שו"ת הרשב"א חלק א סימן ט
וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו. ולא נסתיר קבלתם רק אחר הקיום שאינו באיפשר חלילה. ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים.
ש. ספראי כתב:מאמר ביתד נאמן הבוקר בענין מנהג העליה לקברי צדיקים, עדיפות עלייה בקברים מסוימים, הנחת יד על הקבר, הנחת אבן על הקבר, המרחק בתפילה ליד הקבר, למי מתפללים בקברים, חוט אדום בקבר רחל.
הדברים התבארו ביתר הרחבה בס' שלהי דקייטא.
נראה שיש קשר לגישתו של הרב שפרן כאן.עקביה כתב:ואני תמה, האמנם סבר הבאר משה שכל אמונה תפלה שמחזיקות בה באדיקות סבתות ירושלמיות או מרוקאיות עיזקתא דמשה נביא עלה?
מה שנכון נכון כתב:וע"ע במנחת יצחק ח"י סימן מב לענין אכילת קצה הלחם, וצע"ג.
שו"ת מנחת יצחק חלק י סימן מב
וע"ד אשר שמע אומרים בשם נשים צדקניות שנוהגות שלא לילך לבית החיים בימי הריון, הנה אף על פי שהרשב"א כותב שלא לזלזל מה שאומרים נשים זקנות צדקניות באיזה מנהג, מ"מ לא מצא שום מקור וכו' עכ"ל.
הנה גם אנכי לא ידעתי המקור, אבל די לנו מש"כ הרשב"א הובא בתשו' השיב משה (או"ח סימן י"ג) דאין לדחות הקבלה שיש ביד נשים הזקנות מבני עמנו מפני ששים ריבוא מופתים המראים סותרו, דחק הישראלי הוא למעלה מהטבע והשכל עיין שם.
עקביה כתב:מה שנכון נכון כתב:וע"ע במנחת יצחק ח"י סימן מב לענין אכילת קצה הלחם, וצע"ג.
לא מצאתי שם התייחסות לאכילת קצה הלחם
יאיר כתב:תסלחו שאני מתעצל לבדוק (ואין בידי כרגע אוצה"ח), מה בסוף מסקנת הדברים (בקצרה) לגבי 'קצה הלחם', מעניין אותי לדעת. יישר כח.
עקביה כתב:דברי שו"ת 'באר משה' הזכירו לי שלפני שנים אחדות התפרסם בעיתון משפחה מאמר, מפרי עטו של ר' אליקום דבורקס, תחת הכותרת 'סבתא בישלה מנהג'.
הכותב מנה מספר אמונות תפלות, כמו לא להעביר ילד מעל שלחן, לא לעבור מעל ילד, וכו' וכו', ותהה על מקורן.
לעיתון הגיעו תגובות נזעמות. כו"כ הזכירו את דברי הרשב"א:שו"ת הרשב"א חלק א סימן ט
וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו. ולא נסתיר קבלתם רק אחר הקיום שאינו באיפשר חלילה. ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים.
וציינו גם לשו"ת באר משה, המתייחס בכבוד רב לאותן אמונות.
ואני תמה, האמנם סבר הבאר משה שכל אמונה תפלה שמחזיקות בה באדיקות סבתות ירושלמיות או מרוקאיות עיזקתא דמשה נביא עלה?
גם זו לטובה כתב:ש. ספראי כתב:מאמר ביתד נאמן הבוקר בענין מנהג העליה לקברי צדיקים, עדיפות עלייה בקברים מסוימים, הנחת יד על הקבר, הנחת אבן על הקבר, המרחק בתפילה ליד הקבר, למי מתפללים בקברים, חוט אדום בקבר רחל.
הדברים התבארו ביתר הרחבה בס' שלהי דקייטא.
כמה יש להצטער על הדברים בטלים שכתבת בשם הרשב"א
viewtopic.php?f=7&t=9364&p=84743&hilit=%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%A0%D7%99%D7%9D+%D7%95%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%A0%D7%95%D7%AA#p84743
ש. ספראי כתב:הגר"ח קניבסקי סבור שיש להקפיד שלא להראות תינוק במראה עד שתבקע שינו
עקביה כתב:ש. ספראי כתב:הגר"ח קניבסקי סבור שיש להקפיד שלא להראות תינוק במראה עד שתבקע שינו
מאד מוזר בעיניי. האם זה מופיע היכן שהוא בספר מספריו? האם נתן טעם למנהג משונה זה?
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת תרומות פרק ח הלכה ג
אמר רבי אמי צריכין למיחוש למה דברייתא חששין
ש. ספראי כתב:גם זו לטובה כתב:ש. ספראי כתב:מאמר ביתד נאמן הבוקר בענין מנהג העליה לקברי צדיקים, עדיפות עלייה בקברים מסוימים, הנחת יד על הקבר, הנחת אבן על הקבר, המרחק בתפילה ליד הקבר, למי מתפללים בקברים, חוט אדום בקבר רחל.
הדברים התבארו ביתר הרחבה בס' שלהי דקייטא.
כמה יש להצטער על הדברים בטלים שכתבת בשם הרשב"א
viewtopic.php?f=7&t=9364&p=84743&hilit=%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%A0%D7%99%D7%9D+%D7%95%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%A0%D7%95%D7%AA#p84743
אתה מתכוין ל"דברים הבטלים" שכתב הבאר משה.
הלו, הוא לא חבר שלך ולא ברמה שלך. יקח לך שנים רבות, אם בכלל, לכתוב כרך אחד של באר משה.
תן כבוד לגאונותו ובקיאותו כי רבה. והוא, יחד עם רבים וטובים, סבורים שיש מקום לכבד מנהגי נשים זקנות. והבאר משה סבור שכן הוא גם לגבי המנהג הנפוץ לחוט אדום.
הנה גם אנכי לא ידעתי המקור, אבל די לנו מש"כ הרשב"א הובא בתשו' השיב משה (או"ח סימן י"ג) דאין לדחות הקבלה שיש ביד נשים הזקנות מבני עמנו מפני ששים ריבוא מופתים המראים סותרו, דחק הישראלי הוא למעלה מהטבע והשכל עיין שם.
.
עקביה כתב:ש. ספראי כתב:הגר"ח קניבסקי סבור שיש להקפיד שלא להראות תינוק במראה עד שתבקע שינו
מאד מוזר בעיניי. האם זה מופיע היכן שהוא בספר מספריו? האם נתן טעם למנהג משונה זה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים