ישראל אליהו כתב:דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.
סתם יהודי כתב:ישראל אליהו כתב:דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.
לכאורה לא צריך חלל. גם באנטרקטיקה אין ריבונות של אף מדינה, וכן בספינות השטות בלב אוקיינוסים.
ישראל אליהו כתב:סתם יהודי כתב:ישראל אליהו כתב:דעת הגרב"ץ אבא שאול, שאולי אפשר בחלל, כיון ששם לא שייך את דין החוק הבינלאומי.
לכאורה לא צריך חלל. גם באנטרקטיקה אין ריבונות של אף מדינה, וכן בספינות השטות בלב אוקיינוסים.
הוא התייחס גם לזה.
כיון שזה חוק בינלאומי, זה חל גם על המים הטריטוריאלים, או על מקומות שאין שום ריבונות.
בברכה המשולשת כתב:היכן מצאנו שההלכה מכירה בחוק בינלאומי כזה?
מבקש תורה כתב:בספר רץ כצבי החדש מביא: ידידי רבי דוד מנדלבוים, שוחח עם הגר"ח קנייבסקי, על דברי המג"א והמשנ"ב (לגבי שביתת עבדו בזה"ז) שאין עבדים ושפחות בזמן הזה, והגר"ח הקשה על דבריהם ממה שמברכים בברכות השחר "שלא עשני עבד", וביאר המג"א עצמו שהכוונה לעבד כנעני. ואם לא שייך בזמנינו עבד כנעני "מחמת דינא דמלכותא", לכאורה לא נוכל לברך ברכה זו, כשם שאין מברכים "שעשה לי כל צרכי" בתשעה באב, מכיון שלא לובשים אז נעליים. ואם כן ממה שמברכים בזמנינו "שלא עשני עבד" מוכח איפוא, שגם בזמנינו יש מציאות של עבדים ושפחות, ודברי המג"א והמשנ"ב צ"ע.
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין את השאלה בכלל.
ברכה חיובית כגון שעשה לי כל צרכי אינו יכול לברך. כלומר הברכה היא על מה שנעל מנעליו והיה מקום לומר שמי שאינו נועל מנעליו לא יוכל בכלל לברך אבל הדין הוא שאם כל העולם נהנה מזה אע"פ שהוא עצמו אינו נועל מברך. ולכן ביום שכל העולם אינו נועל יש בעייה לברך.
איך נובע מזה שאם אין עבדים כנעניים אי אפשר לברך שלא עשני עבד?
זה מזכיר את הדיון התמוה בעיני אם אשה צריכה לומר שלא עשני שפחה. בגלל שהיא אשה לא היתה יכולה להיות עבד? על זה היא מברכת שעשה אותה הבורא אשה יהודיה ולא גבר עבד כנעני.
יש איזה עניין לברך ולהודות לקב"ה על כך שלא קרה איזה משהו שבעיקרון בין כך אף פעם לא קורה
אוצר החכמה כתב:יש איזה עניין לברך ולהודות לקב"ה על כך שלא קרה איזה משהו שבעיקרון בין כך אף פעם לא קורה
למה הדבר לא קורה בגלל שאתה עשית את זה או בגלל שהקב"ה עשה את זה?
אוצר החכמה כתב:1. איני מבין מה ראיה מברכות הנהנין לברכות השבח.
2. גם כאן קם ורואה את גופו החייב במצוות לגמרי ועל זה מברך ג' ברכות. ואלו הג' ברכות על שאינו גוי שאינו חייב אלא בז' מצוות ואינו עבד החייב כאשה אבל זיל טפי ואינו אשה הפטורה מחלק מהמצוות. הסיכוי שהוא עצמו יהיה גוי או עבד או אשה אינו רלוונטי לעניין.
3. גם מי שגר בעיר שאין גרים בה גויים כלל מברך שלא עשני גוי. ואיני יודע למה אם היו עבדים כנעניים בקצה העולם היתה נחה דעתכם יותר מאשר אם היו בעבר.
4. זה לא תשובה לשאלה אבל נראה לי שכבר כמה מאות שנים שאין עבדים כנעניים בעולם.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי כוונת דבריך.
מה הכוונה חששו? מי חשש ? השאלה היתה איך מברכים כל ישראל שלא עשני עבד.
מה זה משנה מתי הסתיימה העבדות אצל הגויים הברכה היא על שלא עשני עבד כנעני כמבואר בגמרא מנחות שם.
אוצר החכמה כתב:מה מעשי בדבר שהוא רק תיאורטי ולא קורה אף פעם? זו בדיוק היתה טענת החושב..
אוצר החכמה כתב:1. איני מבין מה ראיה מברכות הנהנין לברכות השבח.
2. גם כאן קם ורואה את גופו החייב במצוות לגמרי ועל זה מברך ג' ברכות. ואלו הג' ברכות על שאינו גוי שאינו חייב אלא בז' מצוות ואינו עבד החייב כאשה אבל זיל טפי ואינו אשה הפטורה מחלק מהמצוות. הסיכוי שהוא עצמו יהיה גוי או עבד או אשה אינו רלוונטי לעניין.
3. גם מי שגר בעיר שאין גרים בה גויים כלל מברך שלא עשני גוי. ואיני יודע למה אם היו עבדים כנעניים בקצה העולם היתה נחה דעתכם יותר מאשר אם היו בעבר.
4. זה לא תשובה לשאלה אבל נראה לי שכבר כמה מאות שנים שאין עבדים כנעניים בעולם.
בברכה המשולשת כתב:היכן מצאנו שההלכה מכירה בחוק בינלאומי כזה?
אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?
במסתרים כתב: מי שהיה עבד בשעה שקבעו את החוק יצא לחירות?
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?
האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?
האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.
האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?
אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:למה אם לא שייך כיום עבדים לא שייך להודות על זה?
האם שייך להודות שלא עשנו דינוזאור? או שלא נפגשתי עם דינוזאור שיטרוף אותי? זה נשמע כליצנות.
בברכה המשולשת כתב:במסתרים כתב: מי שהיה עבד בשעה שקבעו את החוק יצא לחירות?
תלוי באיזה מדינה
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:
האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?
אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.
זה שונה, כי אילו לא הוציא וכו
משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 124 אורחים