מורה צדק כתב:לענ"ד אין לזה שיעור.
בד"כ אין אדם שותה אלא לצמאו ולכך יש לברך.
פעמים שאדם שותה רק מחמת הכבוד, או בשביל שלא יצמא בהמשך, על זה אין לברך.
פרנקל תאומים כתב:מורה צדק כתב:לענ"ד אין לזה שיעור.
בד"כ אין אדם שותה אלא לצמאו ולכך יש לברך.
פעמים שאדם שותה רק מחמת הכבוד, או בשביל שלא יצמא בהמשך, על זה אין לברך.
נפק"מ גדולה ומצוייה בערבי צומות: שאנשים שותים מפעם לפעם כוסות מים בפנ"ע ביום או אפי' ביומיים שלפני הצום, לא מחמת שהם מעוניינים לשתות, כ"א רק ע"מ שלא יצמאו בצום. ולכאו' אין לברך על כוסות המים הללו. ויש לעורר על כך.
הפשוט בפשטותו כתב:יש לציין את הנאמר על הגר"ח מבריסק זצ"ל שלא היה מברך בורא נפשות על שתיית מים, משום שחשש שגם אם שתה לצמאו שמא פחות מרביעית היה לצמאו ולא את כל הרביעית הוא שתה לצמאו!
הפשוט בפשטותו כתב:יש לציין את הנאמר על הגר"ח מבריסק זצ"ל שלא היה מברך בורא נפשות על שתיית מים, משום שחשש שגם אם שתה לצמאו שמא פחות מרביעית היה לצמאו ולא את כל הרביעית הוא שתה לצמאו!
ישא ברכה כתב:אני לא כותב מתוך ידע הילכתי ברור אלא ממידע חלקי, וברור לי שהקלות שבה אני מתיחס לנידון אל מול החכמים הגדולים שהוזכרו היא משום מיעוט יראת ה' בלבבי אל יראת ה' בלבבם. ועל כן גם הביטויים אינם אלא מחריפות הדברים כפי שהם מצטיירים כעת במיעוט דעתי.
אני די מתפלא על הסיפורים האלו, וזה נראה לי סוג של עקירת ההלכה. אם יש דבר אחד שברור במאה אחוז שאנחנו עושים היום בדיוק כמו שעשו אבותינו למרגלות הר סיני זה שתיית מים, וכפי שהם בירכו ושתו כך גם אנו. ולא אמור להיות מבוכה בצורת קיום ההלכה הזו. במים אין הנאת החיך (גם במקרי צימאון זה לא הנאת החיך), אלא השתיה היא להרויית הגוף, ועל הנאה זו הברכה. גם הצורה הנורמלית של כל האנשים שהם לא שותים כשהם צמאים אלא הם שותים באופן רציף בכל היום למילוי הגוף בנוזלים.
וכל מה שמוזכר לא כך, הוא באופן ששותה את המים שלא למטרת רוויה אלא למטרות אחרות.
ישא ברכה כתב:במים אין הנאת החיך (גם במקרי צימאון זה לא הנאת החיך), אלא השתיה היא להרויית הגוף, ועל הנאה זו הברכה. גם הצורה הנורמלית של כל האנשים שהם לא שותים כשהם צמאים אלא הם שותים באופן רציף בכל היום למילוי הגוף בנוזלים.
וכל מה שמוזכר לא כך, הוא באופן ששותה את המים שלא למטרת רוויה אלא למטרות אחרות.
עובדיה חן כתב:הפשוט בפשטותו כתב:יש לציין את הנאמר על הגר"ח מבריסק זצ"ל שלא היה מברך בורא נפשות על שתיית מים, משום שחשש שגם אם שתה לצמאו שמא פחות מרביעית היה לצמאו ולא את כל הרביעית הוא שתה לצמאו!
א"כ לעולם אין לברך בורא נפשות כי תמיד לאחר חצי רביעית כבר אינו צמא ויכול לחכות כדי זמן מה עד חצי רביעית השנית,וע"כ הכל חשיב ומתייחס לתחילה וצ"ע שמועה זו.
כדכד כתב:עובדיה חן כתב:הפשוט בפשטותו כתב:יש לציין את הנאמר על הגר"ח מבריסק זצ"ל שלא היה מברך בורא נפשות על שתיית מים, משום שחשש שגם אם שתה לצמאו שמא פחות מרביעית היה לצמאו ולא את כל הרביעית הוא שתה לצמאו!
א"כ לעולם אין לברך בורא נפשות כי תמיד לאחר חצי רביעית כבר אינו צמא ויכול לחכות כדי זמן מה עד חצי רביעית השנית,וע"כ הכל חשיב ומתייחס לתחילה וצ"ע שמועה זו.
אחרי חצי רביעית כן מרגישים צמאון בד"כ. אצלי גם אחרי כוס שלמה של מים.
אני מסכים גם עם דברי הרב סגי נהור בהודעה שמעלי שחכמים תיקנו לברך דווקא כשמרגישים את הצמאון ולא בתועלת שהצמאון מביא לגוף. פשוט שהדוגמה בגמרא של "לאפוקי חנקתיה אומצא" היא דוגמה בלבד.
מה שהביאו לעיל שהיום אין מרגישים צמאון כששותים בחדר ממוזג - נראה לי מופרך. נכון שמרגישים פחות אבל מרגישים.
קראקובער כתב:בספר אמרי נועם מביא בשם הגר"א שאם כבר לא צמא אחרי שתיית חצי רביעית לא יברך ושאלתי את הרב אלישיב פעם ולא הסכים על זה לדינא. (מקווה שהבנתי נכון)
חיימשה כתב:כדכד כתב:...
אחרי חצי רביעית כן מרגישים צמאון בד"כ. אצלי גם אחרי כוס שלמה של מים.
אני מסכים גם עם דברי הרב סגי נהור בהודעה שמעלי שחכמים תיקנו לברך דווקא כשמרגישים את הצמאון ולא בתועלת שהצמאון מביא לגוף. פשוט שהדוגמה בגמרא של "לאפוקי חנקתיה אומצא" היא דוגמה בלבד.
מה שהביאו לעיל שהיום אין מרגישים צמאון כששותים בחדר ממוזג - נראה לי מופרך. נכון שמרגישים פחות אבל מרגישים.
נ''ל שברכת שהכל לא נתקנה רק בקיץ, כשם שאיסורי הרחיצה בשבוע שחל בו לא נתקנו רק בחורף...
כוונתי היתה שברכה בחדר ממוזג על מים אינה שונה מברכה ביום שלג, ותל''מ.כדכד כתב:חיימשה כתב:כדכד כתב:...
אחרי חצי רביעית כן מרגישים צמאון בד"כ. אצלי גם אחרי כוס שלמה של מים.
אני מסכים גם עם דברי הרב סגי נהור בהודעה שמעלי שחכמים תיקנו לברך דווקא כשמרגישים את הצמאון ולא בתועלת שהצמאון מביא לגוף. פשוט שהדוגמה בגמרא של "לאפוקי חנקתיה אומצא" היא דוגמה בלבד.
מה שהביאו לעיל שהיום אין מרגישים צמאון כששותים בחדר ממוזג - נראה לי מופרך. נכון שמרגישים פחות אבל מרגישים.
נ''ל שברכת שהכל לא נתקנה רק בקיץ, כשם שאיסורי הרחיצה בשבוע שחל בו לא נתקנו רק בחורף...
ברכת שהכל על מים נתקנה רק כשאדם שותה לצמאו כמפורש במשנה בש"ס ובפוסקים.
אם הוא צמא צריך לברך גם בחורף ואם הוא לא צמא אז שלא יברך גם בקיץ.
איסורי הרחיצה בשבוע שחל בו אינם תקנה אלא מנהג ובכל מקרה הגדרותיהם שונות ואין ענין זה לזה כלל.
ישא ברכה כתב:[
אני די מתפלא על הסיפורים האלו, וזה נראה לי סוג של עקירת ההלכה. אם יש דבר אחד שברור במאה אחוז שאנחנו עושים היום בדיוק כמו שעשו אבותינו למרגלות הר סיני זה שתיית מים, וכפי שהם בירכו ושתו כך גם אנו. ולא אמור להיות מבוכה בצורת קיום ההלכה הזו. במים אין הנאת החיך (גם במקרי צימאון זה לא הנאת החיך), אלא השתיה היא להרויית הגוף, ועל הנאה זו הברכה. גם הצורה הנורמלית של כל האנשים שהם לא שותים כשהם צמאים אלא הם שותים באופן רציף בכל היום למילוי הגוף בנוזלים.
וכל מה שמוזכר לא כך, הוא באופן ששותה את המים שלא למטרת רוויה אלא למטרות אחרות.
כדכד כתב:קראקובער כתב:בספר אמרי נועם מביא בשם הגר"א שאם כבר לא צמא אחרי שתיית חצי רביעית לא יברך ושאלתי את הרב אלישיב פעם ולא הסכים על זה לדינא. (מקווה שהבנתי נכון)
הרב אלישיב חלק על הגר"א?
דומני שהדברים מפורשים במשנ"ב ובשאר הפוסקים
אולי הרב אלישיב לא הסכים שלא הרגשת צמאון?
יואל שילה כתב:יש מקום לדיון האם 'לצמאו' הוא רק כשמרגיש את הצמא כעת, או גם כשכוונתו למנוע את הצמא לאחר זמן, ואינו דומה לחנקתיה אומצא שכלל אין כוונה למניעת צמא, והנפ"מ האם לברך כשמרווה את גופו במים לפני צום, וכמדומה שאין לזה ראיה ברורה.
ישא ברכה כתב:ובכלל, כשאדם שואל מה ההגיון הפשוט אצלו, על מה הוא מודה לה', על מילוי תחושת הצימאון או על שהוא נתן לו את הצורך הבסיסי של חייו. אפשר להודות גם על סיפוק תחושת הצימאון, אבל שזה יהיה הציר המרכזי שהכל סובב סביבו, במקום סביב הנקודה העיקרית.
משולש כתב:פרנקל תאומים כתב:מורה צדק כתב:לענ"ד אין לזה שיעור.
בד"כ אין אדם שותה אלא לצמאו ולכך יש לברך.
פעמים שאדם שותה רק מחמת הכבוד, או בשביל שלא יצמא בהמשך, על זה אין לברך.
נפק"מ גדולה ומצוייה בערבי צומות: שאנשים שותים מפעם לפעם כוסות מים בפנ"ע ביום או אפי' ביומיים שלפני הצום, לא מחמת שהם מעוניינים לשתות, כ"א רק ע"מ שלא יצמאו בצום. ולכאו' אין לברך על כוסות המים הללו. ויש לעורר על כך.
אולי בשביל זה טוב לשתות בכל פעם מכלי אחד גדול של ליטר שלוש פעמים ביום וגמרנו סיפור. וכך אין חששות.
סגי נהור כתב:יואל שילה כתב:יש מקום לדיון האם 'לצמאו' הוא רק כשמרגיש את הצמא כעת, או גם כשכוונתו למנוע את הצמא לאחר זמן, ואינו דומה לחנקתיה אומצא שכלל אין כוונה למניעת צמא, והנפ"מ האם לברך כשמרווה את גופו במים לפני צום, וכמדומה שאין לזה ראיה ברורה.
הביאו ראיה ברורה משו"ע הרב. אם לדעתך יש חולקים התכבד נא והבא את דבריהם.
סגי נהור כתב:ישא ברכה כתב:ובכלל, כשאדם שואל מה ההגיון הפשוט אצלו, על מה הוא מודה לה', על מילוי תחושת הצימאון או על שהוא נתן לו את הצורך הבסיסי של חייו. אפשר להודות גם על סיפוק תחושת הצימאון, אבל שזה יהיה הציר המרכזי שהכל סובב סביבו, במקום סביב הנקודה העיקרית.
גם כשאדם בולע תרופה הוא מודה לה' על המים שעזרו לו לבלוע. אבל זאת לא הנקודה. כאן מדובר על ברכות הנהנין, שתוקנו על הנאת החוש ולא על תועלת הגוף. ואמרו חכמים שכיון שאדם צמא נהנה משתיית מים עליו לברך על כך כעל כל אכילה ושתיה.
בזמנים עברו רוב האנשים היו עובדים עבודה גופנית מייגעת והיו מגיעים לצמאון, ולכן כתב הרמב"ם "ולא ישתה אלא כשהוא צמא". כיום רוב האנשים אינם עובדים עבודה גופנית מייגעת, ואדרבא רוב מקומות העבודה ממוזגים, ואם לא ישתו ויחכו עד שתבוא להם הרגשת צמא, הם יכולים ח"ו להגיע למצב של קרוב להתייבשות. לכן כיום בודאי צריך לשתות מים גם ללא הרגשת צמא.
ישא ברכה כתב:ראשית, אשנה עוד שאינני בקי בסוגיות אלא אני כותב מתוך חלקי ידיעות ומיעוט סברתי.
הנאת החוש ביחס לצימאון, פעמים הרבה הינה רגש דק ועדין שהאדם לא מסוגל לאבחן במדויק מה הוא מרגיש (וכמו שכותב המשנ"ב שכל שאינו דוחה את המים אזי הוא צמא קצת), וקצת דחוק לי שעל הנאה זו מברכים ברכת הנהנין. ואם זה הגדר אכן נולד המבוכה, ובהכרח חייבים לומר כפי דברי המשנ"ב שכל שיש צימאון אפילו קטן ביותר שהאדם בקושי שם לב אליו צריך לברך, שאל"כ היתה מבוכה רבתית מתי כן ומתי לא, ומצוות הבורא ניתנו בצורה שרוב המצווים עליהם יכולים לקיים את המצות כתיקונם ולא אמורים להסתבך בהם. הנאה זו, שהאדם בקושי חש בקיומה, נשמע לי מוזר שעליה מברכים כמו הנאת החיך במאכלים אחרים, שהיא בהחלט הנאה משמעותית, ותענוג האכילה הוא חלק בלתי נפרד מתועלת המאכלים.
לכן, מסתבר לי יותר שמברכים על עיקר התועלת שיש לאדם במים והיא סיפוק צורך הגוף במים. צימאון שאמרו לא מתכונים לרגש של צימאון שמילוי רגש זה הוא הנקודה אלא כביטוי שהמים נועדו לשימוש המים הרגיל שעליו נקבע ברכה, ולא אמרו צימאון, אלא לבטא שהמטרה היא לצורך סיפוק צורך הגוף בשתיה ולא לצורך שימושים אחרים עם המים שעליהם לא תיקנו לברך, ולכן כל ששתיית המים נועדה לצורך תועלת המים שעליה תיקנו לברך צריך לברך, גם אם אינו מרגיש תחושת צימאון, וגם אם הוא שותה כמה כוסות כהכנה לדרך וכיוצב"ז.
יתכן שיש להקשות לפי דברי. הלוא מצינו בשאר ברכות הנהנין שצריך לברך גם אם אוכל שלא למטרת ההנאה כי סו"ס נהנה, וא"כ גם במים נאמר כך, אף ששתה שלא לצורך תועלת המים שעליה תיקנו לברך, סו"ס קיבל תועלת זו, ומפני מה לא יברך עליה. ויש ליישב.
ומאידך לפי ההגדרה שהנקודה היא הצימאון, א"כ קיום דינא דגמרא לא קל, שהרי כפי שכתב המשנ"ב גם צימאון קל חשיב צימאון (שאל"כ פשוט שלא מצאנו ידינו ורגלינו מתי כן לברך ומתי לא), וא"כ ג"כ צריך לאוקמי שמה שאמרו בגמ' ששותה שלא לצימאון הכונה שברור לו שאינו צמא כלל והמים עליו למעמסה שאל"כ יש לו צימאון קל וצריך לברך ע"ז, ואיך ידע האדם לכוין בזה, וכמעט אי אפשר לצאת מספיקות.
יואל שילה כתב:סגי נהור כתב:יואל שילה כתב:יש מקום לדיון האם 'לצמאו' הוא רק כשמרגיש את הצמא כעת, או גם כשכוונתו למנוע את הצמא לאחר זמן, ואינו דומה לחנקתיה אומצא שכלל אין כוונה למניעת צמא, והנפ"מ האם לברך כשמרווה את גופו במים לפני צום, וכמדומה שאין לזה ראיה ברורה.
הביאו ראיה ברורה משו"ע הרב. אם לדעתך יש חולקים התכבד נא והבא את דבריהם.
כשאני כותב 'אין ראיה ברורה' - כוונתי בש"ס ובד"כ גם בראשונים. ראיה מלשון פוסק איננה ראיה מספיקה עבורי, צר לי.
ישנם בעלי גישות אחרות, זכותם, וכבר הבדלי הגישות הללו ניכרים היטב בין המג"א לש"ך והגר"א, בין המנח"י לגרשז"א והחזו"א, ועוד רבים.
ובפרט שאינני רואה שום הכרח בדברי שו"ע הרב שצוטטו לעיל, זה דיוק קלוש.
אין מברכין על המים שהכל נהיה בדברו לפניהם ובורא נפשות רבות לאחריהם אלא כששותה לצמאו אבל אם שותה להבליע לוגמתו שחנקתו אינו מברך לא בתחלה ולא בסוף לפי שאין הנאה לאדם בשתיית המים אלא בשעה שהוא צמא אבל שאר משקים שיש הנאה לגוף בשתייתן ובטעמן צריך לברך עליהן בתחלה ובסוף אף על פי שאינו תאב להם ואינו שותה ברצון אלא מחמת אונס לוגמתו שחנקתו.
איז פון די כללים אין דעם אלטן רבי'נס שולחן ערוך - ע"ד ווי דער זעלבער כלל ביים רמב"ם אין זיין ספר הי"ד - אז דער רמב"ם בריינגט ניט (בפירוש) קיין דינים מחודשים (אויסער באיזה מקומות וואו ער זטגט יראה לי). ער (אדה"ז) איז בלויז מוסיף דעם טעם ההלכה (אויך מפרט ההלכה), וואס פון דעם טעם קען מען ארויסלערנען נאך פרטי דינים.
אין מברכין על המים שהכל נהיה בדברו בתחלה ובורא נפשות רבות לאחריהם אלא כששותה לצמאו אבל אם שותה להבליע לוגמתו שחנקתו אינו מברך לא בתחלה ולא בסוף לפי שאין הנאה לאדם בשתיית המים אלא בשעה שהוא צמא.
אבל שאר משקים שיש הנאה לגוף בשתייתן ובטעמן צריך לברך עליהן בתחלה ובסוף אף על פי שאינו תאב להם ואינו שותה ברצון אלא מחמת אונס לוגמתו שחנקתו
מים או שאר משקין אין לברך עליהם בתוך הסעודה ואפילו שותה לצמאו ולא לשרות המאכל שבמעיו
יואל שילה כתב:וכי צריך שבע בסולם ריכטר של הנאה כדי לברך?
הנאת המים בד"כ גדולה יותר מהנאת ריח, כנלענ"ד.
יואל שילה כתב:ולדברי בעל התניא, חושבני שדבריו מתנגנים מעט אחרת:אין מברכין על המים שהכל נהיה בדברו בתחלה ובורא נפשות רבות לאחריהם אלא כששותה לצמאו אבל אם שותה להבליע לוגמתו שחנקתו אינו מברך לא בתחלה ולא בסוף לפי שאין הנאה לאדם בשתיית המים אלא בשעה שהוא צמא.
אבל שאר משקים שיש הנאה לגוף בשתייתן ובטעמן צריך לברך עליהן בתחלה ובסוף אף על פי שאינו תאב להם ואינו שותה ברצון אלא מחמת אונס לוגמתו שחנקתו
לצמאו - הוא ההיפך של חנקתיה אומצא, כלומר שתיה מחמת המחנק היא שתיה שאיננה לצמאו.
והסביר הרב שיש לאדם הנאה ממים רק כששותה שלא מחמת המחנק, אך בשתיה מחמת המחנק אין הנאה, ולא מברכים.
ובשאר משקין - גם כששותה מחמת המחנק עדיין יש הנאה, וממילא מברכים.
וממילא כוונתו שכששותה שלא מחמת המחנק - אוטומטית יש הנאה, ומברכים, ואין כוונתו לומר שגם כששותה שלא חמת המחנק - עדיין צריך שיתקיים תנאי נוסף שתהא לו הנאה.מים או שאר משקין אין לברך עליהם בתוך הסעודה ואפילו שותה לצמאו ולא לשרות המאכל שבמעיו
אין כוונתו שתדייק שאם שותה מים לשרות המאכל שבמעיו ולא לצמאו - אינו מברך אף שאינו אנוס לשתות.
אלא כוונתו לדברי הגמ' שמה שלא מברכים על יין בסעודה הא מפני שהיין בא לשרות האכילה שבמעיו, וממילא הוא נחשב כדברים הבאים מחמת הסעודה, משא"כ אם היין בא שלא לשרות האכילה - הרי שנחשב כבא שלא מחמת הסעודה - ומברכים עליו.
ועל זאת בא לומר שבמים שבתוך הסעודה הגדר הוא אחרת, ואין מברכים אפילו כששותה שלא לשרות האכילה שבמעיו - כי המים תמיד נחשבים כבאים מחמת הסעודה [ולא כי אין נהנים מהם, כי דין ברכה על מאכל בתוך הסעודה - תלוי בכך שיהא שלא מחמת הסעודה, והוא שונה מברכה שלא בתוך הסעודה - שתלויה בהנאה], דלא כבן איש חי שהבאתי לעיל שגם מים שבתוך הסעודה נחשבים כבאים שלא מחמת הסעודה, ובעקרון אין נפטרים בברכת הפת.
מ"מ, אין מדבריו שם נדנוד ראיה לומר שכששותה מים מחוץ לסעודה, ושלא מחמת אונס - שלא יברך עדי שיהא תנאי חיובי של הנאה, אלא כל שתיה שלא מחמת אונס היא היא ההנאה המחייבת ברכה.
אבל יין אף על פי שבא לשתותו בתוך הסעודה מברך עליו אף על פי ששותהו לשרות האכילה שבמעיו שמפני חשיבותו שמקדשין ומבדילים עליו קבעו לו ברכה אף בתוך הסעודה אבל אינו מברך לאחריו שנפטר בברכת המזון.
יואל שילה כתב:אידיש היא שפת אמי ע"ה אך לא ה'שפת אם' שלי, וממילא לא אוכל להתייחס לדברי הרבי.
מדה כתב:יואל שילה כתב:מים או שאר משקין אין לברך עליהם בתוך הסעודה ואפילו שותה לצמאו ולא לשרות המאכל שבמעיו
אין כוונתו שתדייק שאם שותה מים לשרות המאכל שבמעיו ולא לצמאו - אינו מברך אף שאינו אנוס לשתות.
אלא כוונתו לדברי הגמ' שמה שלא מברכים על יין בסעודה הא מפני שהיין בא לשרות האכילה שבמעיו, וממילא הוא נחשב כדברים הבאים מחמת הסעודה, משא"כ אם היין בא שלא לשרות האכילה - הרי שנחשב כבא שלא מחמת הסעודה - ומברכים עליו.
ועל זאת בא לומר שבמים שבתוך הסעודה הגדר הוא אחרת, ואין מברכים אפילו כששותה שלא לשרות האכילה שבמעיו - כי המים תמיד נחשבים כבאים מחמת הסעודה [ולא כי אין נהנים מהם, כי דין ברכה על מאכל בתוך הסעודה - תלוי בכך שיהא שלא מחמת הסעודה, והוא שונה מברכה שלא בתוך הסעודה - שתלויה בהנאה], דלא כבן איש חי שהבאתי לעיל שגם מים שבתוך הסעודה נחשבים כבאים שלא מחמת הסעודה, ובעקרון אין נפטרים בברכת הפת.
מ"מ, אין מדבריו שם נדנוד ראיה לומר שכששותה מים מחוץ לסעודה, ושלא מחמת אונס - שלא יברך עדי שיהא תנאי חיובי של הנאה, אלא כל שתיה שלא מחמת אונס היא היא ההנאה המחייבת ברכה.
הבאתי הדין של מים בתוך הסעודה, כיון שמשמע ממנו אשר לא רק כשיש אונס אין מברכים, ולמנוע הסברה שהזכרת שמשמע מדבריו שרק כשחנקתיה אומצא שהוא אונס אין לברך. אמנם כבר פירשו כבודו בצורה שמסלק הקושיה, והוא שכוונתו שלעולם המים לצמאו, ודלא כיין.
אמנם פירוש זה אינו מתקבל אצלי, שהרי (מלבד אשר פירושו נראה דחוק בלשון "אפילו",) אם נקבל שכל ששותה מים נחשב כהנאה לחיך מחמת צמאון, אם כן גם כשחנקתיה אומצא יהיה הנאת החיך, ולמה אין לברך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 443 אורחים