הוגה ומעיין כתב:היה על כך מאמר חשוב של הרב יוסף כהאן באחד מגליונות דאצ'ה.
עושה חדשות כתב:ז"ל הרמב"ם בהל' מזוזה פ"ה מנהג פשוט שכותבים על המזוזה מבחוץ כנגד הריוח שבין פרשה לפרשה שדי ואין בזה הפסד לפי שהוא מבחוץ, אבל אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים או שמות קדושים או פסוק או חותמות הרי הן בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא, שאלו הטפשים לא די להם שבטלו המצוה אלא שעשו מצוה גדולה שהיא יחוד השם של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית עצמן כמו שעלה על לבם הסכל שזהו דבר המהנה בהבלי העולם.
ובהל' ע"ז פי"א הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה וכן הקורא על התינוק שלא יבעת והמניח ספר תורה או תפילין על הקטן בשביל שיישן, לא די להם שהם בכלל מנחשים וחוברים אלא שהן בכלל הכופרים בתורה שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינן אלא רפואת נפשות שנאמר ויהיו חיים לנפשך, אבל הבריא שקרא פסוקין ומזמור מתהילים כדי שתגן עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים הרי זה מותר.
שאילותי: (שואל שלא מדעת)
א. מה ההבדל הגדול בין לכתוב שמות וחותמות בפנים המזוזה או בחוץ, לענין זה.
ב. למה רק מי שכותב שמות במזוזה הוא סכל, והרי גם בלי כתיבת שמות, יתכן הרבה אנשים שעושים את המצווה להנאת עצמן.
ג. למה הרי הן בכלל מי שאין לו חלק לעוה"ב.
ד. הרי באמת המזוזה שומרת, וכמבו' בגמ' כמה דינים מכח זה, ומה נורא שהוסיף עוד שמירות, אם זה בתוך המזוזה.
א. למה מודגש ברמב"ם ההבדל בין חולה לבריא, הרי לכאו' עיקר החילוק זה האם הוא מכוין לזכות הקריאה או שעושה כעין לחש.
ב. למה זה כפירה בתורה, מה שזה משמש גם כלחש למכה.
ג. ולמה החולה שנתן צדקה כמנין חי וכד' לא יהיה בכלל זה.
ד. האם יש קשר בין ב' ההלכות הנ"ל, או רק דמיון בעלמא.
בקיצור, אני מחפש מישהו מרבותינו שהאריך בד' הרמב"ם הנ"ל לבאר מה הנקודה המדוייקת הבעייתית של הסיכלות הנ"ל, וכן האם יש בראש' התייחסות לרמב"ם הזה.
עושה חדשות כתב:תודה לכל העונים.
יש כאן שאילה נוספת, דהנה הראש' הק' על איסורא דלוחש על המכה, מהא דאמרי' בשבת דס"ז "אמר רבי יוחנן לאשתא צמירתא לישקל סכינא דכולא פרזלא וכו' ולימא וירא מלאך ה' אליו וגו' למחר ליחרוק ביה פורתא ולימא ויאמר משה אסרה נא ואראה למחר ליחרוק ביה פורתא ולימא וירא ה' כי סר לראות" וכו'.
ותי' הרי"ף והתוס' וכן הרבה ראש', דסכנה שאני.
ומבו' עכ"פ בדבריהם, דדברי תורה הם באמת גם רפואת הגוף, ולכן בשעת הסכנה יש להתיר לחישה מעין זו, כי היא באמת מועילה. וא"כ שוב נתמה מהי הקפידה הגדולה להשתמש בזה שלא בשעת סכנה ממש.
אבל באמת אין הכרח שהרמב"ם מסכים לזה, ואולי ס"ל ד"אינן אלא רפואת נפשות".
וז"ל המאירי בשבועות דט"ו "כבר ביארנו בפרק חלק שהלוחש על המכה בפסוקי' וברקיקה אין לו חלק לעולם הבא ובלא רקיקה מ"מ איסור יש בו שאסור להתרפאות בדברי תורה ומה שאמרו בששי של שבת ס"ז א' האי אשתא צמירתא נימא וירא אליו מלאך ה' מתוך הסנה י"מ שסכנה שאני ולי נראה שאין זה אלא כעין תפלה והבטחה שתבא לו ישועה מתוך גודל הצרות כמו שידוע במשל הסנה שהוא רמז לאומה השפלה שהיתה שם בוערת באש צרות המלך ההוא ואיננה כלה בידו הא כל שאומ' דרך לחש אסור ואף שם תירצוה בפנים אחרים ומ"מ בריא שקורא מזמורים ופסוקים כדי שתגין עליו זכות קריאתם לינצל מן הצרות הרי זה מותר".
עושה חדשות כתב:תודה לכל העונים.
יש כאן שאילה נוספת, דהנה הראש' הק' על איסורא דלוחש על המכה, מהא דאמרי' בשבת דס"ז "אמר רבי יוחנן לאשתא צמירתא לישקל סכינא דכולא פרזלא וכו' ולימא וירא מלאך ה' אליו וגו' למחר ליחרוק ביה פורתא ולימא ויאמר משה אסרה נא ואראה למחר ליחרוק ביה פורתא ולימא וירא ה' כי סר לראות" וכו'.
ותי' הרי"ף והתוס' וכן הרבה ראש', דסכנה שאני.
ומבו' עכ"פ בדבריהם, דדברי תורה הם באמת גם רפואת הגוף, ולכן בשעת הסכנה יש להתיר לחישה מעין זו, כי היא באמת מועילה. וא"כ שוב נתמה מהי הקפידה הגדולה להשתמש בזה שלא בשעת סכנה ממש.
אבל באמת אין הכרח שהרמב"ם מסכים לזה, ואולי ס"ל ד"אינן אלא רפואת נפשות".
וז"ל המאירי בשבועות דט"ו "כבר ביארנו בפרק חלק שהלוחש על המכה בפסוקי' וברקיקה אין לו חלק לעולם הבא ובלא רקיקה מ"מ איסור יש בו שאסור להתרפאות בדברי תורה ומה שאמרו בששי של שבת ס"ז א' האי אשתא צמירתא נימא וירא אליו מלאך ה' מתוך הסנה י"מ שסכנה שאני ולי נראה שאין זה אלא כעין תפלה והבטחה שתבא לו ישועה מתוך גודל הצרות כמו שידוע במשל הסנה שהוא רמז לאומה השפלה שהיתה שם בוערת באש צרות המלך ההוא ואיננה כלה בידו הא כל שאומ' דרך לחש אסור ואף שם תירצוה בפנים אחרים ומ"מ בריא שקורא מזמורים ופסוקים כדי שתגין עליו זכות קריאתם לינצל מן הצרות הרי זה מותר".
יבנה כתב:התורה ניתנה לרפואת הנפש ולא לרפואת הגוף ומוריד מערכה בכך שעושהו לרפואת הגוף, אך בכ"ז יש בכוחה גם לרפאות את הגוף (עכ"פ להחולקים על הרמב"ם), ובמקום סכנה הותר.
עושה חדשות כתב:יבנה כתב:התורה ניתנה לרפואת הנפש ולא לרפואת הגוף ומוריד מערכה בכך שעושהו לרפואת הגוף, אך בכ"ז יש בכוחה גם לרפאות את הגוף (עכ"פ להחולקים על הרמב"ם), ובמקום סכנה הותר.
ועי' מהרש"א ח"א בשבועות דט"ו.
אין זו תמיהא של כלום דהא לא נגע ולא פגע למזוזה כלל דהתם כונתם הו' לשם מצוה כאשר צונו ה' אלקינו ושכר האדם לא נהיה מצד עשית הפועל ההו' אלא מצד עשותו מצותו ית' ובשכר זה השי"ת ישמרהו מכל רע אבל העוש' מצוה להנאתו וטובתו לא לצדקה תחשב לו כי עבירה היא בידו והרי הוא מועיל בקדושתה של תורה והא דאמרי' בגמ' האומר סלע זו לצדקה ע"מ שיחיה בני הרי זה צדיק גמור היינו כשמתנדבין בעשית צדקה לשם מצוה אלא שאינו עושה אותה לשמה אלא כדי שיהא לו הנאה וזה הוא שכתבו התוס' שם דההיא דאנטונינוס מיירי במי שתוהא על הראשונות וכאן מיירי במי שאינו תוהה דהיינו דכיון שעושה לשם מצוה אף אם לא יבא השכר שממתין אינו מתחרט ותוהא על מה שעשה שהרי אומר ס"ס מצוה עשיתי אבל כשאינו מכוין לשם מצוה אלא שעושה אותה קרדום לחפור בהם ומניח מזוזה בפתחו לשמור את ביתו אין לו שמירה אלא סכין בעיניו ולא תמוש רעה מביתו
והרב רבינו משה ב"ר מיימון אומר דמזוזה אינה צריכה עבוד לשמה ולא אתמר גבי ספר תורה ותפלין ואומר הטעם דמזוזה אינה לחובת גופו כי אם לשמרו מן המזיקין
עושה חדשות כתב:ואמנם זכורני ששמעתי בשם הגר"א ויס, דלא קי"ל כהר"מ הנ"ל, (וצ"ע בסוג' בסנהד' ד"צ ובשבועות דט"ו), וראייתו משימוש תהילים מן הגאונים, המפרט על כל פרק בתהילים לאיזה דבר הוא מועיל, כמו כאב עיניים או עניות וכו', אבל חסרים לי בזה פרטי השמועה.
עושה חדשות כתב:יש להביא עוד מש"כ במפתח הסימנים לס' התרומה הל' ס"ת סי' קצב
עושה חדשות כתב:ואמנם זכורני ששמעתי בשם הגר"א ויס, דלא קי"ל כהר"מ הנ"ל, (וצ"ע בסוג' בסנהד' ד"צ ובשבועות דט"ו), וראייתו משימוש תהילים מן הגאונים, המפרט על כל פרק בתהילים לאיזה דבר הוא מועיל, כמו כאב עיניים או עניות וכו', אבל חסרים לי בזה פרטי השמועה.
חברא כתב:עושה חדשות כתב:ואמנם זכורני ששמעתי בשם הגר"א ויס, דלא קי"ל כהר"מ הנ"ל, (וצ"ע בסוג' בסנהד' ד"צ ובשבועות דט"ו), וראייתו משימוש תהילים מן הגאונים, המפרט על כל פרק בתהילים לאיזה דבר הוא מועיל, כמו כאב עיניים או עניות וכו', אבל חסרים לי בזה פרטי השמועה.
ראה בקובץ המצורף.
ש. ספראי כתב:...(מתוך הקדמתי לספר תהילים ע"פ שימוש תהילים והחיד"א, שייצא לאור בקרוב בס"ד. הערות בענין יתקבלו בברכה. עדיין ניתן להוסיף חומר טוב ...)
עושה חדשות כתב:בענין השימוש במזוזה עבור שמירה, יש לציין עוד את המסופר בירו' ריש פאה ארטבון שלח לר' הקדוש חד מרגלי טבא אטימיטון א"ל שלח לי מילה דטבא דכוותה שלח ליה חד מזוזה א"ל מה אנא שלחי לך מילה דלית לה טימי ואת שלחת לי מילה דטבא חד פולר א"ל חפציך וחפצי לא ישוו בה ולא עוד אלא דאת שלחית לי מילה דאנא מנטיר לה ואנא שלחי' לך מילה דאת דמך לך והיא מנטרא לך דכתיב [משלי ו כב] בהתהלכך תנחה אותך וגו', הרי לנו שימוש במזוזה ע"י גוי, בהכוונת רבינו הקדוש, לצורך שמירה.
בשאילתות דר"א פ' עקב ש' קמה, יש המשך לסיפור: ...שגר ליה את שיגרת לי מילה דאנא בעי למיטר יתה ואנא שגרית לך מילה דאת דמיך והיא מנטרה לך דכתי' יקרה היא מפנינים וכל חפציך לא ישוו בה חפציי וחפציך לא ישוו בה מיד נכנס שד בביתו של ארטבן ולא היה לו אלא בת אחת ובאו כל הרופאים ולא הועילו לה כיון שנטל ארטבן את המזוזה ושם לה על הפתח מיד ברחה אותה שדה ונטל רבינו הקדוש מרגלית לעצמו.
עושה חדשות כתב:ש. ספראי כתב:...(מתוך הקדמתי לספר תהילים ע"פ שימוש תהילים והחיד"א, שייצא לאור בקרוב בס"ד. הערות בענין יתקבלו בברכה. עדיין ניתן להוסיף חומר טוב ...)
אולי יוסיף לנו כבודו עוד קצת פרטים בקצרה על הספר שימוש תהילים. מי מחברו, מי מביאו, וכן הלאה.
עושה חדשות כתב:מענין לענין, מקורות מהגאונים על אמירת תהילים:
ש. ספראי כתב:...ובהליכות שלמה (פ"ח הערה כב) אמר הגרש"ז אוירבך זצ"ל שעיקר מעלת אמירת התהלים על פי הפשט היא משום תלמוד תורה, כלומר שקורא ולומד פרקי תהלים, שאמרם דוד המלך ע"ה, שהם מכתבי הקודש ומתעורר על ידי זה לחשוק לדבקות בה' כמו דוד המלך וזכות זו תעמוד לו או לחולה שמבקש עבורו, ומהאי טעמא בחרו לומר תהלים יותר משאר לימודים, שזהו לימוד, וגם מעורר את הלב האדם לדבקות בה', וכיון שכן פשיטא שצריך להבין פירוש המלות שמוציא מפיו, ואם אומרו בלי כוונה, יש לחשוש שהוא כלוחש פסוקים על המכה...
עושה חדשות כתב:ענין אחר,
הרבה מצוי הענין של אמירת פסוקים לפי סדר שמו של החולה, או לימוד פרקי משניות לפי סדר שמו של הנפטר, פסוקי קרע שטן קודם התקיעות, וכדומה.
האם מצינו כדוגמת זה בדברי חז"ל או קדמונים, משמעות ל'אות' בה מתחיל הפסוק/הפרק וכד', ולקשר את זה לשמו של האדם או לשם המאורע?
עושה חדשות כתב:ענין אחר,
הרבה מצוי הענין של אמירת פסוקים לפי סדר שמו של החולה, או לימוד פרקי משניות לפי סדר שמו של הנפטר, פסוקי קרע שטן קודם התקיעות, וכדומה.
האם מצינו כדוגמת זה בדברי חז"ל או קדמונים, משמעות ל'אות' בה מתחיל הפסוק/הפרק וכד', ולקשר את זה לשמו של האדם או לשם המאורע?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים