כתב המעיל צדקה (סי' תתשנב אות לה) וז"ל: "הן אמת ש'וצדקה תציל ממות' בין לנותנה בין למקבלה שלא מת ברעב, אבל לפעמים צריך שיהיה מות. כלומר יניח שימות העני ולא יתן לו, כגון שיודע שאם יחזיק ביד העני יתחזק להרג את חבירו או ילך לזנות או שהוא כפוי טובה, וכל העושה חסד עם מי שהוא כפוי טובה כאלו עובד עבודה זרה כאומר רבותינו ז"ל הביאו הילקוט". ומקורו בילקוט שמעוני (משלי רמז תתקסא) "כל העושה טובה למי שאינה יודעה, כאלו זורק אבן למרקוליס".
ולכאו' דברי המעיל צדקה הם חידוש גדול שהרי פקוח נפש דוחה רוב המצות, ואיך יניח לעני למות משום שאינו מכיר טובה. וכנראה שסובר שכוונת המדרש כפשוטו שאם יטיב לעני כזה, שיהיה נחשב כאלו הוא עובד עבודה זרה ממש, ולכן אין לעזור לו בכל מחיר. ואפילו במקרה שרוצה לעזור לעני כפוי טובה ואינו נוגע לפקוח נפש, קשה לומר שהלכה כדבריו ושדברי מדרש דוחים מצוה מפורשת לתת צדקה.
האם מישהו יכול להביא ראיה לכאן או לכאן? או שישנו איזה ספר העוסק בנידון זה?
בתודה