מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בור ירא חטא?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

בור ירא חטא?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ו' יולי 24, 2015 7:01 am

בעקבות הגמ' שהביא הרב תוכן כאן
מנחות קט: כתב:דתניא: אותה שנה שמת שמעון הצדיק, אמר להן: שנה זו הוא מת, אמרו לו: מנין אתה יודע? אמר להן: כל יום הכפורים נזדמן לי זקן אחד לבוש לבנים ונתעטף לבנים ונכנס עמי ויצא עמי, שנה זו נזדמן לי זקן אחד לבוש שחורים ונתעטף שחורים ונכנס עמי ולא יצא עמי. לאחר הרגל חלה שבעת ימים ומת, ונמנעו אחיו הכהנים מלברך בשם. בשעת פטירתו, אמר להם: חוניו בני ישמש תחתי. נתקנא בו שמעי אחיו שהיה גדול ממנו שתי שנים ומחצה, אמר לו: בא ואלמדך סדר עבודה, הלבישו באונקלי וחגרו בצילצול, העמידו אצל המזבח. אמר להם לאחיו הכהנים: ראו מה נדר זה וקיים לאהובתו, אותו היום שאשתמש בכהונה גדולה אלבוש באונקלי שליכי ואחגור בצילצול שליכי....דברי רבי מאיר. אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא לא קיבל עליו חוניו, שהיה שמעי אחיו גדול ממנו שתי שנים ומחצה, ואף על פי כן נתקנא בו חוניו בשמעי אחיו, אמר לו: בא ואלמדך סדר עבודה, והלבישו באונקלי וחגרו בצילצול והעמידו אצל המזבח. אמר להם לאחיו הכהנים: ראו מה נדר זה וקיים לאהובתו, אותו היום שישתמש בכהונה גדולה אלבוש באונקלי שליכי ואחגור בצילצול שליכי...

נזכרתי ששנים הוקשה לי התוס' שם:
חוניו בני ישמש תחתי - תימה הא דרשינן בת"כ תחת אביו בזמן שהוא ממלא מקום אביו וזה לא היה יודע סדר עבודה דהא קאמר ליה בא ואלמדך סדר [עבודה] ויש לומר דביראת חטא היה ממלא מקום אבותיו ואם תאמר וכי לא ראה כהן גדול משמש מעולם שהיה לובש באונקלי וחגור בצילצול ועוד הא אינו נעשה כהן גדול עד שיעשה סגן ויש לומר דלא היה יודע ובא ליכנס בכהונה גדולה תחילה.

אם שאלת התוס' היא שהיה בור ועם הארץ עד כדי כך שלא ידע סדר עבודה, כיצד תיתכן מציאות של מה תירצו שביראת חטא היה גדול כמו אביו שמעון הצדיק. הלא שנינו "אין בור ירא חטא" ?

מה שנכון נכון
הודעות: 11952
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בור ירא חטא?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יולי 24, 2015 7:31 am

כתבו המפרשים באבות שבור גרוע מעם הארץ, וע"ה יכול להיות ירא חטא, ורק חסיד אינו יכול להיות.
ומכאן מוכח לכל היותר שהיה ע"ה ולא בור.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: בור ירא חטא?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ו' יולי 24, 2015 7:53 am

חשבתי אולי התוס' סברו שגם עם-הארץ הוא לא היה.
אלא שהדין שבתורת-כהנים הוא "ממלא מקום אבותיו",
ספרא אחרי מות פרשה ה כתב:לכהן תחת אביו, מלמד שהבן קודם לכל אדם, יכול אף על פי שאין ממלא מקומו של אביו תלמוד לומר ואשר ימלא את ידו בזמן שהוא ממלא מקומו של אביו הוא קודם לכל אדם, ואם אינו ממלא מקומו של אביו יבוא אחר וישמש תחתיו.

ובשאלת התוס' סברו שצריך שימלא את מקומו בידיעת הלכות עבודת כהונה.
ובתרוצם סברו שצריך/שאפשר שימלא מקום אבותיו ביראת חטא.

אולם לענין שאר ידיעת חלקי התורה.
לא היה לא עם הארץ. ולא בור.

ואולי ניתן להרחיק לכת יותר ולומר שהיה גם ת"ח גדול בשאר חלקי התורה. אלא שהלכות עבודת כהנים, לא היה ממלא מקום אבותיו.
ולפי התי' השני בתוס' , אולי ניתן לומר שגם הלכות עבודת כהנים ידע.
אלא שלא ידע הסדר של תחילת העבודה. היום הראשון שמתחיל להיות כהן גדול. וזה כוונת התוס': ויש לומר דלא היה יודע ובא ליכנס בכהונה גדולה תחילה.
אולם שאר חלקי התורה - ידע גם ידע.

אמנם התואר "ממלא מקום אבותיו" הגיע לו בגלל החלק של יראת חטא. שבזה היה כאביו שמעון הצדיק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים