עמוד 1 מתוך 2
הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' אוקטובר 15, 2015 2:18 am
על ידי גם זו לטובה
וז"ל הגר"א וייס
בשיעורי הגרש"ר כתב בשם הגרי"ז דאיסור גניבה משום עצם המעשה הוא אין בין הגונב פרוטה או מאה מנה לעולם אינו עובר אלא בלאו אחד, ומשו"כ כתב הרמב"ם דעובר בלאו בגונב משו"פ ומעלה, אבל בגזילה שאיסורו משום התוצאה דהיינו הפסד ממון חבירו עובר בכל פרוטה ופרוטה ומשו"כ לא כתב אלא הגוזל שו"פ עובר, עי"ש. (ועיין עוד באבן האזל ריש הל' גניבה ובחזון יחזקאל ב"מ פ"ג ה"ו, עי"ש(. אך לדידי כ"ז אינו מתיישב על הלב, וברור לענ"ד דאין בין גניבה לגזילה כמלוא נימא ביסוד גדרם, ולא אמרו חז"ל אלא שהתורה החמירה יותר בגניבה משום שיש עליו מורא בשר ודם ולא מורא שמים, אך ביסוד גדרם דומים הם לחלוטין, בזה ובזה יש הפסד לממון חבירו, ובזה וגם בזה יש מעשה עול ואון, ואין כל סברא לחלק ביניהם בענין חצי שיעור.
ומה שכתב הרמב"ם בריש הל' גניבה דהגונב משו"פ ומעלה עובר בל"ת, ובהל' גזילה כתב דהגוזל שו"פ עובר בל"ת, לענ"ד אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ
פורסם: ה' אוקטובר 15, 2015 2:20 am
על ידי צונאמי
נראה לי שיש מאות גדולים וטובים חולקים עליו, הלא כן?
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ
פורסם: ה' אוקטובר 15, 2015 2:37 am
על ידי חכמה בגוים
תיתי ליה להגרא"ו, שאינו חושש לנפץ מיתוסים שרבים דואגים לטפח על מנת להיות בסיס לפלפוליהם. בכשרונותיו היה יכול גם הוא לבנות טירות ומגדלים על בסיס דיוקים כאלו ואחרים, אולם בעקביות שכמעט אין שני לה, הוא נצמד לאמת שלו ול'ליבי אומר לי' למרות שהוא יודע שהדבר פוגע מאד במעמדו ובקונצנזוס סביבו.
בענין הזה (ובעוד כמה דברים) הוא מיחידי הדור ממש.
כל זה בלי לחוות דעה על עצם הענין.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ
פורסם: ה' אוקטובר 15, 2015 2:25 pm
על ידי בן טובים
חכמה בגוים כתב:תיתי ליה להגרא"ו, שאינו חושש לנפץ מיתוסים שרבים דואגים לטפח על מנת להיות בסיס לפלפוליהם. בכשרונותיו היה יכול גם הוא לבנות טירות ומגדלים על בסיס דיוקים כאלו ואחרים, אולם בעקביות שכמעט אין שני לה, הוא נצמד לאמת שלו ול'ליבי אומר לי' למרות שהוא יודע שהדבר פוגע מאד במעמדו ובקונצנזוס סביבו.
בענין הזה (ובעוד כמה דברים) הוא מיחידי הדור ממש.
כל זה בלי לחוות דעה על עצם הענין.
לענ"ד יש למחות על הזלזול, האם דקדוק לשון הזהב של הרמב"ם הוא מיתוס? עפ"ל. והאם אלו שמדקדקים עושים זאת סתם כדי 'לפלפל', רח"ל.
המציאות היא שכל עולם התורה הן הליטאי והן החסידי מושתת על אותם דקדוקים ובכל אתר אתר למדו בני תורה מגאוני בריסק לדקדק ולספור את אותיות רבותינו הראשונים, באותה מדה שהאמוראים מדקדקים בלשונות המשנה והברייתא.
והמונח 'לבי אומר לי' הוא הצריך ביאור ואולי הוא 'מיתוס'.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ
פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 9:23 pm
על ידי יאיר1
בן טובים כתב:חכמה בגוים כתב:תיתי ליה להגרא"ו, שאינו חושש לנפץ מיתוסים שרבים דואגים לטפח על מנת להיות בסיס לפלפוליהם. בכשרונותיו היה יכול גם הוא לבנות טירות ומגדלים על בסיס דיוקים כאלו ואחרים, אולם בעקביות שכמעט אין שני לה, הוא נצמד לאמת שלו ול'ליבי אומר לי' למרות שהוא יודע שהדבר פוגע מאד במעמדו ובקונצנזוס סביבו.
בענין הזה (ובעוד כמה דברים) הוא מיחידי הדור ממש.
כל זה בלי לחוות דעה על עצם הענין.
לענ"ד יש למחות על הזלזול, האם דקדוק לשון הזהב של הרמב"ם הוא מיתוס? עפ"ל. והאם אלו שמדקדקים עושים זאת סתם כדי 'לפלפל', רח"ל.
המציאות היא שכל עולם התורה הן הליטאי והן החסידי מושתת על אותם דקדוקים ובכל אתר אתר למדו בני תורה מגאוני בריסק לדקדק ולספור את אותיות רבותינו הראשונים, באותה מדה שהאמוראים מדקדקים בלשונות המשנה והברייתא.
והמונח 'לבי אומר לי' הוא הצריך ביאור ואולי הוא 'מיתוס'.
מסכים איתך!!
[יתכן שלהיות מיחידי הדור בענין זה זה חסרון גדול לא מעלה...]
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ
פורסם: ש' אוקטובר 17, 2015 9:44 pm
על ידי חכמה בגוים
לא אכנס לפולמוס בענין. כתבתי את דעתי ותו לא.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 1:55 pm
על ידי קראקובער
תלמיד של החזון איש העיד בשמו שאי אפשר לדקדק על כל מילה ברמב"ם: זה מספיק נס שהרמב"ם הצליח במה שהצליח אתה עוד מצפה ממנו לדקדק בכל מילה?!
(אמר את זה על "בית בריסק")
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 1:58 pm
על ידי קו ירוק
זה מצריך מקור מוסמך. קיים דבר כזה?
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 2:01 pm
על ידי קראקובער
מתוך ראיון של הרב ד"ר צבי יהודה מאמריקה לבני בראון.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 2:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
השווה למסופר
כאן (ובעמ' הבא).
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 2:29 pm
על ידי יזל מדליו
כואב הלב לראות את הזלזול בהגרי"ז הלוי. [זה רק מראה את המרחק בין הנמלה להר, וכמה היא מופקעת שלא מכירה את גובהה כלל]
ויש ברמב"ם כמה וכמה לשונות [לפחות שלושה] שמראים את החילוק בין גזילה לגניבה. "רק צריך ללמוד" [את חכמת התורה ולא את חכמת הגוים.]
אני עצמי שמעתי שיעור נפלא מר' הלל זקס על החילוק בין גניבה לגזילה מלשונו הזהב של הרמב"ם.
[הרבה אחרונים ראו חילוק בין גזילה לגניבה דלא כהגר"א ויס]
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 4:55 pm
על ידי חיים
מן הענין להביא את דבריו המפורסמים של ה"יד מלאכי" כללי הרמב"ם אות ג [בלי להתייחס לנושא האשכול]
כל דברי הרמב"ם הם בתכלית הדיוק ויש לדקדק ולפלפל בדבריו כאשר תוכל לדקדק בגמ' עצמה.
ויש גם יוצא מן הכלל, כמובא שם באות לד
מניינא למעוטי מאי אין זו שאלה בדברי הרמב"ם כי הוא ז"ל חיבר חבורו כדי שילמדו אותו על פה ולזה הטעם חלק אותו פרקים פרקים הלכות הלכות והמנין מבוא גדול וסימן לזכירה וללמוד הענין על פה, שו"ת רדב"ז ח"ב קובץ ג' בלשונותיו על הרמב"ם ריש סי' קס"ב:
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 5:36 pm
על ידי שמואל דוד
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 10:08 pm
על ידי שומע ומשמיע
מחקתי, כמבואר בהמשך.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ה' יוני 22, 2017 10:38 pm
על ידי יזל מדליו
לא הבנת בכלל "ההר" זה הגרי"ז הלוי.
משהו העיר שכל השיטה של הגרי"ז הלוי ועוד גדולי ישראל של דיוק לשון הרמב"ם זה "מיתוס שראוי לנפץ". ועל דא קא בכינא.
ואין זה קשור כלל למה שהגר"א ויס ועוד גדולי ישראל אחרים סוברים שלא צריך לדייק את לשון הרמב"ם.
כבודו יקרא היטב היטב.
[יתירה מזאת שבסוגיה של גניבה וגזילה יש כמה וכמה דיוקים ברמב"ם של הרבה מאד אחרונים]
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 12:58 am
על ידי שומע ומשמיע
יזל מדליו כתב:לא הבנת בכלל "ההר" זה הגרי"ז הלוי.
משהו העיר שכל השיטה של הגרי"ז הלוי ועוד גדולי ישראל של דיוק לשון הרמב"ם זה "מיתוס שראוי לנפץ". ועל דא קא בכינא.
ואין זה קשור כלל למה שהגר"א ויס ועוד גדולי ישראל אחרים סוברים שלא צריך לדייק את לשון הרמב"ם.
כבודו יקרא היטב היטב.
[יתירה מזאת שבסוגיה של גניבה וגזילה יש כמה וכמה דיוקים ברמב"ם של הרבה מאד אחרונים]
אני מתנצל, כי חשבתי שדברת על הגר"א וויס ועל דבריו.
הבנתי שדברת על הגרי"ז, ואינני נכנס לוויכוח ביניכם.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 7:46 am
על ידי הוגה ומעיין
עכ"פ על חיבור אחר של הרמב"ם כתב הרמב"ם בעצמו:
השב פרקיו זה על זה, ולא תהיה כוונתך מן הפרק הבנת כלל ענינו לבד, אלא להעלות בידך גם כן ענין כל מלה שבאה בכלל הדברים ואף על פי שלא תהיה מענין הפרק. כי המאמר הזה לא נפלו בו הדברים כאשר נזדמן, אלא בדקדוק גדול ובשקידה רבה והשמר מלחסר באור ספק.
אז או שליבו של ר' אשר ווייס לא מכיר את המשפט הזה מהספר ההוא - וזה בסדר גמור, או שהוא סובר שהרמב"ם ראה לנכון לדקדק רק בספר ההוא ולא במשנה תורה, וזה קצת יותר בעייתי.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 9:16 am
על ידי קראקובער
גם קאפח מדייק במילים והכוונה לשמות נרדפים וכד' אבל לא כמו אלו שמדייקים ברש"י לדוגמא למה פה כתב מפרש בגמרא ושם כתב בגמרא מפרש שזה שיטפא דלישנא ולזה מתכוונים.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 9:18 am
על ידי קראקובער
שומע ומשמיע כתב:יזל מדליו כתב:לא הבנת בכלל "ההר" זה הגרי"ז הלוי.
משהו העיר שכל השיטה של הגרי"ז הלוי ועוד גדולי ישראל של דיוק לשון הרמב"ם זה "מיתוס שראוי לנפץ". ועל דא קא בכינא.
ואין זה קשור כלל למה שהגר"א ויס ועוד גדולי ישראל אחרים סוברים שלא צריך לדייק את לשון הרמב"ם.
כבודו יקרא היטב היטב.
[יתירה מזאת שבסוגיה של גניבה וגזילה יש כמה וכמה דיוקים ברמב"ם של הרבה מאד אחרונים]
אני מתנצל, כי חשבתי שדברת על הגר"א וויס ועל דבריו.
הבנתי שדברת על הגרי"ז, ואינני נכנס לוויכוח ביניכם.
איניש באיניש "פגע" טורא בטורא לא "פגע"...
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 11:41 am
על ידי אליהו.ב
רק דבר אחד אני לא מבין.
באמת שאני שואל ח"ו לא כמעיר כי מי אני, אלא כשואל שאלה פשוטה שאין לי הבנה בה:
איך אפשר לדייק ברמב"ם כשהנוסח המקורי הוא בערבית, ואילו מה שנמצא בידינו הוא לשון תרגום שתורגם לא ע"י הרמב"ם ?
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 11:47 am
על ידי ישנו
יד החזקה נכתב בלשוה"ק.
[ספה"מ ופיה"מ ומו"נ נכתבו בערבית].
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 11:53 am
על ידי אליהו.ב
עכשיו אני מבין.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ו' יוני 23, 2017 6:24 pm
על ידי שמואל דוד
קראקובער כתב:גם קאפח מדייק במילים והכוונה לשמות נרדפים וכד' אבל לא כמו אלו שמדייקים ברש"י לדוגמא למה פה כתב מפרש בגמרא ושם כתב בגמרא מפרש שזה שיטפא דלישנא ולזה מתכוונים.
אתה חולק על כללי רש"י(נדפס סוף מסכת ברכות) ???
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ש' יוני 24, 2017 9:21 pm
על ידי קראקובער
כנראה שלא ראית בפנים, הוא מחלק בין מפרש בגמרא למפרש ואזיל.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ש' יוני 24, 2017 11:02 pm
על ידי פרי יהושע
כשמדייקים זה לא בגלל שכל שינוי בנוסח יש ליישב עליו שבעה נקיים, אלא קדמה כאן הבנה או שהקריאה הטבעית לימדה על הבנה זו, ולא רק דיוק טכני יש כאן, אלא "לבי אומר לי" יש כאן.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' יוני 25, 2017 6:41 am
על ידי שמואל דוד
קראקובער כתב:כנראה שלא ראית בפנים, הוא מחלק בין מפרש בגמרא למפרש ואזיל.
צדקת,
אבל ראיתי פעם מי שכתב כן
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' יוני 25, 2017 9:30 am
על ידי קראקובער
חשוב "לדייק"...
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' יוני 25, 2017 9:38 am
על ידי שמואל דוד
אני מתנצל
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' יוני 25, 2017 10:56 am
על ידי קראקובער
שמואל דוד כתב:אני מתנצל
תיתי לך שגיליתי כמה דברים בדרך (אגב, מי המחבר של כללי רש"י?) וביניהם שקושיא יותר חזקה מפירכא (בניגוד למה שמורגל אצל אנשים.)
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' יוני 25, 2017 1:17 pm
על ידי י. אברהם
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ש' אוקטובר 07, 2017 10:18 pm
על ידי עושה חדשות
גם זו לטובה כתב:וז"ל הגר"א וייס
בשיעורי הגרש"ר כתב בשם הגרי"ז דאיסור גניבה משום עצם המעשה הוא אין בין הגונב פרוטה או מאה מנה לעולם אינו עובר אלא בלאו אחד, ומשו"כ כתב הרמב"ם דעובר בלאו בגונב משו"פ ומעלה, אבל בגזילה שאיסורו משום התוצאה דהיינו הפסד ממון חבירו עובר בכל פרוטה ופרוטה ומשו"כ לא כתב אלא הגוזל שו"פ עובר, עי"ש. (ועיין עוד באבן האזל ריש הל' גניבה ובחזון יחזקאל ב"מ פ"ג ה"ו, עי"ש(. אך לדידי כ"ז אינו מתיישב על הלב, וברור לענ"ד דאין בין גניבה לגזילה כמלוא נימא ביסוד גדרם, ולא אמרו חז"ל אלא שהתורה החמירה יותר בגניבה משום שיש עליו מורא בשר ודם ולא מורא שמים, אך ביסוד גדרם דומים הם לחלוטין, בזה ובזה יש הפסד לממון חבירו, ובזה וגם בזה יש מעשה עול ואון, ואין כל סברא לחלק ביניהם בענין חצי שיעור.
ומה שכתב הרמב"ם בריש הל' גניבה דהגונב משו"פ ומעלה עובר בל"ת, ובהל' גזילה כתב דהגוזל שו"פ עובר בל"ת, לענ"ד אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
הדקדוק לחלק בדין חצי פרוטה או ב' פרוטות, הוא אכן דקדוק שיש לדון בו מצד טענת הגרא"ו, (ואינו של הגרי"ז אלא של הגרא"נ ברודיאנסקי, כידוע), אבל החילוקים בין גניבה לגזילה קיימים, הרבה יותר ממלוא נימא. כאן זה "ניתק לעשה" וכאן זה "ניתן לתשלומים", וזה לא רק דיוק. ואציין בקיצור לד' התורי"ד (ב"ק דס"ה) מש"כ לחלק בדין קרן כעין שגנב בין גנב לגזלן.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 7:46 pm
על ידי איש פלוני
שו"ת שרידי אש חלק א סימן קעח
אמנם ידעתי שהגר"ח בחידושיו מפרש דברי הרמב"ם, שכוונתו לומר שמה שאינו מועל לאחר שנעשתה אפר, והרי בקדושת בה"ב מועל גם באפר, הוא משום דכתיב חטאת היא ובא הכתוב להוציא אפר אף מקדושת בדה"ב. ואף שהיא חריפות גדולה וראויה לגאון שכמותו, מ"מ פשטות לשון הרמב"ם אינה כן, כמבואר למעיין אוהב אמת לאמתו [וכבר אמרתי, שחידושי רבינו הגר"ח הם אמיתיים מבחינת העיון העמוק, אבל לא תמיד במובן היסטורי, כלומר, בכוונת הרמב"ם עצמו, שדרך לימודו היתה אחרת מזו של הגר"ח. ואין זה מקפח ערכו של גאון שכלי זה, שראוי הוא להיקרא "רמב"ם חדש", אבל לא תמיד כמפרש הרמב"ם, אלא שמרן הגר"ח הגיע בחריפותו לאותן מסקנות שהרמב"ם ז"ל הגיע להן בדרך לימודו הוא].
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 8:45 pm
על ידי מלא מדע
הוגה ומעיין כתב:עכ"פ על חיבור אחר של הרמב"ם כתב הרמב"ם בעצמו:
השב פרקיו זה על זה, ולא תהיה כוונתך מן הפרק הבנת כלל ענינו לבד, אלא להעלות בידך גם כן ענין כל מלה שבאה בכלל הדברים ואף על פי שלא תהיה מענין הפרק. כי המאמר הזה לא נפלו בו הדברים כאשר נזדמן, אלא בדקדוק גדול ובשקידה רבה והשמר מלחסר באור ספק.
אז או שליבו של ר' אשר ווייס לא מכיר את המשפט הזה מהספר ההוא - וזה בסדר גמור, או שהוא סובר שהרמב"ם ראה לנכון לדקדק רק בספר ההוא ולא במשנה תורה, וזה קצת יותר בעייתי.
אדרבא: גם בזה הדיבור בפתיחה להמורה נבוכים כוונת הרמב"ם בפשטות אינו על חודו של ביטוי, אלא על עניינים נטפלים ששזרם תוך כדי נושא מרכזי.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 8:51 pm
על ידי הוגה ומעיין
"ענין כל מלה" אינו "ענין נטפל", אלא כמו שכתוב, "מלה". (גם במקור: לפט'ה, דהיינו: ביטוי, מילה).
(כמובן שאם לא משועבדים למה שכתוב אפשר לעשות מה שרוצים, כולל לומר על הגר"נ פרצוביץ שלא היה משועבד ללשונות הראשונים, כפי שראיתי לאחרונה מישהו הטוען כך).
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 1:31 am
על ידי מענה איש
הנה דוגמא לדבר שהוזכר ב' פעמים ברמב''ם אך בשינוי, בעניין בר כוכבא
הלכות תענית
ונלכדה עיר גדולה וביתר שמה והיו בה אלפים ורבבות מישראל והיה להם מלך גדול ודמו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא מלך המשיח. ונפל ביד הרומיים ונהרגו כולם והיתה צרה גדולה כמו חורבן בית המקדש
הלכות מלכים
שהרי רבי עקיבה חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזבא המלך. והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעוונות; כיון שנהרג, נודע שאינו זה.
בהלכות תענית השמיט את "עד שנהרג בעוונות"
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 1:00 am
על ידי עושה חדשות
אגב החילוקים בין גניבה לגזילה, הרמב"ם, והתורי"ד הנ"ל,
בס' חידושי הרי"ם ב"ק דס"ה. נראה שסובר, שהדין של רב "בדמים קננהו" (סנהדרין דע"ב), גם הוא נאמר רק בגניבה, אבל בגזילה מודה לרבא דל"מ קלב"מ להיפטר מהשבה. מה דעתכם על חידוש מרעיש זה? התעשו לו סמוכות?
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 10:53 am
על ידי דודי צח
התווכחנו בבית המדרש אם גם גזלן שאין בידו להשיב את מה שגזל נמכר לעבד עברי, או רק גנב [כמובן משום חילוקים שהעלינו בין שניהם], ושאלתי על כך את מרן הגרח"ק - ואמר לי בפשיטות "ונמכר בגנבתו" כתיב [ולא בגזילתו]
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 11:31 am
על ידי בתוך הגולה
קראקובער כתב:תלמיד של החזון איש העיד בשמו שאי אפשר לדקדק על כל מילה ברמב"ם: זה מספיק נס שהרמב"ם הצליח במה שהצליח אתה עוד מצפה ממנו לדקדק בכל מילה?!
(אמר את זה על "בית בריסק")
לא למדנו כלום שהלשון מדברת אל הלב ואל השכל ויש לה החופש לבחור לשון קל או קצר וגם יש להחכם החפש לדקדק במכוון ולא לדקדק בלשון
קו"א חזו"א ח"ג אגרת יח (נכתב לגרח"ש גריינמן על חי' בספר כלילא דוורדא הל' בית הבחירה פ"א הי"ד. עי"ש שהדקדוק דקדוק יפה הוא)
ומעין זה בספר מסורת האתרוג עמ' רפב שהחזו"א לא חשש לאתרוג שמא הרכיבהו בעץ תפוח כי אין לזה אפשרות בדרך הטבע. וכשהקשה לפניו ר"י ברטלר מהרמב"ם (כלאים א ה) 'המרכיב אילן באילן כגון שהרכיב ייחור של תפוח באתרוג' אמר החזו"א שהרמב"ם נקטו לדוגמא בעלמא (ואמר 'גם על איוב אמו שרק משל היה')
ואף שאין הדברים דומים זל"ז ולא ראי שניהם כראי הנידון כאן מ"מ יש בזה ממין העניין.
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 8:19 pm
על ידי חיים סגל
דודי צח כתב:התווכחנו בבית המדרש אם גם גזלן שאין בידו להשיב את מה שגזל נמכר לעבד עברי, או רק גנב [כמובן משום חילוקים שהעלינו בין שניהם], ושאלתי על כך את מרן הגרח"ק - ואמר לי בפשיטות "ונמכר בגנבתו" כתיב [ולא בגזילתו]
הגר"ח מסייע להגר"ח
Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.
פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 8:54 pm
על ידי הצבי
דודי צח כתב:התווכחנו בבית המדרש אם גם גזלן שאין בידו להשיב את מה שגזל נמכר לעבד עברי, או רק גנב [כמובן משום חילוקים שהעלינו בין שניהם], ושאלתי על כך את מרן הגרח"ק - ואמר לי בפשיטות "ונמכר בגנבתו" כתיב [ולא בגזילתו]
בשיטה לא נודע למי (קידושין י"ח ע"א) כתב:
דהא פשיטא הוא ומאי איריא בזממו דאינו נמכר אפילו גזל אינו נמכר בגזלו בגנבה דוקא נמכר.