עמוד 1 מתוך 1
שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' פברואר 28, 2016 9:20 pm
על ידי עושה חדשות
ז"ל הרמב"ם פ"ב מהל' שבת -
ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה שנאמר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם, הא למדת שאין משפטי התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם, ואלו המינים שאומרים שזה חילול שבת ואסור עליהן הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם.
1. מי הם אלו המינים שלא סוברים את ההיתר של פיקו"נ?
אולי האיסיים?2. מהו הנימוק המחודש שאין משפטי וכו' ומה לא מספיק בעצם הפטור הנלמד מקרא ולהסביר שחביבה נפש ישראל וכו'?
3. לכאו' לפי נימוק זה, יהיה היתר של פיקו"נ גם לגבי גויים, להתיר לגוי אכילת אבמה"ח לרפואה וכיו"ב?
ראיתי כעת בביאוה"ל סי' שכט שכתב -
"ואף על גב דלא שייך הכא הטעם חלל שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה משום דלאו דוקא שבת ה"ה שאר מצות כמו שכתב המאירי ביומא וז"ל ואעפ"י שנתברר שאי אפשר לו לחיות אפילו שעה אחת שבאותה שעה ישוב בלבו ויתודה עכ"ל אמנם באמת נראה דכל זה הוא לטעמא בעלמא אבל לדינא לא תלוי כלל במצות דאין הטעם דדחינן מצוה אחת בשביל הרבה מצות אלא דחינן כל המצות בשביל חיים של ישראל וכדיליף לה שמואל מוחי בהם כדכתב הרמב"ם פ"ב מהלכות שבת שאין משפטי התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם וכמו כן לכל הני תנאי דילפי לה ממזבח וממילה וממחתרת מוכרח דאחיים של אדם קפיד רחמנא (בר מההיא דחלל שבת אחת וכו') וכן מוכרח לשמואל דאמר גבי תינוק מושלך ברוב א"י דמפקחין אף על פי דעל פי דין יהיה א"י גמור ולא יקיים שום מצוה אעפ"כ כיון דבפקוח נפש אין הולכין אחר הרוב חיישינן שמא מישראל הוא",
משמע שלגבי אחד שאין תועלת בהצלתו לא מספיק הנימוק של חביבות נפש של ישראל, אלא ראוי להשתמש בנימוק של הר"מ שלא יהיו משפטי התורה נקמה.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' פברואר 28, 2016 11:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
1. אולי הקראים?
3. אה"נ. הרמב"ם פוסק שגוי דינו תמיד שיעבור ואל יהרג ואפי׳ בע"ז וג"ע ושפ"ד.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 12:13 am
על ידי עושה חדשות
עזריאל ברגר כתב:3. אה"נ. הרמב"ם פוסק שגוי דינו תמיד שיעבור ואל יהרג ואפי׳ בע"ז וג"ע ושפ"ד.
היכן?
---------
באבן האזל ביאר את הר"מ כדלהלן -
נראה דכוונתו דמצינו במה דאמר הגמ' בב"ק פ"ה ע"א ורפא ירפא מכאן שניתן רשות לרופא לרפאות דלא נימא רחמנא מחי ואיהו מסי א"כ אפשר דהחולי בא לשם עונש וא"כ היה אפשר לומר דאסור לחלל עליו את השבת לרפאותו ויהיה השבת סיוע ועזר להעונש שענש ד' להאדם בעבור חטאיו, ולזה אמר הא למדת שאי אפשר שיהיו משפטי התורה עזר וסיוע להעונשין אפי' אם האדם מחוייב בהם, ולשון נקמה הוא עונש כמו בפ"ח מהל' תשובה ה"ה.
---------
שמעתי לבאר, דאולי נפק"מ בזה שאם אדם קיים מצווה באופן של פיקו"נ, (ועכ"פ באופן שאיבד נפש עי"ז בפועל), לא יצא יד"ח.
וכעין ד' רש"י ביבמות סד: דהמל בסכנה הוי כמילה שלא בזמנה, וע"ע עונג יו"ט סי' מא. כי אין משפטי התורה נקמה וכו'.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 1:06 am
על ידי עושה חדשות
בעצם השאילה היא כך -
מה המקור של הרמב"ם לביאור הזה,
או בנוסח אחר, האם דברים אלו נשנו בכתבי הר"מ, רבותיו, או תלמידיו?
ואצרף מה שמצאתי בינתיים.
-עי' מאירי חיבור התשובה משיב נפש מאמר ב פרק י.
-עי' ביחזקאל פ"כ שממנו הביא הר"מ את הפסוק "חֻקִּים לֹא טוֹבִים וּמִשְׁפָּטִים לֹא יִחְיוּ בָּהֶם", ושם בכל הפרשה מוזכר רבות ענין "וחי בהם".
-וואס נאך?
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 1:23 am
על ידי סגי נהור
כעין סמך לדברי הרמב"ם בלשון הגמרא (יומא פה, א): קודש היא לכם - היא מסורה בידכם ולא אתם מסורים בידה.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 6:49 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:עזריאל ברגר כתב:3. אה"נ. הרמב"ם פוסק שגוי דינו תמיד שיעבור ואל יהרג ואפי׳ בע"ז וג"ע ושפ"ד.
היכן?
.
בהלכות מלכים, בדיני ז׳ מצוות בני נוח.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 7:30 am
על ידי מה שנכון נכון
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:עזריאל ברגר כתב:3. אה"נ. הרמב"ם פוסק שגוי דינו תמיד שיעבור ואל יהרג ואפי׳ בע"ז וג"ע ושפ"ד.
היכן?
.
בהלכות מלכים, בדיני ז׳ מצוות בני נוח.
לא כתוב ברמב"ם שפיכות דמים, ועיין במל"מ.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 8:48 pm
על ידי עושה חדשות
--כלפי ג' עבירות החמורות שדינם ייהרג ואל יעבור, האם שייך לומר שמשפטי התורה האלו הם נקמה בעולם? לכאו' ודאי שלא, אלא יש דברים שעדיף למות ולא לעשותם, וא"כ מאי נפק"מ אם זה רק ג' עבירות או גם חילול שבת ושאר עבירות?
--לר' עזריאל ור' משנ"נ. אכן כתוב בר"מ שאין לו מצוות קידוש ה' ולכן יעבור ואל ייהרג כשאונסין אותו לעבור על מצוותיו. אבל שאילתי היתה על דין מתרפאין, שכידוע בזה אין פטור אונס, אלא צריך את ההיתר הנלמד מהפס' "וחי בהם". ולפירש"י דגדר ההיתר הוא משום חביבות נפשו של ישראל, לכאו' פשוט דאי"ז שייך בבן נח. אבל לכאו' להר"מ י"ל סו"ס אין משפטי התורה נקמה וכו'. ומן התימה בזה על הגר"ח הל' רוצח שכתב "הרי לא מצינו דין פקוח נפש בבן נח", ולכאו' לטעמו של הרמב"ם אין בזה חילוק בין ישראל לעמים. (ויש לשאול, א"כ למה אין ישראל מחלל שבת על הצלת נפשו של גוי, וי"ל).
--מה שכתבתי לעיל דלהר"מ לא יוצא יד"ח במצווה הנעשית כ"נקמה בעולם", אף אם אין הדברים מגיעים עד כדי כך, מ"מ ודאי זה מאיר לנו את שי' הר"מ הידועה שאסור למסור נפש על שאר מצוות התורה.
--מה שהבאתי לעיל שהביאוה"ל בחר את הנימוק של הר"מ לגבי הצלת מי שלא יקיים מצוות או חיי שעה וכו', יש בזה דבר מעניין, שהמשנ"ב נקט שחביבות הנפש של יהודי היא לא טעם מספיק על המקרים הנ"ל, כי מה לנו בחיים של יהודי אם לא יוסיף בזה שמירת המצוות וכו', ורק מטעמו של הר"מ הנ"ל אפשר להבין בכל זאת למה נדחית השבת מפני הצלתו.
--האם במורה נבוכים וכיו"ב אין התייחסות להיתר של "וחי בהם" מהנימוק הנ"ל או מטעם אחר?
--תודה על עזרתכם, ולהתראות.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 8:52 pm
על ידי עושה חדשות
ומענין לענין, מאמר נאה מהגרח"י קפלן השייך לעניננו במקצת.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' פברואר 29, 2016 10:01 pm
על ידי סגי נהור
...עפ"ז מובן גם מה שכתב הרמב"ם (לגבי הלימוד המיוחד הנ"ל בנוגע לשבת) "ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה שנאמר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם", ולמד מזה לכל משפטי התורה – "הא למדת שאין משפטי התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם":
כוונתו בזה ללמוד מכאן גם לגבי כל משפטי התורה, שאין פירוש הדבר שבמקום סכנה לא נאמרו המצוות, ואזי אין האדם מחוייב בהן, אלא – ש"משפטי התורה" גופא מורים, שבמקום סכנה משפטי התורה הם להציל את הנפש (לפי שכל משפטי התורה בכלל הם "רחמים וחסד ושלום בעולם").
אך מ"מ הזכיר זאת הרמב"ם לגבי שבת, וממנה למדין לכל התורה, כי בגלוי ובמודגש נמצא הדבר בשבת...
לגבי שבת נאמר "את שבתותי תשמרו כי אות היא ביני וביניכם לדורותיכם לדעת כי אני ה' מקדשכם", ופירש רש"י: "אות גדולה היא בינינו שבחרתי בכם בהנחילי לכם את יום מנוחתי למנוחה".
וכיון שתוכן מצות שביתת השבת הוא "אות היא ביני וביניכם – שבחרתי בכם", הרי בשעה שיהודי נתון במצב של סכנת נפשות, יש חסרון בעצם ענינה של השבת, וממילא, כאשר נעשה חילול שבת לצורך פקו"נ, אין זאת רק שמתקיימת מצוה של פקו"נ, אלא העושה זאת מקיים בכך (ענין עיקרי ב)שמירת שבת – קיום ה"אות היא ביני וביניכם".
וע"פ הנ"ל תתורץ גם קושיית המפרשים, דלכאורה: הפסוק "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם" מיירי באדם עצמו, וא"כ, בשלמא מה שלמדין מכאן ש(בכל המצוות) "יעבור ואל יהרג", וכן שחולה שיש בו סכנה מותר לו בעצמו לחלל שבת – מובן; אך מנין לנו שדין זה חל גם על אחרים מישראל, שהם מצווים לחלל שבת כדי להציל נפש (אחרת) מישראל?
וע"פ הנ"ל הדבר מובן: ע"י עצם הצלתה של נפש מישראל, מקיים היהודי העושה זאת – יהיה מי שיהיה – את האות בין הקב"ה ובין עם ישראל.
(לקוטי שיחות לאדמו"ר מליובאוויטש זי"ע)
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' יולי 03, 2016 10:55 pm
על ידי עושה חדשות
בעצם דברי הרמב"ם הנ"ל, ומיהם המינים שהוא בא לאפוקי מינייהו,
הכל מתבאר היטב בס' תורה שלמה פרשת בשלח במלואים עמוד שיט.
(עי' לדוג' בכתבי פרקוי בן באבוי כפי שנד' באוצה"ג יומא דפ"ב, וכן בגי' הרי"ף "שמצטרפין לדעת אחרת", והגרממ"כ הביא שם באורך את דברי הקראים בענין. ומסתבר טובא שאת שיטתם בא הרמב"ם לשלול).
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ג' יולי 05, 2016 9:51 am
על ידי פלוריש
המאמר המצ"ב עוסק במקור דין פיקו"נ ומתייחס לפסוק ביחזקאל.
מקור דין פיקוח נפש וגדרו, וגדר פיקוח נפש במלחמה - בן ציון סופר
http://asif.co.il/?wpfb_filepage=1-7-pdf-53
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ג' ספטמבר 13, 2016 9:50 pm
על ידי עושה חדשות
לגבי היתר של פיקו"נ בגוי, עי' הערת המהרש"א סנהד' עד:
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ה' מרץ 02, 2017 11:27 pm
על ידי עושה חדשות
חשבתי ביאור חדש בלש' הר"מ הנ"ל,
הנה כבר הערתי
במקו"א על לש' השו"ע "מי שיש לו חולי של סכנה, מצוה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח, והשואל הרי זה שופך דמים", דלכאו' לא בכל מקרה שמותר לחלל שבת, אז השואל הוא שופ"ד, כי מותר לחלל שבת גם על צדדים רחוקים, ומאידך אין חיוב לעסוק בהם.
וי"ל דבגוונא דאם היה יום חול היה מציל, וכעת הוא נמנע משום חילול שבת, בזה חשיב שופ"ד, ולהא אהני ד' הר"מ שאין משפטי התורה נקמה בעולם.
מה דעתכם?
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ו' מרץ 03, 2017 8:01 am
על ידי בר ישראל
לאלו שקוראים אנגלית, יש לפרופ׳ חיים סולובייציק (הבן של הגרי״ד מבוסטון) מאמר ארוך הקשור לעניין הזה בכרך השני של כתביו.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ד' יוני 17, 2020 10:58 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:חשבתי ביאור חדש בלש' הר"מ הנ"ל,
הנה כבר הערתי
במקו"א על לש' השו"ע "מי שיש לו חולי של סכנה, מצוה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח, והשואל הרי זה שופך דמים", דלכאו' לא בכל מקרה שמותר לחלל שבת, אז השואל הוא שופ"ד, כי מותר לחלל שבת גם על צדדים רחוקים, ומאידך אין חיוב לעסוק בהם.
וי"ל דבגוונא דאם היה יום חול היה מציל, וכעת הוא נמנע משום חילול שבת, בזה חשיב שופ"ד, ולהא אהני ד' הר"מ שאין משפטי התורה נקמה בעולם.
מה דעתכם?
ועל זו הדרך י"ל עוד דנפק"מ בהסבר של הרמב"ם לגבי הנידון המובא
כאן, ודוק.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ד' יוני 24, 2020 5:02 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:חשבתי ביאור חדש בלש' הר"מ הנ"ל,
הנה כבר הערתי
במקו"א על לש' השו"ע "מי שיש לו חולי של סכנה, מצוה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח, והשואל הרי זה שופך דמים", דלכאו' לא בכל מקרה שמותר לחלל שבת, אז השואל הוא שופ"ד, כי מותר לחלל שבת גם על צדדים רחוקים, ומאידך אין חיוב לעסוק בהם.
וי"ל דבגוונא דאם היה יום חול היה מציל, וכעת הוא נמנע משום חילול שבת, בזה חשיב שופ"ד, ולהא אהני ד' הר"מ שאין משפטי התורה נקמה בעולם.
מה דעתכם?
ועל זו הדרך י"ל עוד דנפק"מ בהסבר של הרמב"ם לגבי הנידון המובא
כאן, ודוק.
חשבתי כעת לדמות לזה את דברי הלקט יושר שכ' לגבי חנוכה - בבית הגוי מדליק רק נר אחד ושמש אחד אף על פי שאין הגוי מקפיד על ב' או ג' נרות, שמא אחת למאה פעמים שתבא סכנה ממנה, והיה גנאי למצוה. וראיה מחסא בליל פסח שאוכלין עם חרוסת משום קפא, ובכל השנה אוכלין אותו בלא חרוסת אע"כ כמו שפי'.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' יוני 28, 2020 12:34 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:חשבתי ביאור חדש בלש' הר"מ הנ"ל,
הנה כבר הערתי
במקו"א על לש' השו"ע "מי שיש לו חולי של סכנה, מצוה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח, והשואל הרי זה שופך דמים", דלכאו' לא בכל מקרה שמותר לחלל שבת, אז השואל הוא שופ"ד, כי מותר לחלל שבת גם על צדדים רחוקים, ומאידך אין חיוב לעסוק בהם.
וי"ל דבגוונא דאם היה יום חול היה מציל, וכעת הוא נמנע משום חילול שבת, בזה חשיב שופ"ד, ולהא אהני ד' הר"מ שאין משפטי התורה נקמה בעולם.
מה דעתכם?
ועל זו הדרך י"ל עוד דנפק"מ בהסבר של הרמב"ם לגבי הנידון המובא
כאן, ודוק.
דעתי כעת שאין בזה טעם. אם מותר להימנע מטעמי עצלות או הפסד ממון וכד', והוא נמנע מחמת שלא רצה לחלל שבת, אמנם הוא שוגה וכסיל, אבל שופך דמים מהיכי תיתי? וכמו בנידון של הגר"י אברמסקי, אם יבחר להציל דוקא את מי שהצלתו איננה כרוכה במלאכת שבת, אף שטעות בידו ואין בזה טעם, אטו ייחשב שופ"ד?
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 10:11 pm
על ידי עושה חדשות
לגבי פקו"נ בגויים ראה במצורף ד'לדידהו ניתן לנקמה'.
- דרשות חתם סופר.jpg (125.63 KiB) נצפה 8597 פעמים
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 9:09 pm
על ידי אליעזר ג
עושה חדשות כתב:ז"ל הרמב"ם פ"ב מהל' שבת -
ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה שנאמר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם, הא למדת שאין משפטי התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם, ואלו המינים שאומרים שזה חילול שבת ואסור עליהן הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם.
1. מי הם אלו המינים שלא סוברים את ההיתר של פיקו"נ?
אולי האיסיים?2. מהו הנימוק המחודש שאין משפטי וכו' ומה לא מספיק בעצם הפטור הנלמד מקרא ולהסביר שחביבה נפש ישראל וכו'?
3. לכאו' לפי נימוק זה, יהיה היתר של פיקו"נ גם לגבי גויים, להתיר לגוי אכילת אבמה"ח לרפואה וכיו"ב?
ראיתי כעת בביאוה"ל סי' שכט שכתב -
"ואף על גב דלא שייך הכא הטעם חלל שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה משום דלאו דוקא שבת ה"ה שאר מצות כמו שכתב המאירי ביומא וז"ל ואעפ"י שנתברר שאי אפשר לו לחיות אפילו שעה אחת שבאותה שעה ישוב בלבו ויתודה עכ"ל אמנם באמת נראה דכל זה הוא לטעמא בעלמא אבל לדינא לא תלוי כלל במצות דאין הטעם דדחינן מצוה אחת בשביל הרבה מצות אלא דחינן כל המצות בשביל חיים של ישראל וכדיליף לה שמואל מוחי בהם כדכתב הרמב"ם פ"ב מהלכות שבת שאין משפטי התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם וכמו כן לכל הני תנאי דילפי לה ממזבח וממילה וממחתרת מוכרח דאחיים של אדם קפיד רחמנא (בר מההיא דחלל שבת אחת וכו') וכן מוכרח לשמואל דאמר גבי תינוק מושלך ברוב א"י דמפקחין אף על פי דעל פי דין יהיה א"י גמור ולא יקיים שום מצוה אעפ"כ כיון דבפקוח נפש אין הולכין אחר הרוב חיישינן שמא מישראל הוא",
משמע שלגבי אחד שאין תועלת בהצלתו לא מספיק הנימוק של חביבות נפש של ישראל, אלא ראוי להשתמש בנימוק של הר"מ שלא יהיו משפטי התורה נקמה.
1. אכן דומני האיסיים .
2. אומנם הגדר הפשוט של חילול שבת על מנת להציל הוא מחשיבות נפש בישראל , אבל אפשר שיש כאן גדר מוסף והוא שלא תגרום שמירת המצוות למוות מצד חילול השם ולא שמירת חיים בלבד ואולי לכך מכוון הרמבם. וכידוע חילול השם חמור משלוש עבירות וממילא גם חשוב מערך החיים.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' אפריל 11, 2021 6:04 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:חשבתי ביאור חדש בלש' הר"מ הנ"ל,
הנה כבר הערתי
במקו"א על לש' השו"ע "מי שיש לו חולי של סכנה, מצוה לחלל עליו את השבת, והזריז הרי זה משובח, והשואל הרי זה שופך דמים", דלכאו' לא בכל מקרה שמותר לחלל שבת, אז השואל הוא שופ"ד, כי מותר לחלל שבת גם על צדדים רחוקים, ומאידך אין חיוב לעסוק בהם.
וי"ל דבגוונא דאם היה יום חול היה מציל, וכעת הוא נמנע משום חילול שבת, בזה חשיב שופ"ד, ולהא אהני ד' הר"מ שאין משפטי התורה נקמה בעולם.
מה דעתכם?
ועל זו הדרך י"ל עוד דנפק"מ בהסבר של הרמב"ם לגבי הנידון המובא
כאן, ודוק.
דעתי כעת שאין בזה טעם. אם מותר להימנע מטעמי עצלות או הפסד ממון וכד', והוא נמנע מחמת שלא רצה לחלל שבת, אמנם הוא שוגה וכסיל, אבל שופך דמים מהיכי תיתי? וכמו בנידון של הגר"י אברמסקי, אם יבחר להציל דוקא את מי שהצלתו איננה כרוכה במלאכת שבת, אף שטעות בידו ואין בזה טעם, אטו ייחשב שופ"ד?
מתוך המאמר של הגרח"י קפלן שהתפרסם
כאן, ובקובץ ישורון ניסן תשפ"א.
...ולאור האמור יש לדון נפק"מ לדינא. דבכל גוונא דאם ניזל בתר רובא אין כאן הצלת נפשות, אזי אף דשרי לחלל שבת, מ"מ חיובא מדין 'לא תעמד על דם רעך' ליכא. דלא שאני משאר דיני התורה, דאזלי' בהו בתר רובא. ורק דין דחייה האמור ב'וחי
בהם' דוחה אפי' במקום רוב, אבל חיובא ליכא. ואם יבא אדם לסמוך על הרוב ולא להשתדל בהצלה, לא יורו לו שחייב הוא
להציל.
ואם תשאל, והלא כתב הר"מ (פ"ב מהל' שבת ה"ג), 'אסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה', וכתב המ"מ מקורו מן הירו' 'הזריז הרי זה משובח, והשואל ה"ז שופך דמים'. וכן נפסק בשו"ע (שכ"ח ב). ומשמע דחיובא איכא, ובכל גווני דמחללין שבת, והיינו אף באופן שהוא כנגד רוב.
תשובתך, דזהו דווקא בציור שאינו רוצה להציל מחמת השבת, שמחמיר בשבת שלא לדחותה מפני פיקוח נפש, והוא נקרא 'שופך דמים', [שהיא חומרא שלא בכל מי שאינו מציל נפש מצאנוה]. ומפני, שקובע שראוי שלא יצילוהו מפני השבת, והרי הוא אומר בזה שדינו למות, היפך מה שלימדה תורה שהשבת נדחית מפני פיקוח נפש. אך אם אינו משתדל בהצלה מחמת עצלות, לכאורה לא יקרא בזה שופך דמים, שכן רשאי הוא לסמוך על הרוב לקולא בזה. והוא הביאור שהאיסור הוא 'להתמהמה', כלומר, ההיסוס במה שלימדה תורה שראויה שבת לדחות מפני נפש הישראל.
ובפשוטו כן הוא, דלא לישתמיט מן הרמב"ם ומהראשו' דלאו ד'לא תעמוד' שאני משאר הלאוין, דלא סמכי' ביה ארובא. והחולק
בדבר זה עליו מוטלת חובת ההוכחה.
וכבר כתבתי לעיל הנלענ"ד בזה.
ורק מילה אחת על ההקשר האקטואלי בו נכתבו דבריו -זהירות מהפצת מחלת הקורונה.
כל הדיון שם מניח שהסוגיא היא בגדרי מצוות ונשמרתם וכו', ומחמת כך באו ההוראות להיזהר מהפצת המחלה. וכביכול י"ל דאליבא דר"י דסומא פטור מן המצוות, אז ודאי אין להורות לסומא להיזהר, ואולי גם שייך בזה פטורים של עוסק במצווה וכד'. ובודאי זה אינו אמת, והעיסוק בזהירות מהמחלה לא בא בתורת דקדוק והידורים במצות ונשמרתם, אלא מפני הרצון והדאגה שאנשים לא יחלו ולא ימותו, וכל הדיבור סביב 'ונשמרתם' או 'וחי בהם' הוא לסייעתא בעלמא להראות יקרות נפשו של ישראל בעיני המקום, וגם לדחויי מי שינקוט בסתמא דשומר מצוה לא ידע דבר רע וכד' ולכן אי"צ להיזהר כלל, ובהעלם מה שמחללים שבת עבור חולה שיב"ס ולא אמרי' דשומר מצוה וכו'.
ואפשר לבחון את כל זה באופן פשוט. לו יצוייר שה'קורונה' לא הייתה גורמת מיתה כלל אפילו אחד מאלף, אלא שבאחוז מסויים היה נגרם מזה עיוורון או חרשות או קטיעת ידיים או רגליים. וכך היה שכל אלו המתים במגיפה, היו ממשיכים לחיות, אלא שאחד מהם היה נעשה עיור והשני גידם וכן הלאה. ותחת כל ההלויות של השנה האחרונה, לא היה שום סכנת נפשות לאף-אחד, אבל בכל שכונה היו מתרבים קטועי האיברים כנ"ל. האם כל הוראות הזהירות היו מתבטלות או עכ"פ נחלשות, כי אין כאן שאלה של 'ונשמרתם' ול"ה פיקוח נפש. או אולי אדרבה, גם המקילים היו מחמירים יותר [כן הוא האמת לענ"ד, ואכמ"ל. עו"ח]. או שהכל היה נשאר אותו דבר, המחמירים בחומרתם לשבש את סדרי החיים מפני צד הנזק הכבד, והמקילים בקולתם לקיים טפי האי ענין דעולם כמנהגו נוהג. ובכך המבחן האם היה כאן עסק בסוגיות ד'ונשמרתם' או ענין אחר פשוט (המגובה כמובן בהשקפת התורה ורצון השי"ת) שאנשים ימשיכו לחיות ולא יאומללו משפחותיהם.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' אפריל 11, 2021 10:04 pm
על ידי דרומי
יפה כתבת. ויש להעיר ממרז"ל אלמלי נגדוה כו'. ומסיימים בטוב.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' אפריל 24, 2022 12:25 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:מתוך המאמר של הגרח"י קפלן שהתפרסם
כאן, ובקובץ ישורון ניסן תשפ"א....
בקובץ היכלא היו"ל כעת (ניסן תשפ"ב) נדפס מכתבו של הגרי"מ רובין בנידו"ז בעמ' רפ, ובו תגובה למאמר הנ"ל. עי"ש.
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: א' אפריל 24, 2022 4:43 pm
על ידי מן הדרום
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:מתוך המאמר של הגרח"י קפלן שהתפרסם
כאן, ובקובץ ישורון ניסן תשפ"א....
בקובץ היכלא היו"ל כעת (ניסן תשפ"ב) נדפס מכתבו של הגרי"מ רובין בנידו"ז בעמ' רפ, ובו תגובה למאמר הנ"ל. עי"ש.
אפשר להעלות?
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ג' אפריל 26, 2022 12:40 am
על ידי יודע_ספר
מן הדרום כתב:עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:מתוך המאמר של הגרח"י קפלן שהתפרסם
כאן, ובקובץ ישורון ניסן תשפ"א....
בקובץ היכלא היו"ל כעת (ניסן תשפ"ב) נדפס מכתבו של הגרי"מ רובין בנידו"ז בעמ' רפ, ובו תגובה למאמר הנ"ל. עי"ש.
אפשר להעלות?
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ג' אפריל 26, 2022 1:36 am
על ידי באמונתו
עושה חדשות כתב:בעצם דברי הרמב"ם הנ"ל, ומיהם המינים שהוא בא לאפוקי מינייהו,
הכל מתבאר היטב בס' תורה שלמה פרשת בשלח במלואים עמוד שיט.
(עי' לדוג' בכתבי פרקוי בן באבוי כפי שנד' באוצה"ג יומא דפ"ב, וכן בגי' הרי"ף "שמצטרפין לדעת אחרת", והגרממ"כ הביא שם באורך את דברי הקראים בענין. ומסתבר טובא שאת שיטתם בא הרמב"ם לשלול).
עיין גם במצורף:
Re: שאין משפטי התורה נקמה בעולם
פורסם: ב' ספטמבר 18, 2023 2:07 pm
על ידי עושה חדשות
בדברי הרמב"ם הנ"ל ראה עוד מש"כ הג"ר בונם שרייבר בקובץ מוריה תשרי תשפ"ד.