מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הבחור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הבחור

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' ינואר 22, 2016 1:59 am

המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידון האם ראוי לרב שיחמוד הבחור לעצמו?

כאייל תערוג-
"ומעשה היה עם האדמו"ר מצאנז זצוק"ל ששלחוהו לבחון בחור לצורך שידוך וכשראה את מעלתו רצה אותו לבתו וביקש ממנו שימתין לה עד שתגדל, והיינו משום דהרי צריך לחתן טוב וחתן זה הוא לפניו וא"כ חייב להשתדל בזה ולא לסמוך על בטחון"

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי גבול ים » ו' ינואר 22, 2016 2:03 am

לכאו' תלוי בשיטות הראשונים אם דין עני המהפך בחררה הוא גם במכר או רק בהפקר.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי תוכן » ו' ינואר 22, 2016 9:02 am

אין זה דומה לעני המהפך בחררה, כי שם החררה טעימה לשני העניים במדה שוה, אבל פה אין הבחור מתאים לכל אחד, ואם הרב חושב שהבחור מתאים לבתו, הרי אינו יודע שהוא מתאים לבת אחרת, ואין ספק מוציא מידי ודאי.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ינואר 22, 2016 10:05 am

תוכן כתב:אין זה דומה לעני המהפך בחררה, כי שם החררה טעימה לשני העניים במדה שוה, אבל פה אין הבחור מתאים לכל אחד, ואם הרב חושב שהבחור מתאים לבתו, הרי אינו יודע שהוא מתאים לבת אחרת, ואין ספק מוציא מידי ודאי.

סברא בדויה, הרי השני רוצה לקחת את הבחור הזה אם נמצא טוב. בכל מהפך בחררה אפשר להמציא איזה טעם למה זה אולי טוב יותר עבור השני ולא עבור הראשון. על הראשון להחליט את זה, לא השני הבא לקחת החררה ממנו.
יש היתר יותר מרווח, שהוא כא"א למצוא במק"א.
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב ו' ינואר 22, 2016 10:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' ינואר 22, 2016 10:22 am

עני המהפך בחררה - יש רק את מי שלוקח, אבל החררה עצמה אין לה שום דעה, לא כל שכן הבעת דעה. משא"כ בשידוך, בדרך כלל... אמורה להיות דעה הן למוצע הן להוריו, כך שההבדל גדול.
ותו, אשה אבידתו מיקרי, ומה הדין בראה את האבדה וחברו נטלה?

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ו' ינואר 22, 2016 10:31 am

זקן ששכח כתב:עני המהפך בחררה - יש רק את מי שלוקח, אבל החררה עצמה אין לה שום דעה, לא כל שכן הבעת דעה. משא"כ בשידוך, בדרך כלל... אמורה להיות דעה הן למוצע הן להוריו, כך שההבדל גדול.

בנוסח אחר: בחררה יש רק דעת הלוקח, אבל בשידוך יש רק דעת הבחור. הבחור סבר שיש לו רק אפשרות א', ואילו רבו מודיע לו שיש לו גם אפשרות ב'. האם מותר לו שלא לגלות לו על מקח טוב יותר בעבורו?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 2:16 pm

ב"ב יב:
כי הא דמר בר רב אשי דהוה קאי ברסתקא דמחוזא שמעיה לההוא שוטה דקאמר ריש מתיבתא דמליך במתא מחסיא טביומי חתים אמר מאן חתים טביומי ברבנן אנא שמע מינה לדידי קיימא לי שעתא קם אתא אדאתא אימנו רבנן לאותביה לרב אחא מדפתי ברישא כיון דשמעי דאתא שדור זוגא דרבנן לגביה לאימלוכי ביה עכביה הדר שדור זוגא דרבנן אחרינא עכביה גביה עד דמלו בי עשרה כיון דמלו בי עשרה פתח הוא ותנא ודרש לפי שאין פותחין בכלה פחות מעשרה קרי רב אחא אנפשיה כל המריעין לו לא במהרה מטיבין לו וכל המטיבין לו לא במהרה מריעין לו

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי סתם איש » ש' ינואר 23, 2016 9:38 pm

זקן ששכח כתב:עני המהפך בחררה - יש רק את מי שלוקח, אבל החררה עצמה אין לה שום דעה, לא כל שכן הבעת דעה. משא"כ בשידוך, בדרך כלל... אמורה להיות דעה הן למוצע הן להוריו, כך שההבדל גדול.
ותו, אשה אבידתו מיקרי, ומה הדין בראה את האבדה וחברו נטלה?


במקח לכו"ע יש עני המהפך והרי גם שם יש את דעת המוכר.

ומש"כ שחשיב אבידתו וכו' נעלם מהכותב לפי שעה גמ' ריש פרק האומר בקידושין שאף בקידושין יש עני המהפך בחררה

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ש' ינואר 23, 2016 9:56 pm

בגמ' קידושין ריש האומר, משמע דשרי רק אם לא ירצו את אותו הבחור, ובלא"ה חשיב עני המהפך בחררה. וגם כשאינה רוצה את הבחור, עליו להודיע לבחור קודם.

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי גבול ים » ש' ינואר 23, 2016 10:31 pm

יתכן ואילו היה הבחור יודע מעצמו שהאדמו"ר חפץ לקחתו לחתן לא היה מעוניין לשמוע הצעות אחרות, ולפי"ז מן הדין רשאי האדמו"ר להציע לו עצה הוגנת שידע לשקול את רצונו במקרה כזה, ולא דמי לעני המהפ"ב גם לסוברים שגם במקח קיים הדין, כיון ששם אין למוכר נ"מ מי הקונה.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' ינואר 24, 2016 5:47 pm

מעולם לא שמענו עובדא כזאת על האדמו"ר מצאנז זצ"ל, ואולי נחלף לו עם רב אחר.

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ינואר 24, 2016 5:52 pm

שברי לוחות כתב:מעולם לא שמענו עובדא כזאת על האדמו"ר מצאנז זצ"ל, ואולי נחלף לו עם רב אחר.

שמענו סיפור בדומה לזה על האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצ"ל, בימי בחרותו דובר בו נכבדות בבתו של רבי יואל מסאטמאר, ושלחו רבי יואל אצל אחיו הגדול בעל עצי חיים מסיגעט זצ"ל כדי שיבחן אותו ויתהה על קנקנו, משראה העצי חיים את שבחו וגדלותו עמד ולקח אותו חתן לבתו.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' ינואר 24, 2016 5:59 pm

גם עובדא זו אינה נכונה

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' ינואר 24, 2016 8:46 pm

.
נערך לאחרונה על ידי ר_חיים_הקטן ב א' ינואר 24, 2016 9:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קוויטל
הודעות: 90
הצטרף: ו' אפריל 12, 2013 3:29 am

Re: המבקש מרבו שיבחן בחור לצורך שידוך האם ראוי לרב שיחמוד הב

הודעהעל ידי קוויטל » א' ינואר 24, 2016 8:55 pm

בנים לא, בנות כן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים