מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 17, 2016 3:03 am

שנינו במסכת סנהדרין (יח:):

גופא, אין מושיבין מלך בסנהדרין, ולא מלך וכהן גדול בעיבור שנה וכו', לא מלך וכהן גדול בעיבור שנה, מלך - משום אפסניא.

דהיינו, מלך אינו יושב בהרכב הדיינים המחליט על עיבור השנה, משום אפסניא. על 'אפסניא' זו נאמרו שני פירושים, האחד ברש"י והשני בערוך (מובא במסורת הש"ס שם). את שניהם מביא הרמ"ה, ואלו דבריו:

ולא מלך וכהן גדול בעיבור שנה. מלך משום אפסוניא - הוצאת חיילותיו שצריך לחלק להן ממון כו"כ בכל שנה ונוח לו שיהיו כל השנים כולן מעוברות וי"א לפי שהוא נוטל את המס לשנה והוא מחלק לחיילותיו בכל חדש וחדש ואם יוסיפו חדש צריך לתת להם משלו לפיכך דוחה את העיבור.


לפי הפרוש השני (הוא פירוש הערוך), המס המוטל על העם קצוב לכל שנה, ואינו גדל כאשר בית דין החליט לעבר את השנה. המלך, המחלק קצבה לחיילותיו לפי חודשים נאלץ למצוא פיתרון לקצבת החיילים בחודש העיבור, שכן היא איננה מעוגנת בתקציב השנתי, ועל כן יש לו עניין שלא תעובר השנה.

בירושלמי (יבמות פ"ד הי"ב) שנינו:

תלת עשר אחין הויין ומתין תרין עשר דלא בנין אתיון בעיון מתייבמה קומי רבי אמר ליה רבי איזיל ייבם אמר ליה לית בחיילי. והם אומרות כל חדא וחדא אנא מזייננא ירחי. אמר ומאן זיין ההוא ירחא דעיבורא. אמר רבי אנא זייננא ירחא דעיבורא וצלי עליהון ואזלון להון בתר תלת שנין אתון טעינין תלתין ושיתא מיינוקין אתון וקמנו להן קומי דרתה דרבי. סלקין ואמרין ליה לרע קרייא דמיינוקין בעיין מישאל בשלמא. אודיק ר' מן כוותא וחמתון. אמר לון מה עיסקיכון. אמרין ליה אנן בעיין תיתין לן ההוא ירחא דעיבורא. ויהיב להון ההוא ירחא דעיבורא.

פירוש, היו שלשה עשר אחים ומתו שנים עשר מהם ללא בנים. אמר רבי לאח הנותר לייבם את כולן, והא טען שאין בכוחו לפרנסן. אמרו הנשים, אנו נפרנס, כל אחת חודש אחד. אמר האיש, ומה עם חודש העיבור? אמר רבי בחודש העיבור אפרנס אני. התפלל רבי עליהם, והם הלכו להם. כעבור שלש שנים, בחודש העיבור, באו אל רבי כולם, יחד עם שלשים וששה ילדים שנולדו לשתים עשרה הנשים. וכו'. ורבי נתן להם מזונות חודש זה.

ראה שיירי קרבן שם שביאר מדוע הייתה בעיה עם חודש העיבור, ולא סידרו שכל אחת תפרנס חודש בזו אחר זו.

וראה קונטרס 'עוללות', לרבי ראובן מרגליות, סי' ה, המברר שהאיש בסיפור זה הוא 'בר קפרא', תלמיד או תלמיד-חבר של רבי.

וכעת לקופת העיר;

הנ"ל פרסמו השבוע עלון ובו קריאה למגבית חודש העיבור. הם מסבירים שם, לאור התקדימים שפורטו לעיל (ותודה להם על חלק ממראי המקומות לנכתב לעיל), שהיות והם מחלקים מדי חודש בחודשו מיליוני ש"ח לנזקקים, והיות והם מתבססים על הו"ק הניתנות לפי החודשים הלועזיים, והיות והם מחלקים את הכסף לפי החודשים העבריים, הרי שבחודש העיבור הם עומדים לפני שוקת שבורה. על כן הם פונים בזאת אל "המיוחדים בעם, אנשי המעלה, בעלי הנפש", להיחלץ חושים עבור החודש הערירי.
על אף שהם מסבירים באותיות מאירות עיניים את הבעיה, לא זכיתי להבין. הרי כמו במקביל לכל החודשים העבריים, גם במקביל לחודש העיבור קיים לו איזשהו חודש לועזי שבו נכנסות הו"ק לחשבון הבנק של קופת העיר. אם כן מה נשתנה חודש אדר הראשון מחודש מרחשון או מנחם-אב.

אודה מאד למי שיסביר את הבעיה לקשה תפיסה שכמוני.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 17, 2016 7:32 am

אם מישהו יקבל סכום של 1000 ש"ח כל עשרה ימים ויתן 1000 ש"ח לעניים כל תשעה ימים ברור שאחרי 90 יום יחסרו לו 1000 ש"ח שכן הוא נתן עשרת אלפים וקיבל רק תשעת אלפים ש"ח.
כן כאן אם אדם מקבל תרומות לפי חדשי החמה שבממוצע אורכם 30.5 (בערך) ימים, ומחלק את אותו סכום כסף שנכנס לחודש לפי חדשי הלבנה שהם בממוצע 29.5 ימים יחסר לו סכום של חודש פעם בשלוש שנים בערך.
זה בדיוק מה שעושה עיבור השנה מביא לנו את החודש הזה ומציין אותו בשם מיוחד.


אתה יכול לשאול, אם הם ידעו שכך יהיה מדוע לא חילקו כל חודש כ 3% פחות ממה שנכנס. אבל זה כבר שאלה אחרת.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' פברואר 17, 2016 7:44 am

השאלה היותר קשה היא, מדוע הם לא מחלקים לפי החודשים בהם הם מקבלים. כלומר, אם הם מקבלים לפי חודשי החמה, שיחלקו גם לפי חודשי החמה, ואז פתרנו את הבעיה.

לשם המחשה, אילו מידי חודש ב-20 לחודש הלועזי נכנס להם ההו"ק, הרי שב-1 לחודש הלועזי שלאחריו, יש להם את הכסף. ואז לא צריך מגבית חודש העיבור.


אבל בעצם, זה מצחיק מה שאנו כותבים. גם אם הם באמת עושים כדברי, הם לא יוותרו על מגבית חודש העיבור... אם אפשר להזות עוד רעיון, בכדי להוציא מאנשים תרומות [למטרות טובות! טובות!], אז למה לא?...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 17, 2016 8:31 am

לכאורה אינם רוצים לחלק לפי חודשי הגויים

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 17, 2016 8:53 am

אוצר

תודה רבה!

אמנם מוזרה למדי התנהלות קופת העיר. הלא טובת המקבלים היא, לכאורה, לקבל בתאריך לועזי קבוע, ולא בתאריך עברי. שכן החיובים בבנקים (משכנתא, אשראי וכו' וכו') הם לפי תאריך לועזי. ואז גם לא יהיה חשש מפני שוקת שבורה בחודש העיבור.

לאלוקים (ולגבאי קופת העיר) פתרונים.

מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » ד' פברואר 17, 2016 9:38 am

נראה לי שכל הבעיה הוא רק בעיה של הקופרייטינג של קופת העיר.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' פברואר 17, 2016 11:43 am

מלך זקן וכסיל כתב:נראה לי שכל הבעיה הוא רק בעיה של הקופרייטינג של קופת העיר.

טעות להם אין כלל בעיה, לא למנהלים, לא לגבאים, וכמובן לא לקופרייטינג שדוקא מרויח על כל מגבית שכזו.
הבעיה המרכזית היא ש-ל-נ-ו, הפכו אותנו לאנשים נבובים שאפשר לעבוד עליהם כל מה שרוצים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 17, 2016 12:19 pm

עקביה כתב:אוצר

תודה רבה!

אמנם מוזרה למדי התנהלות קופת העיר. הלא טובת המקבלים היא, לכאורה, לקבל בתאריך לועזי קבוע, ולא בתאריך עברי. שכן החיובים בבנקים (משכנתא, אשראי וכו' וכו') הם לפי תאריך לועזי. ואז גם לא יהיה חשש מפני שוקת שבורה בחודש העיבור.

לאלוקים (ולגבאי קופת העיר) פתרונים.


איני יודע איך עובדת קופה העיר ואיך הם עושים חשבונותיהם. אבל אם תתן לראובן 1000 ש"ח כל 1 בחודש הלועזי ולשמעון 1000 ש"ח כל ר"ח עברי. אולי לראובן יהיה יותר נוח אבל שמעון יקבל יותר כסף (כ 3%)

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 17, 2016 1:10 pm

איני יודע איך עובדת קופה העיר ואיך הם עושים חשבונותיהם. אבל אם תתן לראובן 1000 ש"ח כל 1 בחודש הלועזי ולשמעון 1000 ש"ח כל ר"ח עברי. אולי לראובן יהיה יותר נוח אבל שמעון יקבל יותר כסף (כ 3%)

התוספת היא לא כ"כ משמעותית. זה לא מאד משנה למשפחה האם הסכום שהיא קיבלה הוא ל30/29 יום או ל 30/31 יום. אבל סכום הנכנס באופן קבוע לפי תאריך לועזי, תועלתו משמעותית הרבה יותר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 17, 2016 2:01 pm

רק ציינתי את ההבדל בחישוב.

לוי
הודעות: 153
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2012 10:17 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי לוי » ד' פברואר 17, 2016 3:09 pm

הנאמן בפקדונו כתב:
מלך זקן וכסיל כתב:נראה לי שכל הבעיה הוא רק בעיה של הקופרייטינג של קופת העיר.

טעות להם אין כלל בעיה, לא למנהלים, לא לגבאים, וכמובן לא לקופרייטינג שדוקא מרויח על כל מגבית שכזו.
הבעיה המרכזית היא ש-ל-נ-ו, הפכו אותנו לאנשים נבובים שאפשר לעבוד עליהם כל מה שרוצים




הבעיה המרכזית היא ש-ל-נן - הפכנו לאנשים המחפשים היכן אפשר למתוח ביקורת.

שכחנו שמאחורי המגביות עומדות משפחות שבורות, שמייחלות בכל לב שקופת העיר תצליח "לעבוד" עלינו...

אני בטוח שאף אחד ממותחי הביקורת לא נמנה בין מקבלי התמיכות של קופת העיר. וה' יעזור שגם לא יזדקק לזה בעתיד.

אני בטוח גם שאותם אנשים שיושבים ומחפשים רעיונות ("הוזי רעיונות" כפי שכונו כאן) עבור קופות הצדקה השונות, יקבלו שכר רב מן השמים על כל רעיון.

אני שמח בכך שגם עלי קופת העיר הצליחו "לעבוד". אתמול התקשרתי ותרמתי 280 ₪ למגבית חודש העיבור.
"על הדרך" הרווחתי ברכה וספר עם הקדשה מהגרח"ק שליט"א.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי הכהן » ד' פברואר 17, 2016 3:20 pm

הבוקר אמרתי למישהו, שבאמת "עובדים עלינו", אבל יש כאן שני דברים נכונים עד למאוד:
א. לעניים אין מה לאכול.
ב. ר' חיים התכוון ברצינות...

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי פלתי » ד' פברואר 17, 2016 4:05 pm

לוי כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:
מלך זקן וכסיל כתב:נראה לי שכל הבעיה הוא רק בעיה של הקופרייטינג של קופת העיר.

טעות להם אין כלל בעיה, לא למנהלים, לא לגבאים, וכמובן לא לקופרייטינג שדוקא מרויח על כל מגבית שכזו.
הבעיה המרכזית היא ש-ל-נ-ו, הפכו אותנו לאנשים נבובים שאפשר לעבוד עליהם כל מה שרוצים

הבעיה המרכזית היא ש-ל-נן - הפכנו לאנשים המחפשים היכן אפשר למתוח ביקורת.
שכחנו שמאחורי המגביות עומדות משפחות שבורות, שמייחלות בכל לב שקופת העיר תצליח "לעבוד" עלינו...
אני בטוח שאף אחד ממותחי הביקורת לא נמנה בין מקבלי התמיכות של קופת העיר. וה' יעזור שגם לא יזדקק לזה בעתיד.
אני בטוח גם שאותם אנשים שיושבים ומחפשים רעיונות ("הוזי רעיונות" כפי שכונו כאן) עבור קופות הצדקה השונות, יקבלו שכר רב מן השמים על כל רעיון.
אני שמח בכך שגם עלי קופת העיר הצליחו "לעבוד". אתמול התקשרתי ותרמתי 280 ₪ למגבית חודש העיבור.
"על הדרך" הרווחתי ברכה וספר עם הקדשה מהגרח"ק שליט"א.

מצד אחד אתה צודק לגמרי. אם כי לדעתי ישנם מספיק דרכים לשכנע אנשים לתרום גם בלי "לעבוד" עליהם. וגם קיימת בי תחושה שעל כל תורם שהם מצליחים "לעבוד", הם מבריחים שני תורמים פוטנציאלים, שאיך לומר, בלשון נקיה, סולדים מצורת הקמפיינים הללו, ומעדיפים לתרום לקופות צדקה אחרות המתנהלות ללא רעשי סרק. לא אלמן ישראל.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 18, 2016 12:53 am

לו יהי שאיסור טימטום הציבור ואיסור שקר נדחים מפני דוחקם של העניים, ופרסומות קופת העיר הוא הדבר הנכון והראוי.
עדיין מותר למתוח ביקורת עניינית וממוקדת על נקודות מסוימות בהתנהלות הקופה, וטוב תעשה הקופה אם תתייחס לביקורת.

חלוקת התמיכה לפי תאריך עברי הוא מעשה תמוה, כלפי הנותנים ועוד יותר כלפי המקבלים.
פרסומת דורסנית המבקשת למחוק כל קופת צדקה אחרת על פני האדמה, בטענה שע"פ הוראת גדולי הדור יש רק קופה אחת בה מקיימים מצות צדקה בהידור, הוא מעשה תמוה, וכאשר לשם כך מגויס הגרח"ק, הוא תמוה שבעתיים.
האמינות של הקופה מתערערת בעייני מעלון מעלון, וכמובן שאינני מאמין לפסק המשונה שפרסמו לפני שנים אחדות בשם הגרח"ק, לפיו מי שרוצה לתת כסף לצדקה ולפניו עומדות שתי קופות, האחת גדולה, המחלקת הון עתק לצדקה, והאחת קטנה, מוטב לו לתרום לגדולה, כי אז מצות הצדקה שלו גדולה יותר, כי הוא נעשה שותף לחלוקת צדקה בהיקף גדול יותר.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' פברואר 18, 2016 1:21 am

עוד חידוש שהתחדש לאחרונה בבית מדרשם של קופת העיר, שהתחילו לחלק "מתנות" שיש להם ערך כספי לתורמים [לאחרונה ברכת הבית של הגרח"ק, וכעת ספר ארחות יושר], והכל כמובן מהכסף שאנו תורמים - ראוי לכל מי שחס על מעות הצדקה שלא לקבל מתנות אלו, וכן לכאו' מי שיקבל צריך לנכות שווי המתנה מחשבון המעשר כספים שלו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 18, 2016 8:27 am

חלוקת המתנות אינה חידוש של קופת העיר- הרבה ארגונים עושים כן

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' פברואר 18, 2016 9:50 am

ראשית דבר, ברצוני לתקן פה את הרושם שנוצר כביכול אני מזלזל בקופת העיר. הם בהחלט מחלקים סכומים אדירים לצדקה ומחזיקים אלפי משפחות. ועל כך שכרם כפול מן השמים.

אני התייחסתי באשר למסעות גיוס הכספים שלהם. ישנם פרסומים, שפשוט יוצרים ריאקציה אצל אנשים.

אילו הם היו עושים פרסום, שמרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, מעוניין לחלק את ספרו לכל מי שיתרום 280 ש"ח לקופת העיר, לחיי!

אבל הפרסום הוא, שעכשיו זה חודש העיבור, וחייבים עוד כסף, נכון? זאת אומרת, שבתת-מודע שלנו מנסים לשתול מידע, שאם חלילה וחס ושלום, לא תצלח המגבית המיוחדת, אז אבוי ואוי! אלפי משפחות יישארו ללא פרוטה לפורטה!!! אה, ודרך אגב, ר' חיים רוצה לתת לך ספר עם הקדשה... נו באמת!

אין צורך במגבית הזו. תחלקו בלועזי ואל תמציאו מספרים. וכפי שכבר צויין פה, ההיגיון אומר, שזו הדרך הנכונה ביותר. גם מבחינת ניהול תקין וסדיר של הנהלת הקופה, וגם מבחינת המקבלים. לצערנו, הבנקים עוד לא עברו לשימוש מלא בתאריך עברי, וההו"ק השונות יורדות ב-'1'/'5'/'10' לפי החודש הלועזי, ולא העברי.

וכל זה, בלי לנגוע בכלל, במסעות הפרסום המכוערות שנועדו לשלול את הקופות האחרות. בדידי הוה עובדא, שהגשתי בקשת תמיכה בשביל אברך ת"ח יקר שביקרים, בעל תשובה, המתגורר בעיר מודיעין עילית. במשך כחודשיים, טרטרו אותי עם מסמכים כאלו ואחרים, עדויות והמלצות, ושבע חקירות ודרישות. ואחר כל המסע המפרך, קיבלתי תשובה שהדהימה אותי: 'אנו מצטערים, בקשת התמיכה נדחתה בשלב זה, בשל קשיים מבית, של כמה משפחות מב"ב, שנקלעו לקשיים'.

באותו יום, הבנתי את גודל התמיהה. אכשר דרא, ולכל עיר יש היום קופת צדקה, הדואגת לפרנס את עניי העיר. אבל לא ראיתי, שקופת הצדקה של מודיעין עילית, מפרסמת בבני ברק או בירושלים, ולא חזיתי מודעת פרסום של קופת הצדקה האלעדית, בביתר עילית או בקרית גת. הקופה היחידה, ששמה מעיד עליה 'קופת העיר - בני ברק', שמפרסמת בכל רחבי הארץ מודעות ענק, שהיא הצדקה הראויה ביותר, היא אותה קופה שאומרת לי שבראש ובראשונה הם צריכים לדאוג לעניי ב"ב. ואם כן, מדוע אתם מפרסמים בערים אחרות?
נערך לאחרונה על ידי ארזי ביתר ב ה' פברואר 18, 2016 1:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי סתם איש » ה' פברואר 18, 2016 1:15 pm

כל הבעיה של חודש העיבור היא שקרית. שאמנם נכון שהכסף שנכנס מההו"ק לא מספיק אבל רוב מוחלט של התרומות הם לא מהו"ק אלא מהמגביות השונות שזה חד פעמי ובהם אין כלל את ה'בעיה' של חודש העיבור. [והאמת שדי בשלוש אחוז בלבד של תרומות חד פעמיות, ובפרט שרוב מוחלט של תרומות הם חד פעמיות]

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי סתם איש » ה' פברואר 18, 2016 1:20 pm

בענין פסקי הלכה בשם הגר"ח יש בכך סתירות רבות. קופת העיר מפרסמת בשמו שעדיף לקופת העיר ולא לעניי עירך. בעוד שקופות עירוניות אחרות מפרסמות מכת"י של הגר"ח את ההיפך הגמור, כך ראיתי בפרסום של קופת צדקה בעיר טבריה, וגם בעיר רכסים. ששם הגדילו לומר בשם הגר"ח שמי שתורם לצדקה יותר מהודרת -דהיינו עניי עירו, הישועה גדולה יותר מתורם לקופה אחרת -דהיינו לקופת העיר.....

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי הכהן » ה' פברואר 18, 2016 2:17 pm

ומה עם מגבית סיום שובבי"ם ת"ת בסוף מחזור קטן?
לדעתי שגה הקופירייטר. הוא היה צריך להוסיף שזה חל במוצאי שביעית, כך זה היה אחת ל-133 שנה...

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' פברואר 21, 2016 12:03 am

עכשיו שאלה פשוטה: מישהו יודע איך המציאות, האם אכן קופת העיר נותנת את הכסף לפי התאריך העברי?

סמל אישי של המשתמש
מחפש משמעות
הודעות: 72
הצטרף: ג' אפריל 08, 2014 9:43 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי מחפש משמעות » א' פברואר 21, 2016 12:06 am

לעומקו של דבר כתב:עכשיו שאלה פשוטה: מישהו יודע איך המציאות, האם אכן קופת העיר נותנת את הכסף לפי התאריך העברי?

למאי נפק"מ אינני מצליח להבין, אם מצות צדקה יקרה בעניך ונראה לך שזו צדקה כמו שהורו גדולי ישראל תן להם, וכי משנה מתי החלוקה בפועל של הגבאי צדקה. הרי אני משער שיש חלוקה של צדקה בכל יום או כמה פעמים ביום השאלה לאיזה עני או איזה צורך.
תחשוב טוב ממה נובעת שאלתך זו, או שמא אתה יודע טוב ממני ממה זה נובע.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי הכהן » א' פברואר 21, 2016 1:15 am

הכהן כתב:ומה עם מגבית סיום שובבי"ם ת"ת בסוף מחזור קטן?
לדעתי שגה הקופירייטר. הוא היה צריך להוסיף שזה חל במוצאי שביעית, כך זה היה אחת ל-133 שנה...

מישהו טען, שאם נוסיף לזה שנה שבה פברואר של 29 יום, זה יהיה אחת ל-532...

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' פברואר 21, 2016 1:41 am

הכהן כתב:
הכהן כתב:ומה עם מגבית סיום שובבי"ם ת"ת בסוף מחזור קטן?
לדעתי שגה הקופירייטר. הוא היה צריך להוסיף שזה חל במוצאי שביעית, כך זה היה אחת ל-133 שנה...

מישהו טען, שאם נוסיף לזה שנה שבה פברואר של 29 יום, זה יהיה אחת ל-532...

ואני אומר, שאם נוסיף לזה שנת תשע"ו, זה יהיה אחת ל-5776.......

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי לבנון » א' פברואר 21, 2016 10:47 am

ארזי ביתר כתב:
הכהן כתב:
הכהן כתב:ומה עם מגבית סיום שובבי"ם ת"ת בסוף מחזור קטן?
לדעתי שגה הקופירייטר. הוא היה צריך להוסיף שזה חל במוצאי שביעית, כך זה היה אחת ל-133 שנה...

מישהו טען, שאם נוסיף לזה שנה שבה פברואר של 29 יום, זה יהיה אחת ל-532...

ואני אומר, שאם נוסיף לזה שנת תשע"ו, זה יהיה אחת ל-5776.......

טעות קטנה: תשע"ו יוצא פעם באלף שנה, ה'תשע"ו יוצא פעם בששת אלפים שנה. בכל מקרה לא פעם ב5776.
ולגופן של דברים, אינני יודע אם מותר לרמאות את הציבור לצורך איסוף צדקה, אבל מי שעסוק כל ימיו בשקר ורמאות, אפי' אם זה מתוך כונות טובות, איבד אצלי את כל חזקת הנאמנות שלו, ושוב לא אסמוך לעולם על נקיון כפיו.
אדיף לתת את כספי לקופות קטנות סולידיות, שמדת האמת עדין נר לרגליהם.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי סתם איש » א' פברואר 21, 2016 1:30 pm

מחפש משמעות כתב:
לעומקו של דבר כתב:עכשיו שאלה פשוטה: מישהו יודע איך המציאות, האם אכן קופת העיר נותנת את הכסף לפי התאריך העברי?

למאי נפק"מ אינני מצליח להבין, אם מצות צדקה יקרה בעניך ונראה לך שזו צדקה כמו שהורו גדולי ישראל תן להם, וכי משנה מתי החלוקה בפועל של הגבאי צדקה. הרי אני משער שיש חלוקה של צדקה בכל יום או כמה פעמים ביום השאלה לאיזה עני או איזה צורך.
תחשוב טוב ממה נובעת שאלתך זו, או שמא אתה יודע טוב ממני ממה זה נובע.


מאי נפק"מ? אכן לדידי אין נפק"מ כי בלאו הכי אני לא תורם לשם. אבל מותר לדון לגופו של ענין? אם אכן הם לא מחלקים לפי העברי הרי שכל התורמים מחמת 'בעית חודש העיבור' הכסף הוא גזל גמור.
שנים רבות הם נתנו להבין שגדולי ישראל עצמם מברכים שם אחר שם בפרטות דבר שהוא שקר גמור, [לא זכור לי אמירה מפורשת שלהם, אבל כך היה משמעות הדברים וכך רבים מהציבור הבינו]. ואם אדם תרם בגלל זה וזה לא אמת הרי הכסף הוא גזל גמור, ולא שמענו שמאכילים את העניים גזל...

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי יתר10 » א' פברואר 21, 2016 2:01 pm

ל"צ להגזים, הרי אפילו מי שנותן ע"מ שיחיה בני אינו מקפיד ע"ז, כ"ש מי שתורם לקופת העיר אינו תורם על דעת מה שנתפרסם בדוקא, סמי מכאן גזל

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' פברואר 21, 2016 3:14 pm

יתר10 כתב:ל"צ להגזים, הרי אפילו מי שנותן ע"מ שיחיה בני אינו מקפיד ע"ז, כ"ש מי שתורם לקופת העיר אינו תורם על דעת מה שנתפרסם בדוקא, סמי מכאן גזל

יש מקום וודאי לחלק בין ע"מ שיחיה בני, לבין, למשל, מי שתורם הו"ק לקופה פלונית והנה באה הקופה ומספרת לו שאף שהיא נותנת לכל העניין כל חודש די מחסורם בתרומתו, עקב שינוי בין הלוחות היא צריכה כסף נוסף החודש וכל זה אפילו משל לא היה. (ולכאורה דומה למי שנותן צדקה עבור עני פלוני, והנה מגיעים ומספרים לו יש עני נוסף ושיתן לו כסף, ובאמת אין עני נוסף ומביאים לעני הקודם)
אגב, לי היה פשוט שהקופה אכן מחלקת בעברי מידי חודש ולכן ביקשתי לברר זאת שבזה קצת מיותר כל הדיון, חבל שלא מביאים כאן עובדות

שוב מצאתי כאן בשם הגרח"ק על נושא קצת אחר ועיין (מתורת הגר"י טרגר הובא כאן באשכול אחר)
קבצים מצורפים
מתנות לאביונים בטעות.PNG
מתנות לאביונים בטעות.PNG (73.82 KiB) נצפה 12098 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מחפש משמעות
הודעות: 72
הצטרף: ג' אפריל 08, 2014 9:43 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי מחפש משמעות » א' פברואר 21, 2016 4:16 pm

סתם איש כתב:
מחפש משמעות כתב:
לעומקו של דבר כתב:עכשיו שאלה פשוטה: מישהו יודע איך המציאות, האם אכן קופת העיר נותנת את הכסף לפי התאריך העברי?

למאי נפק"מ אינני מצליח להבין, אם מצות צדקה יקרה בעניך ונראה לך שזו צדקה כמו שהורו גדולי ישראל תן להם, וכי משנה מתי החלוקה בפועל של הגבאי צדקה. הרי אני משער שיש חלוקה של צדקה בכל יום או כמה פעמים ביום השאלה לאיזה עני או איזה צורך.
תחשוב טוב ממה נובעת שאלתך זו, או שמא אתה יודע טוב ממני ממה זה נובע.


מאי נפק"מ? אכן לדידי אין נפק"מ כי בלאו הכי אני לא תורם לשם. אבל מותר לדון לגופו של ענין? אם אכן הם לא מחלקים לפי העברי הרי שכל התורמים מחמת 'בעית חודש העיבור' הכסף הוא גזל גמור.
שנים רבות הם נתנו להבין שגדולי ישראל עצמם מברכים שם אחר שם בפרטות דבר שהוא שקר גמור, [לא זכור לי אמירה מפורשת שלהם, אבל כך היה משמעות הדברים וכך רבים מהציבור הבינו]. ואם אדם תרם בגלל זה וזה לא אמת הרי הכסף הוא גזל גמור, ולא שמענו שמאכילים את העניים גזל...

סו דרככם כך הבינו אעפ שלא אמרו בפירוש. אתה רשע! על גבם של עניים. אכזר! אן מילה אחרת

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 22, 2016 10:16 am

סו דרככם כך הבינו אעפ שלא אמרו בפירוש. אתה רשע! על גבם של עניים. אכזר! אן מילה אחרת

תגובה זו דומה למי שבאמצעו של דיון ענייני פנים אל פנים, כאשר הוא חש שמסתתמות טענותיו, הוא עובר לאגרופים, וחבל.

סמל אישי של המשתמש
מחפש משמעות
הודעות: 72
הצטרף: ג' אפריל 08, 2014 9:43 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי מחפש משמעות » ב' פברואר 22, 2016 5:31 pm

דיון ענייני פנים אל פנים????
תעמוד בבקשה מול כל אותם עניים יתומים ואלמנות שאותם אתה מזיק לא על סמך עובדות אלא על סמך מסתמתא וכו' כמו שכתבת אתה עצמך. תתבייש, חכמה גדולה לשבת בבית ממוזג ולירות חיצים המונעים פת לחמם של עניים ועוד לבקש תגובה עניינית.
אם לא תחזור בך ]ובטוחני שיעבור בך איזה רטט תשובה] אזי אתה אכן רשע וגס רוח.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי לבנון » ב' פברואר 22, 2016 6:15 pm

מחפש משמעות כתב:דיון ענייני פנים אל פנים????
תעמוד בבקשה מול כל אותם עניים יתומים ואלמנות שאותם אתה מזיק לא על סמך עובדות אלא על סמך מסתמתא וכו' כמו שכתבת אתה עצמך. תתבייש, חכמה גדולה לשבת בבית ממוזג ולירות חיצים המונעים פת לחמם של עניים ועוד לבקש תגובה עניינית.
אם לא תחזור בך ]ובטוחני שיעבור בך איזה רטט תשובה] אזי אתה אכן רשע וגס רוח.

תמשיך, תמשיך, אתה משעשע את כל חברי הפורום.
(אומר את האמת שבתחילה היית מרגיז, אבל לאט לאט הפכת לשעשוע).
קצת שמחה לכבוד פורים קטן לא יזיק, בפרט בימים אלו שעם ישראל עצוב לרגל המקרים הקשים.
אבל רק בימים הקרובים, כי כאן זה פורום רציני, ולא פורים עליז.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי סתם איש » ב' פברואר 22, 2016 7:10 pm

מחפש משמעות כתב:[
סו דרככם כך הבינו אעפ שלא אמרו בפירוש. אתה רשע! על גבם של עניים. אכזר! אן מילה אחרת

לא הבנתי. אתה מתווכח עם זה שכך אנשים [ואני בתוכם] הבינו בזמנו? על זה אני יכול להעיד עלי ועל אחרים. אתה כועס על כך שכך הבנתי מהם בזמנו? כך הם נתנו לי להבין. אז בבקשה יותר פירוט למה אני רשע אכזר ושאר ירקות...

סמל אישי של המשתמש
מחפש משמעות
הודעות: 72
הצטרף: ג' אפריל 08, 2014 9:43 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי מחפש משמעות » ב' פברואר 22, 2016 7:20 pm

עם כל הכבוד לא התווכחתי איתך ואני לא עובד בקופת העיר ולא בשאר ירקות כלשונך, כאב לי שבנושא שנוגע לפת לחמם של אביונים, ותעצום את העינים לכמה דקות ותנסה לדמיין מה זה אומר משפחה שאין לה, וכו' וכו', קם פה אדם וכתוב שחור על גבי לבן דברים מתוך השערות ומסתמא, כך הוא כתב שהוא לא יודע אלא מסתמא!! אתה מבין, ומכח המסתמא הזה אם ח"ו יפגע במשהו פת לחמו של ילד עני או אברך כולל שלא יקבל את מלא התמיכה ילמד שעה אחת פחות! וכו' וכו' מי לוקח על זה אחריות? מי?
ובמקום לענות ולומר נכון לא הייתי צריך לדבר מתוך השערה, עונה לי לא לעניין הופך את זה לפורים ופסח ושאר ירקות, אני לא מגיע להתווכח אבל באמת כאב לי הגישה הזו, אולי אני נאיבי ותמים אבל זה כואב עד למאד, ושאף אחד כאן לא ידע מחסור מהו אמן.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי שמש » ב' פברואר 22, 2016 9:41 pm

צר לי לאכזב אותך אבל גם אני הבנתי כך בזמנו עד שהוברר לי שלהד"ם.
אאל"ט הביטוי "שם אחר שם בפרטות" הופיע לא אחת בפרסומיהם (או שמא בפרסומי הקופה המתחרה?).

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי אום אני חומה » ב' פברואר 22, 2016 10:58 pm

שמש כתב:אאל"ט הביטוי "שם אחר שם בפרטות" הופיע לא אחת בפרסומיהם (או שמא בפרסומי הקופה המתחרה?).

אתה אכן לא טועה. הביטוי הופיע אבל לא כלפי הגדולים אלא כלפי השליחים לעמוקה ומירון ושאר המקומות (בעיני ראיתי שליחים של קופה מסוימת - לא קופת העיר! - אומרים שם אחר שם, אלא שהקצב היה קרוב למהירות האור)

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 23, 2016 12:15 am

מחפש משמעות כתב:דיון ענייני פנים אל פנים????
תעמוד בבקשה מול כל אותם עניים יתומים ואלמנות שאותם אתה מזיק לא על סמך עובדות אלא על סמך מסתמתא וכו' כמו שכתבת אתה עצמך. תתבייש, חכמה גדולה לשבת בבית ממוזג ולירות חיצים המונעים פת לחמם של עניים ועוד לבקש תגובה עניינית.
אם לא תחזור בך ]ובטוחני שיעבור בך איזה רטט תשובה] אזי אתה אכן רשע וגס רוח.

גידופיך ותגרת ידך הם רוח רעננה בפורום. תגובותיך היו לי למשיב נפש ולכלכל את שיבתי. גדף והצלח.

מה שמרתק בכל העניין הוא, שלאחר שמועלות תהיות נכבדות אודות התנהלות קופת העיר, והאם אין בהם כדי להעיב על נאמנותה, נזעק הנ"ל וצווח שאנו חומסים את העניים. הלא זה הדבר אשר דיברנו עליו, האם הקופה מתנהלת כיאות ביחס לעניים. ובכל מקרה ואיך שיהיה, אף אחד כאן לא מעלה על דעתו לחדול מלתת צדקה ח"ו, אלא רק להעדיף את קופת שכונתו על פני 'קופת העיר בני ברק'.

נ.ב. שליח של קופת העיר בקבר השל"ה, המתפלל שם מידי יום ביומו אמר לי שהוא קורא כל שם ושם בפרטות. [אבל גדו"י ודאי אינם מזכירים כל שם ושם].

ומעניין לעניין באותו עניין, לאחר שקופה"ע פרסמה את הסגולה הבדוקה של קריאת פרשת המן ביום ג' לפ' בשלח אצל קברו של רמ"מ מרימינוב, ובאותו עלון גם פורש ללא היסוס כי כל העושה כן מובטח לו בכל מאת האחוזים שהוא מסודר לחלוטין בכל הנוגע לפרנסה, וחסל סדר דאגות כלכליות מכאן ולהבא, שלחתי מייל לנציג הקופה ושאלתי שאלת תם, אם אכן כך הוא, מדוע קופה"ע אוספת כסף עבור העניים, יזכירו את שמות כל העניים על קברו של רמ"מ ביום ג' לפ' בשלח עם קריאת פרשת המן, וחסל סדר עניים מכאן ולהבא?

הלה ענה לי שהיות ואינני תורם לקופה אלא סתם שואל, אין הוא רואה צורך להיזדקק לשאלתי. הראיתי לו שאני דווקא כן תורם. עבור קרוב משפחתי הוקמה קרן ע"י קרובי משפחה דרך הקופה ואני תורם לקרן זו באופן קבוע מדי חודש בחודשו. הלה טען שתרומה לקרן אינה נחשבת... כך הוסיפה ההתכתבות להתנהל עוד מעט, כשלתשובת הקופה אני עדיין ממתין...

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' פברואר 23, 2016 10:23 am

מחפש משמעות כתב:עם כל הכבוד לא התווכחתי איתך ואני לא עובד בקופת העיר ולא בשאר ירקות כלשונך, כאב לי שבנושא שנוגע לפת לחמם של אביונים, ותעצום את העינים לכמה דקות ותנסה לדמיין מה זה אומר משפחה שאין לה, וכו' וכו', קם פה אדם וכתוב שחור על גבי לבן דברים מתוך השערות ומסתמא, כך הוא כתב שהוא לא יודע אלא מסתמא!! אתה מבין, ומכח המסתמא הזה אם ח"ו יפגע במשהו פת לחמו של ילד עני או אברך כולל שלא יקבל את מלא התמיכה ילמד שעה אחת פחות! וכו' וכו' מי לוקח על זה אחריות? מי?
ובמקום לענות ולומר נכון לא הייתי צריך לדבר מתוך השערה, עונה לי לא לעניין הופך את זה לפורים ופסח ושאר ירקות, אני לא מגיע להתווכח אבל באמת כאב לי הגישה הזו, אולי אני נאיבי ותמים אבל זה כואב עד למאד, ושאף אחד כאן לא ידע מחסור מהו אמן.

אתה נורמלי? אתה מוכן לדבר לעניין בבקשה?

אף אחד כאן, לא מחפש לומר שהעניים הנתמכים ע"י קופת העיר, צריכים למות ברעב. חלילה. פשוט, מנהלים כאן דיון, על הגינותה של קופת העיר, ומכח כך, על מחוייבותו של תושב חיפה או מודיעין, לתרום ל'קופת העיר - בני ברק' על פני הקופה השכונתית או העירונית שלו. ודאתינן לדיון זה, כבר הובאו עוד שקרים רבים שלהם.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי סתם איש » ג' פברואר 23, 2016 12:49 pm

מחפש משמעות כתב:עם כל הכבוד לא התווכחתי איתך ואני לא עובד בקופת העיר ולא בשאר ירקות כלשונך, כאב לי שבנושא שנוגע לפת לחמם של אביונים, ותעצום את העינים לכמה דקות ותנסה לדמיין מה זה אומר משפחה שאין לה, וכו' וכו', קם פה אדם וכתוב שחור על גבי לבן דברים מתוך השערות ומסתמא, כך הוא כתב שהוא לא יודע אלא מסתמא!! אתה מבין, ומכח המסתמא הזה אם ח"ו יפגע במשהו פת לחמו של ילד עני או אברך כולל שלא יקבל את מלא התמיכה ילמד שעה אחת פחות! וכו' וכו' מי לוקח על זה אחריות? מי?
ובמקום לענות ולומר נכון לא הייתי צריך לדבר מתוך השערה, עונה לי לא לעניין הופך את זה לפורים ופסח ושאר ירקות, אני לא מגיע להתווכח אבל באמת כאב לי הגישה הזו, אולי אני נאיבי ותמים אבל זה כואב עד למאד, ושאף אחד כאן לא ידע מחסור מהו אמן.

חוסר הבנה? או קריאה לא רצינית? או בעיה אחרת? לא כתבתי מהשערות ולא מסתמא. רק אמרתי שגם אם הם לא כתבו מפורשות שגדו"י מברכים כל שם בפרטות, אבל בעבר הם נתנו להבין כך. אז מה בדיוק הבעיה?. אתה מוזמן לקרוא את מה שכתבתי לעיל ולהגיב ענינית.

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: חודש העיבור - בבלי, ירושלמי ומגבית קופת העיר

הודעהעל ידי אום אני חומה » ג' פברואר 23, 2016 2:27 pm

הלום ראיתי בספר הנפלא אפיקי אי"ל (עמ' קמח) שמרן רה"י שליט"א מקפיד דווקא לא להזכיר שמות בתפילתו על תורמי קופות הצדקה השונות, דחושש להא דהזכרת השם מעוררת דינים (והגר"א לא חילק בין בפניו לשלא בפניו)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 434 אורחים