עמוד 1 מתוך 1

האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ג' מרץ 22, 2016 10:50 pm
על ידי עושה חדשות
ודאי לא משמע כן, אלא יש מעלה למי שמוחל, וציוו חכמים שלא יהיה אכזרי, אבל אין נראה שעובר בזה לאו דאו'. וצ"ע בטעם הדבר.
ז"ל הריטב"א בר"ה יז. -
ומיהו ק"ל הא דאמרינן במסכת מגילה (כ"ח א') עליה דרב פפא דכל רמשא אמר שרי ליה ומחיל ליה למאן דמצערן, היכי דמי אי במילי דידיה מאי רבותא הא כתיב לא תקום ולא תטור ואי במילי דשמיא כיון דלא מיפייסי ליה אמאי אינו נוקם ונוטר כנחש, וי"ל דלעולם במילי דידיה ודקאמרת מאי רבותיה הא ודאי רבותא רבה איכא דנהי דאמרה תורה לא תקום ולא תטור לגמול לו כרעתו מ"מ לא אמרה למחול לו מחילת שמים וזה מוחל לו לגמרי.

וז"ל שו"ת רש"י סי' רמה (הובא גם בשבה"ל נדרים ושבועות סי' מח) -
ובשם רש"י ז"ל מצאתי: שנים שנתקוטטו זה עם זה והכה האחד את חבירו. לאחר זמן בא ואמר לו אני מקבל כל רידוי וקנס שיאמר לי בית דין ותמחול לי (לי) על מה שהעויתי. קפץ זה ונשבע שלא למחול לו עולמית. וכשעברה חמתו נתחרט מן השבועה ורוצה למחול לו. שאל ידידי לומר: אם הנשבע זה הוא נשבע לבטל את [המצוה] (מצוה), שהרי כתיב לא תקום ולא תטור את בני עמך, וכתיב בקבלה נושא עון ועובר על פשע. ופירשו חכמים למי נושא עון, למי שעובר על פשע ולא חיילא שבועה. או דילמא אינה בטול מצוה וחיילא מצוה שבועה [וחיילא שבועה]. ואם תימצי לומר דחיילא שבועה, יכול הוא לנשקו ולדבר עמו באהבה ובחיבה הואיל ואינו מוצא מחילה מפיו או לאיו? [והשיב] (השיב): שאין לדונו משום שבועה לבטל (מצוה) [המצוה] היא, דהכי תנן מנין שאם לא מחל [לו] שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלקים ואם איתא שהוא מבטל [המצוה] (מצוה), הוה לא [על הגליון: ליה] למתני הוא עובר בלאיו שנאמר לא תקום ולא תטור את בני עמך. אלא וודאי אין לדונו בלא תטור שהרי נתבזה ואי איפשר בלא נטירה, אלא (מהו) [מיהו] אכזרי הוא כדמפרש תמן.

מה ידוע עוד בענין?

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ד' יוני 01, 2016 8:40 am
על ידי עושה חדשות
בענין הנ"ל, עי' במצו"ב.
מצות מחילה ואיסור נטירה.PDF
(977.29 KiB) הורד 363 פעמים


אגב, נסתפקתי לגבי מה שלימדנו החכם מכל אדם "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם: כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ", דאולי י"ל דבכה"ג שייך איסור נקימה. וכגון, ראובן ביקש משמעון שישאילנו מגלו ולא השאילו, ולמחרת נצרך שמעון למגלו של ראובן ובא לבקש ממנו, ואנן ידעינן ששמעון מעדיף שראובן יתן לו בפנים חמוצות וכו' כדי 'להתקזז' איתו על אתמול, ואילו ראובן חפץ לחתות גחלים על ראשו של שמעון, ומשאיל לו בסבר פנים יפות ובחיוך מאוזן לאוזן. אולי בכה"ג ראובן עובר על נקימה, אלא הוא מחוייב ליתן באופן הרצוי לשמעון ולא באופן החותה עליו גחלים. מה דעתכם?

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ד' יוני 01, 2016 1:22 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
עיי' יומא כג. וברש"י ובראשונים שם.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ש' יוני 18, 2016 10:26 pm
על ידי עושה חדשות
מענין לענין,
ז"ל הר"מ בסהמ"צ ל"ת שב -
והמצוה הש"ב היא שהזהירנו משנוא קצתנו לקצתנו והוא אמרו (קדושים יט) לא תשנא את אחיך בלבבך. ולשון ספרא לא אמרתי אלא שנאה שהיא בלב. אמנם כשהראה לו השנאה והודיע שהוא שונאו אינו עובר על זה הלאו אבל הוא עובר על לא תקום ולא תטור (לק' שד - ה) ועובר על עשה גם כן והוא אמרו (שם, מ"ע רו) ואהבת לרעך כמוך, אבל שנאת הלב הוא חטא יותר חזק מן הכל

ומשמע שכל השונא את חבירו, עובר על לאו דנקימה ונטירה.
(ואולי בא ליישב בזה את הקושיא שהק' הראש' כמו שהבאתי כאן - viewtopic.php?f=17&t=25079&p=283068#p283068 )

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: א' יוני 19, 2016 1:31 am
על ידי יעקב1
עיק בזה בח"ח לאוין ח-ט ובבמ"ח שם ועי' בהוצאת דרשו שציינו לעוד מקומות שדן בזה

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ג' אוגוסט 23, 2016 3:59 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:אגב, נסתפקתי לגבי מה שלימדנו החכם מכל אדם "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם: כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ", דאולי י"ל דבכה"ג שייך איסור נקימה. וכגון, ראובן ביקש משמעון שישאילנו מגלו ולא השאילו, ולמחרת נצרך שמעון למגלו של ראובן ובא לבקש ממנו, ואנן ידעינן ששמעון מעדיף שראובן יתן לו בפנים חמוצות וכו' כדי 'להתקזז' איתו על אתמול, ואילו ראובן חפץ לחתות גחלים על ראשו של שמעון, ומשאיל לו בסבר פנים יפות ובחיוך מאוזן לאוזן. אולי בכה"ג ראובן עובר על נקימה, אלא הוא מחוייב ליתן באופן הרצוי לשמעון ולא באופן החותה עליו גחלים. מה דעתכם?

יל"ע בנוגע לזה, בהמסופר בירושלמי כתובות יא-ג על הנהגת רבי יוסי הגלילי בגרושתו, ויש ליישב בקל.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ג' אוגוסט 23, 2016 10:21 pm
על ידי עדיאל ברויאר
כמדומני ששמעתי ת"ח אחד שטען שאכן עובר בלא תיטור עד שמוחל לו לגמרי. כמדומני שדייק כן מהרמב"ם, אבל זה היה לפני איזה זמן ואיני זוכר.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ג' אוגוסט 23, 2016 10:23 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:מענין לענין,
ז"ל הר"מ בסהמ"צ ל"ת שב -
והמצוה הש"ב היא שהזהירנו משנוא קצתנו לקצתנו והוא אמרו (קדושים יט) לא תשנא את אחיך בלבבך. ולשון ספרא לא אמרתי אלא שנאה שהיא בלב. אמנם כשהראה לו השנאה והודיע שהוא שונאו אינו עובר על זה הלאו אבל הוא עובר על לא תקום ולא תטור (לק' שד - ה) ועובר על עשה גם כן והוא אמרו (שם, מ"ע רו) ואהבת לרעך כמוך, אבל שנאת הלב הוא חטא יותר חזק מן הכל

ומשמע שכל השונא את חבירו, עובר על לאו דנקימה ונטירה.
(ואולי בא ליישב בזה את הקושיא שהק' הראש' כמו שהבאתי כאן - viewtopic.php?f=17&t=25079&p=283068#p283068 )


אדרבה לכאורה לא משמע כך, אלא משמע שהרמב"ם מחלק בין שנאה בלב - שלא עובר בלא תטור, משא"כ כשמראה לו השנאה ואינה נשארת רק בלב, שאז כן עובר על תטור.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ד' אוגוסט 24, 2016 5:04 pm
על ידי עושה חדשות
מענין לענין,
חידוש דין להלכה - ?

האיסור למחול למי שאינו מבקש מחילה.png
האיסור למחול למי שאינו מבקש מחילה.png (242.11 KiB) נצפה 7076 פעמים

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 9:12 pm
על ידי ביליצר
הרב ברגר כתב לעיל,
כמדומני ששמעתי ת"ח אחד שטען שאכן עובר בלא תיטור עד שמוחל לו לגמרי. כמדומני שדייק כן מהרמב"ם, אבל זה היה לפני איזה זמן ואיני זוכר. הרב ברגר כתב לעיל,

רמבם ,
אסור לאדם להיות אכזרי ולא יתפייס אלא יהא נוח לרצות וקשה לכעוס ובשעה שמבקש ממנו החוטא למחול מוחל בלב שלם ובנפש חפיצה. ואפילו הצר לו וחטא לו הרבה לא יקום ולא יטור וזהו דרכם של זרע ישראל ולבם הנכון אבל העובדי כוכבים ערלי לב אינן כן אלא ועברתן שמרה נצח. וכן הוא אומר על הגבעונים לפי שלא מחלו ולא נתפייסו והגבעונים לא מבני ישראל המה:
וצ"ע

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 9:16 pm
על ידי איש גלילי
עושה חדשות כתב:בענין הנ"ל, עי' במצו"ב.
מצות מחילה ואיסור נטירה.PDF


אגב, נסתפקתי לגבי מה שלימדנו החכם מכל אדם "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם: כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ", דאולי י"ל דבכה"ג שייך איסור נקימה. וכגון, ראובן ביקש משמעון שישאילנו מגלו ולא השאילו, ולמחרת נצרך שמעון למגלו של ראובן ובא לבקש ממנו, ואנן ידעינן ששמעון מעדיף שראובן יתן לו בפנים חמוצות וכו' כדי 'להתקזז' איתו על אתמול, ואילו ראובן חפץ לחתות גחלים על ראשו של שמעון, ומשאיל לו בסבר פנים יפות ובחיוך מאוזן לאוזן. אולי בכה"ג ראובן עובר על נקימה, אלא הוא מחוייב ליתן באופן הרצוי לשמעון ולא באופן החותה עליו גחלים. מה דעתכם?

viewtopic.php?f=17&t=22923&p=229398#p228470

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: א' ינואר 22, 2017 12:43 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ז"ל הריטב"א בר"ה יז. -
ומיהו ק"ל הא דאמרינן במסכת מגילה (כ"ח א') עליה דרב פפא דכל רמשא אמר שרי ליה ומחיל ליה למאן דמצערן, היכי דמי אי במילי דידיה מאי רבותא הא כתיב לא תקום ולא תטור ואי במילי דשמיא כיון דלא מיפייסי ליה אמאי אינו נוקם ונוטר כנחש, וי"ל דלעולם במילי דידיה ודקאמרת מאי רבותיה הא ודאי רבותא רבה איכא דנהי דאמרה תורה לא תקום ולא תטור לגמול לו כרעתו מ"מ לא אמרה למחול לו מחילת שמים וזה מוחל לו לגמרי.

ריטב"א מקביל, יומא דכ"ג -
דמפייסי ליה ומפייס. וק"ל הא דאמר בפרק כל כתבי הקדש (עי' מגילה כ"ח א') תיתי לי דלא שדינא רישא אבי סדיא עד דמחילנא לכל מאן דמצער לי, היכי דמי אי דלא מפייסי ליה הרי הוא עושה שלא כדין כשאינו נוקם ונוטר כנחש, ולא משמע לתרוצי דהתם איירי דמחיל ליה מגופיה ונקיט ליה בליביה, ואי דמפייסי ליה ומפייס, הא לא משמע הכי, ועוד דאם כן מאי רבותיה, וי"ל דלעולם דלא מפייסי ליה, והא דהכא במילי דשמיא, וההיא דהתם בצערא דמצערי ליה שלא על מילי דשמיא.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: א' ינואר 22, 2017 3:12 pm
על ידי סטפנסקי
עושה חדשות כתב:מענין לענין,
חידוש דין להלכה - ?

האיסור למחול למי שאינו מבקש מחילה.png

הראיות פה ממש מצווה ליישב ובכלל חידוש נוראי נגד המנהג הנהוג שבכל לילה אומר על מיטתו הריני מוחל וא''א בשום אופן להאמין ותלמיד טועה כתבו

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ג' אפריל 25, 2017 7:52 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי בפי' הר"י בכור שור פ' קדושים נימוק חדש למניעת הנקמה (וידוע בזה נימוקי הר"מ והחינוך): לא תקום ולא תטור. כמו שפירשו רבותינו, שלא תשנאנו על שלו ולא תטור לו איבה אם אינו רוצה להשאיל לך או לתת לך, דשמא אינו יכול או צריך לאותו דבר. זה נמצא בעוד מקומות?

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ה' מאי 11, 2017 11:49 pm
על ידי עושה חדשות
האם יש איסור נקימה ונטירה על שם העתיד?
(נראה לי שפלוני לא ישאיל לי מגלו מחר, על כן היום לא אשאיל לו מגלי).

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' יוני 16, 2017 9:55 am
על ידי עושה חדשות
נתקלתי כעת בהקדמת ספר חיי אדם, העתקה מספר המדות הגדול (מה זה?) -

... אמרתי להרב הרי זה כמה שנים, וכי לא ביקש ממך מחילה לפני יום הכפורים. שחק הרב, כיון שבדעתו שעשה בזה מצוה למגדר מלתא. אמרתי להרב הרי אתה עובר על "לא תקום וכו'" (ויקרא יט, יח) והשיב חס ושלום שאני איני שונא לו ואיני נוטר לו שנאה, ואדרבה לפי מדתו הטובה אני אוהב אותו, רק על פי מדת תלמיד חכם שצריך להיות נוקם ונוטר בדבר שנוגע לכבוד ה', ולכן איני מתנהג עמו כעם אחרים, הגם שמדתי למחול להם אף שאינם מבקשים ממני מחילה, אבל זה שבזה תלמיד חכם, לכבוד התורה איני רשאי למחול, ומה אכפת לי שכל חלקו שיש לו לעולם הבא הוא שייך לי, כדאיתא בספרים ... ואז דיבר הרב בחימה ראה כמה עבירות עבר עם רוב צדקתו, ולא עשיתי לו מאומה כי מעולם לא נשיתי ולא נשה בי, ולא קיבלתי מעולם שום טובה ממנו, רק שלפי דעתו איני מדבר עמו לפי כבודו, עבר על לא ירום לבבו. על לא תקום ולא תטור. על לא תשנא אחיך. ואהבת לרעך. והדרת פני זקן. וחי אחיך עמך, ומלבין פני חבירו שאין לו חלק לעולם הבא, וכל זה שייך לכל אדם. וכל שכן בתלמיד חכם שעבר גם כן על ואהבת את ה'. את ה' תירא לרבות תלמיד חכם ...

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' דצמבר 01, 2017 8:34 am
על ידי עושה חדשות
חידוש של השל"ה:

'לא תקם ולא תטר' (ויקרא יט, יח). אין להקשות ליכתוב 'לא תטר' ומכל שכן 'לא תקם'. דיש לומר דהוה אמינא נקימה קיל, שנוכל לומר אולי מה שאינו שואל לו הכלי אינו בשביל נקמה, רק שחס על הכלי שלו וירא שמא תתקלקל. ואם נאמר והלא לאו שאין בו מעשה הוא, נמצא שאינו דינו מסור אלא לשמים, וקמי שמיא מי איכא ספיקא יודע תעלומות לב, אם כן לכתוב 'לא תטר' לחוד. ויש לומר 'לא תקם' אתי לאורויי, אף אם האמת אתו שחס על הכלי ותולה בנקימה, אסור משום השומעים.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: א' ינואר 07, 2018 12:33 am
על ידי עושה חדשות
הגרא''ג.png
הגרא''ג.png (29.17 KiB) נצפה 6217 פעמים

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ש' ספטמבר 22, 2018 11:19 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:וז"ל שו"ת רש"י סי' רמה (הובא גם בשבה"ל נדרים ושבועות סי' מח) -
ובשם רש"י ז"ל מצאתי: שנים שנתקוטטו זה עם זה והכה האחד את חבירו. לאחר זמן בא ואמר לו אני מקבל כל רידוי וקנס שיאמר לי בית דין ותמחול לי (לי) על מה שהעויתי. קפץ זה ונשבע שלא למחול לו עולמית. וכשעברה חמתו נתחרט מן השבועה ורוצה למחול לו. שאל ידידי לומר: אם הנשבע זה הוא נשבע לבטל את [המצוה] (מצוה), שהרי כתיב לא תקום ולא תטור את בני עמך, וכתיב בקבלה נושא עון ועובר על פשע. ופירשו חכמים למי נושא עון, למי שעובר על פשע ולא חיילא שבועה. או דילמא אינה בטול מצוה וחיילא מצוה שבועה [וחיילא שבועה]. ואם תימצי לומר דחיילא שבועה, יכול הוא לנשקו ולדבר עמו באהבה ובחיבה הואיל ואינו מוצא מחילה מפיו או לאיו? [והשיב] (השיב): שאין לדונו משום שבועה לבטל (מצוה) [המצוה] היא, דהכי תנן מנין שאם לא מחל [לו] שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלקים ואם איתא שהוא מבטל [המצוה] (מצוה), הוה לא [על הגליון: ליה] למתני הוא עובר בלאיו שנאמר לא תקום ולא תטור את בני עמך. אלא וודאי אין לדונו בלא תטור שהרי נתבזה ואי איפשר בלא נטירה, אלא (מהו) [מיהו] אכזרי הוא כדמפרש תמן.

התשובה המלאה, מצו"ב -
לא תיטור - שמחה עמנואל.pdf
(192.2 KiB) הורד 207 פעמים

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' יוני 30, 2023 12:09 am
על ידי עושה חדשות
טושו"ע יו"ד סי' רמ - האב שצוה לבנו שלא ידבר עם פלוני שלא ימחול לו על מה שיעשה לו עד זמן קצוב והבן היה רוצה להתפייס עמו אלא שחושש לצואת אביו אין לו לחוש לצוואתו שאסור לשנוא לשום אדם אם לא שיראהו עובר עבירה והאב שצוהו לו לשנוא לאו כל כמיניה להעבירו על דברי תורה.
והמקור בתשובות הרא"ש טו,ה - ששאלת על האב שצוה לבנו שלא ידבר עם יהודי אחד ולא ימחול לו מה שעשה עד זמן קצוב, והבן חפץ להתפייס עמו אלא שחושש לצואת אביו. דע שאסור לשנוא לשום יהודי אם לא שיראהו עובר עבירה. והאב שצוה לשנוא לו לאו כל כמיניה לצוותו לעבור על דברי תורה, שנאמר אני י"י מוראי למעלה ממוראכם. ועוד לא היה האב בזה הדבר עושה מעשה עמך ואינו צריך לכבדו.
ויל"ע האם העדר המחילה לחוד הוי עבירה על דברי תורה.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' יוני 30, 2023 11:33 am
על ידי יעקל
לי במקום העבודה שלי קרה מקרה של היפגעות עם מישהי שנפגעה ממה שאמרתי לה, וכשביקשתי את עזרתה ענתה לי : "אני רק צריכה איזה פסק זמן לחזור ולעזור לך כי מה שאמרת לי עשה בי רושם די חזק"

מושכל ראשון הייתי אומר דלאו בנטירה עסקינן הכא כי סה"כ היא אמרה ע"ע שלא ביכולתה כרגע לבוא ולא אמרה "לא מגיע לך שאבוא לעזרתך"

מה אומרים פה חברי הבמה ?

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2023 1:26 am
על ידי דרומי
לכאורה צדקה האשה.

ובלי לעיין הרבה הרי עצם השם 'נטירה' מורה על שמירה לזמן ממושך.

ובכל מקרה עולם הרגש של האשה עובד קצת אחרת משל האיש...

[ולגביך יש להעיר ממאמר רז"ל "אל תרצה את חברך בשעת כעסו"]

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2023 11:25 am
על ידי כדכד
עושה חדשות כתב:טושו"ע יו"ד סי' רמ - האב שצוה לבנו שלא ידבר עם פלוני שלא ימחול לו על מה שיעשה לו עד זמן קצוב והבן היה רוצה להתפייס עמו אלא שחושש לצואת אביו אין לו לחוש לצוואתו שאסור לשנוא לשום אדם אם לא שיראהו עובר עבירה והאב שצוהו לו לשנוא לאו כל כמיניה להעבירו על דברי תורה.
והמקור בתשובות הרא"ש טו,ה - ששאלת על האב שצוה לבנו שלא ידבר עם יהודי אחד ולא ימחול לו מה שעשה עד זמן קצוב, והבן חפץ להתפייס עמו אלא שחושש לצואת אביו. דע שאסור לשנוא לשום יהודי אם לא שיראהו עובר עבירה. והאב שצוה לשנוא לו לאו כל כמיניה לצוותו לעבור על דברי תורה, שנאמר אני י"י מוראי למעלה ממוראכם. ועוד לא היה האב בזה הדבר עושה מעשה עמך ואינו צריך לכבדו.
ויל"ע האם העדר המחילה לחוד הוי עבירה על דברי תורה.

כן אף שאינו עובר על איסור כשאינו מוחל הרי לא זוהי דרכה של תורה כמבואר במשנה בב"ק ובכ"מ

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2023 4:29 am
על ידי כולל יונגערמאן
יעקל כתב:לי במקום העבודה שלי קרה מקרה של היפגעות עם מישהי שנפגעה ממה שאמרתי לה, וכשביקשתי את עזרתה ענתה לי : "אני רק צריכה איזה פסק זמן לחזור ולעזור לך כי מה שאמרת לי עשה בי רושם די חזק"

מושכל ראשון הייתי אומר דלאו בנטירה עסקינן הכא כי סה"כ היא אמרה ע"ע שלא ביכולתה כרגע לבוא ולא אמרה "לא מגיע לך שאבוא לעזרתך"

מה אומרים פה חברי הבמה ?


הרי על זה נאמר אל תרצה את חבירך בשעת כעסו

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2023 4:37 am
על ידי כולל יונגערמאן
עושה חדשות כתב:
הגרא''ג.png


בתשובת רש"י המובא לעיל מפורש להיפך

דברי הרשב"א אלו הם בתשובות או בחידושים?

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2023 5:14 am
על ידי כולל יונגערמאן
מענין לענין, לדידי פשוט שמותר לו לאדם 'לא לסבול את חבירו', היינו להרגיש סלידה במקצת או אי נוחות מהזולת, וזה עדיין לא מיקרי שהוא עובר על לא תשנא, הוא לא שונא לו בעצם ומאחל לו רק טוב (ואילו הלה יצטרך לאיזה טובה ממנו וכל שכן בעת צר הוא לא יעכב עזרתו מחמת הרגשה זאת)

אך מסופקני אם עדיין יש מצוה של ואהבת לרעך כמוך, דזה ברור שלא עבר על הגדר ההלכתי של מצוה זו 'מאי דעלך סני וכו'" (אם כי יש לדון, מכיון שאנשים לא רוצים להיות 'בלתי מקובל' נמצא עצם זה שמפעיל לחבירו הרגשה שלא היה רוצה שיפעילו אליו, מנוגד לכלל זה...), אבל מכל מקום לפי הסיפורים וההפלגות שנאמרו על מצוה זו משמע שזה לא בשליחות (ואף שיש לומר שהוא אוהב עצמיותו ונשמתו של חבירו באהבה עזה כדבעי, רק את לבושו החיצוני (עור ובשר תלבישני...) לא כ"כ).

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2023 10:04 am
על ידי יעקל
[quote="דרומי"]לכאורה צדקה האשה.

ובכל מקרה עולם הרגש של האשה עובד קצת אחרת משל האיש...

[/quote

כן, חלק הסיפור שהשמטתי הוא שמקודם אמרה לי משהו שלפי ראות עיני בכלל לא היה במקום. והיגבתי.

ומה מאוד התפלאתי להיווכח שאני הייתי הנפגע ומצאתי א"ע פוגע.
ועולם הפוך ראיתי.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2023 10:12 am
על ידי יעקל
כולל יונגערמאן כתב:מענין לענין, לדידי פשוט שמותר לו לאדם 'לא לסבול את חבירו', היינו להרגיש סלידה במקצת או אי נוחות מהזולת, וזה עדיין לא מיקרי שהוא עובר על לא תשנא, הוא לא שונא לו בעצם ומאחל לו רק טוב (ואילו הלה יצטרך לאיזה טובה ממנו וכל שכן בעת צר הוא לא יעכב עזרתו מחמת הרגשה זאת)

אך מסופקני אם עדיין יש מצוה של ואהבת לרעך כמוך, דזה ברור שלא עבר על הגדר ההלכתי של מצוה זו 'מאי דעלך סני וכו'" (אם כי יש לדון, מכיון שאנשים לא רוצים להיות 'בלתי מקובל' נמצא עצם זה שמפעיל לחבירו הרגשה שלא היה רוצה שיפעילו אליו, מנוגד לכלל זה...), אבל מכל מקום לפי הסיפורים וההפלגות שנאמרו על מצוה זו משמע שזה לא בשליחות (ואף שיש לומר שהוא אוהב עצמיותו ונשמתו של חבירו באהבה עזה כדבעי, רק את לבושו החיצוני (עור ובשר תלבישני...) לא כ"כ).


בנוגע ללא לסבול את חבירו, נראה שמר שכח את תפילו של בעל נועם אלימלך : אדרבה תן בליבנו וכו' שנראה כ"א מעלת חבירנו....

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2023 11:06 am
על ידי הרועה
יעקל כתב:לי במקום העבודה שלי קרה מקרה של היפגעות עם מישהי שנפגעה ממה שאמרתי לה, וכשביקשתי את עזרתה ענתה לי : "אני רק צריכה איזה פסק זמן לחזור ולעזור לך כי מה שאמרת לי עשה בי רושם די חזק"
מושכל ראשון הייתי אומר דלאו בנטירה עסקינן הכא כי סה"כ היא אמרה ע"ע שלא ביכולתה כרגע לבוא ולא אמרה "לא מגיע לך שאבוא לעזרתך"

אין כאן לא נקימה ולא נטירה ולא איסור ולא סרך איסור, אלא יש כאן סליחה מחילה וכפרה.
לפי הגמרא ביומא כג ע"א, כפי שציין אפרקסתא דעניא, אין שום איסור שלא בדרכים המבוארות בברייתא.

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: א' אוגוסט 27, 2023 5:29 pm
על ידי כדכד
יש מחלוקת ראשונים בזה (לענין הדרכים שלא מבוארות בברייתא לא לענין שהציג הרב יעקל)

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: א' אוגוסט 27, 2023 5:31 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:
כולל יונגערמאן כתב:מענין לענין, לדידי פשוט שמותר לו לאדם 'לא לסבול את חבירו', היינו להרגיש סלידה במקצת או אי נוחות מהזולת, וזה עדיין לא מיקרי שהוא עובר על לא תשנא, הוא לא שונא לו בעצם ומאחל לו רק טוב (ואילו הלה יצטרך לאיזה טובה ממנו וכל שכן בעת צר הוא לא יעכב עזרתו מחמת הרגשה זאת)

אך מסופקני אם עדיין יש מצוה של ואהבת לרעך כמוך, דזה ברור שלא עבר על הגדר ההלכתי של מצוה זו 'מאי דעלך סני וכו'" (אם כי יש לדון, מכיון שאנשים לא רוצים להיות 'בלתי מקובל' נמצא עצם זה שמפעיל לחבירו הרגשה שלא היה רוצה שיפעילו אליו, מנוגד לכלל זה...), אבל מכל מקום לפי הסיפורים וההפלגות שנאמרו על מצוה זו משמע שזה לא בשליחות (ואף שיש לומר שהוא אוהב עצמיותו ונשמתו של חבירו באהבה עזה כדבעי, רק את לבושו החיצוני (עור ובשר תלבישני...) לא כ"כ).


בנוגע ללא לסבול את חבירו, נראה שמר שכח את תפילו של בעל נועם אלימלך : אדרבה תן בליבנו וכו' שנראה כ"א מעלת חבירנו....

ממה שרבי אלימלך התפלל כך אין ראיה שמי שאינו נוהג כך עובר על איסור
אמנם הענין עצמו גם לי אינו נראה

Re: האם כל מי שאינו מוחל עובר על לא תיטור?

פורסם: ה' ספטמבר 07, 2023 9:33 pm
על ידי יעקל
מה ההבדל בין נטירה ובין קפידא (כמבואר בהרבה סיפורים בש"סים ובסיפורי מעשיות) ? לכאור' היינו הך ?