עמוד 1 מתוך 1

מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ש' נובמבר 07, 2015 9:18 pm
על ידי עושה חדשות
קי"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וקי"ל דה"ה במצוות דרבנן דאפשר לעשותם אפי' באיסוה"נ דאו' מה"ט דמצוות לאו ליהנות ניתנו.

(ודלא כדעת בעה"מ בר"ה דס"ל דמצוות דרבנן שאני).

וילה"ס מה הדין לגבי מנהג. ונפק"מ רבו מספור. ונסתפק בזה בכת"ס יו"ד סי' קעז.

גם איני יודע הגבול בזה, דאת"ל דאף מנהג לאו ליהנות ניתן, איזה דרגה של מנהג נצרך לזה וכו' ואכמ"ל בדוג' של מנהגים

ויש לזה כמה מקורות לכאו', והמוסיף עליהם שכמ"ה.

עי' בפוס' סי' תקפו לגבי שופר שאסור בהנאה או לגבי מותר הנאה, (משנ"ב סקי"ד וסקכ"ב), והתירו מצד מצוות לאו ליהנות ניתנו, ולא הזהירו והגבילו לתקיעות חובה, ובסתמא משמע דהקולא היא על כל ק' הקולות.

יל"ע קצת במשנ"ב תרסד-כא האם על מנהג ערבה אמרי' מצוות לאו ליהנות ניתנו.

יל"ע בפמ"ג קעא א"א סק"א שכ' "יראה לי פירות האסורין בהנאה בערלה וכלאי הכרם אסור לבזות אותם להשליכם לפני חתן וכלה לשמוח בהם במקום טיט ורפש, אע"ג דמצות לאו להנות נתנו ועוד שאין נהנה מגוף הפרי, מכל מקום ביזוי איכא", האם מתיר מצד המנהג, או רק מצד מצוות שמחת חתן וכלה.

שוב נתבוננתי להסתפק גם בספק מצווה, (כשאין דין ודאי לחומרא), האם מותר באיסוה"נ לכל הצדדים, כי סו"ס אין כוונתו להנאה אלא למצווה. וא"כ אולי יל"ד עוד במי שסבור שהוא עושה מצווה והאמת אינה כן. אלא דאין בזה נפק"מ בסתמא כי אם אין כאן מצוה הרי גם אינו נהנה כלום, אלא הנפק"מ היא רק להסוב' דיש להתיר משום מצוות לאו ליהנות ניתנו גם כשמצטרפת לזה הנאה צדדית.

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ד' יוני 28, 2017 10:40 pm
על ידי עושה חדשות
בשי' בעה"מ הנ"ל דמצוות דרבנן ליהנות ניתנו, אולי יש לבאר כי באמת הרי יש במצוות גם הנאה, אלא דענין המצווה מבטל ומטפיל אליו את ההנאות הצדדיות, (וכמו שדנו הראש' על הנאות הגוף המתלוות), וא"כ במצוות דרבנן, כלפי הדאו' אין מה שיבטל ויטפיל את ההנאה. (ותלוי בזה). מה דעתכם?

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ד' יוני 28, 2017 11:35 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:בשי' בעה"מ הנ"ל דמצוות דרבנן ליהנות ניתנו, אולי יש לבאר כי באמת הרי יש במצוות גם הנאה, אלא דענין המצווה מבטל ומטפיל אליו את ההנאות הצדדיות, (וכמו שדנו הראש' על הנאות הגוף המתלוות), וא"כ במצוות דרבנן, כלפי הדאו' אין מה שיבטל ויטפיל את ההנאה. (ותלוי בזה). מה דעתכם?


ולהיכן נעלמה מצות עשה מדאורייתא לשמוע בקול חכמים על פי התורה אשר יורוך...
למה שלא תטפיל גם היא לסברת מר?

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ד' יוני 28, 2017 11:40 pm
על ידי עושה חדשות
אליהו בן עמרם כתב:ולהיכן נעלמה מצות עשה מדאורייתא לשמוע בקול חכמים על פי התורה אשר יורוך... למה שלא תטפיל גם היא לסברת מר?
ולמה לא תשאל את זה על כל הנידון של "אינו ראוי מדרבנן" כמבואר באשכול שציינתי אליו.

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ה' יולי 01, 2021 1:52 am
על ידי פולסברג
בכלל, עי' פה למטה בשם החזו''א
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 73&hilite=

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ו' יולי 16, 2021 2:57 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:קי"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וקי"ל דה"ה במצוות דרבנן דאפשר לעשותם אפי' באיסוה"נ דאו' מה"ט דמצוות לאו ליהנות ניתנו.

(ודלא כדעת בעה"מ בר"ה דס"ל דמצוות דרבנן שאני).

וילה"ס מה הדין לגבי מנהג. ונפק"מ רבו מספור. ונסתפק בזה בכת"ס יו"ד סי' קעז.

גם איני יודע הגבול בזה, דאת"ל דאף מנהג לאו ליהנות ניתן, איזה דרגה של מנהג נצרך לזה וכו' ואכמ"ל בדוג' של מנהגים

ויש לזה כמה מקורות לכאו', והמוסיף עליהם שכמ"ה.

עי' בפוס' סי' תקפו לגבי שופר שאסור בהנאה או לגבי מותר הנאה, (משנ"ב סקי"ד וסקכ"ב), והתירו מצד מצוות לאו ליהנות ניתנו, ולא הזהירו והגבילו לתקיעות חובה, ובסתמא משמע דהקולא היא על כל ק' הקולות.

אולי.
הרי הר"ן (ראש השנה פרק ג') מקשה על הבעה"מ, למה לא חילק בתקיעת שופר עצמה של ראש השנה, ואסר את התקיעות דרבנן, כפי שאסר תקיעות של תעניות?
ואולי ניישב דברי הבעה"מ, דשאני דין נפרד לתקוע מדרבנן, כגון בתעניות, מאשר אם "הרחיבו" רבנן את המצוה דאורייתא.
ואם כנים הדברים, גם המשך התקיעות מחמת המנהג, שהוא הרחבה של החיוב דאורייתא, גם הוא מותר.
והסיבה: כי מבחינתו הוא מרחיב את המצווה דאורייתא, ועושה את כולה מחמת העול לקיים מצוה דאוריתא - לפי המנהג, ולא להנאתו.

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ו' יולי 16, 2021 3:03 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:קי"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וקי"ל דה"ה במצוות דרבנן דאפשר לעשותם אפי' באיסוה"נ דאו' מה"ט דמצוות לאו ליהנות ניתנו.

(ודלא כדעת בעה"מ בר"ה דס"ל דמצוות דרבנן שאני).

וילה"ס מה הדין לגבי מנהג. ונפק"מ רבו מספור. ונסתפק בזה בכת"ס יו"ד סי' קעז.

גם איני יודע הגבול בזה, דאת"ל דאף מנהג לאו ליהנות ניתן, איזה דרגה של מנהג נצרך לזה וכו' ואכמ"ל בדוג' של מנהגים


ומה נאמר לפי באור רש"י בסוכה ל"א: שהיתר "מצות לאו ליהנות ניתנו" משום שהוא "עבודת עבד לרבו".
האם לפי זה מותר לעבד (הקנוי לרבו) העובד את רבו (האנושי), לקיים חיוביו באיסורי הנאה?
ואם עבד למלך, שגזר עליו המלך לקיים מצוותו, האם גם הוא יוכל לעשות זאת באיסורי הנאה?

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

פורסם: ו' יולי 16, 2021 3:08 pm
על ידי עץ הזית
אליהו בן עמרם כתב:הרי הר"ן (ראש השנה פרק ג') מקשה על הבעה"מ, למה לא חילק בתקיעת שופר עצמה של ראש השנה, ואסר את התקיעות דרבנן, כפי שאסר תקיעות של תעניות?
ואולי ניישב דברי הבעה"מ, דשאני דין נפרד לתקוע מדרבנן, כגון בתעניות, מאשר אם "הרחיבו" רבנן את המצוה דאורייתא.
ואם כנים הדברים, גם המשך התקיעות מחמת המנהג, שהוא הרחבה של החיוב דאורייתא, גם הוא מותר.
והסיבה: כי מבחינתו הוא מרחיב את המצווה דאורייתא, ועושה את כולה מחמת העול לקיים מצוה דאוריתא - לפי המנהג, ולא להנאתו.

עכ"פ גם אם תקיעות של מנהג בראש השנה דינם כתקיעות של מצוה, מכל מקום יש נפקא מינה זו בתקיעות של חודש אלול.