתב:זה לא רק רש"י, זה הגמרא שם ביומא: אלו חמשה דברים שהיו בין מקדש ראשון למקדש שני ... ורוח הקודש.
כתוב כאן שבימי בית שני לא היתה רוח הקודש, ורש"י סה"כ פירש שבית שני הכוונה מתחילת בנייתו - וכפה"נ רנ"ג (ורס"ג) יסבירו שזה קצת יותר מאוחר (שזה קצת קשה בפשט הגמרא...).
אשי ישראל כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:זה לא רק רש"י, זה הגמרא שם ביומא: אלו חמשה דברים שהיו בין מקדש ראשון למקדש שני ... ורוח הקודש.
כתוב כאן שבימי בית שני לא היתה רוח הקודש, ורש"י סה"כ פירש שבית שני הכוונה מתחילת בנייתו - וכפה"נ רנ"ג (ורס"ג) יסבירו שזה קצת יותר מאוחר (שזה קצת קשה בפשט הגמרא...).
כאמור, להבנתי רש"י אינו חולק [ראה לדוגמא סדר עולם פרק ל: "אלכסנדרוס מוקדון מלך י"ב שנה, עד כאן היו הנביאים מתנבאים ברוח הקדש מכאן ואילך 'הט אזנך ושמע דברי חכמים'... "].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים