מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביטול בריה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איסור והיתר
הודעות: 29
הצטרף: ש' ינואר 23, 2016 8:59 pm

ביטול בריה

הודעהעל ידי איסור והיתר » ג' מרץ 01, 2016 1:01 am

שאלה,
עמדו במטבח ג' סירי קוגל, ולאחד מהם נפל זבוב ואין ידוע לאיזה מהם.
האם אמרינן שכל הסירים אסורים דבריה לא בטלה אפי' באלף או דסיר אחד נאסר, והוא בטל ברוב כדין יבש ביבש שבטל חד בתרי?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ביטול בריה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מרץ 01, 2016 3:01 pm

מה פתאום ביטול? מאי שנא מכל מקרה של קבוע? ממש קבוע קלאסי, לא?
למה שלא נאמר חזקת היתר לכל סיר?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ביטול בריה

הודעהעל ידי נשר » ג' מרץ 01, 2016 3:18 pm

א. זה ממש לא "קבוע קלאסי".
קבוע דאורייתא - זה כשידוע מהו האיסור כגון איזה חנות מוכרת טרף. והספק הוא על החתיכה שקנה ואינו זוכר היכן קנה.
אם היינו יודעים איזה סיר נאסר, והיה ספק על פרוסת קיגל, ולא יודע מאיזה סיר לקחנוה, זה יותר דומה לקבוע.

ב. לגבי העמדת כל סיר בחזקת היתר - זה גופא השאלה - אולי הנידון הוא על כל הסירים כאחד, ואז לא שייך להעמיד חלק מהתערובת על חזקתה. כמו שלא נעמיד כל פרוסת קיגל על חזקתה.
במחשבה שניה, גם אם נדון כל סיר בפני עצמו ואז רק סיר אחד נאסר, לא אמרינן שכל סיר נעמיד בחזקתו, וכך הרי נפסק שנפל איסור לאחת משתי קדרות, שתי הקדרות אסורות אלא אם כן אפשר לתלות שאיסור נפל לאיסור וכו.
נערך לאחרונה על ידי נשר ב ג' מרץ 01, 2016 3:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ביטול בריה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 01, 2016 3:28 pm

נשר כתב:במחשבה שניה, גם אם נדון כל סיר בפני עצמו ואז רק סיר אחד נאסר, לא אמרינן שכל סיר נעמיד בחזקתו, וכך הרי נפסק שנפל איסור לאחת משתי קדרות, שתי הקדרות אסורות אלא אם כן אפשר לתות שאיסור נפל לאיסור וכו.

כך מוכח מיו"ד סי' קי"א.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ביטול בריה

הודעהעל ידי נשר » ג' מרץ 01, 2016 3:50 pm

לזה כיוונתי, אך הדין שנפל איסור לשתי קדרות היתר ל"מ מפורש ולכן לא ציינתי.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ביטול בריה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מרץ 02, 2016 8:57 pm

נשר כתב:א. זה ממש לא "קבוע קלאסי".
קבוע דאורייתא - זה כשידוע מהו האיסור כגון איזה חנות מוכרת טרף. והספק הוא על החתיכה שקנה ואינו זוכר היכן קנה.
אם היינו יודעים איזה סיר נאסר, והיה ספק על פרוסת קיגל, ולא יודע מאיזה סיר לקחנוה, זה יותר דומה לקבוע.


הא מנלן?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ביטול בריה

הודעהעל ידי נשר » ה' מרץ 03, 2016 12:22 am

חולין צה, פסחים ט, נדה יח, כתובות טו:
תשע חנויות מוכרות שחוטה ואחת מוכרת נבלה, ולקח מאחת מהן ואינו יודע מאיזה מהן לקח. ספקו אסור, (קבוע) ובנמצא הלך אחר הרוב. (פריש)

כתובות: מנא לן וארב וקם לו - זורק אבן לגו דאיכא תשעה ישראלים וכנעני אחד ביניהם דהוה ליה כנעני קבוע וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי (ולכן פטור)

ועיין סימן קי סעיף ג' בנו"כ

לכולי עלמא י' חנויות ולקח ולא זכר מאיזה לקח - הוי קבוע דאורייתא.
י' חנויות ולקח מאחת מהן ןלא ידוע איזו חנות מוכרת טריפה - נחלקו הפוסקים אי הוי דאורייתא או דרבנן.

גם להסוברים דעשר חנויות ולקח מאחת מהן ויודע מאיזו לקח אך אינו יודע איזו חנות היא טריפה - הוי קבוע דאורייתא. -

מודים בתערובת חתיכות ואין ידוע איזו חתיכה היא איסור - דלא הוי קבוע. ואם הוא בריה או חה"ל לא בטל מדרבנן ובפוסקים קוראים לזה - קבוע דרבנן.
כמבואר בסימן ק' ובסימן קא.

במידה ונדון את הסיר קוגל הנידון כאן באשכול - כחתיכת איסור - הוי תערובת יבש ביבש - שהדין הוא שבטל חד בתרי מין במינו. ומבואר דין זה בסימן ק"ט - ומעולם לא קראו לתערובת חתיכות - קבוע.

אין לדון את הסיר כחתיכה הראויה להתכבד שאינה בטילה דרק באיסור מחמת עצמו אמרינן הכי.
האם לכבודו ידוע אחרת? נשמח לשמוע?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 394 אורחים