ביליצר כתב:גם בפסוק י קראם אנשים,וזה כונת רש"י ,
גימפעל כתב:רש"י בפרשת וירא (בראשית י"ט א') מביא מדרש ש'להלן' קראם אנשים וכו', וכוונתו לעיל גבי אברהם אבינו, האם מצאנו עוד מקומות שמשתמשים עם המילה להלן כמו לעיל ?
מה שנכון נכון כתב:כ"ה בעוד הרבה מקומות. ראה רש"י סוף לך לך ולהלן הוא אומר ע"פ כל אחיו ישכון. וכן בפרק לב פסוק י להלן הוא אומר ופחד יצחק. וכן בסוטה ג. ולהלן הוא אומר ע"פ שני עדים. וכהנה רבות מאד. בתשבי כתב שפירושו הוא 'שם'. בערוך השלם ח"ג עמוד רו כתב שפירושו 'מכאן ולמעלה, מכאן ולהבא'. [כלומר לפעמים כך ולפעמים כך].
גימפעל כתב:...האם מצאנו עוד מקומות שמשתמשים עם המילה להלן כמו לעיל ?
עושה חדשות כתב:אגב, הלש' לקמיה משמש גם בב' משמעויות בד' הראש',
כשמביאים גמרא לקמן אומרים מפרש לקמיה, ואילו כשמביאים פסוק המוקדם לפסוק שעוסקים בו, אומרים לקמיה כתיב.
כנראה שלגבי גמ' מאוחרת (שכביכול עדיין לא נאמרה ונלמדה) מתאים לומר שזה לפנינו, ואילו בפסוקים הכתובים, אדרבה מה שנכתב לעיל הוא הקמא.
גמרא ונאמר להלן שני. הוא באותה פרשה עצמה בפסוק שלפני פניו וק"ק דהל"ל ונאמר למעלה כמו בכתובות (מ"ה ב') ונאמר שעריך למעלה ובש"מ וברע"ב ט"ס שנים וצ"ל שני והמציין שם ג"כ טעה:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים