עמוד 1 מתוך 1
נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד קבלה
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 6:09 pm
על ידי סתם יהודי
לפי הא דקי"ל שמי שלא נשא אשה אינו רשאי ללמוד קבלה.
אני מניח שיהודי שנשא אשה והתאלמן רשאי ללמוד קבלה, שהרי מעולם לא שמענו שגדולי המקובלים הפסיקו ללמוד קבלה מאז שהתאלמנו.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 6:42 pm
על ידי חכם באשי
הכותרת לא בדיוק זהה לגוף השאלה.
נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד קבלה
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 6:44 pm
על ידי סתם יהודי
חכם באשי כתב:הכותרת לא בדיוק זהה לגוף השאלה.
לא הבנתי את ההערה.
השאלה נמצאת בתוך הכותרת...
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 6:45 pm
על ידי שברי לוחות
בן עזאי לא נשא אשה (ולשיטה אחת לא נשא אשה מעולם) והיה מהנכנסים לפרדס
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:27 pm
על ידי ביליצר
בן עזאי הציץ ומת
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:30 pm
על ידי שברי לוחות
אבל לא משום שלא נשא אשה
הרמח"ל עסק בקבלה לפני שנשא אשה
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:46 pm
על ידי אום אני חומה
אל תביאו ראיה מיחידי הדורות, אשר רוח ה' נוססה בהם.
השאלה היא מהי ההוראה לרבים.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 7:59 pm
על ידי חכם באשי
ההוראה לרבים היא שלא יתעסקו בכלל בקבלה. לא?
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 9:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
אום אני חומה כתב:אל תביאו ראיה מיחידי הדורות, אשר רוח ה' נוססה בהם.
השאלה היא מהי ההוראה לרבים.
יש על זה (לימוד תורת הסוד למי שאינו נשוי עדיין) תכתובת בין הגה"ק מצליח מאזוז הי"ד ובין הגאון המקובל רבי עובדיה הדאיה
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 9:59 pm
על ידי אום אני חומה
בברכה המשולשת כתב:יש על זה (לימוד תורת הסוד למי שאינו נשוי עדיין) תכתובת בין הגה"ק מצליח מאזוז הי"ד ובין הגאון המקובל רבי עובדיה הדאיה
הנידון כאן הוא על מי שהיה נשוי והתאלמן
(הרב באשי, התכוונתי לכלל לומדי הקבלה, כמובן. אמנם כמדומה שאצל הספרדים והצ'למרס זה רבים כפשוטו)
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 10:44 pm
על ידי יבנה
מי חידש שאסור למי שאינו נשוי ללמוד קבלה? מוזכר שיהיה חכם מבין מדעתו כו' ושידע ש"ס ופוסקים ובן מ' שנים, אך לא ראיתי דין שיהיה נשוי.
טעם נשוי משום קדושה וטהרה, א"כ אף באלמן או גרוש אין להתיר, אא"כ הוא זקן כו'.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: א' נובמבר 29, 2015 11:38 pm
על ידי סתם יהודי
יבנה כתב:מי חידש שאסור למי שאינו נשוי ללמוד קבלה? מוזכר שיהיה חכם מבין מדעתו כו' ושידע ש"ס ופוסקים ובן מ' שנים, אך לא ראיתי דין שיהיה נשוי.
דין זה הובא בספר אור צדיקים (לרבי מאיר פאפירש תלמיד מהרח"ו תלמיד האריז"ל) סי' כב אות ל, הובא בספר כף החיים [סופר] סי' קנה ס"ק יב ד"ה אסור.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 9:14 am
על ידי חכם באשי
לנידון הנוכחי יש להקיש את השאלה, אם כהן שנתאלמן או נתגרש מותר לשאת כפיים, לדעת הסוברים שכהן רווק אסור בנשיאת כפיים.
האם דנו בשאלה זו?
נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד קבלה
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 9:57 am
על ידי סתם יהודי
חכם באשי כתב:לנידון הנוכחי יש להקיש את השאלה, אם כהן שנתאלמן או נתגרש מותר לשאת כפיים, לדעת הסוברים שכהן רווק אסור בנשיאת כפיים.
אבל הנידון הנוכחי איננו על התר לימוד קבלה לאלמן (ולמי שגרש את אשתו), שהרי כבר בהודעתי הראשונה הפותחת את האשכול צייינתי במפורש כי ההנחה שלי - שאלמן רשאי ללמוד קבלה - מתבססת על העובדה שמעולם לא מצינו שגדולי המקובלים הפסיקו ללמוד קבלה מאז שהתאלמנו. לכן הדיון הנוכחי, אינו נסוב על אלמן (ובגרוש) - שלגביו כאמור אין שאלה (לפחות לצורך הדיון), אלא נסוב על מי שנשא אשה בגויותו והתגייר בלעדיה וטרם מצא את זיווגו כדת משה וישראל.
אז איך כל זה קשור לכהן? האם שייך - שמי שהתגייר - יהפוך לכהן, כדי שנוכל לעורר את השאלה החדשה - האם יוכל לשאת את כפיו אם מאז שהתגייר (בלעדי אשתו הקודמת) טרם מצא את זיווגו? מה עוד, שהדין ש"כל השרוי בלא אשה שרוי בלא שמחה ולכן לא ישא את כפיו", תקף גם לגבי אלמן (שהרי גם הוא שרוי בלא שמחה כי שרוי בלא אשה), וא"כ זה בכלל לא דומה לדין של לימוד קבלה - לאור ההנחה הנ"ל שלי שעליה מתבסס האשכול.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 10:43 am
על ידי גבול ים
אחר הקידה חמש מאות נראה לדון לפני רבותי בקרקע, כי אם המצא תמצא גר שמילא כרסו בש"ס ופוסקים, ולא נצרכה אלא להעדפה, את היותרת, חכמת הנסתר, יכול הוא בשופי ללמוד קבלה, סבר וקיב"ל, יען כי הלכה רווחת דמילתא דלא שכיחא לא גזרו בה רבנן, ותול"מ.
עוד יש להוסיף כי בידוע שזקן וגדול דורנו זה בקבלה מרן רבינו יצחק כד'ורי זיע"א כשנתאלמן תיכף חזר ולקח אחרת תחתיה, תחתיים שניים ושלישיים, וכפר בעדו ובעד ביתו זו אשתו, וכפי שידוע זה מחמת כוונות פתיחת ההיכל שאין למי שאינו נשוי לכוונם, ומאידך תלמידו הגה"ק רבי יעקב עדס שליט"א פירש מן האשה, ונראה שהסכים עמו רבינו הנחלת יצחק.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 11:16 am
על ידי סתם יהודי
גבול ים כתב:תלמידו הגה"ק רבי יעקב עדס שליט"א פירש מן האשה, ונראה שהסכים עמו רבינו הנחלת יצחק.
אם כן, אתה מחזק את ההנחה שלי, שאלמן רשאי ללמוד קבלה (ואגב לכן לגביו לא שאלתי), אבל עדין נותרת שאלתי המקורית - לגבי מי שנשא אשה ואח"כ התגייר בלעדיה ועדין לא נשא אישה כדת משה וישראל.
גבול ים כתב:נראה לדון...כי...יכול הוא בשופי ללמוד קבלה, סבר וקיב"ל, יען כי הלכה רווחת דמילתא דלא שכיחא לא גזרו בה רבנן, ותול"מ.
השערתך (בדרך "נראה") היא עדין רק בגדר השערה ככל ההשערות,
שאותה יכולתי גם אני להעלות,
כשם שיכולתי להעלות גם את ההשערה ההפוכה,
דהא דבעינן שנשא אישה,
היינו דווקא שנשא אישה כדת משה וישראל כהלכה.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 2:48 pm
על ידי צונאמי
ולו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים".(נוצר חסד)
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 4:56 pm
על ידי חכם באשי
ועתה, שגברה המינות כמה וכמה, מאיזה גיל יש ללמוד עם הילד את תורת הקבלה?
וברצינות,
האם בכל העניינים אתה נוטה וסובר כדעת בעל 'נוצר חסד'? הרי ידועים חידושיו הגדולים בכל מיני עניינים (ואין לי כל כוונה לזלזל בו, חלילה)
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 12:30 am
על ידי יבנה
צונאמי כתב:ולו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים".(נוצר חסד)
ועי' בספרו מגילת סתרים ובדברים המאד תמוהים שכתב שם, ותבין שעדיף לנהוג כפי הנפסק בחז"ל שו"ע ונו"כ וכן במקובלים שצריך כמה תנאים ללימודים אלו, והלומדים שאינם ראויים לכך חלקם משתגעים וחלקם מתפקרים ועוד רעות רבות וכמבואר בהנ"ל.
