מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם עשו כיבד את אמו רבקה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סיפרון
הודעות: 254
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי סיפרון » ש' נובמבר 28, 2015 11:45 pm

בספר משך חכמה ר"פ וישלח: דרשו חז"ל במדרש על רבקה ותרכבנה על הגמלים, מה גמל יש לו סימן טומאה, שיצא ממנה עשו. וכן עשו הוא חזיר מיער כדאיתא במדרש: זה אדום, שאצלו מעורב הסימן טומאה עם סימן טהרה, שכיבד אביו ואמו".

היכן מצינו שעשו הרשע כיבד את אמו רבקה? ואדרבה ראה במדרש תנחומא (שתי המהדורות) פרשת כי תצא ס"ד: וחטאת אמו אל תמח ומה חטא [עשו] על אמו, ר' יהודה ור' נחמיה ורבנן, ר' יהודה אומר כשיצא ממעי אמו חתך מיטרין שלה (פי' שליא), שלא תלד, הה"ד על רדפו בחרב אחיו ושיחת רחמו (עמוס א יא), ור' ברכיה אומר לא תאמר לכשיצא, אלא עם כשהוא יוצא ממעי אמו זירתיה (פי' אגרוף) מתוחה לקיבליה, מה טעם זורו רשעים מרחם (תהלים נח ד), ר' נחמיה אומר גרם לה שלא תעמיד שנים עשר שבטים, דאמר רב הונא ראויה היתה רבקה שתעמיד שנים עשר שבטים. ועיין רש"י תהלים ק"ט י"ד ועיין ספר חסידים סימן אלף קלז, ולגרי"ח סופר שליט"א בספר טוב להודות ח"א סימן יא.

ואת אביו יצחק מצינו שעשו כיבד, כדאיתא בשמות רבה (פמ"ו ס"ד): בן יכבד אב זה עשו שכבד אביו הרבה שהיה יוצא לשדות וצד ציד ומביא ומבשל ומכניס ומאכיל לאביו בכל יום. וכן בספר הזוהר הקדוש ח"א קמו ב: בן יכבד אב ועבד אדוניו, בן דא עשו דלא הוה בר נש בעלמא דיוקיר לאבוי כמה דאוקיר עשו לאבוי, וההוא יקירו דאוקיר ליה אשליט ליה בהאי עלמא". ובפשוטו רז"ל אומרים שעשו כיבד רק לאביו.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי צונאמי » א' נובמבר 29, 2015 2:46 am

מה ההוכחה ממה שעשה בתור תינוק בן יומו?
ועכ"פ היה איתה בקשר טוב,
שהרי שמר אצלה את בגדי החמודות.

ומסברא,
אם הוא "הידר" בכיבוד אב,
מדוע שיזלזל בכיבוד אם?

אמת קנה
הודעות: 54
הצטרף: ד' יולי 22, 2015 11:27 pm

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי אמת קנה » א' נובמבר 29, 2015 11:16 am

מצאתי במדרש פסיקתא רבתי (פרשה כג): "בעצתך תנחני ואחר כבוד תקחני (תהלים ע"ג כ"ד) אמר רבי יהודה בן בתירא בעצתך תנחיני בעצת תורה תנחיני, ואחר כבוד תקחני בעצת כבוד גדול שכיבד עשו "הוריו" שאתה עתיד לעלותינו. רבי נחוניא בשם רבי תנחום בר יודן מי איחר כבודו של יעקב בעולם הזה -כבוד גדול שכיבד עשו את אביו. אמר רבן שמעון בן גמליאל אני כשהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים צואים, וכשהייתי יוצא לחוץ הייתי יוצא בבגדים נאים כדי שאצא לשוק מבוסם, אבל עשו כשהיה משמש את אביו היה משמשו בבגדי מלכות דכתיב את בגדי עשו בנה הגדול החמודות (בראשית כ"ז ט"ו) ואין חמודות אלא בגדי מלכות אמר כדיי הוא אבא שישתמש בבגדי מלכות.

ומפורש בדברי רבי יהודה שעשו כיבד את הוריו דהיינו יצחק ורבקה, ומכאן מקור נפתח לדברי המשך חכמה.

אבל בדברי רבי נחוניא מבואר שעשו כיבד את אביו, ומשמע רק את אביו ולא את אמו. וראיתי בילקוט שמעוני תהלים רמז תתח: בעצתך תנחני ואחר כבוד תקחני, אחר כבוד גדול שכבד עשו את הוריו אתה עתיד להעלותנו, רב הונא בשם רבי נחוניא מי איחר כבודו של יעקב בעולם הזה כבוד גדול שכבד עשו את הוריו. הרי שגרס גם בדברי רבי נחוניא שעשו כיבד הוריו, ולא רק את אביו ככתוב בפסיקתא.

מיהו כל הענין צ"ע, ויש לי להבין שהרי מקרא מלא בראשית כו לד: ויהי עשו בן ארבעים שנה ויקח אשה את יהודית בת בארי החתי ואת בשמת בת אילן החתי, ותהיין מרת רוח ליצחק ולרבקה", ובתרגום יונתן: והוון מגחנן בפולחנא נוכראה ומתכוינן לאמרדא בעובדיהון בישיא ליצחק ולרבקה, וכן בתרגום ירושלמי שם: והויין סרהבינין ואפחת רוח בפולחנא נוכריא, ולא הוו מקבלין אולפן לא מן יצחק ולא מן רבקה, ורש"י פירש: מורת רוח, לשון המראת רוח כמו (דברים ט) ממרים הייתם, כל מעשיהן היו להכעיס ולעצבון, ליצחק ולרבקה, שהיו עובדות עבודה זרה, ובפירוש הרד"ק שם: מורת רוח, מכעיסות וממרירות רוחו במעשיהן הרעים, וגם בעסק הבית היו עושות הפך רצונם להכעיסם וכו', ובא הספור הזה להודיע פחזותו של עשו בקחתו נשים שהיו מכעיסי אביו ואמו, ולא קהה בהן, ולא הוציאם מבית אביו".

והלזה יקרא בן יכבד אב שלא היה מי שיכבד אביו כמו עשו כמאמר הזהר המובא לעיל, מי ששנים על שנים מכעיס וממרר אביו ואמו בנשיו בבית אביו, לא קיהה בהן ולא מוציאן מבית הוריו, ולא בחינם אמרה רבקה קצתי בחיי מםפני בנות חת אתמהא ואתמהא.

עוד יש להבין דברי רבן שמעון בן גמליאל בפסיקתא הנ"ל: אני כשהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים צואים, וכשהייתי יוצא לחוץ הייתי יוצא בבגדים נאים כדי שאצא לשוק מבוסם, אבל עשו כשהיה משמש את אביו היה משמשו בבגדי מלכות, וכזאת במדרש בראשית רבה (פס"ה סט"ז): אמר רבי שמעון בן גמליאל כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו, אני בשעה שהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים מלוכלכין, ובשעה שהייתי יוצא לדרך (ס"א לשוק) הייתי יוצא בבגדים נקיים, אבל עשו בשעה שהיה משמש את אביו לא היה משמשו אלא בבגדי מלכות, אמר אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות.

וצ"ב ומי מנע מרבן שמעון בן גמליאל לשמש אביו בבגדים נקיים, ומדוע היה משמשו בבגדים צואים ומלוכלכים (ומשמע שכך היה עושה תמיד), והרי כשם שבשעה שיצא לשוק ולדרך היה יוצא בבגדים נקיים, כך יכול היה גם לשמש אביו בבגדים נקיים ונאים.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' נובמבר 29, 2015 1:52 pm

מסתמא הכוונה בבגדי בית, שמצוי שמתלכלכים מחמת מאכלים ושאר ענייני הבית, והיא טרחה מרובה להחליף כל פעם, וכן כרוך בביטול זמן וביטול תורה, ולא שהיה ר"ג מהדר על בגדים צואים כפשוטו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' נובמבר 29, 2015 3:20 pm

עיין דברים ב פסוק ה' כי ירושה לעשו, וברש"י שם, מאברהם, עשר עממים נתתי לו, שבעה לכם, וקני וקניזי וקדמוני, הן עמון ומואב ושעיר, אחת מהם לעשו. ובמפרשים שם האריכו מדוע קיבל עשו את הר שעיר אם מדין ירושה או מפני שכיבד את אביו, וכמבואר שם במדרש.

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי מצליח » ב' נובמבר 30, 2015 4:43 am

ידוע אימרא ממהרי"ד מבעלזא זי"ע שלא נחשב לעשו הזכות של כיבוד אב מפני דהמוני המצוות מנו כיבוד אב ואם לחדא מצוה, והוא לא כיבד את אמו ע"כ אין לו זכות המצוה לגמרי.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 30, 2015 11:02 am

ועשו לא ידעת זאת? ובכלל מדוע כיבד רק את אביו?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' נובמבר 30, 2015 12:24 pm

גם יעקב לא ידע זאת, שהרי ירא מזכותו של עשיו...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם עשו כיבד את אמו רבקה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 30, 2015 12:46 pm

יאיר כתב:ועשו לא ידע זאת? ובכלל מדוע כיבד רק את אביו?

אפרקסתא דעניא כתב:גם יעקב לא ידע זאת, שהרי ירא מזכותו של עשיו...


מוני המצוות עדיין לא התחילו למנותן...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים