כתבן כתב:עי' במ"ב תע"ג ד' בשם הגר"א, דאם שכח להבדיל, לא יבדיל באמצע ההגדה, משום שאסור לשתות באמצע ההגדה. ועי' בדרכי משה השם ס"ק י"ב: "דסיפור ההגדה הוי כמו תפילה, שאנו מספרים כבוד האל ושבחיו יתעלה".
יבנה כתב:אבל תפלה אף על גב דמיכל וצלויי בהדי הדדי לא אפשר
מלך שלם כתב:הנה בשמו"ע לית דין צריך בשש דאינו כמדבר בפני מלך, ואם הקפידו אכל סרך הנהגת גאות וגאווה ודאי שלא התירו בו שתייה [כי אם במקום צורך גדול שהותרו בו שאר ההלכות דעומד לפני מלך כגון ישיבה ותזוזה והפסק דהיינו בגוונא דא"א לו בעניין אחר, דזה גופא אמרי' ליה דיאמר הנוסח שתיקנו ורחנא ליבא בעי וכלפי שמיא גליא ויל"ע].
ובברכות עצמם נראה דהא אסור לעשות שום מלאכה בשעת הברכה, וודאי דזה בכלל, כי אם במקום צורך הנ"ל.
ובפסוד"ז ושאר מזמורים ודאי דעיקר דינו הוא בתפילה ובהכנתה ללא הפסק, ומעצמה היא משוללת הפסק שתייה שלא לצורך [וכ"ה בברכות כמובן].
אבל לצורך התפילה נראה דלא גרע מכל מעשה שמותר לעשות לצורך התפילה והברכה כהתעסקות בסידור והנחת תפילין, ושפיר דמי למש"כ תוס' ברכות די"ד ע"ב ד"ה ומנח. וכ"ה לכאו' בחזרת הש"ץ [וכהנהגת אותו החכם הנז'].
נתן כתב:בין ברכה לאכילה הוי הפסק אבל הרי גם אם ילך לביה"כ וכדו' הוי הפסק משא"כ באמצע התפילה אין זה הפסק
יבנה כתב:מלך שלם כתב:הנה בשמו"ע לית דין צריך בשש דאינו כמדבר בפני מלך, ואם הקפידו אכל סרך הנהגת גאות וגאווה ודאי שלא התירו בו שתייה [כי אם במקום צורך גדול שהותרו בו שאר ההלכות דעומד לפני מלך כגון ישיבה ותזוזה והפסק דהיינו בגוונא דא"א לו בעניין אחר, דזה גופא אמרי' ליה דיאמר הנוסח שתיקנו ורחנא ליבא בעי וכלפי שמיא גליא ויל"ע].
ובברכות עצמם נראה דהא אסור לעשות שום מלאכה בשעת הברכה, וודאי דזה בכלל, כי אם במקום צורך הנ"ל.
ובפסוד"ז ושאר מזמורים ודאי דעיקר דינו הוא בתפילה ובהכנתה ללא הפסק, ומעצמה היא משוללת הפסק שתייה שלא לצורך [וכ"ה בברכות כמובן].
אבל לצורך התפילה נראה דלא גרע מכל מעשה שמותר לעשות לצורך התפילה והברכה כהתעסקות בסידור והנחת תפילין, ושפיר דמי למש"כ תוס' ברכות די"ד ע"ב ד"ה ומנח. וכ"ה לכאו' בחזרת הש"ץ [וכהנהגת אותו החכם הנז'].
יש לחלק בדברים רגילים של צורך התפלה כגון החזקת סידור שהוא דרך לעשות כן לפני המלך, ובין דברים שאינם רגילים לעשות לפני מלך ומבטלים את כל מעמד התפלה כגון אכילה ושתייה ועשיית צרכיו, שמי שאינו מסוגל בלעדיהם אסור לו להתפלל שמונה עשרה עד שיבריא.
גימפעל כתב:בשועה"ר סי’ רעא סע’ יא הוא קצת נוגע בעניין הזה.
רוח נדיבה כתב:עין בספר בר אלמוגים ידיעות חשובות בענין זה של הפסק אכילה ושתיה בין הברכות,
ודרך אגב, נוגע הדבר מאד לתפילת הדרך אלו שמסמיכים ברכה לחבירתה אך אוכלים או שותים ביניהם!!!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 347 אורחים