וכתב הש"ך יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ו' -
"ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות ... אף על פי כן ראויין הן להקדימן שהם מיישבים דעתו של אדם תחלה ... גם המקובלים ושאר האחרונים הפליגו בדבר שלא ללמוד חכמת הקבלה עד אחר שמילא כריסו מהש"ס ויש שכתבו שלא ללמוד קבלה עד שיהא בן ארבעים שנה כמ"ש בן ארבעים לבינה בשגם שצריך קדושה וטהרה וזריזות ונקיות לזה ורוב המתפרצים לעלות בחכמה זו קודם הזמן הראוי קומטו בלא עת כמ"ש כל זה בד' חכמי האמת:"
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 1:00 am
על ידי שברי לוחות
נ"ל שאין זה דרך כבוד לכתוב כן על הרה"ק מקאמרנא, אם כבר ראית את המגילת סתרים, תוכל לראות קצת מקדושתו
לבד מזה שאף אחד לא משתגע ולא מתפקר מלימוד קבלה
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 7:53 am
על ידי בברכה המשולשת
על עניין לימוד תורת הסוד לפני גיל ארבעים כבר היה אשכול (אולי יותר)
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 11:05 am
על ידי חכם באשי
שברי לוחות כתב:לבד מזה שאף אחד לא משתגע ולא מתפקר מלימוד קבלה
אני יכול להפנות אותך לכמה אנשים ש'זז להם השכל' או היר"ש מלימוד קבלה.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 11:54 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:שברי לוחות כתב:לבד מזה שאף אחד לא משתגע ולא מתפקר מלימוד קבלה
אני יכול להפנות אותך לכמה אנשים ש'זז להם השכל' או היר"ש מלימוד קבלה.
אמת, אבל אני מכיר גם מקרים הפוכים
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 1:47 pm
על ידי צונאמי
צונאמי כתב:ולו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים".(נוצר חסד)
חכם באשי כתב:וברצינות,
האם בכל העניינים אתה נוטה וסובר כדעת בעל 'נוצר חסד'? הרי ידועים חידושיו הגדולים בכל מיני עניינים (ואין לי כל כוונה לזלזל בו, חלילה)
ברצינות, מי מחכה לגיל 40?
הנוהגים ללמוד קבלה (חסידים, ספרדים)- לומדים לפני גיל 40.
הנוהגים שלא ללמוד (ליטאים)- גם לאחר גיל 40...
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 2:57 pm
על ידי שברי לוחות
יש הרבה ליטאים שלומדים קבלה
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 3:11 pm
על ידי צונאמי
שברי לוחות כתב:יש הרבה ליטאים שלומדים קבלה
כמובן- (הר' פינקוס ר"ח פרידלנדר ר' משה שפירא רי"א ויינטרוב)
אבל התכוונתי באופן כללי וכהוראה לציבור.
(חזו"א בריסקרוב סטייפלר הר' שך הר שטינמן)
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 4:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
גם על זה היה כבר אשכול...
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 11:16 pm
על ידי יבנה
שברי לוחות כתב:נ"ל שאין זה דרך כבוד לכתוב כן על הרה"ק מקאמרנא, אם כבר ראית את המגילת סתרים, תוכל לראות קצת מקדושתו
לבד מזה שאף אחד לא משתגע ולא מתפקר מלימוד קבלה
עי' כאן
https://milimveod.files.wordpress.com/2 ... umarno.pdf עמ' 21 ואילך ממבחר פניניו על עצמו ותתן הגדרה אחרת להכתוב שם. לדעתי נקטתי בלשון מאד עדינה ביחס להאמור שם.
אדם המשבח את גדולתו ומייחד לכך ספר, ומאריך בכך שהוא תכלית הבריאה, וכותב דברים שלא מצינו כלל אצל כל גדולינו המוכרים, אני מפקפק בנכונות דבריו.
בענין המשתגעים ומתפקרים מלימוד הקבלה, כמדומה דאישתמיט מינך סוגיא דחגיגה יד: של ד' נכנסו לפרדס, "בן עזאי הציץ ומת עליו הכתוב אומר יקר בעיני ה' המותה לחסידיו בן זומא הציץ ונפגע ועליו הכתוב אומר דבש מצאת אכל דיך פן תשבענו והקאתו אחר קיצץ בנטיעות רבי עקיבא יצא בשלום."
ר' צדוק הכהן מלובלין - קונטרס ספר הזכרונות מצוה שלישית -
"וכבר נמצאו הרבה אנשים גדולים מחברי ספרים מלהקת המקובלים, שנכשלו גם כן בזה, ומכללם בעל ספר יושר לבב, שהסביר ענין הצמצום וכדומה דברים הרבה מעניני הקבלה, בהגשמה גמורה למבין. ופרטתיו בשם לפי שכבר פירסמוהו איזה מחברים הבאים אחריו בדפוס לברר טעיותיו בזה:
והנה הוא היה אדם גדול וקדוש כנודע, וטעה באמונתו בלמד. אף על פי שגם זה טעות גדול וצריך כפרה, וכמו שנתבאר למעלה, מכל מקום אינו חטא חמור כל כך, וכמו שנתבאר מדברי הראב"ד והרמב"ן. אך האיש אשר נפשו לא מטוהרה יוכל לבוא מזה לחטאים חמורים רחמנא ליצלן:
וכן ראיתי כתוב בספר נדפס לאחד קדוש מדבר, דכת שבתי צבי שם רשעים ירקב שבאו למה שבאו, היה על ידי עסקם בחכמת הקבלה בלב מלא תאוות עולם הזה, והגשימו הרבה. ועל ידי ראותם לשונות זיווג חיבוק ונישוק וכדומה, נפלו לתאות ניאוף רחמנא ליצלן, ועד שהרשיעו הרבה:
וכן ידענו בבירור מרב אחד בדורות שלפני פנינו, שהיה מוחזק לחכם ומקובל, והדפיס ספר בעניני קבלה בהסכמת חכמי הדור ההוא, ואחרי כן נכשל בענין ניאוף רחמנא ליצלן. ובלתי ספק גרם לו גם כן עסקו בחכמה ההוא, והגשימו בה הרבה כניכר מתוך ספרו, ה' יכפר בעדו. וכתבתי זה, למען דעת כמה האדם צריך ליזהר לדרוש בנסתרות, כמו שהזהירונו רבותינו ז"ל:"
ואף בדורינו רואים הרבה העוסקים בקבלה שאינם ראויים לכך והמכשלות היוצאות מהם, הן בטעויות ביסודות האמונה, הן בעבירות שעושים לשם שמים כתיקוני הנשים וסחיטת כספים כו'. וכן מצויים בהם אנשים שכל צורת חשיבתם והתנהגות חייהם הם בצורה מאד לא מיושבת.
ולענין לימוד קבלה בלא הכנה בזמנינו, כבר דנו בזה כמה מפוסקי זמנינו ושללו את זה. עי' יחוה דעת ח"ד סי' מ"ז, משנה הלכות ח"ז סי' ר"כ, דברי יציב יו"ד סי' קל"ז, וישב הים ח"ג סי' ל"ב.
סוף דבר אין לבטל דברי הש"ס פוסקים ומקובלים בגלל דעת יחיד החולק עליהם.
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ג' דצמבר 01, 2015 11:24 pm
על ידי שברי לוחות
גם אני נקטתי בלשון עדינה מאד במחאתי על דבריך, ואיך ישרוק הזבוב קצוץ כנפים אל הנשר הגדול בעל הכנפים, ותו לא מידי
בענין המשתגעים וכו', היתה כוונתי שבדרך כלל אנשים מיושבים ויראי שמים העוסקים כיום בחכמת הקבלה אינם באים מזה להשתגעות והפקרות, ואדרבה היא המסילה העולה בית א-ל
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ד' דצמבר 02, 2015 8:43 am
על ידי עשוי לנחת
שברי לוחות כתב:יש הרבה ליטאים שלומדים קבלה
2 אשכולות [לפחות] בנושא
viewtopic.php?f=17&t=23081viewtopic.php?f=17&t=13573
Re: נשא אשה והתגייר בלעדיה ומאז לא מצא זיווג האם רשאי ללמוד
פורסם: ב' מאי 10, 2021 1:31 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
שברי לוחות כתב:אבל לא משום שלא נשא אשה
הרמח"ל עסק בקבלה לפני שנשא אשה
ראה אגרות רמח"ל הוצאת מכון רמח"ל איגרת עב, סוף עמוד קפט ועמוד קצ. וע"ש עמוד קצב ועוד.