איש גלילי כתב:אגב, הטענה על ההברה הספרדית אינה נכונה בעליל.
מה היו הטענות על ההברה הספרדית, שלגביהן אתה טוען שהן אינן נכונות בעליל?
איש גלילי כתב:מלבד אנשי טבריא ומצרים ואפריקי (הלא היא תוניסיה) שיודעים להגות נכון את הקמץ.
"אפריקי" בלשון הראב"ע, זה לא רק תוניסיה, אלא זה כל אפריקה (או לפחות צפון אפריקה כי החלק שמדרום למדבר הסהרה לא היה ידוע בזמן הראב"ע).
איש גלילי כתב:ואכן התוניסאים גם היום הוגים את הקמץ קצת יותר קמוץ מן הפתח.
אין לזה שחר. רק מה, לאור דברי הראב"ע - התעוררו בדור האחרון כמה מדקדקים תוניסאים - לדמות את הקמץ של שם אדנות אל הקמץ של העדה הפרסית, כי הפרסים מבחינים יפה בין פתח לבין קמץ (המבוטא אצלם כממוצע בין פתח ספרדי לבין חולם ספרדי), ומאותה סיבה התעוררו אותם מדקדקים תוניסאים להבחין למשל בין ההגיות הנפרדות של האות מ' שבתחילת התיבות "מים למים" (כי הראשונה היא בפתח והשניה היא בקמץ), אבל זה אצלם דבר חדש, שלא היה קיים אצלם לפני מאה שנה למשל.
איש גלילי כתב:מ"מ מוכח מדבריו שבימיו אפי' האשכנזים לא היו מחלקים בין קמץ לפתח (כי הראב"ע היה בצרפת ושמע תפלתם). ועוד, בפיוטי הקליר שחוברו לכל המאוחר בימי הגאונים - יש הרבה חרוזים של קמץ עם פתח, ומוכח שדומים הם בהגייתם.
ציינת הוכחה נכונה לכך שככה ביטא הקליר - שחי בארץ ישראל (אגב לא בטבריה).
וכן ציינת - הוכחה אחת - מני רבות אגב, לכך שבראשית ימי גלות אשכנז - האשכנזים ביטאו כמו הספרדים, וזה כמובן נכון, וה"ט משום שהראשונים שגלו לאשכנז - גלו לשם מצרפת - שאליה גלו ממלכות רומי, ולכן אצל בני האשכנז הראשונים (כגון רגמ"ה ורש"י ועוד) עדין היה שגור המבטא הספרדי של אבות-אבותיהם גולי מלכות רומי. אבל בהמשך הדורות, הפך אצל בני אשכנז - הקמץ הספרדי - אל מה שנקרא בימינו "קמץ אשכנזי", וזה אגב קרה אצלם - לא רק בלה"ק - אלא גם בלשון היידיש, שבה הפך אצלם - כל פתח בגרמנית - ל"קמץ אשכנזי" (למשל ואס, ואסער, ועוד).
זה לגבי מבטא בני אשכנז, שפעם ביטאו כמו הספרדים (כשאר בני ארץ ישראל חוץ מבני טבריה), ולכן לא הבחינו בין פתח לקמץ. אבל בטבריה, כמו גם בבבל (שקדמה לגלות אשכנז), ביטאו את הקמץ בשונה ממבטא הפתח; וכך הוא מבטא התימנים.
איש גלילי כתב:לא יתכן להוציא לעז על הברה שהיא הרבה קרובה לאמת.
לא זכור לי שמישהו פה הוציא לעז על איזושהי הברה. וכבר פסק המשנ"ב שכל ההברות כשרות.
איש גלילי כתב:כי הקמץ והפתח דומים.
דומים רק אצל בני דורו של הראב"ע (וכן אצל הספרדים).
איש גלילי כתב:כי הקמץ והפתח...מתחלפים.
מצינו גם התחלפות בין קמץ (רחב) לבין חולם (למשל חירם-חירום, וראה גם את דברי הרמב"ן על דישן דישון); וראה על כך עוד - מייד בסמוך.
איש גלילי כתב:ואילו הקמץ החטוף אין בינו ולקמץ כלום.
רצונך לומר, שאין קשר בין שניהם (ולא שאין הבדל בין שניהם). אבל מצינו בלה"ק - קמץ רחב - שבמקורו הוא קמץ חטוף, למשל: "לשמָרך" (בדרך) - מ' בקמץ חטוף, אבל "למשָחֳך" (ש"א ט"ו א) - מ' בקמץ רחב (כך לפחות לפי קריאת כל אותן עדות שמבחינות בין מבטא קמץ חטוף לבין מבטא קמץ רחב).
על כל פנים, מעצם זה שהסימן של הקמץ הרחב הוא כמו הסימן של הקמץ החטוף, יש קצת ראייה שגם מבטאם שווה.
איש גלילי כתב:ומכאן פירכא גם על ההברה הליטאית והתימנית שעושה את החולם בצורה דומה לסגול וצירי.
ראה בדהי"ב לג ז: "אשים את שמי לעֵילוֹם", במקום "לעולם".